واکنش کیهان به حواشی ازدواج جنجالی دختربچه ۱۱ ساله

گروه اجتماعی الف،   3980614060 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه کیهان نوشت: انتشار فیلم خطبه عقد موقت یک دختر ۱۱ ساله با پسری ۲۲ ساله در یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که با برخورد دستگاه قضا و ابطال عقد روبه‌رو شد، فرصت خوبی برای موج‌سواری برخی رسانه‌ها و مدعیان اصلاحات با هدف تلاش برای تحمیل یک طرح بایگانی شده ایجاد کرد.

پس از انتشار فیلم مذکور، ایجاد دوباره یک جریان رسانه‌ای و تبلیغی برای تحت تأثیر قرار دادن عواطف عمومی بود که با هدف تحمیل یک طرح مشکوک و پر حاشیه که پیش از این با بی‌توجهی مجلس روبه‌رو شده بود به راه افتاد.
 
طرح افزایش سن ازدواج که از سوی فراکسیون زنان مجلس و با محوریت نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس مطرح و پیگیری می‌شد مدت‌ها با موج رسانه‌ای و فضاسازی‌های گسترده از سوی نمایندگان و معاونت‌های مربوطه در دولت تبدیل به یک موضوع پردامنه شده بود. این طرح که بر اساس شواهد و قرائن، دیکته ابلاغی از سوی سازمان‌های غربی و در راستای اجرای سند خفت‌بار ۲۰۳۰ بود پس از کش و قوس‌های فراوان با رای مخالف و قاطع نمایندگان در کمیسیون مربوطه روبه‌رو شد و مجال طرح پیدا نکرد.
 
طراحان و مروجان اصلاح‌طلب طرح مذکور با پرداختن پر آب و تاب به موضوع به اصطلاح «کودک‌همسری» با کمک رسانه‌های همسو به دنبال افزایش سن ازدواج دختران به ۱۶ تا ۱۸ سال بودند. استدلال اصلی آن‌ها ازدواج برخی دختران در سنین پائین در برخی مناطق کشور بود که بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ‌های خاص حاکم بر آنجا شکل می‌گیرد. موضوعی که البته برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای از فراوانی بسیار کمی برخوردار است. همین موضوع بهانه‌ای شده بود تا مدعیان اصلاح‌طلب با خط گرفتن از سازمان‌های غربی بدون توجیهات لازم تمام همت خود را صرف افزایش سن ازدواج نمایند.

طرفداران طرح مذکور با اشاره به ادعا‌هایی درباره خطرات جسمی، روحی، خانوادگی و... برای ازدواج در سنین پایین و همچنین ادعای ناپایدار بودن این ازدواج‌ها راه‌حل افزایش تحمیلی سن ازدواج را پیشنهاد می‌دهند بدون اینکه به شرایط فرهنگی و قومیتی حاکم بر مناطق و مردم ساکن در مناطقی که این ازدواج‌ها بیشتر در آن‌ها دیده می‌شود اشاره‌ای کنند.
 
اما در مقابل کارشناسان حوزه ازدواج معتقد بوده و هستند که اولا در قوانین کشور موضوع ازدواج در سنین پایین دیده شده و ضمن ممنوعیت ازدواج دختران در سن زیر ۱۳ سال و در نظر گرفتن برخی شرایط برای موارد خاص از جمله تشخیص مسئول قضایی و لحاظ شدن مصلحت، راه دفاع از حقوق دختران وجود دارد از جمله همین مورد اخیر که با دخالت مسئولان قضایی عقد جاری شده باطل و با طرفین ماجرا برخورد شد یا در مشهد و...
 
از سوی دیگر کارشناسان با در نظر گرفتن تفاوت‌های فیزیولوژیک افراد در مناطق و در سنین مختلف معتقدند تعیین سن مثلا ۱۶ یا ۱۸ سال برای ازدواج دختران منطقی نیست و اساساً نمی‌توان چنین سقفی را تعیین کرد.
 
همچنین بررسی‌های آماری نشان‌دهنده وجود پایدارترین ازدواج‌ها در بین کسانی است که در سنین مناسب و پایین‌تر ازدواج کرده‌اند و بسیاری از طلاق‌ها اتفاقا مربوط به کسانی است که ازدواج با تاخیری داشته‌اند.
 
موضوع مهم دیگر اینکه به عقیده بسیاری از کارشناسان، با گسترش فضای مجازی، ماهواره و... و تحریکات و تأثیرات روحی و روانی آن‌ها و سن بلوغ جنسی در دختران و پسران بطور محسوسی کاهش پیدا کرده است و این یعنی نیاز به تشکیل خانواده زودتر در بین دختران و پسران احساس می‌شود. حال طراحان افزایش سن ازدواج باید پاسخ دهند چطور می‌توان پاسخ این معادله را داد که از یک سو همه قبول دارند که سن بلوغ جنسی کاهش پیدا کرده است، اما از سوی دیگر باید سن ازدواج را افزایش دهیم؟!
 
از سوی دیگر برخی از طراحان طرح افزایش سن ازدواج تلاش زیادی برای القای خطر جسمی‌ازدواج و رابطه جنسی یا بارداری حتی در سن زیر ۲۰ سال برای دختران داشته و دارند، موضوعی که توسط بسیاری از متخصصان و پزشکان رد شده است.
 
موضوع دیگر که منتقدان مطرح می‌کنند این است که با توجه به اینکه ازدواج‌های در سن پایین بیشتر در برخی مناطق و فرهنگ‌های خاص کشورمان دیده می‌شود، ایجاد محدودیت آمرانه نه تنها باعث نمی‌شود که مردم این مناطق به یک باره دست از آداب و رسوم خود بردارند بلکه باعث مخفی کردن و غیررسمی‌شدن این ازدواج‌ها و در نتیجه آسیب دیدن بیشتر دختران و غیرقابل دفاع شدن حقوق آن‌ها می‌شود.
 
اما مروجان و مبلغان دیکته‌های غربی برای به کرسی نشاندن طرح خود بدون پاسخ به انتقادات مطرح شده از هر راهی برای رسیدن به هدفشان استفاده کرده و می‌کنند، از جمله بر روی تحریک عواطف انسانی مردم نیز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. یک روز با بازنشر فیلم عقد یک دختر، روز دیگر با طرح موضوعاتی از این دست که آیا منتقدان حاضرند دخترشان در سن پایین ازدواج کند، غافل از اینکه لزومی ندارد که دختر هر منتقد طرح افزایش سن ازدواج در سن پایین ازدواج کند، بلکه مدافعان طرح این سؤال را باید پاسخ دهند که اگر یک دختر در فلان منطقه از کشور یا حتی در شهری بزرگ به رشد جسمی، بلوغ فکری و جنسی و توانایی همسرداری رسیده و تمایل به ازدواج داشته باشد چرا باید بر اساس یک طرح معلوم‌الحال از ازدواج محروم باشد؟

دیدگاه کاربران

على اصغر۱۰۸۰۶۱۷۰۹:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
راهش اينه كه براى ازدواج دختران زير بيست سال اختلاف سني حداكثر چهار سال با شوهر رو قرار بديم
ناشناس۱۰۸۰۷۴۳۱۱:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جامعه بیرحمی داریم. مرد اگر جوان باشد میگویند بی پول و بی کار و بی خانه و ماشین هستی و اگر اینها را داشته باشد می گویند پیر شده ای!!!!
فرناز۱۰۸۰۸۶۶۱۲:۳۶:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
راه حل جالب و خوبیه، دیگه دختر نه ساله به پسر بیست و هشت ساله داده نمی شه.
ناشناس۱۰۸۱۱۰۸۱۵:۳۹:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اوف بر شما که دنبال ازدواج با دخترکان کم سن و سال هستید . مگه یک دختر بچه ۹ ساله یا ۱۱ ساله از نظر جنسی و جسمی و حتی فکری و روحی و روانی چی داره که می خواهید با آن ازدواج کنید . این یک سنت بسیار بسیار بسیار بد هست . حتی در زمان پیغمبر هم با دختر بچه ها ازدواج نمی کردند . پیغمبر خود با زنی چهل ساله ازدواج کرد این نسبتها که پیغمبر با دختر ۶ ساله و یا ۹ ساله ازدواج کرده همش برای تخریب وجهه اسلام هست . اسلام دین عقلگرا هست . عقل هم می گویید با دختر بچه ازدواج نکنید .
عمار۱۰۸۱۴۱۶۲۱:۱۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
خوشبختانه اینجور ازدواجها در کشور ما بسیار به ندرت اتفاق می افتد. این همه مشکل به خاطر ازدواج دیرهنگام جوانان به وجود آمده و آنوقت یک مورد استثناء که خلاف آن است را بزرگنمایی کرده اند!
ناشناس۱۰۸۱۴۳۸۲۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
تیراژ روزنامه کیهان چه مقدار است چند نفر آن را میخرند ؟.. یادش بخیر ساعتها صف می ایستادم تا دم غروب کیهان بخریم
مهندس جنت شهری۱۰۸۰۶۲۵۱۰:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جالبه...هر چه اصلاحات بگوید طرحی استعماری است و هر چه ما بگوییم عین حق...ما خدایییییییم بگوید و خود را راحت کنید..
ناشناس۱۰۸۰۶۹۴۱۰:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
چون سابقه ی اصلاحات خرابه از طرح اصلاح قانون مطبوعاتشون در سال 79 بگیر تا حالا...
ناشناس۱۰۸۰۸۸۸۱۲:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
خدا وکیلی حاضر هستی دختر 11 ساله ات را شوهر بدی ؟
ناشناس۱۰۸۰۷۰۳۱۰:۵۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
خیلی از این قوانین ضد خانواده و زن از غرب امده که در قانون اعمال می شود
ناشناس۱۰۸۰۷۳۷۱۱:۱۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
کار به جایی رسیده که مدعیان اصلاحات غربی، موج طلاق در جامعه را نادیده می گیرند اما یک مورد ازدواج خارج از قاعده را در بوق و کرنا می کنند. بالا رفتن سن ازدواج را ندیده می گیرند و افزایش فاجعه بار طلاق را عادی جلوه می دهند امااین یک مورد را بزرگ می کنند!!
ناشناس۱۰۸۰۶۲۷۱۰:۰۳:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگر یک دختر در فلان منطقه از کشور یا حتی در شهری بزرگ به رشد جسمی، بلوغ فکری و جنسی و توانایی همسرداری رسیده و تمایل به ازدواج داشته باشد چرا باید بر اساس یک طرح معلوم‌الحال از ازدواج محروم باشد؟ اگر به توانایی های دیگه رسیده باشه چی ؟؟ باز اجازه پدر لازم داره یا می تونه خودش تصمیم بگیره ؟؟؟
ناشناس۱۰۸۰۶۹۸۱۰:۴۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
احازه پدر برای دختر در ازدواج اول لازمه در صورت نبودن پدر، پدر بزرگ و عمو...
ناشناس۱۰۸۰۸۷۶۱۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
الان قانون آن هم هست که دختر می تواند حکم دادگاه بگیرد و بدون اذن پدر شوهر کند یعنی کلاه شرعی ..
ناشناس۱۰۸۰۸۹۳۱۳:۰۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یعنی از نظر شما یک دختر بچه 11 ساله به بلوغ فکری و جسمی رسیده و میتونه ازدواج کنه . اونم با یکی که 11 سال از خودش بزرگتره ؟ برای یک بار هم شده بیایم این موضوع را خارج از دسته بندی های جناحی بررسی کنیم . من الان یک دختر 13 ساله دارم . بابا به پیر به پیغمبر هنوز بچه است . آخه من چطور این بچه را شوهر بدم اونم به کسی که دو برابر سنش را داشته باشد . ما ایرانی ها را چه شده است ؟ به کجا داریم می رویم ؟
علی۱۰۸۱۱۷۳۱۶:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شما دختر ۹ ساله ات شوهر بده..
ناشناس۱۰۸۰۶۶۷۱۰:۳۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگر فکر می کنید یک دختر 13 ساله می تواند یک زندگی را اداره کند . چرا به یک دختر 13 ساله گواهینامه رانندگی نمی دهید. چرا اجازه رای دادن نمی دهید . چرا دختر 13 ساله اجازه ندارد برای خودش حساب باز کند. نمی دانم چرا بخاطر دیدگاههای سیاسی اجازه اجاره دادن و فروش دختران را در خانواده های اغلب بی بضاعت می دهید. یک پزشک یک وکیل یک مهندس یک تاجر و یک انسان تحصیل کرده را پیدا کنید که کودک 13 ساله را عروس کرده . اغلب این کودکان به خاطر فقر خانواده فروخته می شود. آیندگان .. قضاوت خواهند کرد
ناشناس۱۰۸۰۷۵۷۱۱:۲۷:۱۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
عزیز من ! کشور ما پر است از مردان و زنان تحصیل کرده ای که سن بالای چهل و پنجاه دارند و مجرد و افسرده، روزگار می گذرانند و حسرت جوانی را می خورند. ازدواج در سن پایین خیلی هم خوب است و البته در سن هفده هجده سالگی.و نه کودکی! دیر ازدواج کردن مثل این است که یک آدم بیست ساله را تازه در کلاس اول ابتدایی ثبت نام کنید.
ناشناس۱۰۸۰۸۱۳۱۲:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
چون فرهنگی است از قبل بوده و مشکلی هم در آن وجود نداشته که بخواهیم زیر ۱۳ سال را منع کنیم چون اکثرا قبلا در همین سنین ازدواج می کردن ولی خیلی از قوانین مثل راهنمایی و رانندگی و یا غیره وارداتی است
ناشناس۱۰۸۰۸۴۷۱۲:۲۴:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
مثلاً اگر کسی گواهینامه رانندگی داشت یا حق رای، الان میتونه پزشکی هم بکنه؟ وکالت هم بکنه؟ یا حتی همین ازدواج؟ عزیز دل، هر کاری معیارهایی داره، اگر معیارها کامل شد، بله، میشه انجام داد. شما دختران اکثراً ناز پرورده شهری رو میزارید کنار دخترانی که در 6-7 سالگی کمک مادر در نگهداری بچه و رسیدگی به امور منزل هستند. بعد از طرف خانواده داماد و عروس دعوا هم مطرح میکنید و بعد حمله به خانواده های داماد و عروس میکنید و جالب اینکه به اندازه سر سوزن هم خبر از شرایط طرف ندارید. الان به نظر خودتون شما تعادل و انصاف دارید برای قضاوت و رای؟ قانون برای مورد ازدواج و یا حتی موارد قانونی دیگه، در صورتی که اصرار باشه راهکار گذاشته، قاضی بررسی میکنه و نظر میده. حالا دختر 50 ساله داریم خوبه؟ الان بلوغ عقلی کامل شده؟ الان مثلاً اونهایی که شدن 20-30 ساله، ازدواج کردند و بعد دو ماه طلاق گرفتند، دارای حق انتخاب و فهم و.. نبودن؟ باور کنید این روستایی ها راحت تر و بهتر از اکثر شهرهای ازدواج و زندگی میکنند. این توهین ها و روشنفکر بازی هایی که حضرات در میارن بدون اینکه ذره ای اطلاع داشته باشند خودش عین مشکل هست.
ناشناس۱۰۸۲۰۷۷۱۴:۴۲:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
خوب دختری که از نظر شما در 11 سالگی بالغه و میشه شوهرش داد و از پس زندگی مشترک هم برمیاد چرا از همه حقوق یک بزرگسال برخوردار نباشه؟ کسی که توانایی تشخیص درست و نادرست و اداره زندگی مشترک رو داره، چه نیازی به اذن پدر داره؟ پس اذن پدر برای ازدواج رو هم بردارید دیگه
آریابان۱۰۸۰۸۴۹۱۲:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یک مادر !!!!! با سن کمتر از 18 سال برای انجام امور بانکی خودش چکار باید بکند ؟!؟!؟!؟!؟!؟ آیا باید دائما از پدر خودش درخواست کند که همراهش به بانک بیاید (البته مادرش هم نقشی در برداشت پول از حساب بانکی دختر صغیر خودش ندارد !!!!!) ؛ داشتن گواهینامه رانندگی و مجاز بودن به ماشین راندن ، بماند !!!!!!!؛
ناشناس۱۰۸۰۸۷۴۱۲:۴۰:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یعنی من مونده بودم چی جواب این افراد را بدهم. احسنت. اگه ازدواج دختر 11 ساله که هنوز عروسک بازی می کنه خوبه بسم الله از دختر خودتون شروع کنید. بیمارید شما به خدا
ناشناس۱۰۸۰۶۷۸۱۰:۳۶:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
پس برای مکلف شدن یک دختر هم بیان شرایط اقلیمی هر منطقه رو بسنجند وبر اساس اون سن تکلیف دختر رو اعلام کنند تا شروع کنه به روزه گرفتن
ناشناس۱۰۸۰۹۰۷۱۳:۰۸:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
دقیقا. سن تکلیف و نماز و روزه رو هم اقلیمی کنن.
ناشناس۱۰۸۰۶۷۹۱۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
پس حق داشتن گواهینامه، گذرنامه، حساب بانکی، حق رای، تصرف بر حقوق و اموال و ... را هم به دختران زیر 13 سال بدهید. نمیشود فقط هرچه که به نفع شماست قانونی باشد.
ناشناس۱۰۸۰۷۵۸۱۱:۲۷:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
خب عزیز من با تغافل کردن که مشکل حل نمیشه، بلوغ جسمی با بلوغ فکری و اجتماعی خیلی فرق داره، خیلی از دخترها و پسرها در همین سنین تا 15 سالگی مرتکب خلاف های جنسی می شوند، اینکه دختر بچه قبل از 15 سال بالغ میشه اصلا ربطی به گواهینمامه وو نداره خودتان هم این مسئله را حتما می دانید
ناشناس۱۰۸۰۶۸۷۱۰:۴۲:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
بارها گفته شده کودکان و نوجوانان در این سنین تحت نفوذ و کنترل والدین خود هستند و مجبور به اجرای تصمیمات آنها میشوند، ضمن آنکه خود از توانایی تشخیص و تصمیم گیری مستقل برخوردار نیستند. چگونه میتوان فقط سن را ملاک ازدواج قرار داد در حالیکه بلوغ جسمی، عقلی، روانی، جنسی همگی برای شروع زندگی مشترک لازم است. کسی که حق داشتن حتی یک حساب بانکی به نام خود را ندارد، چطور میتواند مسوولیت در زندگی مشترک را بپذیرد و از حقوق خود دفاع کند؟
ناشناس۱۰۸۰۶۸۹۱۰:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
موضوع را سیاسی نکن کیهان. بحث ظلم در حق کودکان و نوجوانان مطرح است. بفهم.
ناشناس۱۰۸۰۷۰۲۱۰:۵۰:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
قوانین اسلامی در خود مدعیان اسلامیت رد می شود و علیه آن بر می خیزند که چرا ازدواج کردن!
ناشناس۱۰۸۰۷۲۲۱۱:۰۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
بابا بگیرید جلوی این کارها رو. آبرومون رفت . دوست اکراینی من برام نوشته این ویدیو رو دیدم و برای اون دختر گریه کردم. چقدر دیگه مقررات اسلام رو که در 1400 سال پیش مراعات مردم رو کرده توضیح بدم ؟ سن ازدواج رو ببرید روی 18 و خلاص.
ناشناس۱۰۸۰۸۰۹۱۲:۰۱:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
همون اوکراینی حتما با چند تا مراوده دارد و در قرن ۲۱ است حتما نه؟ یانظرش در مورد قانون همجنسگرایی و ازدواج با سگ و گربه چی هست جناب قرن ۲۱ ؟
ناشناس۱۰۸۰۸۱۲۱۲:۰۴:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
در همون کشورهای غربی هم رابطه جنسی برای افراد زیر 18 سال آزاده به شرط اینکه اختلاف سنی کم باشه! کسی که بالغه حق داره نیاز جنسیش رو برآورده کنه فقط باید جلوی سوء استفاده رو گرفت.
ناشناس۱۰۸۰۹۷۴۱۳:۵۰:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شرط ازدواج از نظر بیشتر مراجع رشد عقلی و جسمی است حتی برای خرید و فروش هم شرط بالغه ، عاقله و رشیده مطرح است
ف.خ۱۰۸۱۰۴۱۱۴:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
با این که بنده با کودک همسری مخالف هستم، باید بدانیم این موضوع در کشور های دیگر هم رایج است و ربطی به اسلام ندارد. بطور مثال در بین کولی های مقیم کشور های بالکان در اروپا ازدواج کودکان متداول است. حتی همسر الویس پریسلی خواننده معروف آمریکایی به هنگام ازدواج 14 سال داشت.
ناشناس۱۰۸۰۷۲۹۱۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
انسان تا چهل سالگی جوان است و خصوصا دختران تا سی سالگی جوانی خود را حفظ می کنند. پس ازدواج در سن 18 سال بسیار هم عالی است.آیا انسان حق ندارد از پانزده سال جوانی خود استفاده کند؟! اگر در غرب سن ازدواج بالا رفته در عوض آنها روابط پیش از ازدواج دارند که در دین و فرهنگ ما ممنوع است.
ناشناس۱۰۸۰۷۳۴۱۱:۱۵:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جالبه کیهان هرچی میشه باید یه سری هم به اصلاحات بزنه .. اصلا این موضوع چه ربطی به اصلاحات و اصولگرا داره ؟؟
عباسی۱۰۸۱۱۰۷۱۵:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
چون مجریان 2030 (غربگرایان ولیبرالها) عمدتا از جناح (..)هستندوبه قول حجاریان؛دایره اصلاحات از سروش تا گوگوش امتداد دارد.
ناشناس۱۰۸۰۷۵۰۱۱:۲۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
نظرات کیهان خیلی جالبه ،هر اتفاقی از این دست یا مشابه که در ایران رخ میده و موجب ابراز نظرات افراد یا گروههایی در جامعه میشه ایشون نظر میدن و در آن میفرمایندکه آن حادثه باعث عقده گشایی،مظلوم نمایی،جنگ مطبوعاتی ،بهره برداری سیاسی و غیره شده و صدها وصله دیگر به نظردهندگان غیر همسو می‌چسباند یعنی در همه اتفاقات فقط کیهان با آن نظرات عجیب و غریبش حق اظهار نظر دارد
ناشناس۱۰۸۰۷۵۳۱۱:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
حالا از شرع و قوانین شرعی بگذریم که متهم میشویم به خشک مذهب ، امل و .. هزار انگ دیگه از نگاه طبیعت گرایی ، که فکر کنم همه چه مذهبی و غیر مذهبی و حتی منکران دین و خدا قائل به طبیعت و مادر طبیعت باشند ؛ مگر نه اینست که طبیعت معین کرده که انسان مونث در حدود سن 9 سالگی یا کمی بیشتر و انسان مذکر در حدود سن 15سالگی یا بیشتر به بلوغ جنسی برسد ؟ چرا قوانین اجتماعی باید برخلاف قوانین طبیعت باشد ؟ شاید عده ای توجیح کنند که انسان در این سن عقلش نمیرسد و بچه هست ، بفرض محال درست ؛ آیا نمی شود بجای تصویب قوانین برای منع ازدواج در این سن ، قوانینی تصویب شود برای (سلامت بهداشتی ، روانی ، جانی و مالی ) در حمایت از افرادی که در سن کم ازدواج میکنند و عقلشان ناقص است ؟ بله میشود ولی همیشه آسانتر است که صورت مسئله پاک شود و مسئولیت گردن کسی نباشد . از ما که گذشت چرا باید قوانینی تصویب کنیم که فرزندانمان را در سن به ظاهر کم ولی طبیعی ، از مواهب و نعمتهای طبیعی خصوصا لذت مشروع جنسی محروم نماییم و به تبع آن هزاران مشکل اخلاقی ، روانی و جنایی در جامعه بوجود آوریم !!!!؟؟؟
ناشناس۱۰۸۲۴۹۰۲۲:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۵
این حرفها تا حدودی درست است ولی با ازدواج که تعهدی سنگین و مستلزم بلوغ فکری، اقتصادی و اجتماعی است سازگار نیست.
ناشناس۱۰۸۰۷۶۱۱۱:۳۰:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۱۴
فراکسیون زنان به کدام دغدغه واقعی جامعه زنان رسیده؟ چه حمایت واقعی از زنان و نهاد خانواده کرده؟ توجه دارید که به لطف فضای مجازی افسار گسیخته سن ارتباط دختر و پسر، سن بلوغ چقدر پایین اومده؟ نگاهی به آمار مجردهای قطعی، سن ازدواج و میزان طلاق، زنان بد سرپرست و بی سرپرست، مادران شاغلی که ساعات کاری طولانی و نبود مرخصی کافی فرصت بودن در کنار فرزند رو ازشون گرفته، بندازید و مقایسه بفرمایید با آمار آنچه اصطلاحا ازدواج کودکان می گید و زنان مایل به استادیوم رفتن و موتورسواری کردن تا ببینید مشکلات واقعی جامعه کجاست. حتما باید قانونی برای حمایت از افراد برای ممانعت از ازدواج اجباری وجود داشته باشه اما نمیشه افراد رو مجبور به ازدواج نکردن کرد! فراکسیون زنان سرنا رو از سر گشادش می زنه و نمی دونه که مشکلات فرهنگی و فقر رو که عامل بخش عمده ی آمار ازدواج در سنین پایین هست رو با بگیر و ببند نمیشه حل کرد. از طرف دیگه بزرگواران اذعان دارن فرزندان اگر به درستی تربیت بشوند و مسئولیت پذیر بار بیان حتما می تونن در اوایل سنین جوانی به خوبی از پس اداره زندگی بربیان.
ناشناس۱۰۸۰۷۷۳۱۱:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
این روزها در سن 30 سالگی ازدواج می کنند و در 32 سالگی مطلقه شده اند. آیا این خوب است و منطقی! در قدیم دختر از کودکی به خانه شوهر می رفت تا به سن بلوغ برسد. با این کار زن و شوهر با خلق خوی هم آشنا می شدند و با یک ادب و فرهنگ پرورش میافتند و در نهایت در سنین بالاتر اختلافات کمتر بود و طلاق نیز کمتر. در صورت ناسازگاری احتمالی هم اگر طلاقی صورت میگرفت هر دو در شرایط مناسب برای ازدواج مجدد بودند.
نفيسه۱۰۸۱۵۸۱۰۲:۱۳:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
و به سن چهل پنجاه سالگي هم ميرسيد بيوه ميشد چون اختلاف سني زياد با شوهرش داشت و مرد ها هم به طور متوسط كمتر عمر ميكنن.
ناشناس۱۰۸۰۷۷۴۱۱:۳۹:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
با کدوم شغل و انگیزه و امید جوانان باید تن به ازدواج بدهند ؟
ناشناس۱۰۸۰۸۰۷۱۲:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
باید در مورد ازدواج افراد زیر 18 سال اگر اختلاف سنی مثلا بیش از 5 سال بود ازدواج ممنوع بشه. در غرب هم که ازدواج افراد مثلا زیر 18 یا 16 ممنوعه، روابط جنسی برای اونها وقتی دو طرف فاصله سنی کمی داشته باشند، آزاده. اما در ایران که رابطه جنسی خارج از ازدواج ممنوعه. نمیشه ازدواج رو هم ممنوع کرد.
ناشناس۱۰۸۰۸۵۰۱۲:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اخیرا آمار وحشتناکی در مورد ازدواج کودکان زیر ده سال در کشور منتشر شده ,کیهان در این مورد نظر نداره ؟ضمنا می گویند طبق آداب و رسوم منطقه ,اگر این رسوم غلط باشند باید به آن احترام گذاشت ؟
ناشناس۱۰۸۰۸۹۰۱۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
قوانین مدنی کهنه پاسخگوی امروز نیست. والسلام
ناشناس۱۰۸۰۹۰۱۱۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
هر کسی که دختر 10 ساله را شوهر بدهد . بویی از انسانیت نبرده . خود حاج حسین راضی هستند دختر 10 . 11 ساله شان را شوهر بدهند . اونم به کسی که دو برابر سن دختر را دارد ؟
ناشناس۱۰۸۰۹۶۲۱۳:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ازدواج کودکان رواج دادن پدوفیلیه ..
محسن۱۰۸۰۹۶۸۱۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
با وضعیت اقتصادی که پیش آوردین ، کدام جوان قادر به ازدواج بهنگام است ؟ ولی تصویب قانون هم دردی از دخترانی که بدلیل فقر یا فرهنگ در سن کم ازدواج می کنند دوا نمیکنه
ناشناس۱۰۸۰۹۷۸۱۳:۵۲:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یه فیلم بزاریم در مورد اون بدبخت هایی که چهل سالشونه نمی تونن ازدواج کنند
ف.خ۱۰۸۱۰۲۸۱۴:۲۶:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
ببینیم آیا خود آقایان حاضر هستند دختر 10.12 ساله خود را شوهر بدهند؟ اکثر این ازدواج ها بخاطر فقر و مسایل اقتصادی است.
ناشناس۱۰۸۱۰۳۶۱۴:۳۵:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۱۴
بر تعصب و جهل خودتان با عنوان غربی بودن دستاوردهای علوم و دانش بشری اصرار نورزید.
حمید۱۰۸۱۰۴۳۱۴:۴۱:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یه مقاله بسیار ضعیف با یه سیاه نمایی بی دلیل نسبت به طیف اصلاح طلبان ..
ناشناس۱۰۸۱۰۴۹۱۴:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اصل ازدواج کردن رفته هوا دنبال سنش نگردید فعلا دخترها و پسر رابطه را برقرار کردن دیگر نیاز به شما برای تعیین سن ندارند لطفا دستکاری های اجتماعی را کنار بگذارید همه رسوم بر مبنای عقلانیت ساخت اجتماعی شکل گرفته لطفا بهم نریزید
ناشناس۱۰۸۱۰۸۹۱۵:۲۰:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
معلوم شد کیا طرفدار کودک همسری هستند نه برای خود بلکه برای دیگران.خدا را شکر.
ناشناس۱۰۸۱۰۹۲۱۵:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
احساسات دختر یا پسر در سنین پایین حتی کودک مشابه احساسات بزرگسالان هست . تفاوت در تعقل آنهاست.
ناشناس۱۰۸۱۱۰۲۱۵:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
دو نسل پیش که جوامع روستایی و سنتی بود دختران 10 - 12 ساله هم ازدواج میکردند تا 18 سالگی 3 - 4 بچه هم می آوردند.
ناشناس۱۰۸۱۱۲۸۱۵:۵۷:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
آقای کیهان اگر در نقطه ای از کشور شرایط جسمی و فکری و غیره یک دختر نه یا ده ساله از نظر شما برای ازدواج مناسب بود همان یک مورد هم خلافه و باید جلو آنرا گرفت. چون قطعا سواد کافی نداره، تجربه اجتماعی کافی نداره، در برابر خطرات جسمی و روحی اطلاعات نداره، زندگی فقط اونی که شما فکر میکنی نیست.
ناشناس۱۰۸۱۱۹۳۱۶:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۱۴
قوانین حمایتی زنان در ایران بسیار نا عادلانه است و زنان مظلوم واقع می شوند . با افزایش آگاهی و ترویج خانه بهداشت در روستاها می توان فرهنگ سازی کرد
ناشناس۱۰۸۱۲۳۲۱۷:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
جناب شریعتمداری بزرگوار .چرا شما خودتان را درتمام مسائل سیاسی اقتصادی فرهنگی اجتماعی هنری نظامی مذهبی و..صاحب نظر میدانید وفکر میکنید نظرات شما وحی منزل است . واطاعت ازشما برهمه واجب . از قدیم گفته اند دو چیز طیره عقل است سخن گفتن به خاموشی ودم فرو بستن به وقت سخن گفتن . هنگامی که انسان درموضوعی عالم نیست خاموشی نشانه تواضع و عقلانیت است برادر محترم.
ناشناس۱۰۸۱۲۸۴۱۸:۴۷:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
تفاوت سن 10 سال در ازدواج ها بسیار رایج و معمول است اما این تفاوت وقتی دختر 12 ساله باشد بچشم می آید.
ناشناس۱۰۸۱۳۳۶۱۹:۴۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
البته به نظر شماها دختر ها رو از همون روزی که به دنیا میان میشه عقد .. کرد ..
پهلوان۱۰۸۱۳۳۹۱۹:۴۴:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اتفاقا .. چون دادگاه یک ازدواج غیرقانونی به لحاظ کمی سن دختر را ابطال کرده دستاویزی شده برای این گروه به اصطلاح روزنامه نگار!!!!!!
ناشناس۱۰۸۱۳۴۸۲۰:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اگر 11 سال سن مناسبیه برای ازدواج چرا تا سن 16 سال حق رای نداره تا 18 سال حق خریدن سیم کارت و گرفتن گواهینامه نداره اون پسر برای هوس بازی اومده این دختر رو گرفته وگرنه میتونست با دختر 18 ساله ازدواج کنه
رضا۱۰۸۱۳۵۷۲۰:۰۷:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
آقایان اگر فقط یک مورد از ازدواج دختر یازده ساله خود باارایه مدرک رو نمایی کنند من بقیه حرف‌هایشان را قبول خواهم کرد٫
ناشناس۱۰۸۱۴۱۹۲۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
کیهان روزنامه نیست ..
ناشناس۱۰۸۱۵۳۵۰۰:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
تو هم مزدور نیستی!
ناشناس۱۰۸۱۹۵۶۱۲:۳۷:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۵
راجع به چه چیزای واضحی باید بحث کنیم. ازدواج دختر ۱۰ ساله؟!! یعنی یه دختر دبستانی؟!! تو مطلب کیهان فقط یه چیزی درست بود. این که اگه قانون ازدواج زیر ۱۰، ۱۲ سال تصویب بشه این ازدواج ها به صورت غیر رسمی انجام میشه و خود دختر باز متضرر میشه. بنابراین دو چیز اهمیت زیادی داره : ۱. ضمانت اجرایی قانون ۲. فرهنگ سازی علیه ازدواج کودکان.
ناشناس۱۰۸۳۴۴۰۱۳:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۶
اگر كساني كه طرفدار اين ازدواج هستند استدلالشان اين است كه چون دختربچه نوجوان هم نياز جنسي دارد اين ازدواج صحيح است. اين پرسش رو پاسخ بدهند كه چرا با يك پسر 22 ساله؟ اگر دختر بچه نياز دارد مرد بالغ قطعا نياز دارد؟ چه توجيهي دارد كه مرد 22 ساله 4 سال الكي صبر كند؟
ناشناس۱۰۸۳۷۴۰۱۵:۳۵:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۱۶
شرایط ازدواج علاوه بر مذهب به سنت ها و شرایط اجتماعی و خانوادگی و فردی هم مرتبط می شود. نمیشه با یک قانون با همه برخورد کرد. ممکنه یک دختر جوان در ازدواج با یک مرد مسن یا یک مرد جوان در ازدواج با یک زن با سن بالاتر خوشبخت بشه و برعکس ممکنه دو نفر که شرایط سنی یکسانی دارند نتوانند با هم زندگی کنند. ممکن است یک نفر خوشبختی را در ازدواج در سن پایین ببیند و یک نفر با ازدواج دیرهنگام خوشبخت شود. آنچه که مسلمه این است که ازدواج باید با رضایت قلبی دو طرف انجام شود و اجباری نباشد و علاوه برآن مرد و زن در شرایطی باشند که بتوانند آزادانه و آگاهانه برای ادامه زندگی شان تصمیم بگیرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین