روایت نماینده اهواز از غم سیلاب و خانه بدوشی در خوزستان پس از ۶ ماه

گروه اجتماعی الف،   3980722026 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

شش ماه از سیل نوروز ٩٨ گذشته است بسیاری از سیل زدگان هنوز در کانکس ها و آلونک های کوچک به سختی زندگی می کنند. نباید گذاشت آسیب دیدگان این حادثه ویرانگر به فراموشی سپرده شوند.

روایت نماینده اهواز از غم سیلاب و خانه بدوشی در خوزستان پس از ۶ ماه

به گزارش الف فروردین امسال با سیل شروع شد، سیلی که از شمال تا جنوب کشور را در نوردید، از آق قلا در گلستان تا معمولان لرستان، سیل آمد تا به خوزستان رسید، حدود 70 نفر جان باختند، 700 نفر مصدوم و راهی بیمارستان شد و هزاران نفر بی خانمان شدند.

گر چه با کمک های مردمی و فعالیت های دستگاه های اجرایی بالاخره با تاخیر، بحران کنترل شد اما فاز بازسازی و بازگشت به زندگی طبیعی پس از بحران هنوز تمام نشده است، هزاران نفر هنوز بی خانمان هستند، صدها هکتار از زمین های کشاورزی هنوز زیر آب است و جاده های فروریخته زیادی همچنان تخریب شده مانده اند.

اما درباره خود واقعه سیل نیز هنوز سوالات زیادی مطرح است که بی پاسخ مانده، آیا این سیل قابل پیش بینی و پیشگیری و قابل مهار و کنترل نبود؟ چه کسانی مقصر بودند که خسارت ها تا این حد ویرانگر شد؟ چرا کسی بازخواست و محاکمه نمی شود؟ چرا هنوز بسیاری از آسیب دیدگان به زندگی عادی برنگشته اند؟ و چرا از گذشته درس نمی گیریم و کاری برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه انجام نمی شود؟

سیل فروردین امسال در خوان آخر به جنوب کشور و خوزستان رسید، سرزمین نفت و جلگه و کشاورزی با مردمانی صبور و آفتاب سوخته و مظلوم که با وجود مشکلات اقتصادی که قبل از سیل داشتند، حالا زمین گیر هم شده اند. هنوز بسیاری از آنان در شرایط بحرانی و سخت روزگار می گذرانند و کسی صدایشان را نمی شنود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید می شد

علی ساری اهل دشت آزادگان و نماینده مردم اهواز در گفت و گو با خبرنگار الف درباره سرنوشت و وضعیت امروز سیل زدگان خوزستان گفت: سیل در خوزستان طبیعتش با جاهای دیگر فرق می کند. مطالعات می تواند میزان خطر سیل را قبل از وقوع آن نشان دهد، اگر به خاطر داشته باشید، سیل نوروز در دو مرحله اتفاق افتاد یکبار قبل از نوروز در آخرین روزهای سال 97 و مرحله دوم اولین روزهای پس از نوروز بود.

وی افزود: اگر به وضعیت تالاب ها و مخازن آب در خوزستان قبل از سیل توجه می کردیم مشاهده می کردیم که یک مخرن مصنوعی به نام سد برای نگهداری آب داشتیم و یک مخزن طبیعی به نام تالاب برای نگهداری آب داشتیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیاز نیست مهندس باشیم و به مباحث مهندسی آب تسلط داشته باشیم، موضوع خیلی ساده است به میزانی که در پایین دست سدها برای شرب و برای کشاورزی به آب نیاز داریم باید خروجی آب سدها را تنظیم می کردیم و باید با توجه به متغیر آب شرب، آب کشاورزی و آب مربوط به ورودی رودخانه ها، خروجی آب سدها را تنظیم می کردیم.

وی گفت: نمی شود که به طور سلیقه ای و بدون توجه به نیاز آب رودخانه ها، نیاز به آب کشاورزی و آب شرب، خروجی آب سدها را کم کنیم زیرا با این کار طبیعت رودخانه ها و کشاورزی نابود می شود، متغیرهای دیگری هم هستند که باید با توجه به آنها خروجی آب سدها را تنظیم کنیم.

ساری ادامه داد: بنابراین باید با توجه به نیاز آب پایین دست سدها آب رها شود و بیش از آن آب پشت سد ذخیره شود. بر این اساس در مدیریت آب سدها باید بیشتر از حداکثر ظرفیت لازم آب ذخیره نشود و البته حد مینیمومی و حداقلی نیز وجود دارد که آب پشت سد نباید از آن کمتر باشد.

فاجعه سیل با تخلیه به موقع سدها کنترل می شد

ساری گفت: با توجه به این اطلاعات کارشناسی باید بگویم که وضعیت آب پشت سدها را طوری نگه داشته بودند که تا روزهای قبل از عید اگر درست پیش بینی کرده بودند و از نیمه بهمن و اوایل اسفند تخلیه آب پشت سدها را به موقع انجام می دادند فاجعه سیل به این شدت اتفاق نمی افتاد.

وی افزود: قرار نبود با باز کردن دریچه سدها و افزایش خروجی، آب وارد رودخانه ها و خیلج فارس شود بلکه دو مخزن طبیعی هورالعظیم و تالاب شادگان را داشتیم که ظرفیت ذخیره سازی این حجم آب را داشتند و اگر این اقدام ساده انجام می شد به مراتب مشکلات سیل در خوزستان کمتر می شد و حتی شاید بتوان گفت که به سیل منجر نمی شد.

ساری ادامه داد: بنابراین به یقین اعلام می کنیم سیل خوزستان قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود اما مسئولان مکانیزم های لازم را برای پیشگیری از وقوع سیل انجام ندادند و فاجعه سیل را باعث شدند. در واقع لازم بود در حد مورد نیاز آب پشت سدها می ماند و بقیه آن به تالاب شادگان و هورالعظیم سرازیر می شد و به همین سادگی سیل خوزستان رخ نمی داد. این بی توجهی تالاب شادگان و هورالعظیم را به 350 هزار هکتار کانون بحرانی و فوق بحرانی ریزگردها نیز تبدیل کرده بود.

ساری گفت: محاسبات علمی درباره میزان آب پشت سدهای گتوند، کرخه و دز انجام شده و معلوم است که چقدر آب پشت این سدها باید آزاد می شد تا فاجعه سیل رخ ندهد اما بر خلاف این محاسبات مسئولان این سدها بدون توجه به پیش بینی های سیل همه آب را پشت سدها نگه داشتند و با اقدام دیرهنگام؛ تخلیه های سریع و نابهنگام سیل را رقم زد و زمانی رها شدن آب انجام شد که کار از کار گذشته بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: غفلت مسئولان باعث شد که مجبور شوند با شدت و با میزان بالایی یک دفعه آب پشت سد را خالی و رها سازی کنند. در نتیجه سیل بندها دیگر تحمل نداشت و آب به سمت زمین های کشاورزی و مسکونی مردم سرازیر شد و به میزان زیادی خسارت و ویرانی رخ داد. در واقع به تعبیر ساده اگر تخلیه آب در بهمن یا اوایل اسفند انجام می شد مشکل سیل به وجود نمی آمد.

ساری گفت: در این شرایط تصمیم گیرنده مسئولان مدیریت بحران وزارت کشور، وزارت نیرو و استانداری خوزستان بودند، عالی ترین مقامی که در این زمینه تصمیم گرفت استاندار خوزستان بود و حتی در سفر رئیس جمهوری به خوزستان نیز آقای روحانی گفتند که در این زمینه غیر از وزیر نیرو کسی تصمیم نگیرد.

مسئولان خوزستان در تشدید سیل نقش داشتند

وی اضافه کرد: از نظر من برخی مسئولان در وقوع سیل خوزستان مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، خود من نامه ای را در این زمینه به قوه قضاییه داده ام و خواسته ام که جواب بدهند شاید من اشتباه می کنم، گروه بازرسی بفرستند و در این مورد تحقیق کنند، نامه ای هم به شخص رئیس جمهوری ارسال کردیم که در این زمینه کارشناسی کنند و اعلام کنند که چه کسی مقصر بوده است، چه اتفاقاتی در آن مقطع زمانی رخ داده و چرا تخلیه آب با تاخیر انجام شده است.

ساری درباره میزان خسارات ناشی از سیل در خوزستان گفت: مسئولان در زمان وقوع سیل اعلام کردند که سیل زدگان در هتل های لاکچری هستند. مسئولان استان خوزستان آدرس این هتل های لاکچری را که خیلی هم در رسانه های خارجی حاشیه ساز شد اعلام کنند تا ما هم بدانیم این هتل ها کجا هستند.

خسارت سیل در خوزستان بیش از 9 هزار میلیارد تومان

وی افزود: خسارت های ناشی از سیل را می توان به چند بخش تقسیم کرد که شامل خسارت به منازل مسکونی مردم، خسارت به زمین های کشاورزی و خسارت های دیگر به سایر ابنیه از جمله راهها و راه آهن است که دچار تخریب شدند.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: آماری که دولت در این زمینه درباره میزان خسارت سیل در خوزستان اعلام کرد تا حدود 9 هزار میلیارد تومان را شنیدم ولی من فکر می کنم یک مقدار در اعلام میزان خسارت های جانبی دقت لازم انجام نشده است به عنوان مثال کشاورز کشت گندمش را در زمان سیل از دست داده است و بعد از آن کشت تابستانه را هم از دست داده است چون  الان  که 6 ماه از زمان سیل گذشته است هنوز در برخی زمین های کشاورزی آب ناشی از سیل وجود دارد و من می توانم آدرس این زمین ها را اعلام کنم.

ساری ادامه داد: به طور مثال زمین های کشاورزی در پایین دست سد کرخه جایی که به تالاب هورالعظیم می رسد هنوز آبهای سیل وجود دارد و زمین های کشاورزی را غیر قابل کشت کرده است، رسانه ها دوربین های خود رابه این منطقه بیاورند و ببینند که حتی برای کشت پاییزه نیز آماده نیست.

تعلل در پرداخت خسارت کشاورزان سیل زده

وی گفت: بیشترین تعلل هم در پرداخت خسارت کشاورزان صورت گرفته است، پروسه پیچیده ای برای پرداخت خسارت کشاورزان تعیین شده است و بهتر است مهندس حجتی وزیر کشاورزی اعلام کند که از بین خسارت کشاورزان، چند پرونده وجود دارد و چند پرونده پرداخت شده است.

وی گفت: علاوه بر آن خسارت های زیاد دیگر به مردم سیل زده تحمیل شد که در محاسبات دولت در نظر گرفته نشده است از جمله مراجعات مردم که برای درمان به پزشک و روانشناس و روانپزشک انجام شد و بحران های روحی و روانی که مردم مناطق سیل زده متحمل شدند.

نماینده اهواز افزود: در زمینه خسارت منازل مسکونی نیز کافی است به شهر کارون یا حمیدیه بروید و ببینید با گذشت 6 ماه از زمان سیل چقدر ساخت خانه های مردم پیشرفت کرده است و می بینید که ساخت بسیاری از خانه ها تازه به سقف رسیده است و در مواردی فقط پی ساختمان درست شده و حتی ستون ساختمان ساخته نشده است. حتی برای برخی ساختمان های تخریب شده هیچ اقدامی برای بازسازی انجام نشده است و فقط تعداد معدودی از خانه ها تکمیل شده است.

ساری ادامه داد: آمار دقیقی از خانه های تخریب شده یا بازسازی شده ندارم اما در بازدیدی که به صورت تصادفی از مناطق سیل زده داشتم دیدم که اکثر خانه های سیل زدگان یا در مرحله فونداسیون و زیرسازی است یا در مرحله ساخت ستون و دیوار است یا در مرحله ساخت سقف است و تعداد کمی از خانه ها تمام شده است.

زندگی سیلزدگان در آلونک

وی در پاسخ به این پرسش که این سیل زدگان اکنون در کجا ساکن هستند گفت: بیشتر این سیل زدگان در خانه های تخریب شده خودشان یا منازلی که دیوارهاییش ترک برداشته است ساکن هستند چون بنیاد مسکن گفته در کنار خانه قدیمی و در زمین آن خانه جدید بسازند، در کنار آن یک آلونک کوچک درست کرده اند و در بدترین شرایط در کنار هم زندگی می کنند و منتظرند تا نوبت بازسازی خانه آنها برسد.

ساری افزود: کار ساخت و ساز منازل این طور نیست که همه همزمان با هم انجام شود، به یک عده معدودی هم که هیچ جایی و آلونکی ندارند کانکس داده اند و تا همین الان هم هنوز در کانکس زندگی می کنند که از جمله در شهرستان حمیدیه قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: از جمله مناطق خسارت دیده خوزستان که هنوز آثار سیل و بی خانمای مردم در آن مشاهده می شود می توان به حمیدیه، بامدژ، شهر باوی و شهرستان کارون و حتی مناطقی از شهرستان اهواز اشاره کرد، در مورد بازسازی مدارس اقدامات تا حدی بهتر از خانه های مسکونی انجام شده است اما این طور نیست که همه مدارس آماده شده باشد، تعدادی از مدارس تخریب شده هنوز در حال ساخت هستند و در تعدادی از مدارس با همان شرایط نامناسب کلاس های درس را تشکیل داده اند. چاره دیگری ندارند. هنوز در شهرستان باوی، حمیدیه و اهواز مدرسه آماده نشده و تخریب شده در سیل داریم.

پل ها خراب مانده اند

نماینده مردم اهواز گفت: درباره خسارت های دیگر از جمله خسارت به جاده و پل هنوز بسیاری از پل ها و جاده ها علیرغم دستورات مکرر وزیر راه تعمیر نشده اند از جمله پل عنافچه، پل خسرج یا در مورد پل شهرستان کارون هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: بسیاری از جاده ها هم که از قبل خراب بودند و به شکل نامناسبی تخریب شدند فقط یک کلنگ زنی برای احداث در حمیدیه انجام شد اما در شهرستان باوی یا کارون کار چندانی برای بازسازی جاده ها انجام نشده است؛ همین الان دوربین رسانه ها را ببرید به روستاهای سیل زده شهرستان کارون و ببینید که جاده ها چه وضعی دارند و مردم به چه شکلی تردد می کنند.

ساری افزود: از نظر من بخش مهمی از معضل سیل ناشی از سوء مدیریت مسئولان قبل از وقوع سیل است که متاسفانه مدیریت بسیار ضعیفی بود. در زمان سیل نیز مدیریت درهم برهمی بود که واقعا مردم را دچار خسارت و آسیب های شدید و آشفتگی کرد که تا همین الان مردم گرفتارند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۲۰۸۰۰۶:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
نزدیک انتخاباته ..
ناشناس۱۱۳۲۳۲۶۱۰:۵۰:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۲۳
با مقايسه با كودكان يمن و مردم يمن چيزى نيست
ناشناس۱۱۳۲۳۷۵۱۱:۲۱:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۲۳
مسئولین مملکت و برخی نمایندگان مشغول خودشان و سهم برداری هستند!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین