واکنش شرکت کنترل کیفیت هوا به تکذیب گوگرد بالای بنزین در تهران

گروه اقتصادی الف،   3980707023

درحالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی غلظت بالای گوگرد در بنزین تهران طی بهار و تابستان امسال را تکذیب می‌کند که به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این آزمایش تحت نظارت موسسه استاندارد و در آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده است.

واکنش شرکت کنترل کیفیت هوا به تکذیب گوگرد بالای بنزین در تهران

به گزارش ایسنا، هفته گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اقدام به انتشار آخرین وضعیت کیفیت سوخت توزیعی در تهران کرد. بر اساس اطلاعات این شرکت نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - در بهار و تابستان امسال سه تا چهار برابر حد مجاز بود. پس از انتشار این خبر روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تاکید بر اینکه تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است، اعلام کرد که اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است. همچنین بر اساس گفته روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تمام بنزین توزیعی در کلانشهر تهران دارای استاندارد یورو ۴ و گوگرد آن زیر ۵۰ ppm است.

اما در این باره حسین شهیدزاده با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از سال ۹۱ نمونه‌های سوخت بنزین و گازوییل را به‌طور مستقیم از پمپ بنزین‌ها دریافت می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد، اظهار کرد: طی چند سال گذشته نمونه‌های سوخت توزیعی در تهران به آزمایشگاه‌های خارج از کشور فرستاده می‌شد تا اعلام کنند که آیا این نمونه‌ها مطابق استاندارهای یورو ۴ است یا خیر؟

وی ادامه داد: پس از مدتی بررسی و ارسال همزمان نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اطمینان پیدا کردیم که نتایج آزمایشگاه‌های داخلی اختلاف معناداری با آزمایشگاه‌های خارجی ندارد. به همین دلیل کار بررسی کیفیت نمونه‌های بنزین و گازوییل را با آزمایشگاه‌های داخلی تحت نظارت موسسه استاندارد ادامه دادیم بنابراین این اولین بار نیست که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج پایش سوخت را اعلام می‌کند. پیش از این نیز شرکت نتایج آزمایش‌های خود را در مطبوعات و جلساتی مانند کارگروه آلودگی هوا در استانداری اعلام می‌کرد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده از سوخت بنزین پنج پمپ بنزین در تهران، غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها فراتر از حد مجاز و میانگین آن طی بهار و تابستان به‌ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ ppm  بود، تصریح کرد: غلظت استاندارد گوگرد بنزین در سوخت یورو۴، ۵۰ ppm است.

به گفته شهیدزاده میانگین گوگرد سوخت گازوئیل نسبت به بنزین وضعیت بهتری داشت و در فصل بهار و تابستان به‌ترتیب ۶۱ و ۹۵ ppm بود که البته هنوز با غلظت استاندارد فاصله دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین گوگرد بنزین در بهار و تابستان سال گذشته نیز به ترتیب ۱۷۸.۶ و ۷۲.۲ ppm بود که به نسبت امسال اوضاع بهتری داشت.

شهیدزاده با اشاره به اینکه در گذشته محتوای گوگرد در سوخت دیزل توزیعی تهران بسیار بالا و حدود ۷۰۰۰ ppm بود، اظهار کرد: در حال حاضر این رقم با تلاش همکاران وزارت نفت بسیار کاهش پیدا کرده است. هر چند که هنوز با استاندارد سوخت یورو ۴ فاصله دارد. از نظر من بهتر است که دستگاه‌های ذی‌ربط به دور از جنجال‌های رسانه‌ای وظیفه خود را انجام دهند. به هر حال مردم در شهر تهران با شرکت کنترل کیفیت هوا آشنایی و از ما توقع دارند که اگر موردی هست به آن‌ها گزارش دهیم اما مسلما ما به دنبال جوسازی نیستیم.

وی در پایان گفت: هر چند که گوگرد پیش‌ساز ذرات معلق نیز است اما آلاینده متناظر با گوگرد (دی‌اکسید گوگرد) طی بهار و تابستان در تمام روزها در محدوده سلامت بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین