افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

گروه حوادث الف،   3980611139 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر تشدید نظارت‌های فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی بر لزوم استقرار پلیس راهور در پایانه‌ها تاکید کرد.

افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

به گزارش ایسنا، سردار کمال هادیانفر در نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور که صبح امروز  باحضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌هاست.

وی ادامه داد: بدترین شرایط را در سال ۸۴  داشتیم بالغ بر۲۷ هزار نفر  در کشور جان خود را از دست دادند اما با تغییراتی که در رویکرد  کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک هایی که توسط این دولت و دولت های گذشته انجام شد ، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال ۸۵ به تدریج آمارها کاهش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال ۹۶ در کاهش این روند متوقف شدیم به طوری که در این سال تعداد کشته های ۱.۲ درصد افزایش یافت و سال ۹۷ این افزایش ها  برابر با ۱.۷ درصد بود.

به گفته وی، سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را در جاده های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر بر روی جاده‌ها ، ۷ درصد ریلی  ،۲درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و جدی‌ترین بخش آن به اتوبوس‌های مسافربری باز میگردد.

وی برنامه دوم را توسعه انضباط ترافیکی بیان و اظهار کرد:  در جاده‌ها و شهرها علائم‌، خط‌کشی و تابلو داریم ولی با توسعه ناوگان کشور خیلی انصباط ترافیکی در تراز کشور توسعه یافته یا درحال توسعه،  در کشور حاکم نیست که این نقش دستگاه ها را می طلبد تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

به گفته سردار هادیانفر،  در حال حاضر ۲۳.۵ میلیون خودرو، بیش از ۴۰ میلیون راننده و  حدود ۱۲ میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و کنترل هایی است که بایستی در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در دو ماه اخیر آمار تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها افزایش داشته است گفت: البته این تصادفات فاجعه‌بار نبود ولی نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بود. در دو ماه اخیر سال جاری ۳۴ فوتی تنها در بخش اتوبوس‌ها داشتیم که این رقم در مشابه  سال گذشته 19 بود.امسال ۱۵۸ درصد نیز در بخش آمار مجروحین افزایش داشته  و ۸۱ درصد مقصرین در این تصادفات نیز رانندگان اتوبوس بودند.

وی با بیان اینکه نظارت‌های جدی باید در پایانه‌ها صورت گیرد گفت: نظارت‌ها باید در بخش فنی جدی گرفته شود و پیشنهادمان این است که در پایانه‌های اتوبوسرانی، پلیس راهور مستقر کنیم که دغدغه ها رفع شود.

سردار هادیانفر به سامانه سپهتن اشاره کرد که در ۱۵ هزار اتوبوس نصب شده است و از طریق آن تمام اطلاعات اتوبوس‌ها را در اختیار دارند.

وی علت اصلی بیشتر تصادفات در اتوبوس‌ها را عدم توجه به جلو بیان کرد و گفت: ریشه آن در استفاده  از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. به طور کلی علت ۳۴ درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد سرعت بالا و ۹درصد انحراف به چپ است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مدیریت نقلی دیگر پاسخگوی امروز ما نیست چون دنیا از آن عبور کرده است، گفت: امروزه بایستی مدیریت بر پایه عقل باشد و عقل نیز مبتنی بر فناوری و اطلاعات است، یعنی بایستی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از حضور استارتاپ‌ها نیز بهره مند شویم. امروزه می‌توان رانندگان و ناوگان را کنترل کرد. ما آمادگی داریم در این حوزه نیز جلسات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه مسئله جدی امروز ما کنترل راننده از مبدا است، گفت: ما باید قبل از حرکت، وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم که این وضعیت شامل بستن‌کمربند و تعداد مسافر و ... است.

به گفته وی چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم .

وی همچنین افزود: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری  بعد از شهرها یا ۳۰ کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد زیرا یا راننده انرژی و سرعت بسیاری دارد و یا به دلیل طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در خاتمه به  فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش هایی مانند بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی... جلساتی را با رانندگان  داشته باشیم. هر پایانه بایستی در ترمینال با حضور رانندگان جلساتی را برگزار کند و ما نیز به افسران راهور  تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور پیدا کنند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۶۶۹۴۱۵:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۱۱
جناب دکتر توکلي و دوستان زحمت کش سايت الف سلام و خسته نباشيد يکي از مهمترين عامل افزايش تصادفات اتوبوس هاي مسافر بري طرحي است که پليس راه دو سه سالي است به اجاره در آورده توضيح اينکه قبلا اتوبوسها در مبدا هر شهر مجبور بودن به دکه پليس راه رفته و ساعت بزنند هم خستگي در مي کردند و هم خواب از سرشان مي پريد در ثاني مجبور بودن سرعت خويش را متناسب با سرعت مجاز تناسب سازي نمايند اکنون سامانه اي پليس را تعبيه ديده بنام سپه تن که راننده از شهر مبداء ( بطور مثال اهواز) تا مقصد( يعني تهران) هيچ پليس راهي نمي ايستند و صرفا کارت رانندگي را در تراشه اي که در اتوبوس است قرار داده و پليس راه مي گويد ماهواره اي کنترل مي کنيم ! در حالي که راننده دوم مي تواند کارت خويش را به راننده اولي داده و تمام طول مسير را يک راننده رانندگي کند اميد است با تحقيقات بيشترتان بگويد اين روش يک نقيسه بزرگ است و جان مسافران را بخطر مي اندازد.

پربحث‌های هفته

  1. چرا زن امروزی با فاطمه (س) بیگانه است؟

  2. نیروگاه هسته‌ای امارات

  3. توکلی: شورای نگهبان چرا درباره تاجگردون سکوت کرده است؟

  4. آزمایش مثبت دو مورد کرونا ویروس در ایران

  5. آغاز یک حرکت بزرگ/ به پویش مجلس شفاف و ضدفساد بپیوندید

  6. جنجال افتتاح پرحاشیه ستاد انتخاباتی تاجگردون/درخواست مطهری از آیت الله جنتی/ روایت ابطحی از لیست‌های اصلاح‌طلبان

  7. مساله نه چندان دشوار پرتقال‌های سیاسی !

  8. فوت دو نفر به دلیل ابتلا به کرونا در قم

  9. نظر شما درباره این عکس چیست؟!

  10. همتی: تورم سال۹۹ کمتر از ۲۰درصد خواهد بود/ ایران به لیست سیاه FATF باز نمی‌گردد

  11. تایید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس در کشور

  12. داعشی‌ها از سراسر دنیا در زندان سوریه

  13. زخم‌های پهلوی بر آبروی ایران

  14. سناتور «کریس مورفی» دیدار با ظریف را تایید کرد+توضیحات وزارت امور خارجه

  15. زهره الهیان: مهم‌ترین اقدام مجلس بعدی باید حل مشکلات اقتصادی مردم باشد/ نقطه ضعف مجلس فعلی عدم نظارت بر دولت است

  16. پویش انصراف به نفع «لیست وحدت» کلید خورد

  17. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به «فهرست وحدت» رسید + اسامی

  18. بازدید ایوانکا ترامپ از مسجد شیخ زاید ابوظبی

  19. وحدت اصولگرایان و اعتراض یامین‌پور به جبهه پایداری/ احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات/ خاتمی از لیست‌ اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند؟

  20. مالک شریعتی: مجلس دهم ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی بود

  21. وقتی نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا به همجنس‌بازی خود افتخار می‌کند/ پیت بوته‌جج: عاشق همسرم هستم!

  22. نسخه اصلاح‌طلبانه بهزاد نبوی برای انتخابات/ نامزدهای ریاست مجلس به روایت مرعشی/ درخواست عاجزانه عارف از مردم

  23. وزیر اقتصاد: افزایش قیمت ارز ارتباطی با FATF ندارد/ دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

  24. درخواست رئیس مجلس از وزیران بهداشت و آموزش و پرورش درباره کرونا

  25. نظارت و رفع مشکلات معیشتی مهمترین اولویت های مجلس یازدهم/ مجلس دهم زبان و تریبون ملت نبود

آخرین عناوین