پیامک قطع یارانه دهک‌های بالای درآمدی ارسال شد

گروه اقتصادی الف،   3980701081 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه (هدفمندی یارانه‌ها)، گفت: تا پایان روز گذشته «پیامک قطع یارانه» با سرشماره «یارانه» به ۲۰۰ هزار خانواده‌ای که براساس بررسی‌ها جزو سه دهک بالای درآمدی بودند ارسال شد.

پیامک قطع یارانه دهک‌های بالای درآمدی ارسال شد

حسین میرزایی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پیش از این قرار بود تا پایان هفته جاری به ترتیب این پیامک به افراد ارسال شود و با توجه به اینکه دو هزار و ۱۴۰ شماره تماس از سرپرست خانوار نداشتیم اما با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت ارتباطات شماره تماس افراد خانواده احصا شد و براین اساس پیامک به تمام خانواده‌ها ارسال شد.

وی درباره شناسایی سه دهک بالایی توضیح داد: در تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه ۱۳۹۸، مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرد یارانه سه دهک درآمدی بالا را حذف کند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما حذف نداریم بلکه تخصیص یا عدم تخصیص یارانه داریم و به عبارتی به چه کسانی یارانه تعلق بگیرد یا نگیرد.

سخنگوی ستاد اجرایی هدفمندی یارانه‌ها افزود: براساس این تکلیف باید سه دهک بالایی درآمد را شناسایی و سپس اطلاع‌رسانی می‌کردیم که مشمول تخصیص دریافت یارانه هستند یا نه؟ برای این منظور از دستگاه‌های مختلف اطلاعات مرتبط با کدملی افراد را احصاء کردیم.

وی بیان کرد: شاخص‌های ما برای شناسایی دهک‌های بالای درآمدی تعداد ارزش خودروی خانوار، ارزش تعداد املاک سرپرست و اعضای خانوار، مشاغل مهم همچون پزشکان، وکلا، اعضای هیات علمی، شرکت‌های خصوصی، تجار، صرافی‌ها و اصنافی که درآمد بالایی دارند، مجموع حقوق و دستمزد اعضای خانوار و برخی شاخص‌های جمعیتی همچون تعداد اعضای خانوار، جنسیت، محل زندگی و مالکیت و اجاره‌نشینی را مبنا قرار دادیم و افراد را براساس فرمولی که داشتیم رتبه بندی کردیم.

میرزایی تصریح کرد: از بین افرادی که رتبه‌بندی شدند، آنهایی که توان مالی بالایی داشتند و کاندیدای قرارگرفتن جزو سه دهک بالای درآمدی هستند. براین اساس کمتر از ۲۰۰ هزار خانوار را به عنوان نخستین گروه کاندیدای حذف شناسایی کردیم. سپس به شماره تلفن سرپرست خانوار پیامکی ارسال شد با این محتوا که سرپرست محترم خانوار با کدملی مربوطه، یارانه شهریورماه به دلیل قرارگرفتن در سه دهک بالای درآمدی شما حذف شده است.

سخنگوی ستاد اجرایی هدفمندی یارانه‌ها گفت: نکته مورد توجه این است که افرادی که حذف شده‌اند باید پیامک دریافت کنند و حتما در سربرگ پیامک عبارت انگلیسی یارانه (Yaraneh) درج شده باشد.

وی افزود: افراد تنها با دریافت پیامک حذف مطلع می‌شوند که حذف شده‌اند و به محض اینکه پیامک دریافت کردند، سرپرست خانوار با در دست داشتن شناسنامه یا کارت ملی یا گواهینامه یا گذرنامه می‌توانند به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنند و اسناد و مدارک را ارائه کنند.

میرزایی اضافه کرد: پس از انجام احراز هویت، رضایت‌نامه کتبی به سرپرست خانوار مبنی بر اینکه رضایت می‌دهم دولت به تمام اطلاعات بانکی و مالی من دسترسی داشته باشد ارائه می‌شود و پس از امضا و تایید به دفتر پیشخوان خدمات دولت می‌دهد و پس از اسکن وارد مرحله بررسی‌ می‌شود و کدرهگیری برای سرپرست خانوار ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: ۴۸ ساعت پس از دریافت کدرهگیری خانواده‌ها می‌توانند به سامانه Yaraneh۱۰.mcls.gov.ir مراجعه کنند و پس از وارد کردن کد ملی، کدرهگیری و کد امنیتی وارد سامانه شوند و در این سامانه مجموع درآمد خانوار را وجود دارد.

سخنگوی ستاد اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: چنانچه براساس اطلاعات متوسط هزینه‌کرد خانوار در چهار ماه ابتدای سال ۹۸ کمتر از میزان تعیین شده باشد یارانه برقرار می‌شود و چنانچه بیشتر باشد فرد جزو سه دهک بالای درآمدی محسوب می‌شود و یارانه آنها حذف می‌شود.

وی توضیح داد: برای خانوار تک نفره حداقل هزینه کرد ماهیانه چهار میلیون تومان، خانوار دو نفره پنج میلیون تومان، سه نفره ۶.۵ میلیون تومان، چهار نفره ۷.۵ میلیون تومان، پنج نفره ۸.۵ میلیون تومان و خانوار ۶ نفره و بیشتر به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان نسبت به خانواده پنج نفره افزایش می‌یابد.

میرزایی افزود: این مبالغ در واقع مجموع خرید اعضای خانوار است که از طریق دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداختی اینترنتی جمع‌آوری می‌شود. کارت به کارت کردن، برداشت نقدی جزو این موارد نیست و در واقع توان مالی خانوار را برمبنای میزان خرید و هزینه کردی که انجام می‌دهند احصاء می‌کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در تهران ۴۰ درصد افراد اجاره نشین هستند هزینه‌ای که بابت اجاره پرداخت می‌کنند را لحاظ نکردیم و هزینه‌های جدا از اجاره‌بها است و اگر فرد اجاره‌بها را از طریق کارتخوان‌ها پرداخت کند پس از تایید هزینه را کسر می‌کنیم و هزینه اجاره‌بها را جزو هزینه‌ها حساب نمی‌کنیم.

سخنگوی ستاد اجرایی هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: اگر باز هم افراد اعتراض کنند، ثبت اعتراض را در سامانه انجام می‌دهند و حداکثر ظرف دو ماه نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گفته وی ساز و کاری طراحی شده‌ است که در صورت نیاز بررسی میدانی و تحقیقات محلی نیز انجام شود و این در واقع اقدام کلانی در کشور است.

میرزایی گفت: ممکن است خانواده‌ها مشمول دریافت یارانه باشند، ولی به یکی از دلایل -اختلال در حساب بانکی واریز یارانه همچون مسدود شدن یا تغییر شماره حساب، تغییر یا فوت سرپرست خانوار و تاخیر در انتقال یارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز نشده باشد.

وی تصریح کرد: افراد برای اطلاع از اینکه یارانه‌ به خانواده‌ آنها اختصاص یافته یا نه باید به سامانه Refahi.ir مراجعه کنند و در بخش مربوطه شماره حساب، شماره ملی  و شماره سریال شناسنامه سرپرست خانوار را وارد کند و مطمئن شود که یارانه به او تخصیص یافته است یا خیر؟

سخنگوی ستاد اجرایی هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اگر یارانه تخصیص یافته بود مشکلات بانکی را با مراجعه به بانک و مشکلات سرپرست خانوار را با مراجعه به پلیس ۱۰+ حل کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه خانواده‌ها واریز یارانه نداشتند و پیامکی نیز دریافت نکردند، به فرمانداری، استانداری، وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی به هیچ عنوان مراجعه نکنند چرا که تنها زمان خود را تلف می‌کنند و می‌توانند با سامانه ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند و ظرف ۷۲ ساعت نتیجه به آنها اعلام می‌شود.

میرازیی تصریح کرد: روند کار مشخص است و جای نگرانی برای خانواده‌ها نیست و یارانه‌ این خانواده‌ها به صورت معلق نگه‌داشته شده است و اگر پس از بررسی مدارک متوجه شویم که جزو دهک‌های بالای درآمدی نیستند یارانه نقدی به صورت یکجا به حساب آنها پرداخت می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۴۶۲۸۱۳:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۷/۱
از سایت الف خواهش میکنم یک گزارش هم راجع به جاماندگان ثبت نام یارانه ها داشته باشند .دولت که انگار فراموش کرده مارو.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین