گزارش نشریه آمریکایی از قدرت «حیرت آور» نیروی دریایی سپاه و ارتش

  3980706039 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به افزایش تنش بین تهران-واشنگتن در خلیج فارس می نویسد نیروی دریایی ایران همچنان تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی و حتی ناوهای هواپیما بر آن هستند.

گزارش نشریه آمریکایی از قدرت «حیرت آور» نیروی دریایی سپاه و ارتش

به گزارش الف این نشریه در مقاله ای به قلم "سباستین روبلین" روزنامه نگار حوزه امنیت بین الملل و تاریخ نظامی می افزاید توان بازدارندگی قایق های توپدار و تندروی ایران، شوخی نیست: 

 

«   در 16 می 2019 مقامات آمریکایی به گزارشاتی اشاره کردند که براساس آن ایران موشک هایی را بر قایق های غیرنظامی در خلیج فارس نصب کرده است و دلیل آن هم استقرار گسترده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه بود.

شاید بیان این ادعا برای ناظرانی که قابلیت های نظامی ایران را دنبال می کنند، قدری عجیب به نظر برسد ، زیرا استقرار تعداد زیادی از قایق های موتوری در منطقه برای حمله  نامتقارن به تجهیزات دریایی از مدت ها قبل به عنوان راهبرد ایران در امور دریایی بوده است، مساله ای که ایران آن را پنهان نمی کند.

به عنوان مثال می توان فیلم های ویدئویی را درنظر گرفت که در آن تعداد زیادی قایق توپدار، به طرف یک ماکت ناوهواپیمابر غول پیکر آمریکایی در خلیج فارس موشک شلیک می کنند.

علاوه بر قایق های توپدار، حضور موشک های بالستیک ضد کشتی را نیز همراه دیگر اقلام باارزش در نظر بگیرید که می توان از آنها برای حمله به اهداف دریایی استفاده کرد.

در یک حادثه طعنه آمیز دیگر، رسانه های ایرانی طرحی از یک منبع آمریکایی را منتشر کردند که تاکتیک های ایران را توضیح می داد (که البته آمریکا با نگرانی از آن به عنوان تهدید "جدید" ایران یاد کرد.)

نیروی دریایی آمریکا حتی با هدف مقابله با قایق های تندروی ایران، "کشتی های رزمی دریایی" خود را طراحی کرد که البته جای تاسف دارد، زیرا این مساله بر جنگ بین "قدرت های بزرگ" متمرکز است.

کشتی ها نظامی و غیرنظامی در خلیج فارس، هر دو شدیدا در معرض تهدید مین، موشک های کروز و حملات قایق های تندرو قرار دارند زیرا کشتی های غول پیکر به ناچار مجبورند از  تنگه های کم عمق منطقه تردد کنند.

ایران با برخورداری از دو نیروی دریایی، موردی عجیب است: نیروی دریایی ارتش مجهز به ناوهای جنگی تندرو، ناوهای پاسور و قایق های موشک انداز، به اضافه حدود بیست فروند زیردریایی که منطقه عملیاتی آن تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند است. وجود 22 فروند زیردریایی کلاس غدیر ارتش، آن را برای جنگ های تهاجمی در مناطق کم عمق و صخره ای خلیج فارس مناسب کرده است.

سپاه پاسدارن نیز نیروی دریایی خود را در اختیار دارد: وجود بیش از 1500 قایق تندرو که برای حملات سریع و گسترده در آب های کم عمق ساحلی در خلیج فارس طراحی شده اند. نیروی دریایی سپاه در حوادثی با ماهیت جنجالی تر دیپلماتیک نظیر توقیف قایق تندروی نیروی دریایی آمریکا در ژآنویه 2016 دخالت می کند.

در خصوص "قایق های غیرنظامی"، نیروی دریایی سپاه صدها فروند قایق تندرو با الگوبرداری از قایق های موتوری " بوستون ویلر"، مجهز به موشک اندازهای کنترل نشده، موشک های ضد تانک، نارنجک های موشک-پرتاب، و موشک اندازهای سبک در اختیار دارد. قایق های کلاس "بوقمار" و قایق های سبک بادی، از دیگر اقلامی است که نیروی دریایی سپاه از آن بهره می برد. این تجهیزات سبک را می توان در جزایر دورافتاده و تاسیسات نفتی در قلب خلیج فارس مستقر کرد.

با این وجود ایران در حال تولید قایق های تندرو خاص با قابلیت های کاملا حیرت انگیز است. یک نمونه از این قایق ها سراج – 1، قایقی با مهندسی معکوس قایق تندروی "بلیدرانر – 51" انگلیس است که از آفریقای جنوبی خریداری شده. تصاویر منتشر شده نشان می دهد این قایق ها به سیستم پرتابگر چندگانه موشک و همچنین مسلسل های سنگین ضدهوایی مجهز است. سرعت قایق سراج 55 تا 72 گره دریایی است.

"ذوالفقار" نام دیگر قایق تندرو ساخت ایران است که حداکثر سرعت آن به 70 گره دریایی رسیده و از سیستم تلفیقی رادار و همچنین موشک های کروز  نصر-1 بهره می برد. نصر-1 که الگوبرداری شده از موشک چینی  C704 است، 22 مایل برد دارد و از سیستم های هدایت شونده راداری یا تلویزیونی مادون قرمز استفاده می کند.

دیگر تجهیزات دریایی متحیر کننده تر ایران شامل قایق های زیردریایی است که به ویژه می تواند پایین تر از سطح آب قرار گرفته و شناسایی نشود. این قایق ها از قابلیت خاص خرابکاری، جاسوسی و انتقال مخفی نیروهای ویژه برخوردارند.

و سرانجام اینکه نیروی دریایی سپاه قادر است بیست فروند قایق سریع تهاجمی از کلاس تندر مجهز به چهار موشک ضد کشتی از نوع C802 و همچنین ده قایق موتوری اژدری کلاس تیر-2 در منطقه مستقر کند.

اگر تاکتیک های مدل "مد مکس" یعنی حمله با سرعت غیرقابل کنترل به دشمن با استفاده از وسایل نقلیه پرنده و کاملا مجهز بدون سقف بعید به نظر می رسد، این مساله برای این از یک منطق خاص برخوردار است. قایق های کوچک و کم هزینه امواج راداری کمی دارند که با سرعت زیاد خود، زمان واکنش هدف را به میزانی چشمگیر کاهش می دهد. مهم تر از آن، تعداد زیاد این قایق ها می تواند بر سیستم های دفاعی پرهزینه در رزم ناوهای آمریکایی غلبه کرده و در صورت لزوم این عملیات را با نابود کردن مهمات آنها اجرا کنند.

"ژنرال پائول ون رایپر" دریادار بازنشسته آمریکایی است که در تمرین های نظامی موسوم به "چالش هزاره 2002 " فرماندهی یک گروه ضربتی را با الگوبرداری از استراتژی موشک های تهاجمی ایرانی برعهده داشت. ون رایپر با به کارگیری انبوهی از موشک های ضد کشتی کروز، حمله ای بازدارنده علیه نیروهای آبی خاکی آمریکایی انجام داد و سیستم های پیچیده دفاع هوایی آنها را – موسوم به سپر دفاعی - کاملا نابود کرد. در این عملیات از حملات قایق های تندرو هم استفاده شد که طی آن 16 کشتی غرق شد و 20 هزار نفر از نیروهای تحلیل اطلاعات کشته شدند.

ون رایپر احتملا نمی دانست که وی باید بازنده آن تمرینات نظامی باشد تا اعتبار دکترین نظامی آمریکا تایید شود، به همین دلیل مانورهای نظامی مورد نظر بلافاصله متوقف شد تا نتایج "درست" حاصل شود. گرچه این برداشت ها صرفا از یک مانور صورت گرفت، اما تاکتیک های ون رایپر نشان می دهد حملات گسترده با قایق های تندرو تنها بخشی از یک راهبرد گسترده تر نظامی است. این راهبردمی تواند شامل به کارگیری موشک های دوربرد کروز مستقر در خشکی، تجهیزات تجسسی نصب شده در کشتی و پهباد به منظور شناسایی موشک ها، حملات زیردریایی و مین های دریایی باشد. 

به عنوان نمونه، برخورداری ایران از بیش از سه هزار مین دریایی، می تواند دسترسی به خلیج فارس را به شدت محدود کند؛ این مین ها را می توان با قایق های کوچک کلاس عاشورا، زیردریایی، چرخبال، قایق های توپدار و غیره کاشت. پهبادهای ساخت ایران و یا هاورکرافت های عجیب سیال آن قادرند در خصوص موقعیت کشتی های دشمن، جاسوسی و مختصات آنها را به موشک های مستقر در خشکی ارسال کنند. ایران موشک های  C802 موسوم به کرم ابریشم از چین وارد کرده است که برد تهاجمی آنها به 120 مایل می رسد. ایران همچنین موشک های کروز تولیدی خود - نور - را مهندسی معکوس کرده و در زمینه سیستم موشکی غدیر ASCM با برد 200 مایل کار کرده است. در حالی که عرض خلیج فارس بین 35 تا 212 مایل است.

با توجه به این که استراتژی دریایی ایران یک راهکار ضعیف نظامی برای مقابله با رقبای قوی تر به نظر می رسد، رسیدن چنین نتایجی جالب است. تهران می خواهد دشمنانش از این بیم داشته باشند که جنگ کشورهای غربی با ایران به خسارت گسترده به نفت کش هایی منجر می شود که یک سوم نفت جهان را در تنگه هرمز حمل و نقل می کنند، و این که نیروی دریایی آمریکا در استقرار ناوهای هواپیما بر خود در خلیج فارس، بازبینی کند.

از منظر نیروی دریایی سپاه، رزم ناوهای پیشرفته آمریکایی که با موشک های خود آماده جنگند، "ستاره مرگ" هستند. و انبوه قایق های توپدار، رزمندگان دلیر و مانورپذیر آن،  تجهیزات پیشرفته دفاعی هستند که قادرند ضربه ای مهلک به دشمنان وارد کنند.

اینکه آیا قایق های توپدار تندرو قادرند بر آب های ساحلی خلیج فارس مسلط شده و در مقابله با رزم ناوهای پیشرفته موثرباشند، هرگز آزمایش نشده و باید امیدوار باشیم هرگز آزمایش نخواهد شد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۰۹۵۰۱۰:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۶
در زمان وقوع جنگ ؛ قدرت های حیرت آور مشخص میگردد .
محمد قاسمی۱۱۱۱۱۳۴۱۲:۱۹:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۶
قدرت حیرت آور چرا زمانی کهrq170 b و اسکن ایگل گرفتیم و گلوبال هاوک رو زدیم و یا سربازانشون رو اسیر کردیم یه خودی نشون نداد اینم از چند روز پیش از آرامکو الانم تو جنگیم بگید نشون بدن که منتظریم
ناشناس۱۱۱۱۹۵۶۰۰:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۷
فکر کردی چرا اونها جواب ایرانو نمیدن ؟ چون میدونند میتونند کل زیرساخت ایران رو نابود کنند ولی نمیخوان زیرساخت های کشورشون نابود بشه . اساسا جنگ وقتی نشده هیجان داره بعدش هم که شروع شد واسه اونی که تو یه کشور دیگه هست هیجان داره . اثرش برای کشور درگیر تا نیم قرن به شکل سختی میمونه
انید۱۱۱۱۳۰۶۱۴:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۶
بسم الله الرحمن الرحیم اینها همه توهمات و دروغ های دشمن است. میگفتن پهپادشان اصلا قابل ردیابی نیست و وقتی وارد خاک ایران شد تمام سیستمهای راداری آن خاموش بود و ایران آن را ردیابی و انهدام کرد. آمریکاییها ، روس‌ها و چینی ها حالا حالا ها در کما هستند که ایران چگونه پهباد رادار گریزی را که سیستمهای راداری خاموش دارد را با موشک سرنگون کرده است. یمن آرامکو را با پهپاد به آتش کشیده است و سیستم پاتریوت و ماهواره هاشون هنوز در کما هستند چگونه این همه در دنیا می گفتن که هیچ چیزی نمی تواند در مسیر پاتریوت قرار بگیرد و قابل شناسایی نباشد . ماهواره های آمریکا هم نتوانست آن را شناسایی کند . الان کدام طرف گفتنش با آن چه اتفاق افتاده است تفاوت دارد . البته این را برای آن کسانی که عاشق آمریکا هستند و در مقابل تبلیغات آنها کر و کور هستند ننوشتم .
مهدی۱۱۱۲۹۸۵۱۶:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۷
بمب افکن های دور پرواز وغول پیکرشان که برانگیخته آوردن وناوهواپیمابرشان با آن کبکبه ودبدبه چه شد؟چرادر رفتند؟ مگر غیر از اینه که ما الان هم در حال جنگیم ؟ دشمن بداند هرچه جبهه های درگیری رزمی ،اقتصادی ،فرهنگی وغیره را زیاد کند. دست و پایش بیشتر در باتلاق فرو می رود تقدیر خدا این است که با مقاومت مستضعفین ومظلومین خاور میانه آمریکا به دوران افولش در خاورمیانه برسد . انشاالله. توصیه می کنیم اینقدر مکر نکنند که خداخیر الما کرین است .۴۰ ساله تجربه را تحلیل کنید .
ناشناس۱۱۱۰۹۵۶۱۰:۲۶:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۶
الکی شیرتون نکنند که جنگی راه بندازید. بودجه نظامی ما ۱۶ میلیارد دلار و امریکا ۷۰۰ میلیارد دلار.
ناشناس۱۱۱۱۰۳۶۱۱:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۷/۶
باید به تعریف و تمجید دشمن شک کرد
سید حسام۱۱۱۱۱۶۵۱۲:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۶
هنر مدیریت عقل محور، واقع گرایانه و انقلابی همینه که با 16 میلیارد دلار، بتونی 1000 میلیارد دلار آمریکا و عربستان رو با عملیات غیر متقارن به عجز برسونی و بازدارندگی ای ایجاد کنی که در مخیله اونها تجاوز به ایران نگنجه. و البته مدیریت فشل، غیر واقع گرایانه و توهم آمیز غربگراها با تفکر ما نمیتونیم! اینه که هنوز دارن پراید تولید میکنند.
ناشناس۱۱۱۱۸۳۳۲۲:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۶
همین هنر مدیریت عقل محور قیمت پرایدو کرده 50 میلیون ؟!
ناشناس۱۱۱۱۸۵۳۲۲:۴۵:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۶
فقط در زمینه موشک و اورانیوم دارای قدرت عقل محور هستیم در زمینه اقتصاد و سایر زمینه ها دارای زوال عقل محور بنیادین هستیم متاسفانه علی برکت الله
میلاد حمیدی۱۱۱۱۲۱۴۱۳:۱۰:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۶
خوب، بودجه نظامی اونا تماما در منطقه ما متمرکز نیست ولی بودجه نظامی ما در ایران و همین منطقه متمرکز هست. بخش زیادی از بودجه نظامی آمریکا صرف تشریفات و تعمیر و نگهداری های تجهیزات گسترده اونها در سرتاسر جهان هست که بیشترش کارایی هم نخواهد داشت. ضمنا ما دفاع میکنیم نه حمله. تسلط ما به منطقه بیشتره و اینجا ما کارکشته شدیم. آمریکا اگر نیروهای حاضر در منطقه و تجهیزاتش رو از دست بده دیگه توان زیادی نخواهد داشت.
ناشناس۱۱۱۱۴۸۰۱۶:۰۱:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۶
ما توی خونمون نشستیم برای جهانخواری و ظلم وغارت و چپاول دنیا هزینه نمی کنیم ما دفاع جانانه می کنیم اینکه چیزی نیست با خیلی از این کمترش هشت سال جلوی شوروی و امریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه و ژاپن و .. ایستادیم حتی سیم خاردار به ما نمی دادند
ناشناس۱۱۱۲۲۷۷۱۰:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
آقای محاسبه گر شما بگو با این توهمات جنابعالی چه چیزی مانع شده به قول شما آمریکای با بودجه 700 میلیاردی از مقابله نظامی با ایران با بودجه 16 میلیاردی طفره برود و حتی از عهده یمن با بودجه صفر میلیارد دلاری هم ابا کند؟؟؟
ناشناس۱۱۱۰۹۶۹۱۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۶
چین با 1 میلیاردو چهارصد میلیون نفر جمعیت و داشتن اقتصاد دوم دنیا از امریکا حساب میبره همین !
M M۱۱۱۱۰۹۱۱۲:۰۰:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۶
شما که به کثرت و قدرت و پول کافران اعتقاد داری، حداقل اینو بخون در آیات ۶۵ و ۶۶ سوره انفال آمده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتَالِ إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ وَإِن یَکُن مِّنکُم مِّئَةٌ یَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ یَفْقَهُونَ﴿۶۵﴾ الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا فَإِن یَکُن مِّنکُم مِّئَةٌ صَابِرَةٌ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ وَإِن یَکُن مِّنکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُواْ أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ اى پیامبر مؤمنان را به جهاد برانگیز اگر از [میان] شما بیست تن شکیبا باشند بر دویست تن چیره می‌‏شوند و اگر از شما یکصد تن باشند بر هزار تن از کافران پیروز می‌گردند چراکه آنان قومی‌اند که نمی‌‏فهمند، اکنون خدا بر شما تخفیف داده و معلوم داشت که در شما ضعفى هست پس اگر از [میان] شما یکصد تن شکیبا باشند بر دویست تن پیروز گردند و اگر از شما هزار تن باشند به توفیق الهى بر دو هزار تن غلبه کنند و خدا با شکیبایان است». *******
ناشناس۱۱۱۱۴۵۹۱۵:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۶
برادر در این آیه به مومنینش هم توجه کن
ناشناس۱۱۱۱۸۳۴۲۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۶
الان چی ما شبیه مومنان توصیفی در آیه 65 و 66 سوره انفاله ؟
ناشناس۱۱۱۱۵۷۶۱۷:۱۷:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۶
در جنگ عراق هم آیه 65 و 66 سوره انفال موجود بود
ناشناس۱۱۱۲۷۷۳۱۵:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۷/۷
عجب
ناشناس۱۱۱۱۵۷۷۱۷:۱۹:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۶
گفته : مومنان را مومن هیچگاه اختلاس و ویژه خواری نمیکنه و حقوق نجومی بر نمیداره
ناشناس۱۱۱۱۸۳۶۲۲:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۶
الان کو مومن ؟!!! مومن پیدا کردی سلام منو بهش برسون
ناشناس۱۱۱۱۸۸۵۲۳:۱۰:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۶
یه مومنه نجیب داریم که دختر وزیر سابق مون بوده الان 2 هفته است داره میره و میاد توی دادگاه
ناشناس۱۱۱۱۸۳۸۲۲:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۶
داداش قول بهت میدم که جنگ کلا 7 روز و 11 ساعت بیشتر طول نکشه
SMAH1۱۱۱۱۱۱۲۱۲:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۷/۶
حساب میبره چون اون هم لنگه‌ی آمریکاست!
ناشناس۱۱۱۰۹۷۳۱۰:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۶
اگر سپاه نبود کشور هم نبود
ناشناس۱۱۱۱۰۵۰۱۱:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۷/۶
در فرهنگ خود ما هم همیشه توصیه شده دشمن را هر چقدر هم که ضعیف باشد نباید دست کم گرفت.
ناشناس۱۱۱۱۰۵۵۱۱:۴۴:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۶
بلاخره نیروهای متخاصم هم که دست بسته وارد میدان نشده و نمی شوندو حتما راهکارهایی برای مقابله با دشمنشان تدارک می بینند.
ناشناس۱۱۱۱۰۷۸۱۱:۵۶:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۶
دریغ از ذره ای نوآوری و دسترسی به سلاحهای استراتژیکی که اولین بار در ایران طراحی و تولید شده باشد!
ناشناس۱۱۱۱۰۹۲۱۲:۰۱:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۶
بر فرض دوتا رزمناو آمریکا رو هم میزنید، اما تمام تاسیسات حیاتی ، سکوهای نفت و گاز، اسکله ها، پتروشیمیها و پالایشگاهها و نیروگاهها در نوار ساحلی جنوب کشور تا عمق 200 کیلومتری در دسترسی آسان دشمن است که در صورت جنگ، همه را نابود خواهد کرد. اینها مهم نیست؟!
ناشناس۱۱۱۱۱۰۴۱۲:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۷/۶
ازتواناییها وقدرت نیروی دریایی ایالات متحده ه مقالاتی بگذاریدبد نیست از برای قیاس.
ناشناس۱۱۱۱۱۵۹۱۲:۳۵:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۶
حمله زمینی نامتقاران یمنی ها به ریاض تمام مسایل منطقه را حل میکند
ناشناس۱۱۱۱۱۸۲۱۲:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۶
شوروی ابرقدرت دنیا بود الان توی موزه ها سراغشو میگیرن !!
ناشناس۱۱۱۱۵۳۰۱۶:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۷/۶
و البته که امریکا نابودش کرد ..
ناشناس۱۱۱۱۱۸۳۱۲:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۶
کاش اینقدر که نگاه به بیرون هست یه کمی هم به درون نگاه میشد.دشمن بعضی وقتا درون خود ماست....
سید حسام۱۱۱۱۳۲۰۱۴:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۶
این قدرت دقیقا نتیجه نگاه واقع گرایانه و عاقلانه به داخل و استعداد های کشور در بخش انقلابی نظامی است. نتیجه نگاه به بیرون و دست دشمنان رو در مسئولان اجرایی و مجلس کشور می‌بینیم که همه امور کشور رو به مسئله توهم گونه مذاکره با غرب گره زدن. و هنوز در تولید پراید گیر کرده اند. چون در باور این تفکر، ما نمی‌توانیم ریشه دوانده.
ناشناس۱۱۱۱۲۴۱۱۳:۲۶:۳۲ ۱۳۹۸/۷/۶
وقتی در آمریکا صحبت از شکست در افغانستان و عراق میشه منظورشون تعداد زیاد کشته های آمریکایی حدود چهار هزار نفر هست. الان اگه جنگی بشه با تکنولوژی روز کمتر شاهد سربازان آمریکایی در خط مقدم خواهیم بود. آنها از راه دور میزنند و با سربازان پاکسازی می کنند و تلفات هم عموما در این بخش هست.
ناشناس۱۱۱۱۴۹۱۱۶:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۷/۶
امریکائی ها چیزی بنام شهادت ندارند لذا تمام کشتگان جنگی آنان جزو تلفات و نقطه ضعف ارتش امریکا محسوب میشود نه مثل ما که میزان کشتگان را به ایثار تعبیر میکنیم!
ناشناس۱۱۱۱۷۴۴۲۰:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۶
از دور یعنی چقدر دور!؟ موشکهای ما تا 2000 کیلومتر میره ولی توی شعاع 100 کیلومتری ما حداقل 10تا پایگاه بزرگ آمریکا هست.
ناشناس۱۱۱۱۲۵۳۱۳:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۶
برد این قایق های توپدار و غیره کاملا محدوده . آمریکا با استقرار تجهیزاتش تو دریای عمان یا دورتر کاملا میتونه این تجهیزات رو بی مصرف کنه. باید عاقلانه برخورد کرد . به لحاظ نظامی هیچ کشوری توان مقابله با آمریکا رو نداره (متاسفانه ) ما هم باید گول این مقالات رو نخوریم . جنگ هیچ فایده ای نداره .
امین۱۱۱۲۳۱۹۱۱:۰۰:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۷
داداش مطمئن باش اگرآمریکابه قدرت نظامی خودش ایمان داشت قبل ازعراق ولبنان وسوریه ویمن به ایران حمله میکردوهدف اصلیش ازحمله به این کشورهاایرانه پس خودش میدونه که حریف ایران نمیشه ودرحدجمهوری اسلامی ایران نیست
ناشناس۱۱۱۱۲۶۶۱۳:۴۱:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۶
سرنوشت جنگ فقط به مقدار بودجه و تعداد سلاح نیست. یک نگاه ساده به تاریخ جنگهای اعراب و اسرائیل، داشته باشید و ببینید چه شد که امروز اسرائیل در برابر حزب الله، فقط رجزخوانی میکند. ا‌امکانات اسرائیل، چند صد برابر حزب الله است؟
ناشناس۱۱۱۱۳۱۰۱۴:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۷/۶
این مسئله که یک موسسه آمریکایی توسط یک ژنرال آمریکایی اطلاعاتی رو منتشر کنه که بگه ایران خیلی قوی هست و میتونه ما رو شکست بده و ما در مقابل ایران ضعیف هستیم بسیار مشکوک و گمراه کننده میرسه و عجیب تر اینکه رسانه های ما به چنین گزارشی که توسط آمریکا تهیه و منتشر شده اعتماد کنند و اون رو مبنای تجزیه و تحلیل خودشون قرار بدن هیچ آدم عاقلی نمیاد بگه من ضعیف هستم و طرف مقابل من قوی هست و من از اون شکست خواهم خورد . مگر اینکه قصد گمراه کردن حریف رو داشته باشه
ناشناس۱۱۱۱۳۱۵۱۴:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۶
اگر همینها را داخلی ها می گفتند عده ای خود کم بین غرب پرست داد و فریاد وا حقیقتا سر میدادند مشکل یک عده در داخل این است که "ایمان " نیاورده اند و نان نوکری و نکرصفتی را به نان استقلال و قدرت ملی ترجیح می دهند
مزدک۱۱۱۱۳۸۵۱۴:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۶
من کاری به هیچ گروه نظامی ندارم ما واسه سرزمین آب خاک و ناموسمون می جنگیموامریکا واسه زیاد خواهی .پس اون واسه جون دادن واز خود گذشتگی از هم سبقت نمیگیرن .امریکا بودجه سالیانش در افغانستان برای نظامی های امریکای برابر با بودجه یک سال ارتش روسیه هستش به استناد روز نامه اسپوتنیک.ایا اون ها در افغانستان پیروز شدن خیر. امیدوارم هرگز جنگی نشه اما اگه بشه حتما خلیج فارس بزرگترین قبرستان ناو های امریکایی میشه به هر قیمتی مطمئنا
ناشناس۱۱۱۱۴۰۰۱۵:۰۲:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۶
البته توجه بفرمایید که دشمن هم مسلح به نیزه و فلاخن نیست و چندتایی موشک و هواپیما هم داره
ناشناس۱۱۱۱۷۴۶۲۰:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۷/۶
اتفاقا نکته جالبش همینه که با همه این تجهیزات توی شبیه سازی شکست خورده!!!
ناشناس۱۱۱۱۸۸۹۲۳:۱۳:۳۹ ۱۳۹۸/۷/۶
ما همیشه توی شبیه سازی ها برنده ایم بدون تلفات
ناشناس۱۱۱۱۴۱۵۱۵:۱۹:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۶
پس چرا حمله نمی کنیم و اسیرشون نمی کنیم؟
ناشناس۱۱۱۱۴۳۳۱۵:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۷/۶
امریکا به این دلیل با ایران درگیر نمیشه که داره گاو رو میدوشه ..دوشیدنش هنوز تموم نشده وقتی تموم شد آقای پوتین یک چشمک به آقای ترامپ میندازه ومشخص میشه که امریکا ایران عربستان روسیه چند مرده حلاجند و واین مائیم که همه را قلع وقم خواهیم کرد
ناشناس۱۱۱۱۵۴۲۱۷:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۷/۶
https://jangaavaran.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%B1/ کمی مطالعه و محک زدن دشمن بد نیست این فقط نیروی زمینی نیروهای دیگه رو هم مطالعه کنید مخصوصا قسمت نیروی هسته ای و زیر دریاییهای هسته ای و موشک بالستیک با 12000 کیلومتر برد با کلاهک هسته ای
ناشناس۱۱۱۱۶۵۱۱۸:۲۶:۴۱ ۱۳۹۸/۷/۶
هیهات من الذله. رهبرا از تو اشارتی از ما به سر دویدن. اینهایی که نوشتند تازه نوک قله است که زده بیرون بقیه اش مخفیه
ناشناس۱۱۱۱۶۵۸۱۸:۲۹:۵۸ ۱۳۹۸/۷/۶
آمریکا و اسراییل نمیخوان ایران قوی باشه اما اگر ما آنقدر باهاشون دشمنی نکنیم، آنقدر هم به ما ضربه نمیزنن و لازم نیست دایم فکر جنگ باشیم.
ناشناس۱۱۱۱۷۰۳۱۹:۴۸:۳۶ ۱۳۹۸/۷/۶
متاسفانه اگر کسی در قبال مکر دشمنان در تزریق برخی توهمات دعوت به واقع بینی کند از سوی کسانی .. متهم به جاسوسی ،نوکری غربیها ،خودفروخته و صدها انگ دیگر میشود و دریغ که ضربه هایی که از این دوستان نادان میخوریم بسیار بیش از دشمنان داناست
ناشناس۱۱۱۱۷۴۸۲۰:۵۱:۳۰ ۱۳۹۸/۷/۶
چقدر ربات زیاده
ناشناس۱۱۱۱۹۱۷۲۳:۳۵:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۶
رباتها هوششون از اینهایی که فکر می کنند ما می تونیم با امریکا بجنگیم بیشتره
بیچارگان۱۱۱۱۷۶۷۲۱:۰۴:۲۸ ۱۳۹۸/۷/۶
این را می دانم در قدرت نظامی کشورهای منطقه حریف ایران نمی شوند اما با این همه قدرت در برابر دو شرکت خودرو سازی خیلی ضعیف عمل کرده ایم و مردم فقیر و بیگناه را در حالت روانی نگذاشته ایم مدیران خودرو سازی کی هستند که خون مردم را تو شیشه کردند اگر دولت توان ندارد سپاه پاسداران وارد عمل شود 300هزار خودرو در پارکینگهای کشور خوابیده است به داد مردم فقیر و بیگناه ایرانی برسید
ناشناس۱۱۱۱۷۷۷۲۱:۲۱:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۶
جو گیر نشوید در پوست ما می دمند
ناشناس۱۱۱۱۹۵۵۰۰:۲۸:۳۸ ۱۳۹۸/۷/۷
سلام هموطن عزیز بنده نه وابسته به رژیم و نه وابسته به سپاه و حتی ارتش هستم بلکه وابسته به ملت و وطن هستم اما عزیزان از قدیم گفتن ترس برادر مرگ است اگر پیروزی بدست بیاد حاصل شجاعت و میهن پرستی است نه دلار و تجهیزات بله دلار و تجهیزات خیلی موثر است اما به تنهایی پیروزی نمی آورد فراموش نکنید هزینه های هنگفت سعودی را مقابل یمن بنظر یمن پیروز خواهد شد نه دشمنان آنها و یا حمایت همه جانبه از داعش و بزرگتر از آن صهیونیست‌ها که حتی حریف حزب الله هم نیستند با آن همه تجهیزات روز دنیا و حمایت جوامع قدرتمند دنیا مهمتر از آن یاری خداوند را که هیچ قدرتی یارای مقابله با آن را نیست نظیر حادثه طبس و حوادث دفاع مقدس فراموش نکنید تفاوت سربازی را که با ایمان جانش را فدا میکند تا جنگاور اجاره‌ای و مزدور فراموش نکنید غیرت و تعصب ایرانی از خاک و ناموس فراموش نکنید ایستادگی ملت را زیر بار این همه تورم و بی عدالتی و تحریم وقتی که هدف مقابله با تروریسم و دشمن است آیا اینها همه بس نیست در مقابل دلار و تجهیزاتی که حتی توان نجات آرامکو را نداشت ویا عملیات امروز یمن که منجر به اسارت هزاران دشمن شده مگر خداوند نگفته از دشمن ظالم نهراسید که جهاد است و کمترین پاداش بهشت است هموطن گرامی از شما میپرسم اگر دشمن وارد حریم خانه ات شود و ناموس تان را طلب کند بازهم میگویی در پوست مان میدمند یا حاضری جان را فدا دفاع کنی لطفا به این ملت مصیبت دیده و رنج کشیده توهین نکنید که مصداق خیانت است
ناشناس۱۱۱۲۰۳۴۰۶:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۷/۷
بزرگ کردن خطر ایران برای اهداف روشن است بی جهت خودمان را باد نکنیم
ناشناس۱۱۱۲۱۰۸۰۸:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۷/۷
سرزمين اصلي امريكا هزاران كيلومتر از ايران دور است قدرت حيرت آور ما .. نمي ارزه وقتي نتونه خسارتي كه به سرزمين ايران وارد بشه در مقابل به سرزمين آمريكا خسارت بزنه
ناشناس۱۱۱۲۷۲۷۱۵:۰۴:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۷
وای به روزی که دشمن از ما تعریف بکند امام خمینی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین