نظر سنجی منابع غربی: اکثر ایرانیان دیگر حامی توافق هسته ای نیستند/ ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواستار خروج از برجام اند

گروه ترجمه الف،   3980725151 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتایج نظرسنجی موسسات غربی  نشان میدهد اکثر ایرانی ها دیگر از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ حمایت نکرده، خواستار خروج تهران از این توافق هستند. 

نظر سنجی منابع غربی: اکثر ایرانیان دیگر حامی توافق هسته ای نیستند/ ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواستار خروج از برجام اند

به گزارش الف به نقل از  گزارش المانیتور، یافته های نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی در مریلند آمریکا، و همچنین موسسه IranPoll مستقر در تورنتوی کانادا از ایرانیان همچنین حاکی است ایرانی ها  معتقدند آمریکا حداکثر خسارات ممکن را بر اقتصاد ایران وارد کرده است. 

این نظرسنجی به صورت تلفنی و با مشارکت حدود هزار نفردر آوریل، می، اواخر آگوست و اوایل اکتبر صورت گرفت و درصد خطای آن 3.1 + یا 3.1 -  درصد برای هر نفر بوده است. 

بنا براین  گزارشات، بررسی های به عمل آمده از منظر گرایش عمومی که در این نظرسنجی انعکاس یافته، جالب است. جالب ترین نکته این است که حمایت از برجام بسیار کاهش یافته است. 

نظرسنجی این مرکز نشان می دهد در اگوست 2015  حدود 85 درصد از ایرانی ها از برجام حمایت می کردند، و این رقم بیشترین میزان حمایت از توافق هسته ای بود. در حال حاضر تنها 42 درصد از ایرانی ها از برجام حمایت می کنند و در این میان فقط 12 درصد می گویند قویا حامی آن هستند. تقریبا 59 درصد می گویند حال که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا هم ظاهرا توانایی مقابله با تحریم های ثانویه آمریکا را نداشته و نمی تواند منافع وعده داده شده در برجام را عاید ایران کند، تهران باید از برجام خارج شود. 

در عین حال سه چهارم افراد نظرسنجی شده می گویند اگر واشنگتن به تعهدات خود براساس برجام بازگردد، از مذاکرات جدید با آمریکا در چارچوبی چندجانبه حمایت می کنند. 51 درصد هم حامی مذاکرات دوجانبه مستقیم با آمریکا هستند. به نظر می رسد این مساله  انعکاس موضع رئیس جمهور روحانی است که می گوید تا زمانی که آمریکا تحریم های جدیدش را لغو نکند، از مذاکره با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خودداری خواهد کرد. 

سه چهارم ایرانی ها خواستار ادامه پایبندی کشورشان به توافق منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی (ان پی تی) هستند، که به ایران اجازه می دهد فعالیت های صلح آمیز هسته ای داشته باشد. ایران مساله خروج از ان پی تی را بهار گذشته  مطرح  اما تصریح کرد مخالف تسلیحات اتمی است. 

اصرار ایرانی ها بر حق این کشور در استفاده از انرژی هسته ای، آشکار است. تقریبا سه چهارم افرادی که در اکتبر 2019 از آنها نظرسنجی شد، گفتند ایران باید هرگونه توافقی را که مستلزم کنار گذاشتن غنی سازی اورانیوم در خاک ایران باشد، رد کند. 

ایرانی ها ظاهرا با توافقی جدید که محدودیت های ایران را بر برنامه های هسته ای اش افزایش دهد، مخالفند. این محدودیت ها قرار است در سال 2024 پایان یابد. 58 درصد گفتند ایران نباید به ازای کاهش تحریم ها، به چنین توافقی تن دهد. 

ایرانی ها نسبت به اوضاع اقتصاد خود بدبین هستند، اما این دیدگاه منفی که در نظرسنجی آوریل سال گذشته 72 درصد بود، به زیر 68 درصد در اکتبر رسید. 53.6 درصد معتقدند شرایط اقتصادی در حال بدتر شدن است، در حالی که در آوریل 2018،  64 درصد این گونه فکر می کردند.  53.6 درصد معتقدند اوضاع اقتصادی در حال بدتر شدن است، در حالی که 64 درصد در آوریل 2018 چنین نظری داشتند، یعنی زمانی که قصد آمریکا برای خروج از برجام اعلام شد.  

شاید به دلیل کاهش ارزش ریال، اکنون بیشتر ایرانی ها بزرگ ترین مشکل کشور را تورم، و نه بیکاری، می دانند، مساله ای که بسیاری از ایرانی ها در گذشته آن را بزرگ ترین مشکل کشور قلمداد می کردند. روحانی در دور اول ریاست جمهوری خود میزان تورم را تک نرخی کرد اما تورم به بالای 40 درصد بازگشته است و بسیاری از ایرانی ها به ویژه از طبقه متوسط شاهدند که استانداردهای زندگی شان به شدت کاهش یافته است. 

69 درصد، می گویند ایران باید تلاش کند تا به خودکفایی اقتصادی برسد، این رقم پنج سال پیش 53 درصد بود. این امر انعکاسی از تاکید دولت بر اقتصاد مقاومتی است. بیش از 63 درصد معتقدند آمریکا بیشترین خسارت ممکن را از تحریم ها به ایران وارد کرده است. 

افزایش محبوبیت رئیسی و کاهش محبوبیت روحانی و ظریف/ سلیمانی همچنان محبوب

در این نظرسنجی همچنین رویکرد ایرانی ها در قبال کشورهای خارجی و همچنین شخصیت های سیاسی خودشان بررسی شده است. جای تعجب ندارد که دولت آمریکا در قعر این جدول قرار دارد: تنها 13 درصد آن را تایید می کنند، رقمی که در آگوست 2015 مدت کوتاهی پس از نهایی شدن برجام،  بیش از 31 درصد بود. ژاپن محبوب ترین کشور خارجی با بیش از 70 درصد است، پس از آن چین (58 درصد)، روسیه (57 درصد) و آلمان (54 درصد) در رتبه های بعد قرار دارند. 

در میان مقامات سیاسی، هم روحانی و هم محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد برجام، محبوبیتشان کاهش یافته است. حدود 42 درصد عملکرد رئیس جمهور را تایید کرده اند، اما تنها 11 درصد با آن بسیار موافقند، این رقم در آگوست 2015،  61 درصد بود. 

ظریف با 56 درصد، محبوب ترین شخصیت ایرانی ها در 2015  بود اما هم اکنون این رقم به 26.6 درصد رسیده است. اما در مجموع میزان تایید عملکرد ظریف 67 درصد است. 

قاسم سلیمانی فرمانده لشکر قدس سپاه پاسدان، 81 درصد محبوبیت دارد (تقریبا 59 درصد  از پاسخ دهندگان به شدت از او حمایت می کنند) 

نظرسنجی های جدید نشان می دهد ابراهیم رئیسی که در انتخابات 2017 از روحانی شکست خورد و هم اکنون رئیس قوه قضاییه است، از روحانی در محبوبیت پیشی گرفته است: 64 درصد وی را تایید و 28 درصد او را قویا تایید می کنند. 
                                                                                                  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۵۲۵۹۲۰:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ممکن است که برجام دست آوردهای اقتصادی با خود برای ما به همراه نیاورد، اما سندی شد برای آبروریزی و بی اعتباری و دولتهای آمریکا و اروپا.
ناشناس۱۱۳۵۳۵۲۲۲:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۲۵
هدف اصلی برجام لغو تحریم های ظالمانه و گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم بود که محقق نشد باقیش دیگه حرف است.
ناشناس۱۱۳۵۳۹۰۲۳:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
برجام افتخار دیپلماسی کشور است.
ناشناس۱۱۳۵۴۱۸۲۳:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض است.
ناشناس۱۱۳۵۴۲۲۲۳:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
فشار حداکثری دشمن و تشدید تحریم ها نتیجه برجام است به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۱۳۵۴۲۴۲۳:۴۲:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
بتن ریختن قلب راکتور اراک و تبدیل سایت فردو از مرکز غنی سازی به آزمایشگاه نهایت تحقیر یک ملت بود.
ناشناس۱۱۳۵۷۶۲۱۲:۲۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
روحانی ابتدا چک برگشتی برجام رو نقد کند بعدا"دم از مذاکره مجدد بزند !
ناشناس۱۱۳۵۷۶۶۱۲:۲۹:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
بله تحریم ظریف و سوخت ندادن به هواپیمای ایشان افتخار برجام و دیپلماسی لبخند است !
کیان۱۱۳۵۵۹۵۰۹:۱۹:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
کدوم لغو تحریم؟کدوم گشایش اقتصادی؟شما دلواپسان که اجازه ندادید حتی یه شرکت خارجی بیاد سرمایه گذاری کنه!!یادتون نیست سر اومدن توتال چه قشقرقی بربا کردید؟؟مگه گشایش اقتصادی بدون سرمایه گذاری شرکتها هم امکان بذیره؟؟
ناشناس۱۱۳۵۴۷۴۰۱:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۲۶
سندی دال بر سیاست ندانی مدعیان سیاست سندی که ندانستن مدعیان بلد بودن زبان دنیا را نشان داد آنکس که نداند و نداند که نداند و نخواهد بداند که نداند ابد الدهر در .. مرکب بماند
محمد قاسمی۱۱۳۵۵۹۶۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۲۶
با این سند آبرو ریزی میشه یه صدهزار بشکه نفت فروخت؟ با اینکه قبل از برجام یک میلیون و صد میفروختیم
ناشناس۱۱۳۵۲۶۰۲۰:۳۲:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آیا شما به نتیجه نظر سنجی یک موسسه آمریکایی و کانادایی که دشمنان ما هستند، اعتماد و باور دارید؟ اگر ندارید، چرا آن را عنوان می کنید. اگر دارید، چرا آمارهای دیگرشان در مورد مسایل دیگر را منتشر نمی کنید؟؟؟!!!
ناشناس۱۱۳۵۶۲۴۰۹:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۶
احسنت
ناشناس۱۱۳۵۶۵۶۱۰:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مطمئن باش 96 درصد مردم موافق کنار گذاشتن برجام هستند. و فقط روحانی و ظریف و امثال اینها هنوز موافقند..
ناشناس۱۱۳۵۲۶۷۲۰:۳۵:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
خیلی جالب است که به آمار یک موسسه وابسته به کشوری که نیروهای نظامیش در اطراف کشور ما حضور دارند و ما را تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار داده و معلوم نیست که این آمارگیری را چطور انجام داده، استناد می کنید.
ناشناس۱۱۳۵۲۷۳۲۰:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ممکن است که برجام دست آوردهای اقتصادی با خود برای ما به همراه نیاورد، اما سندی شد برای آبروریزی و بی اعتباری و دولتهای آمریکا و اروپا.
ناشناس۱۱۳۵۳۵۳۲۲:۳۳:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۱۳۵۷۶۵۱۲:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
امریکا و اروپا بدلیل حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی و حمایت از بن سلمان قاتل مردم یمن و فروش سلاح به آل سعود در دنیا بی آبرو و بی حیثیت هستن دیگه نیاز به بی آبرویی بیشترشون نبود !
ناشناس۱۱۳۵۲۷۷۲۰:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
ما خواهان خروج از برجام و استعفای دولت و محاکمه کلیه اعضای دولت هستیم وزرای سابق و فعلی این دولت
ناشناس۱۱۳۵۳۶۸۲۲:۴۸:۱۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
تو چند نفری؟
ناشناس۱۱۳۵۴۲۰۲۳:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
اکثریت مردم خواهان خروج از خسارت محض برجام و محاکمه تیم مذاکره کننده هستن.
ناشناس۱۱۳۵۲۹۳۲۱:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۵
این آمار مخدوشه چون آمارگیرش معلوم الحاله
ناشناس۱۱۳۵۳۲۸۲۲:۰۱:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۵
دانشگاه مریلند معلوم الحاله؟!
ناشناس۱۱۳۵۴۶۶۰۱:۰۱:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۲۶
.. برو ببین!
ناشناس۱۱۳۵۹۳۳۱۶:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۲۶
دانشگاه مریلند نیست
ناشناس۱۱۳۵۲۹۷۲۱:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۵
تعهد در برابر تعهد.
ناشناس۱۱۳۵۳۳۵۲۲:۱۲:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۵
آقای دولت دیگر لطف کنید از این ببعد از برجام و برجام های دیگر صحبت نکنید
ناشناس۱۱۳۵۳۵۵۲۲:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۵
اکثریت مردم خواهان خروج از برجام و دفن جنازه .. برجام هستن.
ناشناس۱۱۳۵۳۸۴۲۲:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۷/۲۵
من یک نظریه ای خواندم که میگفت زمانی تحریم ها بر ایران گذاشته شد که اعتراضات دیماه 96 انجام شد و زمانی تحریم ها برداشته خواهد شد که مردم ایران همگی خواهان خروج از برجام شوند..
ناشناس۱۱۳۵۴۳۰۲۳:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۲۵
این نظر سنجی درست است. برجام ادامه سیاست رفتار کژدار و مریض بود.ملت از این سیاست خسته اند. یا صلح کنید یا تا آخر مقاومت کنید . همه هم با هم متحمل سختی ها شوید.
میثم۱۱۳۵۶۲۲۰۹:۵۸:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مریز درست است!
ناشناس۱۱۳۵۶۸۱۱۰:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
غنی سازی اورانیوم ارزش این همه هزینه را نداشته و ندارد.
ناشناس۱۱۳۵۷۲۵۱۱:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۷/۲۶
کژدار و مریض! این عبارت مال کدوم فرهنگ لغته؟!!
ناشناس۱۱۳۵۷۹۷۱۲:۵۵:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۶
کارشناسان مستقل با کارشناسان دو طرف مناظره بدن تا ابعاد ماندن و خارج شدن برای مردم و حتی وجود انرژی هسته ای بحث بشه و در آخر از مردم نظر سنجی بشه نتیجه هر چی بود به آن عمل بشه عااالی خواهد بود
نیما۱۱۳۵۸۵۶۱۴:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مجید دلبندم ، اون کژدمه ! این کج دار و مریزه !
ناشناس۱۱۳۵۴۶۹۰۱:۰۶:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
ندیدیم که اکثریت مردم حامی برجام بودند حالا که اکثریت مخالفند منتشر فرمودین؟ زنده باد ظریف قهرمان
هم وطن۱۱۳۵۴۸۸۰۱:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۲۶
برجام ثابت کرد هیچ وقت نباید به غربیها اعتماد کرد و ثابت شد ایران بهترین دیپلماسی را دارد
ناشناس۱۱۳۵۵۰۲۰۲:۵۶:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
فرجام، نافرجام ،ماندن در آن با توجه به خیانت شیطان بزرگ و بی لیاقتی کشورهای اروپایی که مانند .. دست اموز امریکا هستند چه فایده ای دارد به ملت ایران تکیه کنید تا سرفراز شوید شورای امنیت هم بی کفایت وبی لیاقت است تا حالا غیر از زورگویی از آنها چه دیدیم هر بلایی گه خواستند سر ما اوردن تکنولوژی نظامی را توسعه دهید تا به زور حقمان را از این نامردها بگیریم به امید آن روز زنده باد ایران.
ناشناس۱۱۳۵۵۰۵۰۳:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۲۶
حالا همین کسی که این نظر سنجی رو گذاشته آمار بیکاری و تورم و میداد میگفتین داره سیاه نمایی میکنه روحانی و ظریف زحمت شو کشیدن یه عده نگزاشتن ..
میر۱۱۳۵۵۱۲۰۵:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۲۶
دکترینی که اینجا تز میدن هزینه زندگی مردم رو ببینن بعد دست به قلم‌..
ناشناس۱۱۳۵۵۳۱۰۷:۵۷:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
این نظر سنجی مخدوش است چون نظر سنجی از افرادی به عمل آمده است که معمولا طرفدار غرب هستند نه عامه مردم ايران وگرنه از نظر عامه مردم سردار سلیمانی صد در صد محبوب است و ظریف شاید بیست
ناشناس۱۱۳۵۵۶۲۰۸:۴۷:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
برجام شیر بی یال و اشکم است تحریم ها هستند برجام هم هست قبل از برجام تحریم بودیم بدون تعهد هسته ای بعد از برجام باز تحریم هستیم با تعهد تاریخ چنین معامله یکطرفه ای بیاد ندارد
ناشناس۱۱۳۵۶۵۵۱۰:۲۹:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۶
از همون اول وارد مذاکره شدن با آمریکا غلط بود. راهکار ایران از همون اول باید خروج از شوک و مذاکره با همه جز آمریکا می بود.
ناشناس۱۱۳۵۶۶۸۱۰:۴۲:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
این نظرسنجی نشون میده مردم ایران طرفدار مبارزه بافساد داخلی و دوری ازافراطی گری هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین