تأثیر ژن خوب استادزاده‌ها در نتایج کنکورشان

گروه اجتماعی الف،   3980723103 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

به رغم اینکه ماجرا به دیوان عدالت اداری هم کشیده شد و رأی به ابطال سهمیه رسید، نگاهی به جدول استفاده از این سهمیه خاص در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که استادزاده‌ها و همسران هیأت علمی همچنان با قوت منتفع از این سهمیه ویژه اند؛ سهمیه‌ای که تنها دولتی نیست و مثلا در دانشگاه آزاد ۱۳۴ فرزند هیأت علمی به مدد آن از دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته داده‌اند!

اینجا شاید تنها جایی است که اساتید همه دانشگاه ها، از فلان دانشگاه مادر و اسم و رسم‌دار تا واحدی از دانشگاه آزاد در یک شهرستان کوچک و حتی برخی واحد‌های آموزش عالی که ادعا دارند دانشگاه هستند و مورد تأیید وزارت علوم، همه با آسودگی دور یک سفره می‌نشینند!

صحبت درباره سهمیه‌ای خاص است که برای فرزندان و همسران هیأت علمی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده و به رغم آنکه چند نوبت به دلایل مختلف به محک بررسی مراجعی مانند دیوان عدالت اداری رفته و «تبعیض آمیز» و حتی «در تعارض با قانون اساسی» کشورمان شناخته شده، همچنان با قوت در دست اجراست.

رویدادی که نتیجه مصوبه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که می‌گوید: «فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در صورت کسب نمره‌ای برابر ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول‌شده می‌توانند به دانشگاه محل تدریس پدر یا مادر خود انتقال پیدا کنند و اگر ۹۲.۵ درصد امتیاز آخرین فرد قبولی یک رشته را هم کسب کرده باشند، امکان تغییر رشته برای آن‌ها وجود خواهد داشت.»

البته این روبنای ماجراست و کنکاش در آن نشان می‌دهد، ماجرا شاخ و برگ‌های فراوانی یافته و اوضاع به گونه‌ای شده که برخی دانشگاه‌ها مصوباتی در تکمیل یا تخصیص این سهمیه داشته اند که به مددش، طی سال‌های طولانی شمار زیادی از استادزاده‌ها و همسران هیأت علمی، اقدام به تغییر دانشگاه یا حتی تغییر رشته کرده اند.

برای پی بردن به ابعاد ماجرا، تنها کافی است به آماری توجه کنیم که روزنامه شهروند بر اساس مستندات دریافتی از سازمان سنجش آموزش کشور منتشر کرده و بر اساس آن، طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، یعنی پنج سال، هفت هزار و صد و نود و چهار تن از اعضای خانواده هیأت علمی‌های دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های دولتی انتقال یافته یا تغییر رشته داده اند؛ یعنی پنج برابر سهمیه اختصاص یافته به خانواده شاهد در این پنج سال.

اتفاقی که بر خلاف سهمیه شاهد، به ندرت مورد توجه قرار گرفته و همان موارد نادر هم بعضا ناشی از دعوای اساتید بوده است؛ مثل شکایتی که یک استاد چند سال پیش به دیوان عدالت اداری برد تا تأکید کند عضو هیأت علمی فلان مجموعه آموزش عالی است که وزارت علوم به عنوان دانشگاه قبولش کرده و خواسته به واسطه این شکایت، فرزندش را مشمول این سهمیه کند، اما دیوان عدالت اداری نه تنها شکایتش را مردود کرده، که رأی به ابطال این سهمیه داده و آن را تبعیض آمیز خوانده است.

ناگفته پیداست که این رأی هیچ تأثیری در روند انتقال و تغییر رشته اعضای خانواده هیأت علمی دانشگاه‌ها نداشته است که اگر داشت، همه اعداد جدول بالا باید صفر می‌شد؛ جدولی که تنها نشان دهنده سهمیه‌های مورد استفاده قرار گرفته در دانشگاه‌های دولتی است و نمی‌تواند ابعاد کلی ماجرا را ترسیم کند؛ ابعاد سهمیه‌ای که تنها در دانشگاه آزاد ۱۳۴ نفر از فرزندان هیأت علمی به مدد آن از دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته داده اند!

بله درست خوانده اید؛ دامپزشکی یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد قبول شده اند و با این سهمیه خاص، به پزشکی تغییر رشته داده و مهیای طبابت در آینده می‌شوند. با این ملاحظه که هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد هم برای این افراد مشمول تخفیف‌هایی مفصل است که مزیت‌های سهمیه خاص ایشان را بیشتر می‌کند، در حالی که اگر حرف و حدیثی باشد، متوجه سهمیه شاهد و ایثارگر است نه ایشان!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم اظهارنظر مسئولان ارشد در این باره، اظهارنظری از جنس همدلی و موافقت با این سهمیه است، نه تأکید بر تبعیض آمیز بودن آن یا حتی تلاش برای موجه نشان دادنش. مثل اظهارنظر وزیر علوم، که مردادماه امسال تأکید کرد: «این سهمیه حداقل کمک به فرزندان اعضای هیأت علمی است» و برای آنکه از هر پرسشی در این خصوص جلوگیری کند، یادآوری کرد که اختصاص این سهمیه، تصمیم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

درست مانند واکنش معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، که امروز در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تغییر رشته ۱۳۴ دانشجو از دامپزشکی به پزشکی در این دانشگاه گفت: «در سال ۹۶ هیأت رئیسه دانشگاه مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن، انتقالات و تغییر رشته انجام شده است؛ این مصوبه سال ۹۷ لغو شد» و سپس یادآور گشت: «این جنجالی که در حال حاضر ایجاد شده، جایگاهی ندارد و بیش از اندازه است؛ این اقدام، با توجه به نقطه نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اختیاراتی که به رؤسای دانشگاه و وزرا داده بود، اجرایی شده است.»

اظهارنظر‌هایی که نشان می‌دهد، خبری از برخورد با عاملان اجرای این سهمیه یا حتی کنکاش در ابعاد حقوقی ماجرا، به ویژه با توجه به آرای دیوان عدالت اداری در خصوص تبعیض آمیز بودن آن و مغایرتش با اصول قانون اساسی کشورمان نیست و نخواهد بود، مگر آنکه اتفاقی خاص رخ دهد که ورق را برگرداند؛ در آن صورت، چه بسا یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی در حوزه دانشگاه در کشورمان شکل گیرد؛ پرونده‌ای که اگر گشوده شود، می‌تواند ابعاد جالبی از ماجرا برملا کند، از جمله این بعد نامکشوف پرونده که برخی از اعضای خانواده هیأت علمی دانشگاه‌ها به مدد این سهمیه ویژه، با پذیرش از برخی دانشگاه‌های خارجی، مجوز انتقال به دانشگاه‌های داخل کشور و تغییر رشته را دریافت کرده اند؛ موضوعی که «تابناک» ابعاد جدیدی از آن را در آینده منتشر خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۲۷۴۶۱۵:۱۳:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۲۳
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که این قانون ناعادلانه و خلاف شرع و عدالت و در ضدیت و تضاد کامل با قانون اساسی و میثاق ملی ایرانیان مصوب کردند باید .. از کار برکنار شوند.. چرا..حق مستضعفین را در حلقوم ژن های خوب می ریزند و از خدا و آخرت ترس ندارند.
ناشناس۱۱۳۲۷۵۱۱۵:۱۵:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۲۳
سفره انقلاب از شغل های مدیریتی نون آبدار تا رشته های آینده دار به صورت رانت اختصاصی برای ژن های خوب باز شده و این بی عدالتی های آشکار و ظلم عیان ..
ناشناس۱۱۳۲۸۱۱۱۵:۵۵:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
ابعاد این سهمیه بسیار گسترده تر از این حرفهاست . من شخصا کسی رو میشناختم که مسئول کلاسهای .. دانشگاه بود و... پسر خودش رو از .. دورافتاده ترین شهرستان به این دانشگاه آورد !!! در برابر تعجب و اعتراض بچه ها هم خیلی راحت مدعی شد که مسئول .. اگر عضو ...باشه و.. ، میتونه از اعضای هیات علمی محسوب بشه ؟؟؟ مجموعه این قضایا باعث بی اعتباری دانشگاههای معتبر و افت محسوس سطح علمی کلاسها میشه
ناشناس۱۱۳۲۸۱۴۱۵:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۷/۲۳
جالبه که تعداد همسران و فرزندان اینها که با این سهمیه به دانشگاه رفتن چندین برابر سهمیه های دیگه مثل شهدا و جانبازان بوده اما اونها همیشه در معرض انتقاد و توهین مردم قرار داشتن در حالیکه اینها با افتخار سرشونو بالا میگیرند و میگن چون ژن مسوول دارن میتونن همه چی داشته باشن ، حتی پزشکی بهترین دانشگاه کشور
ناشناس۱۱۳۲۸۱۶۱۵:۵۸:۱۷ ۱۳۹۸/۷/۲۳
میدونید که اون کسی که ادعای ژن خوب بودن داشت خودش هم با این سهمیه به دانشگاه باباجونش رفته بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهرا۱۱۳۲۸۴۴۱۶:۳۰:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۲۳
فرزند یک کارگر باید در کنکور با اینها رقابت کنه !
ناشناس۱۱۳۲۸۷۵۱۷:۱۰:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۲۳
سهمیه درهر شکل وبه هر اسمی نا عادلانه است . مدیریت کشور و دانشگاه و علم شوخی بردار نیست وقابل تعارف و مهمان بازی و ژن خوب و هر بهانه دیگری نیست . دانشگاه ورتبه های علمی و پست های مدیریتی باید به نخبه ترین ها تعلق بگیرد واعمال سهمیه تحت هر شرایطی خیانت است به کشور وملت . اگر قرار است به کسی لطف شود کمک مالی کنند پول بدهند وزمین بدهند خانه بدهند ولی با علم ومدیریت شوخی نکنند .
ناشناس۱۱۳۲۹۱۷۱۸:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۲۳
ببخشید شورای عالی انقلاب اشتباه می کنه برخلاف قوانین اساسی کشور عمل می کنه. رسما با این کارتون به دانش آموزی که کسی رو نداره میگین برو بمیر... الف لطفا چاپ کن
ناشناس۱۱۳۳۰۲۷۲۰:۰۵:۰۶ ۱۳۹۸/۷/۲۳
هم امتیاز فرزندان هیئت علمی تبعیضه هم امتیاز خانواده شهدا وایثارگران هم امتیاز انتقال از خارج به دانشگاههای داخل .. یعنی اگه فقیر و پدرت هیئت علمی باشه نه خانواده شهید وایثار گر باید مرد؟
ناشناس۱۱۳۳۱۳۰۲۲:۱۳:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۲۳
باز اون سهمیه خانواده شهدا مال بچه هاییه که پدرانشون برای دفاع از زندگی امروز من و شما به شهادت رسیدن و خونواده شون بدون اونها زندگی کرده ! این سهمیه چیه که مال افرادیه که باباهاشون سر سفره مملکت نشستن و هرچی خواستن خوردن و بردن ؟ این دو تا با هم یکی نیست
ایرانی۱۱۳۳۱۵۳۲۲:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
اصلا بساط همه سهمیه ها را بردارید تا افراد با شایستگیهای علمی خود در رشته های مختلف قبول شوند و به خانواده شهدا و ایثارگران نیز پس از قبولی در باره محل تحصیل و اختصاص خوابگاه اولویتهایی را برای این افراد در نظر بگیرند. هر کسی که با سهمیه قبول می شود قطعا نمی تواند در آن رشته مانند داوطلبان غیر سهمیه ای که با توان علمی خود قبول شده اند توانایی علمی و تخصصی لازم رادر شغل آینده داشته باشند.در صورت اصرار بر برقرار بودن سهمیه باید در مدرک تحصیلی اینها قید شود با سهمیه قبول شده اند و در مطب خود این مدرک را نصب کنند تا بیماران خود انتخاب کنند که برای معالجه نزد کدام پزشک بروند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین