مهلت پزشکان تمام شد؛ اولتیماتوم مالیاتی‌ها به پزشکان

  3980616085 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مهلت پزشکان تمام شد؛ اولتیماتوم مالیاتی‌ها به پزشکان

سازمان امور مالیاتی کشور آخرین مهلت نصب پایانه فروشگاهی را در مطب پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی 15 شهریور اعلام کرده بود اما با پایان این مهلت معلوم نیست چند درصد پزشکان این الزام قانونی را اجرا کرده‌اند. موضوع فرار مالیاتی پزشکان مساله تازه ای نیست و سالهای سال است که همواره مطرح بوده است، قشر فرهیخته ای که با لباس سفید درمانگر روزهای سخت مردم هستند اما از نظر مسائل مالی و درآمدی به طبقه‌ای تبدیل شده اند که هر روز فاصله آنها با مردم عادی بیشتر می‌شود.

مسائل مالی پزشکان فقط به مالیات و پرداخت این هزینه قانونی محدود نمی شود و دریافت‌های زیرمیزی و بیش از تعرفه‌های مصوب در حساب‌هایی که به نام افراد دیگر است و به خصوص دریافت های نقدی در مطب و کلینیک در بخش قابل توجه ای از این مراکز مرسوم است، درآمدهای کلانی که هیچ جا ثبت نمی شوند و قطعا مالیاتی هم بابت آنها پرداخت نمی شود.

به اعتقاد منتقدان پرداخت مالیات شاید بخش کوچکی از تخلفات مالی صنف پزشکان باشد که مطابق قانون باید به صورت پلکانی از حدود 10 درصد تا 20 درصد از درآمدشان را به صندوق مالیاتی کشور بپردازند تا صرف اداره و عمران و ‌آبادی مملکت شود.

واقعیت این است که درآمد و مالیات پزشکان آ‌‌مار و ارقام دقیقی ندارد. مسئولان دولتی سازمان امور مالیاتی میزان پرداخت مالیات پزشکان را در بخش خصوصی در سال گذشته حدود 150 میلیارد تومان اعلام کرده اند اما در مورد رقمی که باید بپردازند عدد دقیقی اعلام نمی شود و از اعدادی بین 400 میلیارد تا 1600 میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان سخن گفته می شود.

از طرفی مسئولان سازمان نظام پزشکی گفته اند که بخش عمده خدمات پزشکان ( به گفته آ‌نان 85 درصد) در بخش دولتی است (در حالی که 70درصد خدمات سرپایی در بخش خصوصی است) و پزشکان شاغل در بخش دولتی سالانه حدود هزار میلیارد تومان مالیات می پردازند رقمی که هنوز سازمان امور مالیاتی آ‌ن را تایید نکرده است.

 با این حال آنچه در مورد فرار مالیاتی و تخلفات مالی پزشکان صحبت می شود بازه بزرگتری دارد، بخشی از آن مربوط به کارانه پزشکان در بخش دولتی است که هنوز درباره آن شفاف سازی نشده است و در نظام شکست خورده فی فور سرویس ( پرداخت به ازای خدمت) کارانه های دهها و صدها میلیون تومانی چندان حسابرسی نمی شود.

 اما مسله بزرگتر و مهمتر آشفته بازار خدمات پزشکی در بخش خصوصی است که با توجه به نبود نظام نظارتی مطمئن و کارآمد، نه تنها در بخش بزرگی از این بازار تجاری که با زندگی مردم سر و کار دارد، تعرفه های مصوب و قانونی رعایت نمی شود بلکه مشاهده پدیده‌هایی مانند گرفتن زیرمیزی و ارقام خارج از تعرفه به صورت نقد یا در حساب های بانکی خاص،  زد و بند با داروخانه ها و مراکز تصویربرداری و آزمایشگاهی، ارجاع بیماران از بخش دولتی به خصوصی، تحمیل کردن هزینه‌های القایی غیر ضروری به بیماران به علت تفاوت اطلاعاتی بین بیمار و پزشک و سوق دادن و ترویج عمل‌های زیبایی خطرناک کار سختی نیست.

حالا مطابق مصوبه قانون بودجه سال 98 برای اولین بار قشر فرهیخته و سفید پوش پزشکان ملزم شده اند که درآمدهای خود را شفاف کنند و با نصب پایانه فروشگاهی حق قانونی مردم و کشور را بپردازند، قانونی که از زمان ابلاغ، پزشکان را به صرافت انداخت که بیانیه بدهند و اعتراض کنند که چرا از ما  پزشکان شروع کرده اید، چرا به ما پزشکان توهین می کنید، مگر ما دزد هستیم؟

 این شد که سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که به زودی 15 صنف دیگر نیز مشمول نصب اجباری کارتخوان و پایانه فروشگاهی می شوند و وکلا از جمله آ‌نان هستند اما اولتیماتوم به پزشکان را هم اعلام کردند و گفتند اول مهر پزشکانی که کارتخوان نداشته باشند جریمه می شوند و جریمه اش 2 درصد است.

 با این حال مقاومت پزشکان همچنان ادامه دارد و دلایلی مانند آ‌‌ماده نبودن زیرساخت های فنی و لزوم آ‌موزش پزشکان را بهانه می کنند تا اجرای این قانون را به تاخیر بیندازند تا مشمول  گذر زمان و فراموش شود.

همانطور که گفتیم فرار مالیاتی پزشکان بخش کوچکی از تخلفات پزشکان است. بازار قانونی خدمات پزشکی در ایران حدود 110 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که حدود 40 هزار میلیارد تومان آن سهم پزشکان است اما اگر زد و بندها و پول های زیرمیزی، هزینه های القایی پنهان را هم حساب کنیم، می توان سهم درآمدی پزشکان را  حدودا 30 درصد بیش از این عدد برآورد کرد .

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۴۲۳۶۰۰:۱۱:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مالیات برای جایی هست که درست اداره میشود به دولتی که حتی توان حفظ ارزش پول رسمی کشور را ندارد نباید مالیات داد
ناشناس۱۰۸۴۲۵۵۰۰:۴۵:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
با وجود افکار آدم هایی مثل تو کشور هیچ وقت درست نمی شود. دادن مالیات بر اساس درآمد وظیفه همه است و با متخلفین ثروتمند باید برخورد قانونی بشه.
ناشناس۱۰۸۴۴۸۷۰۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
هیچکس حریف مافیای فوق پر نفوذ و فوق ثروتمند و ابر قدرتمند پزشکی نمیشه.
ناشناس۱۰۸۴۲۶۴۰۱:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فقط بلد هستن مالیات بگیرند هیچ کار مثبتی انجام نمیدن
ناشناس۱۰۸۴۷۱۴۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
تا حالا که مالیات ندادن، قراره تازه بدن!
ماتشکا۱۰۸۴۲۹۰۰۱:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مالیات از دکترها واجب است یا کسانی که پول های هنگفتی در بانک ها خوابانده اند و راست راست تو ایران می گردند وبدون اینکه هیچ کاری داشته باشند ماهانه صدها میلیون تومان نزول از بانک ها می گیرند ... پول های باد آورده مالیات ندارد ؟ چون این طبقه جز اشرافند و در همه جا نفوذ دارند هیچ وقت قانون برعلیه آنها روی پاشنه نمی چرخد .
ناشناس۱۰۸۴۶۵۶۱۱:۴۷:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
پول کسی در بانک باشه هر 4 سال یک چهارم میشه عزیزم . پول در بانک جز زیان چیزی نداره
ناشناس۱۰۸۵۶۸۰۰۶:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱۸
پول تو بانک میذارن ارزشش سقوط میکند . بهره بانکی حتی یک سوم سقوط دارایی سپرده گذار را جبران نمیکند . چرا حرف بی ربط میزنی .
ناشناس۱۰۸۴۳۵۳۰۷:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مالیات را نمی دهند مالیات را از آدم می گیرند دولت یکی از ایراداتش همین است که مالیات نده ها را محاکمه نمی کند مثل کشورهای دیگر
ناشناس۱۰۸۴۴۶۹۰۹:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فرار مالیاتی پزشکان طبق نظر مرکز پژوهش های مجلس 6700 میلیارد تومان در سال است.
ناشناس۱۰۸۵۳۰۹۲۰:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۷
بله مردم عادی شاید نباید مالیات بدهند ولی شما حتما باید بدهید
ناشناس۱۰۸۴۲۴۱۰۰:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۷
همین امروز دکتر بودم. فقط پول نقد بدون کارت خوان.ویزیت 50
ناشناس۱۰۸۴۴۷۷۰۹:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
زیر بار پرداخت 10 درصد مالیات پول های قانونی نمیرن اونوقت به نظر شما میشه با زیر میزیشون مقابله کرد؟
ناشناس۱۰۸۴۲۴۵۰۰:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
امروز رفتم کلینیک چشم پزشکی نوبت رو گرفتم رفتم صندوق دیدم تاریخ پذیرش رو به جای 1398 زده 1385 !!! متوجه شدید که چرا.
ناشناس۱۰۸۴۴۷۵۰۹:۳۲:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فقط 20 درصد پزشکان زیر بار قانون رفتند. حالا ببینیم قانون میخواد چکارشون کنه.
ناشناس۱۰۸۵۰۴۱۱۶:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
دروغ که مالیات ندارد
ناشناس۱۰۸۴۲۶۷۰۱:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
اینقدر فشار بیارید تا همین چند هزار پزشک هم از کشور فرار کنن خیالتون راحت بشه
ناشناس۱۰۸۴۴۷۱۰۹:۳۱:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
واقعا؟؟؟؟ کجا برن بی حساب کتاب تر از اینجا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۸۴۶۱۷۱۱:۱۱:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
امار پزشکان ایرانی در خارج ندارید انگار
ناشناس۱۰۸۴۴۸۹۰۹:۴۱:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
با پول ملت تو دانشگاه دولتی درس خوندن و ده ها میلیون تومان درآمد دارند، ببین برای ندادن مالیات چه کولی بازی در میارن!
رضا۱۰۸۴۴۹۳۰۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
تو خارج اگر تازه مدرکشون رو قبول کنن محال است چنین درآمد رویایی داشته باشند و از اون طرف چندر غاز مالیات بدن. اینجا بهشت بسیاری از پزشکان متخصص هستش.
ناشناس۱۰۸۴۵۱۷۰۹:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
همچین بروند که برنگردن اما مطمئن باش نمی روند ایران بهشت پزشکان است درآمد های میلیاردی بدون مالیات و بدون نظارت و بدون اخلاق حرفه ای یادتان نرفته که با مرحوم کیارستمی چه کردند و باز هم طلبکار بودند .
ناشناس۱۰۸۶۹۱۰۱۹:۱۲:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۹
حداقل درامد تضمین شده یک پزشک خانواده، در یک شهر درجه سوم کانادا دویست وپنجاه هزار دلار است. حالا هی بگین ایران بهشت پزشکها است.همان ویزیت پنجاه هزار تومانی می شود کمتر از ۵ دلار، بهتر است بگید ایران بهشت بیماران است که از صبح تا شب ده تا پزشک میرن با ویزیت واقعی یک پزشک.
ناشناس۱۰۸۷۹۳۷۱۵:۳۴:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۲۰
تا حالا کانادا بودی؟ من دکترم و تو 12 کشور دنیا کار کردم همچین چیزی وجود نداره.
ملت۱۰۸۴۷۲۸۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
برن کشورهای اروپایی ۶۰ درصدمالیات بدن
علی۱۰۸۴۷۷۵۱۳:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خیالت راحت ، هیچ جای دنیا به این راحتی که اینجا پول درمیارن برای هییچ کدوموشون نیست ، دو روز میرن پولاشون که تموم شد و گذر شون مهر ورود به آمریکا رو خورد با کله بر میگردند.
بهزاد۱۰۸۴۸۵۷۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
برن جاهای دیگه تا از گشنگی بمیرن.مگه کشورهای دیگه اینجوریه داداش
ناشناس۱۰۸۴۹۹۵۱۵:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
از اینجا بدتر داداش تو امریکا تا حالا مریض نشدی ! یک روزه باید 2500 دلار بدی تقریبا میشه 25 میلیون تومن ! اگر بیمه نباشی باید بمیری
ناشناس۱۰۸۵۴۵۹۲۲:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۷
٢٥٠٠ دلار نصف حقوق يك ماهه يك كارمند ساده ميشه اينجا عمل هاي ٥٠ ٦٠ ميليوني چقدر از درامد يه كارمند ميشه ؟؟
ناشناس۱۰۸۴۹۵۴۱۵:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
شوخی نکن خخخخ مگه جای دیگه مدرک شماها رو قبول دارن؟ کارکند و کارگر دارن مالیات میدن ...شماها چرا ندین؟
Valor۱۰۸۵۲۹۶۲۰:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
ایران بهشت پزشکان است. در اکثر کشورها پزشکی یه شغل خدماتیه و درآمد زیادی ندارند و جز قشر متوسط هستند.
ناشناس۱۰۸۵۴۴۸۲۲:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
برای پزشکان عزیزمان هیچ جای دنیا نسبت درآمد به مخارجشون مثل ایران نمیشه...این که میگن ایران بهشت پز‌شکان هست ‌شعار نیست یک واقعیته. اگر ایران رو ترک کنند از نظر اقتصادی ضرر خواهند کرد.
ملت۱۰۸۴۲۶۸۰۱:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
باید برای موارد تخلف، جریمه های سخت وبازدارنده قراربدن تاکسی جرآت نکنه قانون رو دور بزنه
ناشناس۱۰۸۴۴۸۰۰۹:۳۵:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۷
حالا ببینیم اداره مالیات میخواد چه جریمه ای برای 80 درصد از پزشکانی که کارتخوان نصب نکردن بذاره. شنیدم میخواد یک درصد ازوشون جریمه بگیره. یوقت با این برخورد شدید نکشیشون.
ناشناس۱۰۸۴۲۷۱۰۱:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
احسنت. با جدیت پیگیر باشید. رو مشارکت مردم هم حساب کنید.
نخود هر آش !!!۱۰۸۴۲۸۹۰۱:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
بنده از همين جا درود مي فرستم به تمام كارمندان و حقوق بگيران و بازنشستگان و امثالهم كه ماليات شان را تام و تمام و تا يك ريال أخر مي پردازند و تا اين جا و تا اين لحظه هيچ بدهكاري مالياتي ندارند !! .. . خوشا به سعادت شان !! البته جاي خوشبختي است كه امروزه يك هندوانه فروش ، يك سبزي فروش ، ... يك قصاب ... حتي استاد رضا كفاش ، ديگه عرضم به حضور انورتان يك بقال ، و عطار و خياط و حتي ذرت بلالي سر خيابون همه و همه كارت خوان دارند و حساب و كتاب شان شفاف شفاف !! ... شفاف مثل آينه ، شفاف مثل آب چشمه ساران !! ... حالا مي ماند پزشكان كه بنده كاملاً مطمئن هستم كه آن ها كارت خوان نصب كرده و يا نصب خواهند نمود !! --- انشاء الله -- آخه برادر ، امروز قشر تحصيل كرده اي چون پزشكان كه به اهميت ماليات و نقش آن در توسعه مملكت بيش از هر كسي واقفند ، حتماً و حتماً ماليات شان را تام و تمام حساب و كتاب خواهند كرد و از آنجا كه آن ها قشر درس خوانده جامعه هستند ، بنده رجاء واثق دارم كه حتماً و حتما بيماران شان را هم به پرداخت ماليات توصيه خواهند نمود و حتماً در كنار توصيه و سفارش دارويي به بيماران ، ، به توصيه و سفارش به پرداخت ماليات هم اقدام خواهند كرد ، ... و چه عجب !! ... آخه مگر مي شود استاد رضا كفاش كنار خيابان با دو متر مغازه زيز يك راه پله ، كه مثل هلفدوني مي ماند ، حساب در آمد و مالياتش با كارت خواني كه نصب نموده معلوم و مشخص باشد ، اما يك طبيب ... آره يك طبيب ، يك درس خوانده و تحصيل كرده ، يك منور الفكر ، زبانم لال ، صد بار زبانم لال از پرداخت ماليات فرار كند ؟!! ... باز هم زبانم لال !! ... حالا اگر آقا مرتضي ذرت بلا لي فروش كنار پارك ، سر خيابون ،با دوسه كلاس سواد اكابري ، پرداخت ماليات را زير سيبيلي رد كند و به روي مبارك نياورد ، و خود را چنان زرنگ حساب كند كه توانسته با عدم پرداخت ماليات ، سر دولت را كلاه بگذارد ، تعجبي ندارد ، ... اما جناب دكتر ، ... پزشك ... طبيب ، از پرداخت ماليات فراري باشد ؟ حاشا و كلا !! ... حاشا و كلا ... زبانم باز هم لا ل .... استغفرالله !!! ... من از تمام اطبا پوزش مي طلبم ... اين وصله ها به حكما نمي چسبه --- آخه قربونتم در ايام كودكي و نو باوگي ما به پزشكان مي گفتند حكيم !!! --آره باز هم از اطبا و پزشكان و يا به قول قدما حكيما ن پوزش مي طلبم !!! ... اطبا به نقش و تاثير ماليات در رشد و پيشرفت كشور واقف نباشند ، پس كي واقف باشد ؟!! ... بله ؟!!
پزشک بسیجی۱۰۸۴۳۱۵۰۳:۳۷:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
برادران الف عدالت طلبی برایتان حق الناس می آورد حق الناس هزاران پزشک مخلص و پاکدست در کشور ،در قسمت نظرات نوشته اید نظرات حاوی توهین تهمت و نیش!!! به دیگران منتشر نمیشود ،آیا این را در متن های مرتبط با پزشکان رعایت کردید؟ امیدوارم نظرات پزشکان مثل قبل بازهم بایکوت و سانسور نشود شمارا و خودم را به تقوا دعوت میکنم شاید خیلیها حب و بغض نسبت به پزشکان دارند چون پزشکان در بالین بیماران حتی تنفسشان هم عبادت به درگاه خداوند متعال است به یکباره موجی ایجاد شد جهت کارتخوان پزشکان و ربط داده شد به مالیات در حالیکه یک پزشک وقتی بیماری را با دفترچه بیمه ویزیت میکند اتوماتیک اداره بیمه مطلع میشود و نیز ممیزان مالیاتی علی الراس تعداد بیماران آزاد را حساب میکنند ،مگر پزشکی میتواند با این حالت فرار مالیاتی کند؟مگر چند درصد پزشکان از ویزیت بیمه امتناع میکنند؟ اما نکته مهم ماجرا ،دلار فروشان خیابان استانبول تهران هرکدان چند کارتخوان دارند و روزانه میلیاردها تومان پول بدون منشا را جابجا میکنند و خیالشان راحت است که مالیاتی نمیدهند چون طبق قانون اداره دارایی اجازه کنکاش در تراکنش هارا ندارد ،طلافروشها آهنفروشها دلالان ،حتی قاچاقچی ها هم کارتخوان دارند !!!چون هیچ قانونی برای دریافت مالیات از طریق کارتخوان نیست اما چه شد به یکباره ابتدا یک موج رسانه ای ایجاد شد که کارتخوان در مطب پزشک و بلافاصله به سرعت قانونی توسط دولت در لایحه بودجه با همراهی مجلس تصویب شد که اولا فقط پزشک باید کارتخوان داشته باشد و بعد این کارتخوان باید در سامانه مالیاتی کشور ثبت بشود و تراکنشهای آن مستقیما توسط ممیزان مالیاتی بررسی شود ،در حالیکه تراکنش کارتخوان تمام صنفها از بررسی معاف شده ،تعجب آور نیست ؟سوال هیچ خبرنگار آزاده و متعهدی برای پیگیری نشد؟ دولت میداند اگرروزی اعلام کند تراکنشهای تمام اصناف کارتخوانها بررسی میشود جهت امور مالیاتی،بلافاصله مثلا طلا فروشها یا بازار کلا کارتخوان خودرا خاموش میکنند یا اعتصاب میکنند ،پس بهتر است فقط از این کار فقط برای ابزاری به عنوان فشار علی حده به پزشکان استفاده کرد نه واقعا کنترل فرار مالیاتی، آیا نیاز نبود همه کارتخوانهای همه اصناف کنترل شود؟این هم مثل طرح خدمت مناطق محروم توجیه عجیبی دارد؟ این تبعیض و بی عدالتی جهت دار نیست ؟ چرا درمورد پزشکان تفکر اقتصادی سوسیالیستی و برلی بقیه اصناف تفکر اقتصادی لیبرالیستی و بازار آزاد؟ آیا میدانید که مراجعه به پزشک جزو اسرار شخصی میباشد و با این سامانه ،کارمند اداره دارایی میتواند بداند هرفردی به چه پزشکی مراجعه کرده چون کارتخوان پزشک باید متصل به سامانه مالیاتی باشد ،چه فکری برای حفظ حریم شخصی مردم شده ؟ سوال نیست چرا سایتهای شرط بندی و قمار حرام و تلگرامی و اینستاگرامی براحتی به درگاههای بانکی پرداخت دسترسی دارند و فقط در چند فقره سایتی با دهها میلیاردتومان آنهم بواسطه گزارش به پلیس یافت میشوند،پس این سامانه مودیان مالیاتی و ...که برای پزشک ساخته اند کجاست؟چطور میشود از راه شرط بندی و قمار دهها شاخ اینستاگرامی نثل داود هزینه و وحید خزایی از ترکیه پول حرام به جیب بزنند آنهم با درگاههای پرداختی بانکهای داخلی ایران و در ضمن مالیاتی هم ندهند!!!!،اما ویزیت 27 هزارتومانی حلال پزشک عمومی باید با سامانه مالیاتی آنلاین رصد شود ،چرا باید فرد معلوم الحالی مثل فرشید ا.ش و پویان م با ایجاد سایت شرط بندی بواسطه شبکه شاپرک بانکی کشور ماهانه درآمد 20میلیون یورویی داشته باشد و در 25 سااگی بگوید به همه آرزوهایم رسیده ام ،کجاست چشمان ناظر و آگاه ناظران مالیاتی و کنترل تراکنشها و کجاست مبارزه با پولشویی ،اینها سوالات پزشکان بخاطر تبعیضی است که هدفمند ایجادشده، اگر قرار بر اجرای قانون است چرا ماده 29 برنامه ششم توسعه که باید در سال اول اجرایی شود و در سامانه ای اطلاعات دریافت حقوق از رییس جمهور و وزرا تا کارمندان بصورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد اجرا نمیشود؟چرا وقتی طبق قانون من پزشک باید از دریافتی وزرا و ... مطلع باشم نمیتوانم ؟مگر حرف دوستان اجرای قانون نیست؟چرا این قانون معطل شده اما قانون برلی پزشک لازم الاجرا و آنی است؟ الان شفاف اعلام کنند کدام صنفها قرار است مثل پزشکان کارتخوانشان به سامانه مالیاتی مستقیما متصل شود و با کدام قانون !!!! آیا طلافروشی که به اندازه کارمند مالیات میداده الان با کدام الزام وتضمین به سامانه متصل میشود؟؟، تکلیف دهها هزار کارتخوان بی نام و نشان در نقاطمرزی حتی خارج کشور چه میشود؟ در حالیکه در بخشنامه دولت هیچ صنفی وجود ندارد جز پزشکان و حرف وابسته،عجیب نیست؟اینهمه جابجایی های میلیارد دلاری و اختلاسهایی به رقم کل بودجه درمان کشور در چند سال میشود پس کجاست سازمان مالیاتی؟کجایند خبرنگاران ؟چند مقاله و گزارش خبری در مورد فرار مالیاتی خودروسازان و هزاران صنف دیگر منتشرشده؟ ،این سوالات جالب نیست ؟چند اقتصاد دان بجای مقالات فرمایشی و سفارشی ضد پزشک به گرفتن مالیات از صدها شرکت میلیارد دلاری نیمه خصوصی و خصولتی و ... اشاره کرده ؟اما چه شده که دولت و همه یکباره کل فرار مالیاتی را در پزشک دیده اند؟ این رقمهای نجومی که در دادگاه هاازشان صحبت میشود چطور ردوبدل شده که مالیاتی بابتش گرفته نشده سوال و مساله اصلی من پزشک اینست نه ندادن مالیات
سارا۱۰۸۴۴۸۱۰۹:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خانم دکتری رو میشناسم که برای یک نمونه برداری از توده مشکوک به سرطان دو میلیون ناقابل دستمزد میگیرند . یک میلیون با کارتخوان ( که معلوم نیست به اسم کیه ) یک میلیون هم باید نقد ببری مطبشون . نگو که شما نمی شناسیشون جناب طبیب از زیر میزی همکاران جراح هم که نگم براتون . اگه طلا فروش مالیات نمی ده دلیلی نمیشه که شما هم ندی . تازه این مقدار مالیات هم که به کارتخوان ها ببندند نصف درآمدتون هم نیست .
ناشناس۱۰۸۴۵۸۴۱۰:۴۷:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فکر می کنید نمونه برداری کاری کوچیکیه ؟ چند بیمار نام ببرم که بخاطر عوارض نمونه برداری فوت کر ده اند
کارمند۱۰۸۴۷۰۶۱۲:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
نه دکتر کار کوچکی نیست ولی همه باید در اندازه قانونی به ازای خدمات دریافت داشته باشند نه اندازه ای که خودشون بخوان در ضمن کسی که سوادشو نداره طبابت نکنه بهتره.
ناشناس۱۰۸۴۷۲۹۱۲:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فکر کردی دو میلیون پول کمی؟
ناشناس۱۰۸۴۶۸۳۱۲:۰۳:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
عزیزم خودت تو خونه نمونه برداری کن ۲ میلیونم بمونه جیبت. چرا میدی به این پزشکای قاتل از خدا بی خبر که برای یه نمونه برداری ساده !!!! پولم میگیره!
سارا۱۰۸۴۸۱۴۱۳:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
شما یا نمی دونی دو میلیون چقدر پوله یا نمی دونی نمونه برداری یعنی چی ؟؟ اگه این پول متناسب با اون کار بود مطمئنا پزشک محترم عقلش میرسید که همه مبلغ رو کارت بکشه محض اطلاعتون بگم که تو این کشور خانواده یک کارگر ساده دارن با ماهی یک میلیون و نیم میلیون زندگی می کنن . از شما و امثال شما انتظار وجدان ندارم ولی تلکه کردن مریضی که تو یک قدمی مرگ و زندگیه, بعدم بلندگوی انسانیت و شرف دست گرفتن دیگه خیلی نوبره
ناشناس۱۰۸۵۰۶۸۱۶:۵۵:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مجبور نیست تو بخش خصوصی عمل جراحیش رو انجام بده که! بیاد بخش دولتی با یک دهم هزینه کارش انجام میشه
فریبرز۱۰۸۴۹۰۳۱۴:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مگه میشه یک دکتر این مسئله رو نفهمه که پرداخت مالیات فقط مختص حقوق بگیران نیست؟ ؟ پس اون کارگر با حقوق ناچیزش باید سهم شما در زمینه استفاده از خدمات رو بدهد؟
ناشناس۱۰۸۴۴۹۰۰۹:۴۱:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خلاصه حرف شما این است : چه کسی شفاف است که من باشم و این سخن شما پذیرفتنی نیست شما کار خودت را بکن و با دیگران کاری نداشته باش
شهروند بسیجی۱۰۸۴۵۴۵۱۰:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
چه توجیهات مسخره و آسمان ریسمان بافتن های بی معنی
ناشناس۱۰۸۴۷۰۰۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
پزشک بسیجی خواهشا اون بسیجی رو از دنباله اسمت بردار. تا یادمه بسیجی ها اول از خودشون شروع می کردن نه اینکه خودشون رو با یه مشت دزد و دلال و قاچاقچی مقایسه کنن و بگن چون اونا مالیات نمیدن و شفاف نیستن پس ما هم نمی دیم. واقعا اگه ریگی به کفش پزشکا نبود اینقدر با این طرح مخالفت نمی کردن. لطفا از حریم خصوصی هم حرف نزنید که تا حالا حتی یه پزشک و کلا کادر درمانی هم ندیدم که به حریم خصوصی بیمار احترام بذاره. از ویزیت چند تا بیمار با هم گرفته تا ... این موضوع مخصوصا تو شهرستان ها که معمولا هر جا بری یه آشنا می بینی معضله واقعا.
ملت۱۰۸۴۷۴۰۱۲:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۷
واقعا شمابااین طرز فکر پزشک هستید ؟؟خیلی متاسفم برای صنف پزشکان
ناشناس۱۰۸۴۳۱۹۰۴:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
الف جان بنویس مگه مداح ها کارت خوان دارند عوارض بزرگراه ها که اغلب نقدیست مگه تمام کارتخوانها به اداره مالیاتی متصل است یکطرفه قضاوت نکنید خطی درست شده که جامعه را نسبت به پزشکان بدبین کنند از ساخت سریال و طنز تا هیاهو بر سر کارتخوان
ناشناس۱۰۸۴۳۳۵۰۶:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۱۷
با سلام مشكل اصلي عدم اعتماد به دولت است كه شامل همه صنوف مي شود، گام اول شفاف سازي هـزينه هاي دولت است و اينكه ماليات اخذ شده كجا هزينه مي شود! وقتي هزاران ميليارد تومان در غالب ارز ٤٢٠٠ تومان در اين مملكت به صورت رانت از ماليات همين مردم بين افراد خاصي توزيع مي شود و كسي هم حاضر به پاسخ گويي نيست! انتظار اينكه مردم خودشان با ميل ماليات بپردازند دور از ذهن است.
رضا۱۰۸۴۳۸۴۰۸:۱۱:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خودم به عینه پزشکانی رو دیدم که از کارتخوان برای ویزیت هاشون استفاده می کردن ولی برای عمل های جراحی، چک رمزدار بانکی میگرفتن. حالا پیدا کنید پرتقال را در باغ هلو
ناشناس۱۰۸۴۳۹۵۰۸:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
در ایران کسی حریف مافیای پزشکی نمی شود.
ناشناس۱۰۸۴۴۰۹۰۸:۳۴:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خوب بهانه ای شده این موضوع پزشکان. دیگه کارتخوان نسب می کنند و مشکلات اقتصاد و درمان همه درست می شود. ساعت کار و قیمت خدمات هم دستوری درست می شود و مردم دیگه شاد و سلامت خواهند بود. کلید مشکلات کارتخوان پزشکان بود.
ناشناس۱۰۸۴۴۱۸۰۸:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
این نخبگان دوره آموزش پیشرفته کارتخوان رو با موفقیت گذرندان؟
ناشناس۱۰۸۴۴۳۹۰۹:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
بعد این قشر فرهیخته میرن اروپا وآمریکا با کمال میل ماایاتاشون رو از آب خوردن تا پرداخت میکنن واونو کلاس میدونن منتش هم سر ما میذارن ،اگه به یه اروپایی بگی فرهیخته ترین قشر ما با دوز وکلک از زیر مالیات دادن در میره حتما بهت اجازه ی مهاجرت میدن
ناشناس۱۰۸۴۴۴۹۰۹:۱۰:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
درباره اصناف دیگه هم هم زمان با اجرای مالیات بدبویی و فضا سازی قرار است انجام بشه؟ نظر سنجی و این چیز ها
ناشناس۱۰۸۷۷۴۵۱۲:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۰
نه خیر اصناف دیگه چرا باید کارتخوانشون به اداره مالیات متصل بشه؟اونا کاملا شفافن چه معنی داره این کار فقط پزشک
پزشک۱۰۸۴۴۵۷۰۹:۲۰:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
شمایی که این مقاله را نوشته اید کاش زحمت می کشید تا میزان حداقل مالیات که طبق قانون چقدر هست را مطالعه می کردید دوم در این متن با کلی گویی شما بدون در نظر گرفتن هزاران پزشک دلسوز که دارند خدمت می کنند انواع اتهامات را وارد کردید من پزشک نوعی که کارتخوان دارم و پرونده مالیاتی دارم و هر سال هم علی راس برایم مالیات می برن و پرداخت هم می کنم و طبق قانون تعرفه می گیرم و طبق پروتوکل های درمانی هم اقدام درمانی می کنم چرا باید مورد هجمه افراد بی اطلاع چون شما قرار گیرم شمایی که هنوز نمی دانید لایحه پایانه فروشگاهی مصوب مجلس را چند روز قبل شورای نگهبان ردش کرد چطور می گویید برای ۱۵ صنف دیگر هم اجرا خواهذ شد شمایی که می گویید کارانه های چند صد میلیونی !حداقل بروید از وزرات بهداشت و سامانه کارانه ای که دقیقا همه افراد پزشک درش درامدشان است را رصد کن و سپس قلم زن بخدا قسم من شخصا از شما در آخرت نمی گذرم اگر آزاد نیستید لااقل آزاده باشید و بدانید اگر این مقاله شما منجر به عقب افتادن درمان فقط بک بیمار بخاطر بدبینی ایجاد شده در مردم باشد شما ضامن هستید در پیشگاه خداوند و قانون ، البته بروید بخوانید که ضامن بودن یعنی چی !
ناشناس۱۰۸۴۹۴۸۱۵:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
خداییش مالیاتتون از یک کارمند ساده کمتره !
ناشناس۱۰۸۴۴۶۰۰۹:۲۳:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
آنچکه اتفاق می افتد به علت نفوذ پزشکان به مراکز تصمصم گیری است از کمسیون تخصصی مجلس تا نظام پزشکی لذا تضاد منافع اتفاق می افتد یعنی پزشکی که در کمسیون بهداشت مجلس است بر خلاف منفع پزشکان عمل میکند یادر هرحال منافع آنها را تامین می کند وسایر موارد نیز همچنین از وزارت بهداشت گرفته تا نظام پزشکی
سید۱۰۸۴۴۸۲۰۹:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
شماره نظام پزشکی ده نفرشون رو باطل کنند حساب کار دستشون میاد....به اینا رحم نکنید چون اینا حتی به بیمار هم رحم نمی کنند..... وسعی منقلب ای منقلب ینقلبون....
ناشناس۱۰۸۴۴۹۵۰۹:۴۳:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
عدم رعایت قانون توسط دیگران وظیفه عمل به آن را از دیگران ساقط نمی کند مثل اینکه دزدی بکنی و بگویی چه کسی است که دزدی نمی کند ؟
ناشناس۱۰۸۴۶۱۳۱۱:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۷
قانونی که در کشور ۸۰ میلیونی باید تنها یک گروه کوچک اجرا کنند و بقیه بی خیال ، قانونه ؟ برادر عزیز چرا همه نه ؟ حرف شما مثل امریکاست که می گه ایران حق غنی سازی نداره بقیه کشورها اشکالی ندارند !
ناشناس۱۰۸۴۵۰۹۰۹:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
همه کاری می کنن که مالیات پرداخت نکنن
ناشناس۱۰۸۴۶۱۰۱۱:۰۷:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۷
نباید اجازه داد هیچ فردی بالای ماهی 20 میلیون ببره منزل، چون قطعا پول اضافه خواهد ماند و ایجاد تورم.
ناشناس۱۰۸۴۶۶۱۱۱:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
عزیزم اون نقدینگی ایجاد تورم میکنه شما یک چیزی شنیدی ! در کشورهای پیشرفته هزاران نفر درامد های چند میلیون دلاری در ماه دارند چرا تورم اونها صفر و منفی هست ؟؟
ناشناس۱۰۸۴۷۰۹۱۲:۱۷:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
میشه بفرمایند که جریمه ۲ درصد چی هست و به چه نحوی قراره اجرا بشه؟ اینکه یه تهدید تو خالی و غیر اثربخشه چرا که اگه به فرض محال حتی ۲ درصد کل درآمد پزشک باشه- که اصلا و اصولا قابل احصا نیست- و ساز و کار اجراییش هم معین باشه، پزشک ترجیح میده این دو درصد رو بده نه ۲۰ درصد مالیات. پلمب مطب به طور موقت بهترین راهه.
ناشناس۱۰۸۴۷۲۰۱۲:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مالیات هم باعث می شود فاصله طبقاتی کم شود و هم دولت دستش بازتر می شود تا به امور اداره کشور برسد چرا پزشکان تاجر پیشه که با کالای سلامتی مردم تجارت می کنند مالیات نمی دهند بنظرم ابزارهای بازدارندگی و سازوکار مناسب جهت فرار مالیاتی در کشور وجود ندارد یا تیغش کند است
ناشناس۱۰۸۴۷۷۲۱۳:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
حالا اين رو تحويل بگيرين! 40 درصد اين پزشكان با سهميه رزمندگان! پزشك شده اند... اين رو كجاي دلمون بذاريم!
محمد۱۰۸۴۹۴۴۱۵:۱۹:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
تخصصهای لوکس هم مال سهمیه دار هاست
sina۱۰۸۴۸۰۳۱۳:۲۳:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۷
فکر کنم آقایون دکترا متوجه شدن که اگه مالیات بدن، ممکنه یهویی یکی همشو هاپولی کنه به همین خاطر میگن این پولا جاش پیش خودمون امن تره
ناشناس۱۰۸۴۸۳۷۱۴:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۷
دولت ومردم به پزشكان نياز دارد مسئله سلامت كاسب كاري نيست كه اداره دارايي التيماتم بدهد اداره دارايي تا كنون به همه مشاغل زور گفته ولي پزشكان جلوي زورگويي ماليات چي ها ايستاده اند
ناشناس۱۰۸۴۸۴۴۱۴:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۷
الان من چند جا دکتر رفتم کارت نمیکشن یا پول نقد میگیرن یا میگن با آپ جابه جا کن یه درمانگاه هم هست میرم کارتخوانش همیشه خرابه یه atm گذاشته جلو درمانگاه میگه برید پول نقد بگیرید اینجوری قرار باشه پیش بره این قانون رو روی کارتخوان های فروشگاهی هم بزارن دیگه باید با کارت بانکی خداخافظی کنیم
ناشناس۱۰۸۴۸۸۲۱۴:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۱۷
هموطن عزیز! اگر امکانش برایتان هست پزشکان مالیات نده را بایکوت کنید !
ناشناس۱۰۸۵۰۷۹۱۷:۰۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۷
دیگه ثابت شده پزشک برای پول به احد الناسی رحم نمی کنه پس هم وطن در هر شغلی هستی به مشتری پزشک رحم نکن
ناشناس۱۰۸۵۱۵۹۱۷:۵۴:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۷
پزشکان محترم یک راهی برای فرار از مالیات پیدا می کنند نگران نباشید در حقیقت این مالیات توسط بیماران بینوا پرداخت خواهد شد
ناشناس۱۰۸۵۴۶۲۲۲:۴۶:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۱۷
مردم از قديم الايام از اداره دارايي وماليات چي ها ناراضي بودند براي همين مي گويند حقوق مامورين مالياتي شبه ناك به حرام بودن را دارد البته شهرداري ها هم كمتر از ماليات چي ها نيستند وپول زور از مردم ميگيرند
ناشناس۱۰۸۵۴۸۲۲۳:۰۵:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۱۷
سازمان مالیات باید خروج از کشور را به متخصصینی که مالیات ندادن رو ممنوع بکنه!که نتوانند با پول مفت بدون مالیات برن خوشگذرانی در خارج!
آریو سوئد۱۰۸۶۱۲۵۱۶:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱۸
سیستم مالیاتی کشور سوئد با این همه دقت وسختگیری هنوز توان گرفتن مالیات کامل از پزشکان ایرانی را نداره. پیشترشون از دادن مالیات کامل فرار میکنند. سیستم مالیاتی ایران که اصلا بی درو پیکره. باید از قوه قهریه استفاده بشه مثلا زندان.
حمید۱۰۸۷۳۰۸۰۳:۳۷:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۰
۱. عدم تمایل به پرداخت مالیات در ایران ریشه فرهنگی دارد ۲. پزشکی هم یه شغل انتفاعی هست و توقع اینکه پزشکان از شغل و درامد خود دفاع نکنند منطقی نیست ۳ به نظر میاد دولت از صنف پزشکان شروع کرده که جامعه بهشون نظر منفی داره تا بعد شامل همه اصناف کنه ۴. تقریبا تمام پزشکان کارتخوان دارند و اگر پزشک خاصی خارج از تعرفه میگیره به علت اصرار بیماران به مراجعه به اون شخص خاص هست، هیچ جای دنیا بیمار نمیتونه دفترچشو برداره و مستقیم بره فوق تخصص اونم تو یه شهر دیگه! ۵. پزشکان مرتب ترین پرونده مالیاتی رو دارن نصبت به بقیه ۶. درامد بسته به ریسک تعریف میشه، به همین خاطر من که جراح دامپزشک هستم برای یه جراحی ohe مثلا ۵۰۰ تومن میگیرم ولی یه جراح انسان برای همون جراحی ۵ میلیون ۷. سو استفاده از نیاز مراجع در هر صنفی میتونه باشه، تا حالا ماشینتون تو جاده خراب شده؟ اشکال از مقدس دونستن خدمات پزشکی هست، هرچند هر شغلی خالصانه انجام بشه مقدسه ۸. مقایسه درامد در ایران قوانین خاص خودش رو داره، یه سوپرمارکت کوچک محلی هم ممکنه ۱۰ برابر یه کارگر درامد داشته باشه ۹ مثال هایی که از تبانی یا خرج تراشی زده شد در همه اصناف هست، تا حالا تعمیرگاه ماشین رفتین؟ ۱۰.دلیل این همه هجمه روی یه قشر خاص چی هست واقعا؟ البته خود پزشکان هم مقداری مقصر هستند در نظر مردم بهشون
ناشناس۱۰۸۷۹۱۶۱۵:۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۰
گزارشای سفارشی و مسلسل وار ضد پزشکتون کافی نیست که از منتشر کردن کامنتای پزشکها میترسید و نمیخواید مردم واقعیتهارو بدونن؟؟ سانسور کردن تا کجا؟؟؟ خجالت بکشید از اینکه ادعای اسلامی بودن و دینداری دارید
ناشناس۱۰۸۹۶۶۱۱۶:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۱
فعلا که دور دور کوبیدن پزشکها هست و همه سایتهای خبری به این امر خطیر مشغولند. تا فردا نوبت چه کسی بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین