۸ نکته درباره آخرین وضعیت مذاکرات با اروپا

مهدی محمدی،   3980613164 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
۸ نکته درباره آخرین وضعیت مذاکرات با اروپا

۸/۱ هدف را گم نکنیم: هدف پروژه کاهش تعهدات، دریافت چند میلیارد دلار اعتبار از اروپا نبوده، هدف توقف پروژه فشار حداکثری امریکا، پای بندی کامل و مستقل اروپا به برجام و جلوگیری از پروژه برجام بزرگ تر بوده است.
۸/۲ حتی اگر اروپا با واگذاری خط اعتباری ۱5 میلیارد یورویی به ایران در ازای دریافت نفت موافقت کند، و حتی اگر امریکا معافیت های لازم برای اجرایی شدن این پروژه را صادر کند، باز پای بندی کامل ایران به برجام بی معناست چرا که این بخش بسیار کوچکی از تعهدات برجامی اروپاست. کاهش تعهدات باید ادامه پیدا کند.
۸/۳ اشتیاق فوق العاده دولت به توافق، نشان می دهد همچنان فرمول ‘هر توافقی بهتر از توافق نکردن است،’ در گوشه ذهن دولت باقی مانده. اما تجربه برجام به ما می گوید گاهی بهترین توافق، توافق نکردن است.
۸/۴ رساندن مذاکرات به این نقطه که همه چیز به بله یا خیر امریکا منوط شود، و تصور کنیم اگر امریکا بله گفت دستاورد مهمی حاصل شده، از همین حالا یک گام بلند در مسیر غلط است. این مسیر، مسیر مذاکره با امریکا درباره یک توافق بزرگ تر است نه مسیر لغو تحریم.
۸/۵ امریکا و اروپا به برجام نیاز دارند. اگر پای بندی ایران را می خواهند باید هزینه آن را تمام و کمال بپردازند به اضافه جبران خسارتی که تاکنون زده اند و تعهد به اینکه این روند، در آینده تکرار نخواهد شد.
۸/۶ ایران پیک فشار را رد کرده و اکنون فرصت های مهمی برای یافتن شرکای تجاری مطمئن در جهان دارد که پروژه تحریم را اساسا در آینده منتفی کند. وابسته شدن مجدد به اروپا در ازای چیزی که حتی دولت واقعی بودن آن باور نمی کند و هر لحظه مشروط به موافقت امریکاست، ‘تقریبا هیچ’ را به ‘کاملا هیچ’ تبدیل می کند.
۸/۷ این موضوع کاملا شفاف است که ابدی کردن تعهدات برجامی ایران و مذاکراه درباره قدرت موشکی و منطقه ای ایران، دستور کار قطعی و مشترک اروپا و امریکاست. پیشنهاد ۱5 میلیارد یورویی دامی برای افتادن ایران در این مسیر است. قبل از شروع، به خروج فکر کنید!
۸/۸ همه شواهد به ما می گوید برنامه نه حفظ برجام بلکه نشاندن روحانی پای میز مذاکره با ترامپ است. یک ملاقات دوجانبه تفاوتی با یک ملاقات ظاهرا اتفاقی در حاشیه نشست ۱+5 ندارد. این بازی ها قدیمی شده.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۱۷۱۱۰۹:۱۹:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
این هشت نکته دلنشین وقشنگ است، اگر ما برگ های برنده ای در دست میداشتیم، از سالها قبل باید مهیا میشد.
ناشناس۱۰۸۱۷۲۰۰۹:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
نه فرانسه به درد ما میخوره نه اروپا نه ژاپن نه روسیه نه چین نه آلمان نه شالمان و نه هیچکس دیگه باید دم کدخدا را دید .
علی۱۰۸۱۷۴۳۰۹:۵۱:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵
فرانسه بسیار تلاش کرد تا اعتباری مستقل برای خودش در معادلات جهانی بدست بیاره اما جالبه کع پس از اینهمه رفت و امد ظریف به پاریس اخر سر اجرای این برنامه منوط به موافقت ترامپ بود که او هم گفت نوچ . خوب حالا تیم باسوادها و مذاکره کنندگان چه کنند ؟؟؟ با با همت کنید در فشارها کنار ملت باشید حقوق و مزایا را هم سطح ملت کنید تا عیار واقعی خدمت گذاری شما مشخص شه. اونقت زیر کولر نشین واقعی معلوم میشه
ناشناس۱۰۸۱۷۷۰۱۰:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۱۵
مکرون با این بازیها خوب از دست جلیقه زرد ها در رفت.
ناشناس۱۰۸۱۷۸۲۱۰:۲۴:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
با نویسنده موافقم.
ناشناس۱۰۸۱۸۰۸۱۰:۳۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵
امانوئل مکرون که مخالفان دولت خود را با اسلحه فلش بال کور می کند یک دیکتاتور است و به هیچ وجهی قابل اعتماد نیست.
ناشناس۱۰۸۱۸۵۱۱۱:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
نکات قابل توجهی بود با توجه به واقعیات و توان اقتصادی و نظامی خودمان باید تصمیم بگیریم در صورت اطمینان از موفقیت خودمان در کاهش تعهدات و خروج از برجام و عدم ایجاد هزینه بسیار سنگین و غیر قابل جبران باید به پیش برویم و کوتاه نیاییم
حسین۱۰۸۱۸۹۵۱۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۱۵
لطفا شرکای ایران را معرفی نمایید اگر منظورتان روسیه و چین است که آنها ازرو دوستند و از پشت دشمن ضمنا این دو کشور و اروپا در مقابل امریکا عددی نیستند چون گفته ایم مذاکره نمی کنیم بایستی تاوان آنرا بپردازیم ؟ بدون واسطه و بدون توجه به اروپا مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شویم
امیر حسین سلطان/تهران۱۰۸۱۹۰۸۱۱:۵۰:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۵
واقعیت اوضاع اقتصادی ایران در دوره کنونی واقعیتی متفاوت با دیدگاه نویسنده مطلب بالا را نشان می دهد. اگر بخواهیم اقتصادمان را به حال خودش رها کنیم و به قول معروف هیچ باکی نداشته باشیم که هر چه شد ، شد! نیازی به این 8 بند هم نیست. در یک کلام اعلام کنیم: «برجام ، بی برجام!!!» و یک بار برای همیشه قال قضیه را بکنیم! جناب نویسنده گرامی واقعا اینطور بهتر نیست؟! اصلا «نه خانی آمده و نه خانی رفته!!!» درست شد؟! والله اعلم.
ا۱۰۸۱۹۳۱۱۲:۱۸:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۱۵
به این نکته هم دقت کنید که نه اروپا به توافق نیاز داره نه امریکا و نه مسولین مرفه بی درد و نه ثروتمندان و دلال های داخلی. ۷۰ ۸۰ درصد مردم بدبخت و به خصوص جوانان دارن هم از مشکلات داخل زجر میکشن هم از فشار خارجی .
ناشناس۱۰۸۱۹۷۷۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۱۵
مشکل اینه که ما بجای اینکه دنبال ریشه مشکل بگردیم دل بستیم به مذاکره. باید دید چرا ما و غرب دشمن هستیم؟ چرا مثل ترکیه نمیتونیم هم با غرب و هم با شرق تعامل منطقی داشته باشیم و استقلال خودمون رو هم حفظ کنیم؟
ناشناس۱۰۸۲۰۰۷۱۳:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۱۵
برجام تمام
نخود هر آش !!۱۰۸۲۰۲۸۱۳:۵۰:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۱۵
ميگم انگار رئيس جمهور فرانسه در مذاكرات ايران و اروپا بايد آدم منصفي باشه ، ... به نظرم ميشه تا حدودي به او اعتماد و اطمينان كرد !! . ..از كجا معلومه ؟ ... خبمعلومه كه خيلي معلومه تصدقتم !! ... نگاه به تصوير بالا بينداز ،نگاه كن ، ببين داره همه را با يك چشم نگاه ميكنه !! اينه كه عرض مي كنم بايد آدم منصفي باشه !! ... مگه نه ؟
ناشناس۱۰۸۲۰۷۱۱۴:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
راهبرد شما مقاومت با جیب مردم است
ناشناس۱۰۸۲۰۸۷۱۴:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵
از معدود نظرات دقیقی که تا الان شنیدم یا خوندم از همه مهم تر این نکته که ما پیک فشار رو عبور کردیم پس باید به فکر شرکای مطمئن جدید باشیم تا مجددا همچین فشاری بهمون وارد نشه.
ناشناس۱۰۸۲۰۹۲۱۴:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۱۵
همه شواهد نشان از فریبکاری اروبا داره خدا پدر ترامپ رو بیامرزه ک داره رو بازی میکنه ن مث اوباما ک کلاه سرمون گذاشت
ناشناس۱۰۸۲۱۰۶۱۵:۰۴:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۱۵
آهن هم در دمای زیاد ذوب می‌شود پس شعار ندهید
ناشناس۱۰۸۲۱۸۸۱۶:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۵
امام حسین ع در روز عاشورا بزرگترین درسی که به بشریت دادند این بد که اگر شما به عدد انگشتان دست و یا در آخر جنگ به تنهایی مقابل یک لشگر 100 هزارنفری باطل ایستادید اگر حق باشید و اگر به فجیع ترین نحو کشته شوید و زیر س اسبان بروید هرگز نبید لباس مذلت به تن کنید حتی به دشمن می گوید اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید ..... این هست که بعد گذشت 1400 سال در این دنیای فریب و رنگارنگ اغوا ی شیطان 20 میلیون زائر اربعین اش هستند و با تمامی ضعف دینداری مسمانان به محرم که می رسند رنگ حسینی و الهی می گیرند این نیست الا همان واقعیت فطرت انسان که یک مرد نباید زیر یوغ و استکبار نامردان برود
ناشناس۱۰۸۲۲۵۶۱۷:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۱۵
یک عده مردم رو فریب میدن که اروپا چون اقتصادش خصوصیه و چون نفوذ و قدرت دلار و اقتصاد آمریکا زیاده اروپا هیچ کاری نمیتونه بکنه! در حالیکه اروپا خیلی کارها میتونست بکنه و نکرد. مثلا نمیتونست داروی وارداتی مورد نیاز ایران رو که سالی نهایتا چند میلیارد یورو میشه رو بعنوان قرض برای ایران تامین کنه و بعدا پولش رو بگیره؟ دارو که تحریم نیست. خیلی کارهای دیگه هم میتونست بکنه.
ناشناس۱۰۸۲۳۰۴۱۸:۲۵:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۱۵
این ها تذکرات کاملا درستی است. باید دعا کنیم دولت روحانی دچار اشتباهی غیر قابل جبران نشود. باید با سرعت کمتر و دقت بیشتر پیش رفت. غربی ها چیزی قرار نیست به ما بدهند. هول نشویم.
ناشناس۱۰۸۲۴۵۳۲۲:۱۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۱۵
ما کدخدا راول کردیم دنبال نوچه های کدخدا وقت تلف می کنیم ... :البته بزرگان کشور
ممدی۱۰۸۲۶۲۵۰۲:۱۵:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۱۶
مذاکره باآمریکا واژه مضحک وکودکانه ای است که متاسفانه وردزبان برخی سیاست مداران است که بظاهربزرگ هستند. مذاکره دراین شرایط بوی خیانت میدهد
یار۱۰۸۳۰۷۱۱۰:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱۶
1- ایران پیک فشار را رد نکرده بلکه دارد از داشته های قبلی مصرف می کند پیک فشار مانده 2- مردم می توانند تحمل کنند و مشکلات را حل کنند به شرطی آقایان مسوول فاسد و ناآگاه به مسوولیتها از کار کنار بروند و اجازه بدهند نیروهای درست سکان امور را به دست بگیرند. نشانه ناکارآمدی آقایان تصمیم گیریهای ویران کننده در سطح کلان کشور است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین