ظریف: تا زمانی زنده و مسؤول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند

گروه جهان الف،   3980530181 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تا زمانی زنده و مسؤول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند.

ظریف: تا زمانی زنده و مسؤول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در بدو ورود به اسلو در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ایران، امروز روی پای ایرانی ها ایستاده و هیچ چیز جز ایرانی، ایران را نگه نداشته است؛ این خیلی سخت است، ولی سختی شیرینی است.

وی توضیح داد: اینکه هیچ قدرتی نیست که از شما حفاظت کند، هیچ قدرت خارجی نیست که به شما کمک کند. وقتی در صحنه بین المللی حضور می یابید، تقریبا هر کاری که دارید باید خودتان انجام دهید. فرد، قدرت و کشور دیگری این کار را برای شما انجام نمی دهد و این سخت است. 

ظریف افزود: ایرانی هایی که در خارج از کشور هستند بعضی وقت ها این احساس را می کنند، ولی اگر نگاه دقیق تری کنیم می بینیم که در مقایسه با سایر ملیت ها، ممکن است غربی ها رابطه سیاسی شان با عربستان بهتر باشد و با کشورهای عربی منطقه ما رابطه تجاری بیشتری داشته باشند، ممکن است حتی یک شهروند سعودی راحت تر رفت و آمد کند و پاسپورتش کمتر ویزا بخواهد، ولی شاهدید وقتی می گویید ایرانی هستم با احترام بیشتری با شما برخورد می شود.

ظریف با بیان اینکه تبلیغات علیه کشور خیلی زیاد است، یادآور شد: ولی همه تبلیغات و فشارها نشانگر عظمت مردم ماست. کشوری با 82 میلیون نفر جمعیت 40 سال است تحریم و فشار را تحمل کرده، هشت سال جنگ تحمیلی بود، هیچ زمانی هیچ قدرت خارجی از این کشور حمایت نکرد، ولی امروز وقتی راجع به ایران صحبت می کنند راجع به کشوری قوی صحبت می کنند که پهپاد آمریکایی نمی تواند نزدیک خاک آن کشور شود.

وزیر خارجه بیان کرد: ما همسایه ای داریم که سلاح هسته ای دارد، ولی پهپادهای آمریکایی در این کشور تردد می کنند  و حتی آدم می کشند. کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسلیحات هزینه می کنند و برای خرید سلاح های پیشرفته سرمایه گذاری می کنند، ولی همه می دانند این سلاح ها در روز مبادا به کارشان نمی آید. خود غربی ها هم می دانند.

وی گفت: به خاطر اینکه ما 40 سال است روی پای خود ایستادیم. مردم ما همه کاره بودند.

امروز صبح در سیپری بودم یکی از نمایندگان مجلس گفت شما مردم را سرکوب می کنید من گفتم ما معتقدم وضع حقوق بشر ما باید بسیار بهتر باشد چون معتقدیم اگر مردم ما نباشند ما نیستیم. رعایت حقوق مردمی که همه چیز ما از آنهاست یک ضرورت امنیت ملی است. وقتی می گویید ما مردممان را سرکوب می کنیم پس چگونه زندگی می کنیم. چطور است از صدام حمایت کردید ولی از سوراخ درش آوردند ولی ما هنوز سرپا هستیم. چطور است شما 40 سال ما را تحریم کردید ولی مردم ما هنوز حضور دارند. انواع سختی ها را مردم ما تحمل می کنند ولی 72درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

درست است ما کاستی، کمبود و اشتباه داریم، ممکن است در جاهایی زیاده روی، کندروی داشته باشیم، حتما داریم ولی مردم می دانند اگر اشتباه و کمبود و تندروی هست، همه از خودشان و از داخل خودشان است. بچه های خودشان هستند از بیرون نیست

همسایه های ما را نگاه کنید هم از ما بیشتر هزینه می کنند عربستان پارسال 68 میلیارد دلار سلاح خرید و امارات 22 میلیارد دلار.

وظیفه ما در وزارت خارجه این است که خدمت کنیم چون ما سر سفره مردم نشستیم. ما حقوقمان را از مردم می گیریم ولی مهمتر قدرتمان را از مردم می گیریم. اگر می توانم با همکاران در برابر شش قدرت بزرگ بنشینم که ترامپ می گوید بدترین توافق تاریخ است به خاطر این است که احساسمان این است که وقتی پشت میز می نشینیم 82 میلیون ایرانی پشت ما هستند و برای آنها کار می کنیم.

این 82 میلیون به ما دادند با هیچ چیزی قابل جا به جا نیست. از این تعداد، تعدادی هم خارج از کشور هستند که درصد کوچکی وابسته هستند ولی بقیه دلشان برای ایران می تپد، زمانی که ایران بودند با صدام معامله کردند و کردهای عراقی را به خاطر صدام کشتند ولی الان جرات نمی کنند پایشان را در عرا ق بگذارند چون مردم عراق از آنها متنفرند.

وی گفت: نمایندگان خوبی هستیم برای مردمی که خیلی خوب هستند و خیلی سختی تحمل کردند و حقشان نبوده این قدر سختی تحمل کنند. ما که کارمند همین مردم هستیم وظیفه داریم بیشتر از اینها به آنها خدمت کنیم. واقعیت را فراموش نکنیم در نهایت امر با همه کاستی ها و ضعف ها، کشور متعلق به مردم است. امام فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند و مقام معظم رهبری فرمودند، رای مردم حق الناس است یعنی آنها هستند که برای ما تعیین تکلیف می کنند امروز اگر سیاست های ما را انتخاب کنند ما را انتخاب و اگر نپسندند دولت دیگری را انتخاب می کنند.

ظریف بیان کرد: تفاوت دولت ها در ایران واقعی است صوری نیست. کسی نمی تواند دولت قبل را با دولت کنونی مقایسه کند ولی هر دو محترم هستند چون برآمده از مردم هستند. ممکن است بنده با دولت قبلی اختلاف دیدگاه داشته باشم ولی باید این را بپذیریم. ان نقطه قدرت ماست که مردم ما انتخاب می کنند و مردم ما صاحب اختیار ما هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مردم ما قیم نمی خواهند، خودشان مردم فرهیخته و سربلند و بزرگواری هستند. بچه نیستند خودشان تصمیم می گیرند تا به حال خودشان تصمیم گرفتند و در آینده نیز چنین می کنند.

وزیر خارجه ادامه داد: تنها دوره ای که 40 سال است یک وجب از خاک ایران کم نشده، دوره جمهوری اسلامی است، چون دوره جمهوری اسلامی دوره مردم بود ،دوره نگاه به بیرون نبوده و هر چه گرفتیم از مردم گرفتیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به انتقاداتی که در بحث دریای خزر مطرح می شود، گفت: خوشحالم که مردم اینقدر روی دریای خزر حساس هستند. تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب دریای خزر را از ما بگیرند.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: متاثر می شوم که برخی می گویند ایران خلیج فارس را به چین واگذار کرده است، نباید اجازه دهیم قبح این حرف های خلاف ریخته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۹۴۴۹۰۰:۰۱:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اقای ظریف کسی اب دریای خزرراازما نگرفت ولی منابع نفتی وگازی راگرفتند وسهم50درصدی را10درصد کرده اند
ناشناس۱۰۵۹۴۶۹۰۰:۵۲:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
جواد ؛ اگه میتونی دست‌درازی‌های داخلی رو بگیر اونایی که میخوان دریای‌ خز رو تا فلان‌جا ببرن!!! فریدون‌ها و رستگارسرخه‌ها رو میگم
ناشناس۱۰۵۹۵۴۸۰۵:۵۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
نه که تا حالا هر چی گفتی راست بوده؟
رضا۱۰۵۹۵۷۸۰۷:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
وقتي اختيار 90 درصد سهم خودمون را هم نداريم مرده و زنده بودن كسي فرقي نميكنه مهم اينه كه سهم 50 درصد ما به زير ده درصد رسيده . واين سهم از دست رفته معادل دويست برابر مساحت بحرين مي باشد .
ناشناس۱۰۵۹۵۸۴۰۸:۰۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
خیلی وقته گرفتن
ناشناس۱۰۵۹۶۵۸۰۹:۳۱:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
جنابعالی که در مصاحبه های قبلیت می گفتی 50 درصد سهم ایران از دریای خزر توهم هست!
ناشناس۱۰۵۹۶۷۹۰۹:۴۵:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
هههه برو بابا خودتو مسخره کن از دریا قرار دادن خزر که طبق قانون دریاها کلی از خزر دادی رفت مشخصه نمیخواد قطره قطره کنی برامون
ناشناس۱۰۵۹۷۵۲۱۰:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
هر ایرانی وطن پرست نباید راضی به غارت آب و خاک و منابع انسانی وفرهنگ و سرمایه های کشور باشد .
ناشناس۱۰۵۹۷۷۸۱۰:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
هیچ کشوری باندازه روسیه به ایران دست اندازی از شرایط تحریم سواستفاده می‌کنه امروز خزر را گرفت و مطمئنا فردا چابهار و بوشهر .
علی۱۰۵۹۸۰۲۱۱:۰۶:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۳۱
روسیه همیشه یک دولت فئودال زمین خوار است که به سرزمینهای کشورهای همسایه نظر دارد ، کاشکی از لحاظ حقوقی بشه داغستان و چچن را که با زور از ما گرفته است و هنوز مستقل نشده است را پس گرفت.
سید۱۰۵۹۸۹۱۱۱:۵۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
متاسفم برای شما نکند ترکمنچای دیگری را امضا کنی فعلا که کمی بیش از ده درصد در اختیار نداری و از نفت و گاز آن هم حالاحالاها بی نصیب وبی بهره ایم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین