افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

گروه حوادث الف،   3980611139 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر تشدید نظارت‌های فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی بر لزوم استقرار پلیس راهور در پایانه‌ها تاکید کرد.

افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

به گزارش ایسنا، سردار کمال هادیانفر در نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور که صبح امروز  باحضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌هاست.

وی ادامه داد: بدترین شرایط را در سال ۸۴  داشتیم بالغ بر۲۷ هزار نفر  در کشور جان خود را از دست دادند اما با تغییراتی که در رویکرد  کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک هایی که توسط این دولت و دولت های گذشته انجام شد ، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال ۸۵ به تدریج آمارها کاهش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال ۹۶ در کاهش این روند متوقف شدیم به طوری که در این سال تعداد کشته های ۱.۲ درصد افزایش یافت و سال ۹۷ این افزایش ها  برابر با ۱.۷ درصد بود.

به گفته وی، سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را در جاده های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر بر روی جاده‌ها ، ۷ درصد ریلی  ،۲درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و جدی‌ترین بخش آن به اتوبوس‌های مسافربری باز میگردد.

وی برنامه دوم را توسعه انضباط ترافیکی بیان و اظهار کرد:  در جاده‌ها و شهرها علائم‌، خط‌کشی و تابلو داریم ولی با توسعه ناوگان کشور خیلی انصباط ترافیکی در تراز کشور توسعه یافته یا درحال توسعه،  در کشور حاکم نیست که این نقش دستگاه ها را می طلبد تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

به گفته سردار هادیانفر،  در حال حاضر ۲۳.۵ میلیون خودرو، بیش از ۴۰ میلیون راننده و  حدود ۱۲ میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و کنترل هایی است که بایستی در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در دو ماه اخیر آمار تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها افزایش داشته است گفت: البته این تصادفات فاجعه‌بار نبود ولی نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بود. در دو ماه اخیر سال جاری ۳۴ فوتی تنها در بخش اتوبوس‌ها داشتیم که این رقم در مشابه  سال گذشته 19 بود.امسال ۱۵۸ درصد نیز در بخش آمار مجروحین افزایش داشته  و ۸۱ درصد مقصرین در این تصادفات نیز رانندگان اتوبوس بودند.

وی با بیان اینکه نظارت‌های جدی باید در پایانه‌ها صورت گیرد گفت: نظارت‌ها باید در بخش فنی جدی گرفته شود و پیشنهادمان این است که در پایانه‌های اتوبوسرانی، پلیس راهور مستقر کنیم که دغدغه ها رفع شود.

سردار هادیانفر به سامانه سپهتن اشاره کرد که در ۱۵ هزار اتوبوس نصب شده است و از طریق آن تمام اطلاعات اتوبوس‌ها را در اختیار دارند.

وی علت اصلی بیشتر تصادفات در اتوبوس‌ها را عدم توجه به جلو بیان کرد و گفت: ریشه آن در استفاده  از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. به طور کلی علت ۳۴ درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد سرعت بالا و ۹درصد انحراف به چپ است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مدیریت نقلی دیگر پاسخگوی امروز ما نیست چون دنیا از آن عبور کرده است، گفت: امروزه بایستی مدیریت بر پایه عقل باشد و عقل نیز مبتنی بر فناوری و اطلاعات است، یعنی بایستی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از حضور استارتاپ‌ها نیز بهره مند شویم. امروزه می‌توان رانندگان و ناوگان را کنترل کرد. ما آمادگی داریم در این حوزه نیز جلسات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه مسئله جدی امروز ما کنترل راننده از مبدا است، گفت: ما باید قبل از حرکت، وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم که این وضعیت شامل بستن‌کمربند و تعداد مسافر و ... است.

به گفته وی چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم .

وی همچنین افزود: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری  بعد از شهرها یا ۳۰ کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد زیرا یا راننده انرژی و سرعت بسیاری دارد و یا به دلیل طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در خاتمه به  فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش هایی مانند بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی... جلساتی را با رانندگان  داشته باشیم. هر پایانه بایستی در ترمینال با حضور رانندگان جلساتی را برگزار کند و ما نیز به افسران راهور  تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور پیدا کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۶۶۹۴۱۵:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
جناب دکتر توکلي و دوستان زحمت کش سايت الف سلام و خسته نباشيد يکي از مهمترين عامل افزايش تصادفات اتوبوس هاي مسافر بري طرحي است که پليس راه دو سه سالي است به اجاره در آورده توضيح اينکه قبلا اتوبوسها در مبدا هر شهر مجبور بودن به دکه پليس راه رفته و ساعت بزنند هم خستگي در مي کردند و هم خواب از سرشان مي پريد در ثاني مجبور بودن سرعت خويش را متناسب با سرعت مجاز تناسب سازي نمايند اکنون سامانه اي پليس را تعبيه ديده بنام سپه تن که راننده از شهر مبداء ( بطور مثال اهواز) تا مقصد( يعني تهران) هيچ پليس راهي نمي ايستند و صرفا کارت رانندگي را در تراشه اي که در اتوبوس است قرار داده و پليس راه مي گويد ماهواره اي کنترل مي کنيم ! در حالي که راننده دوم مي تواند کارت خويش را به راننده اولي داده و تمام طول مسير را يک راننده رانندگي کند اميد است با تحقيقات بيشترتان بگويد اين روش يک نقيسه بزرگ است و جان مسافران را بخطر مي اندازد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین