اتحاد ملت و دولت

عبدالسلام معروفي، گروه تعاملی الف،   3980625021
اتحاد ملت و دولت

کشور در حال حاضر در کنار حل مشکلات اقتصادی و اشتغال به وحدت و یکپارچگی نیاز دارد و با توجه به مشکلات پیش رو تا زمانی همدلی و همراهی در جامعه متصور نشود بدون شک مشکلات دیگر حل نخواهد شد و چالش های بیشتری به همراه خواهد داشت. در مـدیریـت و رهبری جامعه مهمترین عنصری که می‌تواند رمز موفقیت رهبر و مدیر باشد حفظ وحدت و یکپارچگی مردم است. قدرت سازماندهی و یکپارچه کردن مردم در گرو سلسله شرایطی است که اهّم آنها به خصوصیات فردی، علمی، اعتقادی و شخصیتی مدیر و رهبر جامعه بر می‌گردد.

محبت یکى از ریشه‌هاى اساسى وحدت است. اگر دوستى و ابراز محبت مردم را به یکدیگر خمیر مایۀ اصلى وحدت بدانیم سخنى گزاف نگفته‌ایم. اتحاد و انسجام بدون عشق و محبت قابل دوام نیست. وحدت‏‌هاى تاکتیکى و مقطعى هرگز مورد نظر اسلام و اولیاى اسلام نبوده و نتیجه‌‏اى نیز از آن حاصل نمى‌شود.در جامعه‌اى که محبت حاکم است اختلافات قومى و مذهبى منجر به تفرقه و نزاع نخواهد شد.

بدیهى است که «وحدت حقیقى» و «اجتماع ارواح» بدون دوستى عمیق بین آحاد جامعه امکان‏پذیر نیست. یکى از پیش‌‏زمینه‌‏هاى وحدت حقیقى پاشیدن بذر محبت در میان اقشار، مذاهب، اقوام و نژادهاى گوناگون است.

پرواضح است که اتحاد و وحدت که عبارت از هم سویى و هم راى شدن در مسایل اجتماعى است پیش از آنکه یک موضوع دینى و صرفا مورد توجه دین باشد یک موضوع عقلى و مورد توجه عقل نیز بوده و هست، و جوامع مبتنى بر عقل و اندیشه آزاد نیز بر همین موضع اصرار دارند و پافشارى مى‏‌کنند، و در بسیارى از مواقع براى رسیدن به اهداف عقلانى و بعضا غیر عقلانى خود نیز از اهرم اتحاد و هم سویى و هم رایى استفاده مى‏‌کنند.

وحدت ملی و انسجام میان ارکان نظام و مردم از ضرورت های مورد نیاز کشور به شمار می رود. این اتحاد، کشور را برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش های داخلی آماده و دشمنان را از هرگونه دست درازی و تعرض به کشور و منافع ملی دلسرد می‌سازد. تجربه دیگر کشورها در این زمینه نیز نشان می‌دهد که سلامت و پیشرفت کشورها در گرو همدلی و اتحاد مسئولان و تصمیم سازان در کنار گروه های مختلف جامعه است. از سوی دیگر، انتقاد به معنای واقعی آن می تواند کارکردهای اصلاحی در روندهای گوناگون کشور داشته باشد.

چنان که اتحاد و هماهنگی و انسجام عامل پیشرفت جامعه است در مقابل آن اختلاف و تفرقه عامل انحطاط و سقوط یک جامعه به شمار می‌رود به این معنا که اگر جامعه ای دچار تفرقه و ناسازگاری باشد و هر فرقه و گروه راهی را انتخاب کند که با راهی که دیگران انتخاب کنند تفاوت داشته باشد دچار اختلاف است و اگر جامعه دچار اختلاف گردید آثار متعدد رخ می‌نماید که از جمله آن‌ها از بین رفتن ابّهت و شوکت مؤمنان و خفّت و ذلّت در دنیا و سستی در پیکار با دشمنان و شکست در برابر دشمن و شعله ور شدن آتش نزاع و جنگ و در نهایت سقوط جامعه می‌باشند.

یکی از عوامل پیشرفت جامعه اتحاد و انسجام افراد جامعه و هماهنگی آنان با مسئولان آن جامعه است. جامعه ای که افراد با هم متحد و هماهنگ باشند در پیشرفت موفقند، تجربه نشان می دهد ملتی که از ویژگی اتحاد برخوردار باشند پیشرفت می کنند علاوه بر آن اصل مسئله از امور بدیهی و روشن است اما سخن در این است که چگونه در جامعه ای اتحاد و هماهنگی تحقق پیدا می‌کند آیا اتحاد و هماهنگی از راه انعقاد قرارداد توسط دولتمردان ایجاد می‌شود

به گفته تحلیلگران، اتحاد میان ملت و دولت از جمله مهم ترین عوامل برای توسعه کشورها است. ملت و دولت همچون ۲ بال کشور برای پرواز به سمت رشد و توسعه هستند. نبود این اتحاد و انسجام درونی، نتیجه ای جز شکست و عقب ماندگی در پی نخواهد داشت. همچنین، کارشناسان سیاسی بر این باورند که طرح انتقاد از موضع حفظ انسجام، اصلاح امور و پیشبرد هدف های کشور سازنده خواهد بود و در غیر این صورت باعث تضعیف وحدت خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین