کودتا ؛ رسم همیشگی «سیا» در آمریکا لاتین

گروه جهان الف،   3980821084 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
کودتا ؛ رسم همیشگی «سیا» در آمریکا لاتین

اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی پس از کسب چهارمین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و شکست رقیب اصلی خود یعنی "کارلوس مسا"، با اعتراضاتی فراگیر مواجه شد. مسا از پذیرش نتایج انتخابات (مورالس 10 درصد بیش از مسا رای کسب کرده بود) خودداری کرد و مورالس را متهم به انجام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی کرد.کمیسیون انتخاباتی بولیوی با رد ادعای کارلوس مسا، مورالس را پیروز انتخابات اعلام کرد. معترضان بولیویایی نیز با انجام تظاهرات خیابانی، حمله به منازل کارکنان دولت بولیوی، غارت مغازه ها و فروشگاه ها، و همچنین هدف قرار بومیان کشور بولیوی(مورالس نخستین رئیس جمهور بومی در تاریخ بولیوی است)، خواستار کنار رفتن رئیس جمهور بولیوی از سمتِ خود شدند. اندکی بعد، نیروهای امنیتی بولیوی هم به صف معترضان پیوستند. در روزهای اخیر گزارش های پراکنده ای از سرکشی افسران پلیس بولیوی به گوش رسیده بود. نیروهای محافظ کاخ ریاست جمهوری بولیوی نیز در مخالفت با دولتِ اوو موارالس، پُست های خود را ترک کرده و به معترضان پیوستند. 

در ادامه این تحولات، فرمانده ارتش بولیوی با پشتیبانی از معترضان بولیویایی، از اوو مورالس خواست تا هر چه سریع تر از قدرت کناره گیری کند. موضوعی که موجب شد مورالس با از دست دادن پشتیبانی نهادهایی چون پلیس و ارتش، عملا از قدرتی در صحنه سیاسی بولیوی برخوردار نباشد. در نتیجه، رئیس جمهور قانونیِ بولیوی در روز یکشنبه(19 آبان ماه) از سمتِ خود استعفا کرد و از معترضان خواست تا بولیوی را به سمت آشوب و تنش هدایت نکنند. مورالس همچنین برکناری دولت خود از قدرت را "کودتا" توصیف کرد. تاکنون مقام های ارشد کشورهای مختلف نظیر مکزیک(این کشور به مورالس پناهندگی سیاسی داده است)، نیکاراگوئه، شیلی، ونزوئلا، روسیه، کوبا، آرژانتین، و اسپانیا، کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا توصیف کرده و آن را محکوم کرده اند. در این راستا، نظرات و تحلیل های گسترده ای در مورد دلیل اصلی برکناری اوو مورالس از قدرت ارائه شده است و بسیاری به دنبال فهمِ این نکته هستند که چرا اوو مورالس از قدرت برکنار شد. 

به طور کلی، اینگونه به نظر می رسد که برکناری اوو مورالس از قدرت بیش از آنکه ریشه در داخلِ بولیوی داشته باشد، پروژه ای بوده که از خارج از این کشور هدایت و راهبری شده است. پس از استعفای مورالس، "مایک گراول" سناتور اسبق آمریکایی در پیامی توئیتری از نقش سازمان سیا در سرنگونی مورالس پرده برداشت و برکناری وی از قدرت را به این سازمان تبریک گفت. گراول گفته است: "دروغی که شما می‌شنوید این است که کشور‌های سوسیالیستی به طور خودجوش شکست خورده اند. در واقع، این تلاش هماهنگِ ماشین امپریالیسم آمریکا برای خرد کردن هر ملتی بوده که در هر زمانی توانسته با آن‌ها مخالفت کند".  

آمریکای لاتین سنتا به مثابه حیات خلوت آمریکا بوده و سازمان سیا، ابزار اجرای سیاست های واشنگتن در این منطقه بوده است. آمریکایی ها همواره با حساسیت به این منطقه نگریسته اند و سعی داشته اند حکومت هایی در این منطقه بر سر کار باشند که تهدیدی بر علیه سیاست های ایالات متحده آمریکا نباشند.

اوو مورالس از زمان روی کارآمدن در قدرت(از سال 2006)، سیاست های واشنگتن را به نحو گسترده ای مورد انتقاد قرار می داد و همراه با کشورهایی نظیر ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، بلوکی را در آمریکای لاتین ایجاد کرده بود که به جد، واشنگتن را به چالش می کشید. در این راستا، آمریکا با تلقیِ این کشورها به مثابه تهدید علیه امنیت ملی خود، اقدامات گسترده ای را جهت سرنگونی آن ها انجام داده است. این کشور در وهله نخست با اِعمال فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک، سعی در ایجاد نارضایتی داخلی در این کشورها داشته است.

 در این راستا، می توان به طور خاص به ونزوئلا اشاره کرد. دولت چپ گرای ونزوئلا سال هاست که با سیاست های آمریکا به مخالفت می پردازد. از این رو، آمریکا تحریم های سنگینی را بر علیه این کشور وضع کرد(بویژه در بحث فروش نفت که عمده کالای صادراتی ونزوئلا است) و اقتصاد آن را هدف قرار داد. پس از پیروزی مجدد نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و ابقای وی در قدرت نیز، آمریکا با حمایت از رهبر مخالفان در ونزوئلا یعنی "خوان گوآیدو"(فردی که همچون کارلوس مسا در بولیوی، مدعی تقلب در انتخابات ونزوئلا بود)، خواستار برکناری رئیس جمهور قانونی ونزوئلا از قدرت شد. در ادامه، واشنگتن با بکارگیری تلاش های دیپلماتیک و تحت فشار قرار دادن کشورهای آمریکای لاتین و تشکیل "گروه لیما" و استفاده از ظرفیت "سازمان کشورهای آمریکایی(OAS)"، انزوای دولت مادورو که در نهایت منجر به سرنگونی آن شود را در دستور کار قرار داد.

واضح است که در تمامی این مراحل، سازمان سیا به مثابه ابزار اجرایی سیاستِ آمریکای لاتینِ آمریکا، نقش مهمی بر عهده داشته است. دقیقا شبیه این الگو در مورد بولیوی نیز به اجرا درآمده است. انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد، مخالفان نتیجه انتخابات را نپذیرفتند، آشوب سراسری این کشور را در بر گرفت، نهادهایی نظیر سازمان کشورهای آمریکایی همسو با مخالفان خواستار لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری بولیوی شدند، و احتمالا در روزهای آتی، مقام های آمریکایی با صراحت بیشتری سیاست خود در قبال بولیوی را در معرض نمایش خواهند گذشت. شاید تنها چیزی که موجب موفقیت آمریکا در بولیوی شد این بود که بر خلاف ونزوئلا، واشنگتن توانست در بولیوی، نیروی های امنیتی این کشور را مجاب به حمایت از مخالفان کند.

با نگاه به تاریخِ دخالت های آمریکا در منطقه آمریکای لاتین، می توان به الگویی از شیوه دخالت این کشور در تحولات این منطقه رسید. واشنگتن از طریق سازمان سیا و با استفاده از نخبگان سیاسی وابسته به این کشور، راهی برای نفوذ در کشورهای آمریکای لاتین(به طور خاص آن دسته از کشورهایی که مخالف سیاست های آمریکا هستند) می یابد. در ادامه، آمریکا با استفاده از طیف گسترده ای از تحریم های اقتصادی، دولت های منتقد در آمریکای لاتین را تضعیف و نارضایتی داخلی در آن ها را تقویت می کند. در نهایت، واشنگتن با استفاده از سازو کارهای بین المللی منطقه ای و فرامنطقه(نظیر سازمان کشورهای آمریکایی و یا نهادهایی نظیر اتحادیه اروپا)، اقدامات خود در مشروعیت زدایی از دولت های قانونیِ آمریکای لاتین را قانونی و درست جلوه می دهد. آمریکا از طریق توسل به این اقدامات، در نهایت سعی می کند تا نیروهای امنیتی کشورهایِ هدف را  متقاعد به حمایت از سازوکاری کند که مطلوبِ نیروهای اپوزیسیون(در عمل آنچه برای آمریکا مطلوب است)، است. رویه ای که به عینه، در مورد بولیوی و ونزوئلا به اجرا درآمده و شباهت آن ها به یکدیگر نمی تواند تصادفی باشد. 

 

دیدگاه کاربران

موسوی۱۱۶۴۸۵۷۱۲:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۱
فساد! کار همیشکی میکروب و باکتری! خب عقلا عزیز اون گوشت و میوه رو بزار تو یخچال و فریزر!! این کودتا ها نتیجه بی عرضگی خودتان است؟ وگرنه وظیفه ذانی میکروب و باکتری همین بوده و هست..اصلا وظیفه آمریکا همین است
ناشناس۱۱۶۵۴۱۸۱۶:۵۶:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۲۱
بولیوی هم جزو محور مقاومت است؟!
رضا۱۱۶۶۰۸۲۰۹:۲۳:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۲
به ما ميگن كاسه داغ تر از آش ايشون خودشون تقلب در انتخابات را قبول كردند و حاضر شدند دوباره انتخابات برگذار كنند . ولي مردم قبول نكردند. توي كشور ما از ايشون با چشم بسته حمايت ميكنند .
ناشناس۱۱۶۴۸۶۶۱۲:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۲۱
مورالس با دستکاری قانون اساسی این اجازه را به خود داد که برای یک دوره دیگر رییس جمهور شود، اما مردم این امر را نپذیرفتند. چرا قدرت آنقدر جذاب است که عده ای نمی توانند آن را به سادگی از دست بدهند؟
ناشناس۱۱۶۴۸۷۱۱۲:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
رییس جمهور باید به قانون احترام گذاشته و آن را رعایت کند.
ناشناس۱۱۶۴۸۹۱۱۲:۳۰:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
دشمن ایران و همه کشورهای استقلال طلب دنیا امریکاست .
کريمي۱۱۶۵۳۸۸۱۶:۳۷:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۱
واقعا سواد سياسي اينهايي که نظر مخالف دارن اينقدر کمه يا از سر عناد و لجبازي منفي دادند؟!
ناشناس۱۱۶۴۸۹۵۱۲:۳۲:۱۶ ۱۳۹۸/۸/۲۱
رسم همیشگی شیطان بزرگ و سازمان سیا سرنگون کردن دولت های مردمی و جایگزین کردن دیکتاتورها و غارت کشورهاست.
رضا۱۱۶۶۰۹۹۰۹:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۲
البته شعور و فرهنگ پایین ملت ها عامل آن است وگرنه تلاش کردند در ترکیه هم کودتا کنند که نتیجه را دیدیم.
ناشناس۱۱۶۶۶۰۹۱۳:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۲
اگه اینقدر راحت کودتا میشه چرا تو ونزوئلا انجام نشد ؟
ناشناس۱۱۶۴۹۰۹۱۲:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
وقتی یادت میره باید اول سفارت آمریکا را اشغال کنی بعد سیاست ضد آمریکایی در پیش بگیری...
ناشناس۱۱۶۴۹۱۶۱۲:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۱
وقتی مردم یک کشور انقدر عقبمانده یا وابسته هستند که آمریکا برایشان تصمیم بگیرد, هر بلایی سرشان بیاید حقشان است و هرگز روی پیشرفت و آرامش نخواهند دید.
ناشناس۱۱۶۴۹۹۰۱۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲۱
وقتی مردمش میلیونی دارند تظاهرات میکنند برای یک ماه و میگن تقلب شده اخرش مجبوری بری کنار این میخواست مثل چاوز مادام العمر رئیس جمهور باشه ولی نتوانست .
ناشناس۱۱۶۵۳۳۱۱۶:۰۰:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
مگر مادام العمر رئیس ماندن اشکال دارد
ناشناس۱۱۶۶۹۳۰۱۷:۳۸:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۲
صد در صد ، شک نکن
ناشناس۱۱۶۵۰۸۳۱۳:۴۲:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۱
مرگ بر امریکا شیطان بزرگ.
الف ر۱۱۶۵۰۹۸۱۳:۴۶:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اساسا یک آدم 5 سال هرچی برنامه دارد ارائه میده بعد از آن نه فکر نو داره و نه حس وحال کارکردن دریک شغل دیگر آن پست براش بی مزه میشه این آقا 16 سال رئیس بود باید بره یکی دیگه بیاد با فکر وبرنامه تازه اینقدر تنگ نظر نباشید همه چی را به شیطان بزرگ نسبت ندید
ناشناس۱۱۶۵۱۴۶۱۴:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۱
چرا همیشه همه چیز رو گردن سازمان سیا می اندازین؟ شاید واقعا مردم ازش ناراضی بودند شاید ارتش بومی اون کشور بدون دخالت هیچ کشوری کودتارو انجام داده و رییس جمهور مربوطه به نظر مردم و ارتش احترام گذاشته
ناشناس۱۱۶۵۲۲۸۱۴:۴۶:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اگه ریگی به کفش نداشت به این سرعت به مکزیک پناهنده نمی شد ,کمی صبر کنید ببینید چی میشه .
ناشناس۱۱۶۵۲۵۶۱۵:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
سلام این هایی که لایک منفی داده اند در واقع ..پیروان بی جیره مواجب امریکا هستند.اگر چه من از اصلاح طلب واصول گراهای وطنی جز تفرقه چیزی ندیدم .اما عزت وشرف ایرانی اجازه نمیده زیر بار زور گویی امریکا وسایر متجاوزین وزورگوها بره.
ناشناس۱۱۶۶۸۴۹۱۶:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۲
عادت نکن هر چیزی رو قضاوت کنی
ملت۱۱۶۵۳۱۶۱۵:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
دیکتاتور ها یک وجه مشترک دارند همه ترسو هستند و همه مردم را از دشمن خیالی میترسانند
ناشناس۱۱۶۵۷۲۹۲۱:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۱
دیکتاتور باشی و پا فشاری به اجرای سوسیالیست فاسد را هم بکنی حتما با مخالفت حد اکثری مردم روبرو خواهی شد. و این وضع ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی است.
نیما۱۱۶۵۳۴۹۱۶:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۱
به به. پیرمردهای البانی نشین اینجا هم فعالن؟
ناشناس۱۱۶۵۴۲۲۱۶:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
اگر اعتراض مردم به تقلب در انتخابات کودتاست پس درود بر این کودتا.
ناشناس۱۱۶۵۶۲۷۱۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
این کودتا هم دووم نمی یاره
ناشناس۱۱۶۵۶۵۹۲۰:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۱
غربگدایان از کودتا در بولیوی ذوق مرگ نشوند.
رسول مشهدي۱۱۶۶۰۵۹۰۹:۰۳:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۲
حالا مورالس خيلي انسان شريف و بااخلاص و عليه سلامي بود كه برايش مرثيه ميخوانيد؟ چرا يك قيام مردمي برعليه تقلب و دزدي آرا را به حساب امريكا ميگذاريد؟ مردم بوليوي وي را نخواستند او مقاومت كرد و شكست خورد به امريكا چه ربطي داره؟
ناشناس۱۱۶۶۶۳۸۱۴:۱۰:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۲۲
اوه این آشغال هم که در رفت . درسی عبرت برای تمامی دیکتاتورها .
ناشناس۱۱۶۶۷۰۱۱۴:۴۸:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۲
به قیافش نمی آمد .. باشه ولی میخواست همیشه رئیس جمهور بمونه ولی اشتباه کرد باید.. درست میکرد اینجوری بهش شک نمیکردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین