سرلشکر صفوی: تحرکات آمریکا را از مدیترانه تا اقیانوس هند رصد می‌کنیم

گروه سیاسی الف،   3980702068

مدستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه نیروهای مسلح ما از تجربه هشت سال دفاع مقدس برخوردار هستند، گفت: نیروهای مسلح آمریکا را به طور کامل رصد می‌کنند به طوری که اشراف اطلاعاتی در خصوص آمریکا داریم و تحرکات آمریکا را از دریای مدیترانه تا اقیانوس هند رصد می‌کنیم.

سرلشکر صفوی: تحرکات آمریکا را از مدیترانه تا اقیانوس هند رصد می‌کنیم

به گزارش صدا و سیما، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه جنگ هشت ساله از سوی عراق بر ایران تحمیل شد، اظهار داشت: در آن مقطع با غافلگیری استراتژیک در سطح مسئولان عالی کشور رو به رو شدیم لذا ایران آمادگی لازم برای جنگ نداشت، ما بیشتر مسائل امنیتی کشور را در آن دوران دنبال می‌کردیم، در شهریور سال ۵۹ هنوز استحکام سیستماتیک پیدا نکرده بودیم که در این شرایط یک نوع غافلگیری بزرگی در ابعاد مختلف و غیر قابل تصور و پیش بینی به وجود آمد و ما را در شرایط خاص قرار داد

وی افزود: قبل از شروع جنگ گزارشی را نیرو‌های مرزی ارائه دادند که عراقی‌ها پشت مرز‌ها بودند. در آن زمان بنی صدر گفت که شما پاسداران، امنیت این مناطق را برقرار کنید و به فکر جنگ نباشید به‌گونه‌ای که ایشان جنگ را قبول نمی‌کردند، فرماندهی کل قوا یا شورای عالی دفاع و یا ستاد مشترک ارتش مسئولیت رصد دشمن را بر عهده داشت به طوری که در آن دوران سپاه پاسداران واحد نظامی نداشت و بنی صدر طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در مرز به سر می‌برد و خبری از جنگ نیست و می‌خواهند دولت او را تضعیف کنند.

** دشمن به دنبال تحمیل اراده خود بر ایران است

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه جنگ‌ها را رهبران سیاسی شروع و خاتمه می‌دهند، گفت: در دوران جنگ می‌خواهند اراده‌ای را بر کشور دیگر تحمیل کند؛ در زمان فعلی دشمنان فرامنطقه‌ای می‌خواهند اراده سیاسی خودشان را با جنگ اقتصادی، عملیات روانی، عملیات سایبری و یا جنگ نرم بر ملت و دولت تحمیل کنند، ترامپ کسی است که از تعادل عقلانی و رفتاری برخوردار نیست لذا آمریکا را یک سیستم اداره می‌کند.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه ایران بالاترین قدرت تاثیرگذاری را در منطقه دارد، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب از پوتین دعوت کردند تا پشتیبان هوایی را در سوریه داشته باشند و لذا ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و عراق شکل گرفت و به پیروزی رسیدیم. ترکیه تا سال ۲۰۱۶ با آمریکا در صحنه سوریه هماهنگ بود، اما ائتلاف سیاسی در سطح منطقه تغییر یافته است و اکنون جزو دوستان ایران محسوب می‌شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه عراق در ابتدای جنگ ۳۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت، افزود: عراقی‌ها ۵۷% از تولید ناخالص داخلی خودشان را صرف جنگ با ایران کردند، در آن دوران عراق ۳۶ میلیون جمعیت داشت به طوری که بیش از دو میلیون نفر وارد جنگ شدند و ۴۰ درصد از نیروی کارشان از کشور‌هایی مانند مصر به عراق وارد شدند.

وی با اشاره به اینکه ما در دوران جنگ از چند کشور عربی اسیر گرفتیم، عنوان کرد: هنوز ائتلاف آمریکا با برخی از کشور‌های عربی وجود دارد، اما ماهیت شان تغییر یافته است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا به شش کشور شورای همکاری خلیج فارس سلاح فروختند، ادامه داد: ترامپ امنیت را تجاری کرده است به طوریکه به سعودی‌ها و کویتی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید امنیت داشته باشید باید پول بدهید.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا اضافه کرد:عربستان ۲۶۲ میلیارد بشکه نفت ذخیره خام دارد و روزانه بین ۸ تا ۱۱ میلیون بشکه نفت قبل از حادثه آرامکو از زیرزمین در می‌آورد و حدود پنج میلیون آن را از طریق دریای سرخ و بقیه را از طریق تنگه هرمز صادر می‌کرد، بزرگترین تولید کننده نفت عربستان بود. روزانه بین ۱۷ الی ۱۸ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر می‌شود که بیشترین آن برای عربستان سعودی بود.

** جبهه مقاومت روز به روز در حال قدرتمند شدن است

وی با اشاره به اینکه محصول دفاع مقدس  نظریه مقاومت بود، گفت: در اول جنگ دو نظریه سازش و مقاومت مطرح بود به طوری که نظریه سازش را بنی‌صدر مورد توجه قرار داده بود و مقاومت را امام و مقام معظم رهبری در پیش گرفتند و معتقد بودند که باید مقاومت از سوی ملت و دولت ایران صورت بگیرد لذا ما با مقاومت به پیروزی رسیدیم و عراق با شکست مواجه شد. مقاومت هم اکنون در منطقه، سوریه، عراق و یمن شکل گرفته است به طوری که جبهه انقلاب اسلامی ایران و جبهه مقاومت به پیروزی‌های بزرگی دست یافته اند، جبهه دیگر که آمریکا و کشور‌های حامی آن‌ها هستند و روز به روز با شکست مواجه می‌شوند، جبهه مقاومت با پشتوانه مردمی و از رهبری خردمند برخوردار است و روز به روز قدرت مند می‌شود این در حالی است که قدرت آمریکا و صهیونیست‌ها رو به افول است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه آمریکا در مقیاس جهانی در مقابل چین روز به روز ضعیف می‌شود، گفت: عربستان سه استان یمن را از قبل گرفته بود لذا عاقلانه‌ترین راه این است که آبرومندانه عربستان جنگ را در یمن متوقف کند و الا چاره‌ای جز شکست بیشتر نخواهد داشت.

** تحرکات آمریکا را از مدیترانه تا اقیانوس هند رصد می‌کنیم

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه سناریو‌های مختلف را بررسی می‌کنیم و بدترین سناریو‌ها را می‌بینیم و نیرو‌های مسلحمان را آماده می‌کنیم، افزود: نیرو‌های مسلح از تجربه ۸ سال دفاع مقدس برخوردار هستند و آمریکا را به طور کامل رصد می‌کنند به طوری که اشراف اطلاعاتی در خصوص آمریکا داریم و تحرکات آمریکا را از دریای مدیترانه تا اقیانوس هند رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیرو‌های مسلح ایران بسیار قدرتمند هستند، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌داند اگر بخواهد برای ایران مشکل ایجاد کند خسارت بیشتری می‌بیند، رهبر ایران قدرتمند، خردمند و شجاع است و اگر مشکل به وجود آید ایران جواب می‌دهد، ترامپ می‌خواهد مجددا رئیس جمهور شود اگر با ایران جنگ کند رای آوری‌اش ضعیف می‌شود، رئیس ستاد مشترک آمریکا طی مصاحبه‌ای گفته بود به قدرت ایران احترام می‌گذارد، ایران در ارتفاع ۶۰ هزار پایی توانسته بود هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را ساقط کند، لذا باید اذعان داشت که آمریکایی‌ها جنگ را شروع نخواهند کرد البته ما برای بدترین حالت‌ها خودمان را آماده می‌کنیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه ما نظامی‌ها بیشتر از سیاسیون جنگ را درک می‌کنیم و بیشتر مراقب هستیم که جنگ رخ ندهد، گفت: اداره کشور به لحاظ اقتصادی آنچنان مطلوب نیست، نظر مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و نیرو‌های مسلح صلح و امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا است، آمریکا در سال ۲۰۰۱ افغانستان و در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرد لذا باید آمریکا از منطقه خارج شود تا امنیت برقرار گردد به طوری که حضور آمریکا ایجاد کننده ناامنی در منطقه است با خروج آمریکا از غرب آسیا ملت‌ها و دولت‌ها با همکاری متقابل همه جانبه بهتر می‌توانند منطقه را اداره کنند.

** به دنبال سرزمین گشایی نیستیم

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه استراتژی ما تهاجمی نیست لذا به هیچ کشوری تهاجم نمی‌کنیم، عنوان کرد: ایده سرزمین گشایی نداریم، منابع اقتصادی ایران در مقیاس جهانی بالاترین است به طوری که بیش از ۱۷ تا ۱۸ درصد از ذخایر گاز جهان را داریم، روسیه ۲۳ درصد گاز جهان را به خود اختصاص داده است بنابراین ما احتیاجی به استراتژی تهاجمی نداریم.

وی با اشاره به اینکه ما کشوری هستیم که بر اساس قرآن و سنت و عقل حرکت می‌کنیم خاطرنشان کرد: ایران به دنبال صلح پایدار در منطقه با خروج آمریکا است به طوری که رهبر ایران صلح طلب است و امام زمان برای صلح جهانی می‌آید.

سرلشکر صفوی با اشاره به این که آمریکایی‌ها مهاجم، اشغالگر و غارتگر هستند، افزود: هر جنگی در منطقه به نفع صهیونیست‌ها است به طوری که آن‌ها با پول عربستان امنیت خودشان را تامین می‌کنند؛ این در حالی است که ایران قدرت‌مند است و ملت ایران ملتی صلح‌طلب هستند و از رهبری خردمند برخوردار هستیم به طوری که رهبر انقلاب جهان اسلام را نگاه می‌کنند و نه منطقه غرب آسیا را.

وی با اشاره به اینکه ما حاضریم با ۱۵ کشور همسایه قرارداد عدم تخاصم منعقد کنیم البته این موضوع پیشنهاد شخصی بنده است، گفت: ما می‌توانیم با برخی از کشور‌های منطقه ائتلاف تشکیل دهیم البته این ائتلاف باید به صورت همه جانبه باشد،۶۰۰ میلیون جمعیت در اطراف ایران حضور دارد و می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه گردشگری و یا صادرات استفاده کنیم. موقعیت کشور غیر قابل جایگزین است و موقعیت ژئوپلیتیک منحصر به فردی داریم ایران می‌تواند امنیت را با همکاری کشور‌های منطقه برقرار کند و ملت ایران توان برخورد با مهاجمین را دارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به اینکه مدل پیروزی دفاع مقدس می‌تواند مدلی برای پیروزی در جنگ اقتصادی باشد، افزود: در زمان جنگ هم قوای سه گانه و هم ملت با هم متحد بودند به طوری که گروه‌های سیاسی با هم برای پیروزی در جنگ متحد بودند.

سرلشکر صفوی با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر گذاشته است. فقط تحریم اقتصادی نیست، مقداری مشکلات فساد‌های اقتصادی، مشکلات نفوذی‌ها و ناکارآمدی‌ها در برخی از دستگاه‌ها داریم. نرخ بیکاری تا به اندازه‌ای کنترل شده است و وضعیت کارخانه‌ها و صنایع متوسطه بهتر شده است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی عملیاتی داشته باشیم، گفت: باید طرح‌های آمایش سرزمین شامل همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دفاعی داشته باشیم. در اداره سرزمین و اداره جامعه که مطلوب باشد باید تلاش بیشتری صورت بگیرد متاسفانه به این شرایط هنوز دست نیافته ایم.

وی با اشاره به اینکه ما به استراتژی دفاع عمیق دست پیدا کرده ایم، گفت:مرز‌های دفاعی مان را به دریای مدیترانه رسانده‌ایم یعنی محور ایران، سوریه، لبنان تا منطقه مدیترانه رفته است.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه آمریکا باید حرف‌های سید حسن نصرالله را  جدی بگیرد، گفت: الان دفاع ما عمیق شده است و قدرت دفاعی مان تا مرز‌های مدیترانه رفته است و از خلیج فارس تا اقیانوس هند امتداد دارد. شعاع دفاعیمان را به چندین هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرز‌ها رساندیم.

وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه غرب آسیا است، عنوان کرد: نظام سیاسی ما نسبت به ۱۵ کشور همسایه با اقتدار و با ثبات است، جمعیت، فرهنگ، موقعیت ژئوپلیتیک، نیرو‌های مسلح و رهبری ما بی نظیر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین