بالاخره در مساله حجاب چه کنیم؟

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3980526004 ۲۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بالاخره در مساله حجاب چه کنیم؟

این که بپذیریم روش‌های مختلف تشویق کننده و بازدارنده در موضوع رسیدن به حجاب مورد نظر موفق نبوده، کار سختی نیست. زمانی می‌توان انتظارات بیشتری داشت که از جوانب مختلف به این مساله پرداخته شود، از فلسفه و دلایل تا حد و مرز و ویژگی‌های قوانین مرتبط تا آموزش و تشویق و در نهایت چگونگی برخورد با کسانی که نظر و عملکرد متفاوتی دارند.

در حالی که مرزهای فرهنگی با ورود وسایل ارتباطی از میان برداشته شده و در عین حال با تبدیل شدن حجاب به موضوعی سیاسی، معاندان و مخالفان با تبلیغات رنگارنگ و پیام‌ها جذاب و تاثیرگذاراز آن استفاده ابزاری می‌کنند، روش‌ها و سخنان مرتبط با لزوم حجاب همچنان قدیمی و سنتی و زبان آن دشوار و برخوردها نیز غالبا پلیسی و انتظامی باقی مانده است. ابتکارهای جزئی در پیام‌رسانی هم به صورت خودجوش و بدون پشتوانه قوی پژوهشی انجام شده و اثرگذاری خاصی ندارند.

سوالات بسیاری در ذهن جوانان و نوجوانان عصر اطلاعات و شبهات جوانه می‌زند که کمتر به آنها پاسخ داده شده و تبیین کنندگان حجاب معمولا بدون رفتن به سمت پژوهش‌های روانشناسانه و جامعه شناختی بیشتر به منابع فقهی و مذهبی تکیه می‌کنند در حالی که ضرورتا همه کسانی که مسلمان هستند به همه اجزای دین عمل نمی‌کنند. ممکن است آنها در نماز، در روزه، در پرداخت خمس و زکات و غیره اهتمام کامل نداشته باشند یا دچار غفلت شوند. آنگاه باید بحث کنیم که آیا "قولوا لا اله الا الله تفلحوا" ملاک ورود به مسلمانی است و یک مسلمان می‌تواند بخشی از شرایع را نپذیرد ولی مسلمان بماند یا این که اگر کسی هر بخش آن، از جمله حجاب را به درستی عمل نکرد از دایره مسلمانی خارج می‌شود. ضمن این که مسلمانان درکشورهایی مثل ترکیه، عراق، لبنان، سوریه، مالزی و کلا هر کشوری به جز ایران الزامی برای حجاب ندارند، فتوایی هم از جانب علما مبنی بر کافر یا غیرمسلمان دانستن بانوان بی‌حجاب این کشورها صادر نشده است. از سوی دیگر برخی با برشمردن آمار طلاق و مسائل خانواده در غرب (و نه در کشورهای اسلامی با حجاب آزاد) تلاش دارند که نشان دهند عامل آمارهای مذکور عدم رعایت حجاب و حریم‌های دینی است اما جوانان می‌بینند که پیشرفت‌های علمی و پزشکی، نظم و انضباط شهری و رانندگی، راستگویی و رفتار قانونی در غرب وجود دارد ولی نویسندگان مقالات یاد شده حرفی از آن نمی‌زنند، پس دچار تضاد می‌شوند و حرف به دلشان نمی‌نشیند. ما در بخش پژوهش کم کار و سخنانمان به روز نیست آن‌هم برای نسل جوان غرق در شبهات، زیر فشار غریزه قدرتمند جنسی که وی را به خودنمایی می‌کشاند، زیر فشار انگاره‌های اجتماعی که زیبایی ظاهر و دارندگی در آنها ارزشمند شده است. رکورد داری جراحی بینی در دنیا، گردش مالی 65 هزار میلیارد تومانی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور و هزینه‌های فراوان اعمال جراحی زیبایی، سالن‌های بدن سازی و داروهای مرتبط همه نشان از محبوبیت و مقبولیت زیبایی ظاهر دارند، حال ما چگونه انتظار داریم با نصیحت به شیوه سنتی فرهنگ سازی کنیم و با برخورد انتظامی جلوی این سیل را بگیریم؟

وقتی که اقناع و آموزش جواب درست نداد راه حل انتظامی باقی می‌ماند. این که در خیابان‌ها و مسیرهای پر تردد بایستیم و کسانی را که نتوانسته‌ایم با آموزش و تربیت به مسیر درست هدایت کنیم، با ترس از جریمه و برخورد و سوء سابقه الزام کنیم که حجاب را رعایت کنند. این کار تا زمانی موثر خواهد بود که نیروی بازدارنده باقی باشد و تا حوزه ای دوام خواهد داشت که نیروی انتظامی بتواند رصد کند اما در محافل خصوصی و دورهمی‌ها جایی که باید ایمان و تربیت پاسبان اخلاق باشد دیگر نیروی انتظامی ثمربخش نیست، وقتی هم شکاف درون و بیرون جامعه عمیق‌تر شد برخوردهای بیرونی به نوعی پاک کردن صورت مساله خواهد بود.

به نظر نگارنده راه در این است که اول پژوهش هایی بدون پیش قضاوت و بدون نیت این که به هدف از پیش تعیین شده‌ای برسیم در حوزه‌های شریعت، جامعه شناسی و روانشناسی انجام شده و آثار پوشش و نوع آن در قالب مقالات علمی قابل عرضه در مجلات مرجع منتشر شود. مقالاتی که نه فقط به ریشه‌ها، علل، مقایسه بین شهرها و کشورها بلکه اثرات برخورد انتظامی و نتایج مثبت و منفی آن بپردازند. در قدم بعدی نخبگان، تاثیر گذاران، نویسندگان و گروه‌های مرجع با این نتایج آشنا و توجیه شوند. آنها کسانی هستند که می‌توانند فیلم بسازند، کتاب بنویسند و با مردم سخن بگویند و سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. باید با هنر با نمایش و شفقت نوجوانان را تربیت کرد ضمن آن که حداقل ممکن را از آنها خواست و در عین حال روش‌هایی برای شادی، برای تخلیه انرژی و برای تنوع طلبی و نشاط آنها تدارک دید. فراموش نکنیم که ما در دنیای ایده‌آل‌ها زندگی نمی‌کنیم بلکه باید سیمای واقعی جامعه را شهود کرد و واقع بینانه تصمیم گرفت.

دیدگاه کاربران

جامعه شناس۱۰۵۲۰۸۵۰۶:۵۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با توجه به اینکه مسله حجاب هم حکم شرع است و هم قانون مصوب لذا ضمن احترام به قانون و در کنار ان توصیه های کارشناسان از طریق رادیو و تلویزیون ضروری است و برای اندسته از مردم هم که مخالفت خود با نظام اسلامی را می خواهند با بد حجابی اعلام کنند باید بشدت برخورد و برای اینکار چون نیروی انتظامی به تنهایی از پس این مهم بر نمی اید از ظرفیت بسیج بطور قانونمند باید استفاده نمود
ناشناس۱۰۵۲۲۷۶۰۹:۳۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این حکم شرع که حتما برگرفته از قرانه چرا فقط به زنان ایران ابلاغ شده ؟؟ در ضمن دقیقا در کجای قران حجاب توسط خداوند اجباری شده ؟؟ مجازات بی حجابی در قران چیه ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۵۹۸۱۱:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
واقعا نمی دونی ، بعد از اینهمه که در فضاهای مجازی در موردش و تفسیرش بحث شده؟!!!! پنج دقیقه وقت توی گوگل می گذاشتی سرچ می کردید، این کامنتی که سر تا پا از غفلت و بی خبری نویسنده اش حکایت دارد را نمی گذاشتی!!
ناشناس۱۰۵۳۰۹۶۱۵:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرا مدتیست رسانه های دوطرف به حجاب ور میروند بروید به مفسدان حمله کنید
ناشناس۱۰۵۳۱۱۶۱۵:۵۲:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حرفت صحت نداره با حمله ی شخصی کردن نمی تونی عقیده ات را تحمیل کنی در هیچ جای قران و سیره ی نبی صحبتی از حجاب اجباری نیست مطالعه کن برادر من کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر نوشته ی امیر ترکاشوند که باغ دلایل و مستندات قرانی و با احادیث معتبر نگاشته شده دیدت را باز می کنه کمکت می کنه متعصب و خشک مغز و دگم نباشی
ناشناس۱۰۵۳۱۲۷۱۵:۵۶:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما هم پنج دقیقه وقت بذار چند تا کتاب خوب پیدا کن بخون
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۰۵۳۱۹۴۱۶:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هر جا فسادی هست پای وسوسه های یک زن در میان است حتی شهادت امام اول شیعیان هم بواسطه وسوسه های شیطانی یک زن صورت گرفت انوقت می گویند بی حجابی روشنفکری است پس حیوانات از همه روشنفکترند
ناشناس۱۰۵۳۷۷۹۰۱:۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۷
به عزت نفس مربوط هست
ناشناس۱۰۵۳۴۲۴۱۹:۴۱:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خدا را صد هزار مرتبه شکر شما در اینجا گوگل را به مردم معرفی کردی ! ما که نمی دونیم تحقیق و مطالعه چیه که ! فقط شما می دونی ! خدا چرا به شماها شفا نمی ده ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۳۵۰۰۲۰:۴۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما اطلاعات دقیق و موثق را از فضای مجازی می گیری ؟؟؟ در ضمن فضای مجازی به هیچ عنوان مدافع حجاب اجباری نیست حالا اگه شما حقوق می گیری که در شبکه های اجتماعی عقاید طبقه ی اقلیت متعصب و متحجر را تبلیغ کنی فکر نکن موفق هستی چون کارت مطلقا تاثیری نداره
ناشناس۱۰۵۲۶۰۸۱۲:۰۳:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما عقده و یا کمبودی نداری ان شاالله که می فرمایید در کجای قران هست با اینکه بارها دلیل اورده شده؟
ناشناس۱۰۵۳۱۵۳۱۶:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب در قران فقط به همسران پیامبر و زنان مومن توصیه شده اگر حجاب در قران اجباری بود در کشورهای مسلمان دیگه هم اجباری اعلام می شد خدا اختصاصا برای زنان ایران قانون نفرستاده که !
ناشناس۱۰۵۳۱۵۹۱۶:۱۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما مطالعه کن ! و بیا بگو اجبار در این آیه کجاست ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۳۳۵۳۱۸:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کی و کجا دلیل آورده شده ؟؟ چرا این دلایل دیگر کشورهای مسلمان را برای تحمیل حجاب اجباری مجاب نکرده ؟؟؟ در ضمن وقتی بی ادبانه و همراه با انگ و تهمت برخورد می کنید فقط دافعه ایجاد می کنید
ناشناس۱۰۵۳۴۴۶۲۰:۰۴:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حرص خوردن و توهین کردن لازم نیست اون آیه قران که حجاب را اجباری کرده و مجازات عدم رعایت حجاب در قران را اینجا بیار ما هم آگاه بشیم ! سوره ی نور و احزاب و نسا که خطاب به همسران پیامبر و زنان مومنه و فقط توصیه کرده و صحبتی از اجبار نیست شاید در قران اختصاصی شما چنین آیه ای هست !
ناشناس۱۰۵۳۶۳۱۲۲:۵۶:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
در قران خیلی چیزها امده و و اجب هم هست در اسلام ولی مجازاتی براش نیامده در ضمن اگر بروی اخرش ببینی گفته بروید توبه کنید که خدا شما را ببخشددر ضمن اگر مومن برداری می شود از نظر شما همگانی؟ خیلی باحالی
ناشناس۱۰۵۴۴۰۵۱۳:۲۵:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
اون قسمت از آیه که گفته حجاب واجبه را اینجا بیار ما هم بدونیم !
شهروند۱۰۵۲۹۱۴۱۴:۱۰:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شماحتما آیه حجاب در سوره نور رامطالعه بفرمیایید
ناشناس۱۰۵۲۹۹۸۱۴:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
وقتی بد حجابی اتفاق می‌افتد، کورتون در مغز افزایش پیدا می‌کند و سبب می‌شود سلول‌های مغزی آسیب ببینند.
ناشناس۱۰۵۳۱۲۹۱۵:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دروغ گفتن که صغرا کبرا چیدن نداره ! در کشورهایی که تعداد زیادی دانشمند بزرگ زن دارند که به بشریت خدمت کرده اند و حجاب مورد نظر شما را هم ندارند، کجای این قصه قرار می گیرند؟ حتما" مغزشان آسیب دیده !!!!!!
ناشناس۱۰۵۳۱۵۱۱۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اووف، کوروتون چی هست ماده جدید پیدا کردین؟
ناشناس۱۰۵۳۱۷۷۱۶:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دادا اگر اینجوری بود که الان تو کشورای غربی همه مغزا ترکیده بودن
ناشناس۱۰۵۳۴۴۷۲۰:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کدام مرجع معتبر علمی این نظریه را تایید و صحه گذاری کرده ؟؟
ناشناس۱۰۵۳۴۵۸۲۰:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از پاسخ های مدافعین حجاب معلوم میشه که قران رو نخوانده اند!
ناشناس۱۰۵۳۲۴۳۱۶:۵۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بی حجابی چراغ سبزی عمومی است به همه که میتوانی از من لذت ببری و کامیاب شوی و دیگر هیچ مفهومی ندارد
ناشناس۱۰۵۴۰۳۱۰۹:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
این هم بهانه متجاوزان و منحرفات جنسی
ناشناس۱۰۵۴۶۱۰۱۵:۳۸:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۷
همین تیپ حرفاست که شبهات رو برای جوونا بیشتر میکنه.بیماری جنسی خود رو به دین قشنگ و مترقی اسلام وصل نکنیم
ناشناس۱۰۵۲۳۰۳۰۹:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب توصیه شرع است و نه واجب شرع. ضمنا قانون را هم که همه در جریانیم چطور قانون شد!مشکل اصلی اینه که حجاب به عنوان سنگری در مقابل خواسته مردم دراومده و بیش از اینکه قانونی و شرعی باشه سیاسی و ناموسی شده..
ناشناس۱۰۵۲۳۱۶۰۹:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرا همه چیز رو با زور میخواهید اجرایی کنید . تا بحال هم از ظرفیت همه نیروها استفاده شده .
ناشناس۱۰۵۲۶۱۹۱۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
صلوات بفرس مومن
ناشناس۱۰۵۲۷۴۷۱۲:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرا با اینهمه نیازی که به اتحاد در میان مردم هست بسیاری زنان جامعه که به حجاب تحمیلی باور ندارند جامعه را به تنش بکشانید.
هموطن۱۰۵۲۳۲۱۰۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما مفهوم قانون را قلب معنا کرده اید! قانون آن چیزی نیست که فقها بگویند بر همگان با هزینه تراشی مضاعف به زور اعمال شود. جرم بودن عملی باید در روح اجتماع پذیرفته شود و بعد از آن دولت از هزینه کردن برای ممانعت از آن جرم نفع ببرد! نفع ملموس و مشهود! قانون در ذاتش سیال است و عملی را روزگاری جرم می داند روزگاری نمی داند آنچه که فقهاء از متون دینی استخراج کنند شرع است نه قانون!
ناشناس۱۰۵۲۳۸۵۱۰:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بد حجابی بیماری است اگر این مسئله خوب جا بیفتد مشکل حل است پس ایراد اصلی متوجه مسولین این حوزه است که نتوانسته اند این موضوع را اثبات کنند.
ناشناس۱۰۵۲۴۵۴۱۰:۵۴:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همانطور که راهنمایی و رانندگی رانندگان متخلف را جریمه میکند ضابطین قانون و عفاف باید کد ملی افراد قانون شکن در این حوزه را یاداشت کنند و اگر این تذکرات به بیش از 5 مورد رسید برای فرد متخلف اخطاریه نقض قانون صادر و قانون گذار هم جریمه ها و محرومیت خاصی را برای این هنجار شکنان در نظر بگیرید
یک دوست۱۰۵۳۱۱۱۱۵:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بعدش چی؟ اگه یه نفر پولدار بود و جریمه هاش رو داد میتونه بی حجاب باشه؟ اینجا هم شما فروشنده هستید. مثل همه جا!
ناشناس۱۰۵۳۱۲۱۱۵:۵۴:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
رسیدگی به جرایم رانندگی و جریمه کردن متخلفان حتی در جزایر گومبا گومبا هم رایجه و قانونه ولی حجاب در کل دنیا اختیاریه این دو با هم فرق دارن کی این استدلالهای نخ نمای شما تمام می شه ؟؟
ناشناس۱۰۵۳۹۱۴۰۸:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
هردم از این باغ بری میرسد....
ناشناس۱۰۵۲۴۶۶۱۰:۵۸:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خانم بد حجاب اقای شوهر و یا برادر و یا خانواده خانم بد حجاب ایا می دانی فرد بی حجاب اویزان ذهن چه تعداد مرد هرزه در روز قرار می گیرد و ان فرد در ذهن خود با انها هر کاری میکند
ناشناس۱۰۵۲۵۹۵۱۱:۵۱:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فکر نمیکنی مردها مریضن؟؟
ناشناس۱۰۵۳۲۳۷۱۶:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خیلی از مفاسد از دیدن در هر دو فرد بوجود می اید اینرا که نمی توانید انکار کنید
ناشناس۱۰۵۲۶۰۱۱۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این حرف شما توهین به مردان ایرانه در کل دنیا که حجاب اختیاریه چرا مردان درگیر چنین بحرانی نیستند ؟؟ به این دلیل نیست که شما از کودکی به مردان القا می کنید که موی زن و بوی زن و حضور زن موضوعی غیر عادیه که شماها حتما باید به واسطه اون درگیر بشین ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۷۰۰۱۲:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
واي كه چه ذهن بيماري داري شما
ناشناس۱۰۵۳۳۳۲۱۸:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اون فرد بیماری که شما گفتی براش بین بدحجاب و باحجاب فرقی نداره! این یک بیماری هست که راه درمانش مراجعه فرد به روان شناسه
ناشناس۱۰۵۲۷۸۴۱۳:۰۶:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مشکل از اون ذهنها هست.
ایران۱۰۵۲۸۹۶۱۴:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
عجب. مثل قضیه اون یارو هست که تو اتوبوس کفش رو از پاش در اورد و بوی بد کل اتوبوس گرفت وقتی بقیه اعتراض کردن گفت هر کی اعتراض داره نفس نکشه. حالا یه عده خودشون رو لخت کنند تو خیابون بعد بگیم ذهن ملت مریضه؟
ناشناس۱۰۵۳۴۴۰۱۹:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دوست عزیز چشمها را باید شست و بگونه ای دیگری نگریست. این عزیزان در کوچه و بازار با هر پوششی را به چشم دختر خواهر و مادر خود بنگر و برای هر گونه قصور از خداوند رحمان و رحیم طلب مغفرت کن.
ناشناس۱۰۵۲۹۶۱۱۴:۳۶:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مرد بی غیرت =زنان بی عفت و حیا ؛ پس نتیجه می گیریم مردان مقصرند
ناشناس۱۰۵۳۳۸۰۱۹:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بی حجابی مترادف با بی عفتی نیست زنان چادری با آرایش های زننده و از همه بدتر رفتار بسیار زننده فراوان داریم و زنان بی حجاب بسیار متین و باوقار هم بسیار داریم
ناشناس۱۰۵۳۶۹۴۲۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بی حجابی یکی از عوامل بی حیایی است
ناشناس۱۰۵۳۴۲۰۱۹:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کل عالم بی غیرتند فقط شما خوبی !
آزاد۱۰۵۲۴۰۴۱۰:۳۳:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از همه صاحب نظران شجاع و بی طرف خواهشمندم که درباره چرایی اینهمه خودنمایی افراطی در جامعه ما تحقیق کنند و نتایج تحقیق را منتشر نمایند،دقت کنید (خودنمایی افراطی که در روانشناسی به بیماری بوردرلاین از آن یاد میشود)
ناشناس۱۰۵۲۴۳۳۱۰:۴۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حفظ شئونات اخلاقی و انسانی و اجتماعی علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس ، آرامش و امنیت را به خانواده و جامعه هدیه میدهد _______________ حجاب یک رفتار عقلی و نشاندهنده‌ی ذکاوت و بلوغ فکری و غیرت و شخصیت افراد و اجتماع است البته پوشش سر تنها بخش کوچکی از حجاب است و خواستگاه حجاب بسیار فراتر از این حرف‌هاست
ناشناس۱۰۵۲۴۳۷۱۰:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید به کارمندان محترم دولت حق حجاب پرداخت شود تا هم انگیزه پیدا کنند و کمی هم از مشکلات اقتصادی این قشر آسیب پذیر کاسته شود. با تشکر
ناشناس۱۰۵۲۵۶۲۱۱:۳۸:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چند درصد زنان ایران کارمند دولت هستند نابغه جان ؟؟ در ضمن از بیت المال برای موضوعی که نتیجه اش مشخصه حاتم بخشی نکن !
ناشناس۱۰۵۲۷۶۹۱۳:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حتما به کارمندان مرد بایدهم حق ریش پرداخت کنند
ناشناس۱۰۵۳۰۳۰۱۵:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حق نماز، حق روزه، حق رشوه نگرفتن، ..... خوبه اینجوری حقوقمون کفاف اجاره خونه و خورد و خوراکو میده
محمد ماکویی۱۰۵۳۳۶۴۱۸:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یک عمر به ما گفته بودند تقوا نه یک امتیاز مادی است نه امتیاز مادی به همراه می اورد. با این حساب یا به ما غلط گفته بودند یا حجاب علامت تقوا نیست.
فرناز۱۰۵۲۴۴۹۱۰:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دوست عزیز جامنعه شناس، شما گفتید که قانون مصوب است، خب آیا این قانون قابل تغییر است؟
ناشناس۱۰۵۲۴۵۹۱۰:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ظرفیت بسیج چی هست ؟
ناشناس۱۰۵۲۵۲۲۱۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
برده داری هم قانون بود. هر قانونی که خوب نیست! در ضمن هیچ کاری با فشار نمیشه. اگر کسی بخواد مسلمان باشه، خودش خواسته. خیلی چیزای دیگه هم قانون شرع هست. چرا روی اونها پافشاری نمیکنید؟
ناشناس۱۰۵۲۵۹۳۱۱:۵۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اول مشخص کنید حجاب اولویت چندم کشور هست؟؟ معیشت مردم، بی اعتمادی، بیکاری، تورم، اختلاس، بی اعتباری سیاست ها و ... اولویت چندم هستند
ناشناس۱۰۵۲۶۰۶۱۲:۰۳:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فدات شم. اون کارشناس تلویزیون که به غرب رسید حجاب و اسلام و .... همه بر باد رفت. شما اصل ماجرا رو رها کرده اید.
آرش۱۰۵۲۹۳۰۱۴:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اینکه قانونی و شرعی است شکی نیست و مورد قبول! و بسیار هم مورد تأکید! اصلاً گره کار با دست قانون باز میشود. یعنی اقدام قانونی نه کمتر و نه بیشتر! اما با توصیه ی شما به برخورد با "شدت" و آن هم استفاده از ظرفیت "بسیج" در این زمینه، به شدت! مخالفم برخورد با جرائم و متخلفان و بویژه در این زمینه باید همیشه طبق ضوابط باشد و شدت و ضعف پذیرفته نیست. ضمن آن که حساسیت ها ایجاب می کند با رأفت اعمال قانون باید صورت گیرد. از سوی دیگر این نگرش به بسیج (که بخواهد برای شدت در این مسئله وارد عمل شود) علاوه بر عدم امکان نظارت دقیق بر چگونگی اعمال قانون و احتمال برخوردهای سلیقه ای
حمید۱۰۵۲۹۶۲۱۴:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چطور حکم شرعیه که هر کشوری مختصات برداشت خودش رو داره عربستان اونطور ایران اینطور مصر ترکیه هرکدوم یکجور لبنان اونطور خود سوریه
ناشناس۱۰۵۳۰۵۶۱۵:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تعصب کور بی منطق یعنی این یک کلام می گه حکم شرعی حالا شما هزار تا دلیل علیه حرفش بیاری باز هم می گه حکم شرعی چون فقط اینطوری حرفش به کرسی می نشینه
ناشناس۱۰۵۳۳۲۸۱۸:۰۷:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خیلی چیزها هم شرع است هم قانون و براحتی فراموش شدن لااکراه فی الدین
امیر حسین سلطان/تهران۱۰۵۲۰۸۷۰۷:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید بپذیریم در رابطه با حجاب خیلی ضعیف عمل کرده ایم. رسانه ملی میبایست در راستای سطح متوسط جامعه امروز و منطبق با واقعیات کوچه و بازار و خیابان کنار میامد و تصویری متفاوت تر از واقعیت را به نمایش نمی گذاشت. سپس به موازات واقع گرایی صدا و سیما و سایر ارگان های ذیربط ، با بهره گیری از روش های سنجیده و مبتنی بر حفظ ارزشها و استفاده از دیدگاه های متخصصان و صاحبنظران مسائل اجتماعی(و نه صرفا دینی و مذهبی) بر چرایی و لزوم رعایت حداقلی حجاب در جامعه اسلامی ایران تبیین و تبلیغ و تشویق و ارشاد توامان صورت می پذیرفت اما افسوس و صد افسوس که اینگونه عمل نکرده ایم و عمل هم نمی کنیم و می خواهیم با زور و اتکا به نیروی قهریه حجاب را بر جامعه امروز دیکته نماییم که البته امری است نسنجیده و متاسفانه تقریبا غیرممکن و محال. و من الله التوفیق.
ناشناس۱۰۵۲۲۸۳۰۹:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اون حجاب حداقلی که شما می فرمایید را همه دارند تا به حال حجاب حداکثری تحمیل شده که نتایج تحمیل کاملا مشخصه در ضمن چرا در بقیه ی کشورهای مسلمان حتی عربستان حجاب اجباری نیست ؟؟
ناشناس۱۰۵۲۳۶۲۱۰:۰۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به پاکستان و مالزی و اندونزی نگاه کنید دولت در مسئله حجاب دخالتی ندارد و با فرهنگ سازی هر کس دوست دارد حجاب را رعایت می کند با زورچیزی حل نمی شود.
ناشناس۱۰۵۲۵۲۴۱۱:۱۹:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
در مورد بی حجابی خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دو صد لعنت بر این چشم و هم چشمیشان باد99.9 درصد افراد بی حجاب از روی چشم و هم چشمی که فاقد خرد است دست به اینکار میزنند و خود را بصورت عمومی و ملی در اختیار ذهن و عمل دیگران می گذارند
ناشناس۱۰۵۲۵۹۶۱۱:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
در رابطه با حجاب ضعیف یا قوی عمل کردن یعنی چه؟ حجاب یک عکس العمل به دیدگاه فردی است که در کشورهای اسلامی دیگر هر که بخواهد مسجد میرود و اگر نخواهد جاهای دیگر. فقط در ایران قاطی شده و معلوم نیست چرا بعضی افراد از مسجد مستقیم میروند ضد مسجد و از چادری تبدیل میشوند به اروپایی. همه دچار تناقض شده اند. اگر کار فرهنگی میخواهید انجام دهید این تناقض را کاوش کنید.
ناشناس۱۰۵۲۰۹۴۰۷:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مقاله نسبتا منصفانه و بی طرفی است ....حداقل تفاوت در عقاید و باور ها را به رسمیت شناخته...علی رغم اینکه اعتقاد شدید به حجاب اختیاری دا رم...
ناشناس۱۰۵۲۰۹۶۰۷:۳۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
واقعیت این است که هیچ انسان سالمی بد حجابی را فضیلت حساب نمی کند برای فراگیر شدن حجاب یکی از بهترین راهکار ها محروم کردن افراد بد حجاب از مزایا است مثلا ممنوعیت استخدام، گواهینامه، وام، یارانه، خیلی خلاصه بدحجاب با محرومیت های مهم مواجه شود. بعد از 3 سال در تهران دختر بدون چادر نخواهیم دید.
ناشناس۱۰۵۲۳۵۸۱۰:۰۶:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هیچ انسان سالمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کل جهان ناسالم هستند و فقط شما خوبی ؟؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۶۱۴۱۲:۰۵:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پس مشروب یا همجنس گرایی مشکلی ندارد به خاطر اکثریت!!!!!!!!!!!!!!!!!!! صریح آیات قرآن می‌فرماید اکثریت راهشان باطل است. ملاک سالم بودن پیامبر صلی الله علیه و سلم هست که همسرانش ملزم بودن به حجاب از نامحرم. فأین تذهبون؟
ناشناس۱۰۵۲۶۲۸۱۲:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پس به نظر شما مشکلی وجود نداره که همه مجبور کنند روبنده بزنند ولی در عوض انها به جای نماز خواندن برای انتقام به مقدسات اهانت کنند. اگر میتوانید انگونه اسلام را در حرف و عمل انگونه نشان دهید که همه داوطلبانه دینداری کنند.
ناشناس۱۰۵۲۷۰۷۱۲:۳۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از کجا پول میگیری که طرفداران حجاب رو بی منطق و تند رو نشون بدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۸۷۳۱۳:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما از کجا پول میگیری که راضی هستی ناموست بی حجاب باشه ؟
ناشناس۱۰۵۳۰۵۰۱۵:۲۵:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ناموس یعنی تو تصمیم بگیری که دیگرا چی بپوشند و چطور زندگی کنند ؟؟ ناموس یعنی فقط تو می فهمی ؟؟ ناموس یعنی تو هیچ حق و منطقی را جز عقیده ی خودت قبول نمی کنی چون هم بی منطقی هم گردنت کلفته ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۳۳۸۱۱۹:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یاد بگیر بانوان جزو اموال شما نیستند که اینقدر احساس تملک داشته باشی خانم ها هر طور که بپسندند لباس می پوشند و زندگی می کنند شما هم خیلی زرنگی کلاه خودت را بچسب و درست زندگی کن
مهدی۱۰۵۲۷۶۰۱۲:۵۶:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما خودت را به یک روانپزشک نشان بده،
ناشناس۱۰۵۲۷۸۳۱۳:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بنظرم توباید بروی افغانستان با طالبان زندگی کنی یا خودت را به روانپزشک حتما نشان بده
ناشناس۱۰۵۲۸۶۹۱۳:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
جالبه که اینقدر غیرت در بین مردم پر رنگ است که تعداد مخالفان بیشتر است . یعنی اینکه اکثر مردان بدنبال هوسرانی هستندو دوست دارند زنان بی حجاب باشند .
ناشناس۱۰۵۲۱۰۳۰۷:۴۴:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرا لقمه دور سر می گردانید؟ قانون به تصویب برسد تمام دختران و زنان باید رو بنده و چادر در اجتماع حاضر شوند و الا از خدمات محروم هستند همان طور که در بعضی بلاد غرب حجاب موجب محرومیت است.
ناشناس۱۰۵۲۵۲۵۱۱:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چون در بلاد غرب برقع پوشیدن به دلیل مسائل امنیتی ممنونع شده تمام زنهای ایران روبند بزنند و چادر بپوشند که چی بشه ؟؟
ناشناس۱۰۵۲۱۱۲۰۷:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بحث منصفانه ای بود، و مطلبی دیگر که ،به عمد مورد غفلت سیاستگزاران و سیاستمداران و تصمیم گیران قرار گرفته قانون معروف ظروف مرتبطه است ،در دنیایی که با گسترش ارتباطات تا به این حد کوچک و متصل به هم شده، دیگر جلوگیری از سرایت و جابه جایی تفکرات و رفتارهای اجتماعی و بسیاری موارد دیگر مشکل یا محال است مگر اینکه در موقعیت بالاتری از دیگر فرهنگها باشید تا فراهنگ شما به دیگران سرایت کند البته نه در ادعا که در واقعیت و از نظر مردم و نه مدعیان
ناشناس۱۰۵۲۱۱۶۰۷:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همون کاری رو که با اقتصاد این مملکت کردن باید با حجاب هم بکنن
ناشناس۱۰۵۲۳۲۰۰۹:۴۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همون بلایی رو که بر سر اقتصاد آوروید در بحث حجاب تکرار کنید
ناشناس۱۰۵۲۱۲۰۰۷:۵۶:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حالا همه چیز این مملکت درسته؛ فقط مونده حجاب !!!!
ناشناس۱۰۵۲۶۴۴۱۲:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مگه حجاب رو باید دولت درست کند؟
ناشناس۱۰۵۲۱۲۶۰۷:۵۸:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگه این بگیر و ببندی که توی حجاب داریم اجرا میکنیم ، برده بودیم توی اقتصاد ، الان تورم مون 2 % بود
ناشناس۱۰۵۲۱۲۷۰۸:۰۰:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید دست از لجبازی برداشته شود و حجاب اختیاری شود.
ناشناس۱۰۵۲۱۲۹۰۸:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همونجوری که اقتصاد ول است
ناشناس۱۰۵۲۱۳۱۰۸:۰۱:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
متاسفانه حجاب خلاصه شده به موی سر در صورتیکه اگر هدف حفظ و صیانت از زن و جامعست قسمتهای دیگر بدن که در لباسهای بدن نمای فعلی بدتر به نمایش دراومده قابل پوششتر است دوما برروی رفتارهای ما مردان هم باید کارفرهنگی و حتی اعمال قانون شدید صورت پذیرد
ناشناس۱۰۵۲۱۳۵۰۸:۰۴:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خیلی کار سختی نیست . فقط کافی هست به نظر همه احترام گذاشته شود . چطور می شود در بقیه کشورها این کار را کرد ولی در ایران نمی شود ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۱۳۶۰۸:۰۴:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
انتخاب را به خانم‌ها واگذار کنید مانند تمامی جهان که انتخاب پوشش اختیاری است حتی کشورهای اسلامی
ناشناس۱۰۵۲۳۰۰۰۹:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یعنی اگر تمام دنیا بت پرست شوند باید ما هم بت پرست بشویم ؟؟ اگر تمام دنیا همچنس گرایی آزاد شود ما هم باید همین کار را بکنیم؟؟ واقعا شما اصلا دین را می فهمی و قبول داری>؟؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۴۷۰۱۱:۰۰:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مشکل اینجاست که اعتقاد به آن چیزی که شما «اصل دین» می نامید باید آزاد باشد. اگر اینطور بود مشکل حجاب هم خودبخود حل می شد.
ناشناس۱۰۵۲۴۹۸۱۱:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
نه ما تافته ای جدا بافته ایم کاری را که در کل عالم متداول نیست را با لجبازی انجام می دیم علیرغم شکست کوتاه نمیایم ! داداش من اگر منظورت از دین اسلامه در کل کشورهای مسلمان حجاب اختیاریه مگه می شه کتاب یکی باشه و پیامبر یکی باشه ولی فقط برای زنان ایران حجاب اجباری بشه ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۵۳۳۱۱:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
عجب منطقی !
ناشناس۱۰۵۲۷۳۲۱۲:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از کجا می دانی،آنچه شما فکر میکنی درست است و آنچه دیگران می کنند نادرست؟ یک ذره اگر منیت را کنار بگذاریم و تفکر بدور از تعصب کنیم خیلی چیزها معلوم میشود.
سورنا۱۰۵۲۱۳۷۰۸:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب اجباري نتيجه اي ندارد و مثل آب در هاون كوبيدن است .
رضا۱۰۵۲۱۵۷۰۸:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دخالت نکنید همین
ناشناس۱۰۵۲۱۵۸۰۸:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به نظر مردم احترام بگذارید در این کشور خیلی ها اصلا مسلمان نیستند و مجبور کردن اونا کار غیر اخلاقیه
عجایب شهر۱۰۵۲۶۸۸۱۲:۳۱:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
عجب...اینکه اون اقلیت غیر مسلمان بر خلاف قانون و عرف بی حجاب باشند غیر اخلاقی نیست
ناشناس۱۰۵۳۳۳۰۱۸:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مشکل اینه که با این شرایط افرادی مثل شما در اقلیت هستند فقط قبول نمی کنند و دارن زور می گن اگر اقلیت هستند برای چی اینهمه دمو دستگاه و بودجه می گیرن
صادق۱۰۵۲۱۵۹۰۸:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فقط کار فرهنگی ولی غیر
ناشناس۱۰۵۲۱۶۱۰۸:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بگذارید مردم خود انتخاب کنند با زندگیشان چه کنند.
علی۱۰۵۲۱۶۴۰۸:۲۳:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما که از یک کشور دیگه عکس میذاری در مورد حجاب کاری نکن
ناشناس۱۰۵۲۱۶۵۰۸:۲۳:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
لااکراه فی الدین
ناشناس۱۰۵۲۳۵۲۱۰:۰۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
سواد نداری حرف نزنی بهتر نیست ؟ وقتی دینت را انتخاب کردی موظف به رعایت نکات آن هستی . اگر هم مسلمان نیستید چرا در رزومه هایتان می نویسید دین : اسلام .
ناشناس۱۰۵۲۴۱۹۱۰:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
توریست هایی که مسلمان نیستند چرا به زور روسری سرشان می کنید ؟ ایضا اقلیت های دینی خودمان ؟ جناب با سواد !
ناشناس۱۰۵۲۵۱۹۱۱:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
در ديني كه انتخاب كردي، انگ بيسوادي زدن به كسي جزء نكات آن دين است؟ شما اين آدم رو دقيق ميشناسي كه بيسواد است؟ دين شما چي هست كه از روي يك جمله قضاوت كردن در آن دين مجاز شمرده شده؟
ناشناس۱۰۵۲۷۱۱۱۲:۳۹:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این ها تروریست فرهنگی هستند نه توریست که هدفشان گسترش فرهنگ غربی است.
ناشناس۱۰۵۳۳۸۸۱۹:۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چطوره درهای مملکت را از این بیشتر ببندید و ایران را بیشتر منزوی و ایزوله کنید ؟؟!!!!! جناب استاد اگر فرهنگی که شما ترویج می کنید منطق و جاذبه داشته باشه چرا باید نگران ورود فرهنگ غرب باشید ؟؟؟
امیر عباس۱۰۵۲۴۴۵۱۰:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آقای باسواد ، در ایران کسی دین خود را انتخاب نمی کند . در لحظه صدور شناسنامه بر اساس دین پدری دین فرزند هم انتخاب می شود . سخن شما زمانی درست است که قسمت دین در شناسنامه پس از رسیدن به سن قانونی توسط خود فرد کامل شود
ناشناس۱۰۵۲۵۱۱۱۱:۱۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آیا امکان انتخاب دین هست؟
ناشناس۱۰۵۲۵۶۶۱۱:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما دین تو خودت انتخاب کردی یا از کودکی توسط پدر و مادرت به شما گفتن مسلمانی مسلمانی فقط شده حجاب بیکاری فقر تورم ربا خواری بانکها رانت آقازادها نکنه اینا هم جزو قوانین اسلامه در کشور فراوونه
ناشناس۱۰۵۲۶۹۶۱۲:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
.. اگر شما كه مسلماني در همه ي امور جوانب رو رعايت ميكني؟ دروغ نميگي؟ مال حرام تحصيل نميكني؟ و كاملا معصومي؟
ناشناس۱۰۵۲۷۰۸۱۲:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اولا یه جاده یطرفه نیست، دوما من اصلا انتخاب نکردم به دنیا اومدم مسلمون بودم پس هنوز حق انتخاب دارم
علی۱۰۵۲۷۶۸۱۳:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چه کسی گفته که دین را انتخاب کرده ایم؟ دین از طرف خانواده به ما به ارث رسیده است.
ناشناس۱۰۵۲۸۸۸۱۳:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
متولد شدن با انتخاب کردن متفاوت است! ما متولد شدیم خبر دار شدیم که باید حجاب داشته باشیم، باید تمکین کنیم، انتخاب شده طوری دگر زندگی کنیم و الی آخر..
ناشناس۱۰۵۲۱۶۷۰۸:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این که فرمودید پژوهش بشود شعار است و خودتان بهتر میدانید که ذره ای تساهل در این خصوص محال مینماید . تازه این موضوع اصل است حتی در موضوعات غیر اصلی نیز مسامحه ای در کار نیست ! نمونه اش ورود بانوان به ورزشگاهها حتی اگر ورزش تعلیق شود نظر حضرات تلطیف نمی شود ! مطمئن باشید
ناشناس۱۰۵۲۱۷۱۰۸:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حالا حجاب كه مهمترين مشكل كشور شده حل گرديد با دزدي واختلاص وفساد ومواد مخدر و.... چه ميكنيد
ناشناس۱۰۵۲۳۹۷۱۰:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اتفاقاً چون اختلاس دزدی و فساد مثل سرطان در تمامی سطوح مختلف مملکت رشد کرده اینقدر به حجاب گیر می دهند برای انحراف افکار عمومی اگر منصفانه برسی وتحلیل کنیم همین طور بوده
میلاد حمیدی۱۰۵۲۱۸۴۰۸:۳۲:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یا باید یک قانون درست و حسابی با ضمانت اجرایی و تعیین دقیق موضوع وجود داشته باشه یا اگر به این شکل می خواد اجرا بشه که الان هست عملا هم حجابی وجود نداره هم برخورد درستی نمیشه کرد و هم فقط فحششو میخوریم و الکی روش مانور میدن. عملا حجابی وجود نداره متاسفانه یا به قول برخی خوشبختانه. یا باید درستش کرد یا کلا باید بی خیالش شد و دست برداشت از این دور الکی
ناشناس۱۰۵۲۱۹۳۰۸:۳۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
يك واقعيت اين هست كه برخي به حجاب اعتقاد ندارند و اون رو توهين آميز مي داند. ولي علت اين كه حتي برخي مذهبي ها دارد حجاب را كنار مي گذارند تعابير سخيف تبليغاتي هست. حجاب براي اين هست كه مرد مريض متعرض زن نشود. اما ما متاسفانه در تبليغاتمان زن را يك كالا تبديل كرديم كه بايد خود را بپوشاند تا مرد تحريك نشود. در صورتي كه تكليف زن و مرد در مواجهه با نامحرم فرو انداختن نگاه است.
ناشناس۱۰۵۲۱۹۴۰۸:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
برای یافتن پاسخ خود حتما به ایستگاه مترو حقانی سر بزنید.
ناشناس۱۰۵۲۳۸۰۱۰:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ایستگاه مترو پیروزی نیز هم
ناشناس۱۰۵۲۶۱۸۱۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به کوچه پس کوچه ها و پارکها و کوه و جنگل و دل طبیعت و مشاعات مجتمع ها و هر جا که گشت ارشاد نباشه هم سر بزنید
ناشناس۱۰۵۲۱۹۵۰۸:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کشور واقعا اسلامی یعنی مالزی؛ هم از لحاظ صنعتی و اقتصادی پیشتازه هم باف فرهنگی جامعه نسبتا سالم و پاکه
ناشناس۱۰۵۳۰۱۷۱۵:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پاک!!!!
ناشناس۱۰۵۲۱۹۶۰۸:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بالاخره در مسئله روزانه 1000 سقط جنین چه کنیم ؟!!!
ناشناس۱۰۵۲۱۹۹۰۸:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مسئله حجاب و فرهنگ یه چیز کاملا شخصیه و هیچ ربطی به نظر عموم مردم نداره. حتی اگر فرض کنیم اکثریت جامعه هم طرفدار حجاب باشن باز هم نمیشه به اقلیت نظرشون رو تحمیل کنن. مثال میزنم. مثلا فرض کنیم فردا نظر سنجی کنن درباره خورشت کدو و اکثریت ایرانی ها بگن خوششون نمیاد. آیا این دلیل میشه از فردا فروش کدو در تمامی سبزی فروشی ها ممنوع بشه چون اکثریت از این غذا خوششون نمیاد؟ یا باید به نظر اون عده کمتری که این غذا رو دوست دارن احترام گذاشت؟
11111۱۰۵۲۲۰۶۰۸:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب اختياري است نه اجباري
ناشناس۱۰۵۲۲۹۱۰۹:۳۵:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اون همه گشت ارشاد و پیامک های احضار به پلیس امنیت اخلاقی و ... چی می گه پس ؟؟؟
محسن۱۰۵۲۲۰۸۰۸:۵۱:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بیشترین تبلیغات عملی و موثر بر علیه دین ، نظام و حجاب توسط مفسدان اقتصادی و اخلاقی که جامه ریا بر تن کرده و در بین مسئولان نفوذ کرده اند ، صورت میگیرد و بعد افراد ناآگاه و افراطی بنظر بنده اول باید با فساد در لباس تقوا به شدت برخورد شود و جامعه از آلودگیهای ریاکاران پاک شود و سپس با آگاهی دادن به افراد ناآگاه شیوه درست امر به معروف و نهی از منکر آموزش داده شود ضرورت ایجاد امید و پایبندی به مسائل دینی ، برخورد با ریاکاران است ، ریاکاران در حقیقت ضد انقلاب و ضد نظام هستند که مانند موریانه اصول اعتقادی جوانان را هدف قرار داده اند
علی۱۰۵۲۲۰۹۰۸:۵۱:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کی قرار است دست از سر حجاب برداشته و به مشکلات اساسی مملکت مثلا اقتصاد درب و داغان بپردازیم؟
رسول مشهدي۱۰۵۲۲۱۳۰۸:۵۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تنها راهكار تقويت اخلاقيات در جامعه تقويت نهاد خانواده است.اگر اين نهاد ضعيف شد هيچ نيروي ديگري نميتواند خلاء آنرا پركند.نه نيروي انتظامي و نه قوه قضاييه و نه حتي نصايح بزرگان و عتاب و خطاب حاكميت. شايد حاكميتي كردن مقوله حجاب بزرگترين ضربه را به حجاب وارد نمود و ضروري ترين كار منحل كردن اين همه نهاد حاكميتي بي خاصيت با بودجه هاي كلان در اين زمينه باشد.مردمي بودن رعايت حجاب با فشار نيروي انتظامي هرگز محقق نخواهد شد
ناشناس۱۰۵۲۲۱۴۰۸:۵۳:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند
ناشناس۱۰۵۲۲۲۴۰۹:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مقاله عالی بود ممنون
ناشناس۱۰۵۲۲۲۵۰۹:۰۰:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اصلا چیزی به اسم مساله حجاب وجود نداره شما بیخودی یک مساله ایجاد کردید.
ناشناس۱۰۵۲۲۲۷۰۹:۰۲:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کشورهای دیگر اسلامی چه میکنند ؟ همان کار را بکنید ...
ناشناس۱۰۵۲۲۳۴۰۹:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
من خودم پوشش مناسبی دارم با این حال بارها شاهد انواع متلک ها و انواع رفتارهای عجیب و غریب آقایون هستم. حجاب هر فرد به خودش مربوط هست و به من ثابت شده رفتار.... آقایون بیمار ربطی به نوع پوشش ندارد.
م۱۰۵۲۲۳۵۰۹:۰۵:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تیتر بسیار بد است یعنی چی- یعنی بعد از 1400 سال رو هواییم باید بنویسید حجاب بسیار مهم و امری الهی است
ناشناس۱۰۵۳۰۲۰۱۵:۱۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بنویس مسوولان رو هوا هستند
ناشناس۱۰۵۲۲۳۶۰۹:۰۵:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دوست من دو ماهه دیسک کمرش زده بیرون و با وجود دو بچه استراحت مطلق شده مادر و مادر شوهر پیرش دارن به امور منزل رسیدگی می کنند و من و مابقی دوستان هم کمک می کنیم بخش مشکل کار بچه ها هستند که در تابستان توقع داشتند به کلاسهای آموزشی و تفریحی بروند و امکانش نبوده البته برای کلاس زبان من همکاری می کنم همسرش مهندس در عسلویه کار می کنه و دو هفته یک بار میاد منزل حالا وسط این واویلا و گرفتاری دیشب اس ام اس رفته برای همسرش که به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کن شما بد حجابی کردی تا یک هفته هم فرصت داری !!!!!!!!!!!۱ شما فکر کن ماشین این خانواده دو هفته یک بار اون هم توسط همسرش استفاده می شه همسرش هم دو روز پیش برگشته عسلویه و امکان نداره زود تر از دو هفته خودشو برسونه تهران ! این کارها جز عصبانی کردن مردم چه سودی داره
ناشناس۱۰۵۲۲۴۳۰۹:۰۹:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خسته نباشید.
ناشناس۱۰۵۲۲۵۷۰۹:۲۴:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
وقتی که برای نهادینه کردن یک فرهنگ از زور و اجبار استفاده می کنیم مسلماً پاسخ منفی دریافت می کنیم و حالا تازه از خواب بیدار شده می گوییم چکار باید بکنیم اگر قبل از اجبار ، کار فرهنگی می کردیم خیلی زود جواب می داد ولی آلان کمی مشکل شده و نیاز به زمان و خویشتنداری دارد باید کار فرهنگی با مطالعه و علمی انجام داد
ناشناس۱۰۵۲۲۵۸۰۹:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کجای دین گفته به زور حجاب سر مردم کنید؟ کدوم یکی از ائمه حدیثی مبنی بر لزوم اجبار در حجاب دارن؟ اصلا کجای دین گفته حجاب اجباریه؟
ناشناس۱۰۵۲۲۵۹۰۹:۲۵:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
رفراندوم :-)
ناشناس۱۰۵۲۲۶۳۰۹:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید از روش کشتی کج استفاده کنیم
حهانگرد۱۰۵۲۲۶۸۰۹:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به عنوان یک مسلمان، هر وقت مثال مگس و شکلات رو میشنوم، خجالت میکشم که عده ای مرد رو در حد یک مگس میارن پایین، پس تقوا و جوهره انسان چی میشه ؟ بنده در ۲۲ کشور کار و زندگی کردم، ۱۰ کشور مسلمان، به خداوند قسم میخورم، مشکلاتی که ما در ایران بین دختر و پسر داریم، در این کشورها کمتره، برخورد سلبی، فقط جامعه رو مریض تر میکنه
س۱۰۵۲۲۷۱۰۹:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به نظر من حجای خیلیم خوبه ولی اجباری نباید باشه. از اول انقلاب هم قرار نبوده باشه. حتی دورات معصومین هم نبوده. رفراندوم برگزار کردن براش هم بهترین راهه.
ناشناس۱۰۵۲۳۷۲۱۰:۱۲:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما داری می گی اول انقلاب اجباری نبوده زمان ائمه هم اجباری نبوده رفراندوم برای چی ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۲۷۵۰۹:۳۱:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ما از مسلمانان دنیا مسلمان تریم ... چرا در بقیه مسائل نیستیم ...
صمصام۱۰۵۲۲۸۰۰۹:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
سالها قبل (در دهه هفتاد)با یکی از بستگان در اتوبوس شرکت واحد نشسته بودیم که چشمانم به ابرهای جویده شده صندلی های اتوبوس دوخته شد. به همراهم گفتم چطور و چرا باید چنینن رفتاری از یک شهروند سر بزند؟؟؟ گفت این رفتار یک واکنش است ..واکنشی به یک وضعیت ! بدون شک امروز نیز حجاب یک معلول است علت ان در جایی دیگر است ...کاش متولیان امر حجاب بفهمند بارها گفته ام از هر10 نفر بی حجاب 9 نفرشان به دلیلی دیگر بدحجاب اند یا به حجاب اجباری واکنش نشان میدهند در واقع ذاتا بدحجاب نیستند . مانند ماجرای اتوبوس شرکت واحد ، بی حجابی یا بد حجابی نیز یک واکنش است یک اعتراض است ...یک اعتراض به اوضاع بد زندگی است به قول یکی از بستگان بی حجابی واکنش به یک وضعیتی است که زندگی مردم را با مشکلات عدیده درگیر و گرفتار کرده است .در واقع بی حجابی کمترین کاری است که مردم (خانمها ) میتوانند برای تخلیه عقده هایشان،نشان دادن اعتراضاتشان انجام دهند . کارشناسان محترم اگر میخواهند تمام علت بی حجابی را ببینند ان را در جایی دیگر جستجو کنند .
ناشناس۱۰۵۲۷۲۵۱۲:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مردم فقط میخواهند حق انتخاب پوشش خود را داشته باشند. ربطی به عقده و ... نداره
محمد۱۰۵۲۲۸۶۰۹:۳۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگر موضوع حجاب شرعی را با بی عفتی (مطابق با عرف جامعه که می تواند به قانون تبدیل شود)خلط نکنیم، مسنله قابل حل است. به جای اینکه برای حجاب قانون بگذاریم برای بی عفتی قانون بگذاریم.
سعید۱۰۵۲۲۸۷۰۹:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یکی از معدود مقالاتی بود که یکطرفه به قاضی نرفته بود تشکر می کنم و امیدوارم تجربه دیگر کشور های اسلامی راهمان را مشخص کند
ناشناس۱۰۵۲۹۴۶۱۴:۲۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
موافقم
ناشناس۱۰۵۲۲۹۹۰۹:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اون نوع پوشش که در عکس هست مال کشورهایی است که حجا مثل ترکیه و سوریه و لبنان و عمان و .... کسی که اعتقاد داره حجابش این شکلیه و کسی که نداره هم اجباری به رعایت کردن نداره ولی در کشور ما حضرات دلشون می خواد همه شبیه این عکس باشند که نمی شه
علي۱۰۵۲۳۰۹۰۹:۴۴:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پژوهشي كه از اول نتيجه اش معلوم باشد پژوهش نيست. فرض كنيم كسي پژوهش كرد و به نتيجه اي رسيد غير از موضع رسمي حكومت. آيا او مي تواند آزادانه نتايج پژوهشش را اعلام كند؟ آيا او متهم نخواهد شد؟
ناشناس۱۰۵۲۳۲۵۰۹:۵۰:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب اختیاریه, خلاص.
ناشناس۱۰۵۲۳۲۸۰۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اگر به پیشنهاد پاراگراف آخر عمل کنیم و بعد از پژوهش ببنیم هیچ تاثیر معنی داری از حجاب بوجود نمی آید، آنوقت چه؟
ناشناس۱۰۵۲۳۳۰۰۹:۵۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کشور ترکیه مثال خوبیه،
رضا صالحی۱۰۵۲۳۳۶۰۹:۵۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
به نام خدا با سلام و احترام تا اونجاییکه بنده ازطرع فهمیدم (پرسش از علما در جلسات خصوصی و مطالعات شخصی) رعایت حجاب برای مسلمان معتقد به اسلام واجب است ولی اینکه دیگران را مجبور کنیم که در جامعه حجاب داشته باشند این اسلامی نیست! حجاب برای زن مسلمانی است که رعایت می کند و زن مسلمان حرمت دارد. برای مثال اصلا نه تنها نباید بر سر خانم های غیر مسلمان بی حجاب حجاب کرد بلکه نباید اجازه داد که ایشان حجاب داشته باشند چراکه حجاب برای زنی است که پایبند به حجاب است و کسانیکه پایبند به حجاب نیستنند حرمت زن محجبه را ندارند. به نظر حقیر مساله حجاب در جامعه تبدیل به مساله سیاسی و لجبازی .. شده است.
سلام۱۰۵۲۳۴۲۰۹:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مسئله حجاب در کارگاه‌های تولید پوشاک حل می‌شود نه وسط خیابون. اول می‌ذارن تولیدکننده یه لباسی رو تولید کنه بعد که مصرف‌کننده خرید و وسط خیابون اومد جلوی مصرف‌کننده نهایی رو می‌گیرن. الان این مانتوهای جلوباز که از آسمان نیومده! تو همین کارگاه‌های داخلی تولید شده. علتش هم مصرف کمتر پارچه است. چون مانتوی جلوباز پارچه و نیروی انسانی کمتری می‌بره معلومه که برای تولیدکننده صرفه اقتصادی بیشتری داره.
ناشناس۱۰۵۲۴۲۳۱۰:۴۳:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مردم خیاطی هم بلد هستند
ناشناس۱۰۵۴۵۳۳۱۴:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
نوددرصد هرچی مد بشه می‌پوشن. خانم های ایرانی الان آشپزی نمی‌کنن، خیاطی می‌کنن؟!
ناشناس۱۰۵۲۴۲۴۱۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
روسری را چکار می کنی ؟؟ با میخ می کوبی به سر زنها ؟؟
ناشناس۱۰۵۲۳۵۱۱۰:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کاری که ترکیه کرد
ناشناس۱۰۵۲۳۵۵۱۰:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ببینید کدام مردی راضی میشود ناموسش را عریان در منظر عموم بگذارد ؟ نیازی به سوال کردن نداره .
ناشناس۱۰۵۲۵۱۰۱۱:۱۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
الان در تمام کشورهای مسلمان که حجاب اختیاریه مردم عریان آمدن توی خیابون ؟؟؟؟ اصلا معنی عریان را می دونی ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۵۳۸۱۱:۲۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
عریان یعنی بدون لباس ! شما در کدام کشور آدم بدون لباس دیدی ؟؟
علی 671۱۰۵۲۳۵۹۱۰:۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این کشور کشور اسلامی است و باید حجاب در آن رعایت شود ولی به اجبار کار انجام نمی شود .اینکه از ترس روسری بپوشند .مملکت اسلامی نمی شود .تنها راه نجات از این کار این است که قانون را بیان کنیم و بخواهیم که زنان و دختران رعایت کنند ولی حساسیت نباید نشان داد.چون از بگیر و ببند و جریمه کار درست نمی شود و افراد مریض بدتر می کنند و با این جو رسانه ای آبروی کشور را بیشتر می برند . باید حساسیت را کمتر کرد و در باره آن کمتر صحبت کرد .چون خناسان بیشتر شورش را در می آورند .یگانه راه پیروزی برداشتن حساسیت است و کسانی که رعایت نمی کنند زیاد به آنها توجه نشود .ولی در ادارات و مکانها با تبلیقات به مردم آگاهی داد .با زور هر گز موفق نخواهیم شد و نقطه ضعفی می شود برای کشورمان .
ناشناس۱۰۵۲۵۳۹۱۱:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
باید حجاب رعایت بشه چون اسلامیه ؟؟ ما تنها کشور اسلامی عالم هستیم ؟؟؟
سعید۱۰۵۳۱۲۲۱۵:۵۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دوست محترم شاهد هستیم در اروپا زنان با حجاب در خیابان آزادانه تردد میکنند پس در کشور ما هم باید به افراد بدون حجاب آزادی تردد در معابر عمومی داده شود وگرنه..
ناشناس۱۰۵۲۳۶۵۱۰:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
میدونید بهترین کار چیه؟ اینه که هیچ کاری نکنید.
ناشناس۱۰۵۲۳۶۹۱۰:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
راه حل این مسئله ساده است.به اسلام واقعی برگردید.در آموزه های دین اسلام هیچ اجباری در امر حجاب وجود نداره و شما هیچ دلیل قرآنی یا روایی مبنی بر اجبار اجتماعی حجاب نمیتونید ارائه کنید.بنابراین حجاب اجباری یک سلیقه و برداشت شخصی از اسلام بوده که متاسفانه باعث وضعیت فعلی شده.
ناشناس۱۰۵۲۳۷۵۱۰:۱۴:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مثل کشورهای دوست و برادر سوریه و لبنان به حجاب بپردازید که در آن حجاب اختیاری است نه اجباری
ناشناس۱۰۵۲۳۷۹۱۰:۱۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همون کاری که سایر کشورهای اسلامی میکنن مثل لبنان ترکیه سوریه و ... ( لا اکراه فی الدین قد تبین رشد من الغی )
دکتر س.م.ر۱۰۵۲۳۸۷۱۰:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
سلام و تشکر از از تدوین این مقاله ارزشمند. به نظر بایستی بر جذابیت و تنوع رنگ و توجه به سنت ها و لباس های زیبا و فاخر سنتی ایرانی هم برای آقایان و هم برای بانوان توجه کرد. یادمان نرود حجاب فقط برای بانوان نیست و وضعیت پوشش آقایان نیز نیازمند رفتن به سوی فرهنگ ایرانی است. اینکه آمار بالای جراحی بینی و زیبایی و مصرف قابل توجه لوازم آرایشی داریم؛ در صورتیکه در کشورهای ثروتمند غربی نیز این آمار را نداریم و بانوان اروپایی با لباس هایی کاملا ساده و تقریبا بدون آرایش در جامعه حضور دارند؛ نیازمند توجه ویژه و بررسی پژوهشی برای دلایل این تفاوتها هستیم. گذر از سنت به سوی مدرنیته و عدم آگاهی افراد از مهارت های سبک زندگی و فراز و نشیب های متعدد در سنوات گذشته و عدم تلاشهای همه جانبه کارشناسانه و نبود آموزش های کافی و به موقع و عدم مسئولیت پذیری خود افراد برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی و جامعه شناختی خود ما را به شرایط کنونی سوق داده است. گرچه اینجانب بر خلاف نگارنده و بر اساس مطالعات میدانی معتقدم به نظر می آید افراد محدودی با جنبه های سیاسی؛ بدحجابی نمایند ولی اکثریت این افراد نیازمند تعامل منطقی و بی طرفانه و هوشمندانه هستند و قبل از آن بایستی هر فرد نقش خود را در جامعه بازیابد. یادمان نرود که بد حجابی ریشه ها و دلایل مختلف دارد و نباید دلایل اقتصادی، فرهنگی، مشکلات اشتغال و ازدواج را نیز از نظر دور داشت. به امید تلاش همه جانبه تک تک ما برای اصلاح خود و سپس اصلاح خانواده و سپس اجتماع. سازمان بهداشت جهانی جمله زیبایی دارد: "جهانی فکر کنیم و منطقه ای عمل کنیم." همواره با توکل و تلاش مستمر؛ به آینده ای درخشان امیدواریم.
ناشناس۱۰۵۲۳۹۶۱۰:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
میلیاردها تومان از بودجه این مملکت در طی سالیان صرف تبلیغ و ترویج پوشش مد نظر شما توسط دستگاه های عریض و طویل شده. هزاران هزار ساعت برنامه تبلیغاتی یک طرفه در صدا و سیما در بابت حجاب ساخته شده ولی دریغ از اندکی تاثیر. وقتی شما اینهمه هزینه کردی و نتیجه نگرفتی یعنی یه جای کارت میلنگه.
ناشناس۱۰۵۲۴۰۲۱۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شما برو گرانی و ترافیک و آلودگی هوا و موتورها و ماشین هایی که از تو پیاده رو تردد میکنند و تو پیاده رو پارک میکنند و مسکن و ماشین و... رو حل کن. حجاب ما خانم ها به شما مربوط نیست..
ابوالفضل۱۰۵۲۴۰۶۱۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با سلام این حساسیت فقط از این طرف نیست هر چند برخی به بهانه بد اخلاقی های دیگر در جامعه مانند دزدی ،اختلاس و ... می خواهند بد حجابی را بی اهمیت نشان دهند ،ولی تجربه نشان داده "آندلس سازی " در جوامع اسلامی ابزارهایی داشته و دارد که یکی از مقدماتش بی اهمیت دانستن حجاب است همچنین اگر شما امروز در مورد حجاب عادی سازی انجام دادی و مثلا به حجاب اختیاری مورد نظر غرب گرایان و "آندلس سازان" رضایت دادید فردا باید به آزادی سرو مشروبات الکلی هم و همینطور این قصه ادامه دارد لذا مساله این است هر چه برای اجرای احکام خدا کوتاهی کنید،آنها به پروژه مد نظر شان نزدیکتر می شوند .
ناشناس۱۰۵۲۴۱۶۱۰:۳۸:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با دختران بدحجاب ازدواج نمیکنیم........
ناشناس۱۰۵۲۴۷۳۱۱:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
آره، شما مردها اول با یک خانم پاک نجیب چادری ازدواج میکنید. بعد دلتون رو میزنه چشمتون دنبال یکی دیگس اون بیچاره هم میشه.... میرید سراغ یک.... مرد ایرانی از تمام جهات خودش رو بخوبی ثابت کرده همیشه!
ناشناس۱۰۵۲۵۱۷۱۱:۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
خوب نکن ! کی التماست کرد ؟؟
ناشناس۱۰۵۲۶۲۷۱۲:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
من به عنوان یک‌مرد و نماینده خیلی از مردها اعلام میکنم که هیچوقت حجاب معیار ازدواجم نیست . اخلاق هست و فرهنگ و شخصیت
ناشناس۱۰۵۳۲۷۳۱۷:۲۰:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
پس مرد نیستی.چون اگر مرد باشی نمیتونی بد حجابی زنت را تحمل کنی....مرد مرد مرد
سعید۱۰۵۳۸۴۵۰۷:۰۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۷
شما فقط جنس نر هستی مرد بودن مذکر ومونث نداره
ناشناس۱۰۵۳۹۸۳۰۹:۲۹:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۷
شما فقط مردی !
ناشناس۱۰۵۲۷۳۰۱۲:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
توروخدا اینکار نکن، خواهش می کنم
ناشناس۱۰۵۲۷۸۹۱۳:۰۷:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با این اعتقاداتت کی بهت دختر میده؟!!!؟
ناشناس۱۰۵۲۴۲۰۱۰:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مشکل در همین سوال شماست ! بی زحمت هیچ کاری نکنید بسپارید به همین ملت فهمیم !
ناشناس۱۰۵۲۴۳۰۱۰:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مساله حجاب هم مثل سایر مسائلی است که در کشور وجود دارد و متاسفانه با این همه سال بعد از انقلاب هنوز حل نشده است به نظر بنده باید یک تجدید نظر کلی کرد وقتی که مساله ای سالها هست که هنوز حل نشده است خوب معلوم است که باید تجدید نظر های کلی در مساله کرد. جدا از دین و مذهب و قانون اصول اخلاقی باید در یک اجتماع حاکم باشد اصول اخلاقی یکی از ابتدایی ترین مسائل است که مهم ترین آن هم دروغ نگفتن می باشد کشور آیا قانونی دارد که کسی دروغ نگوید و اگر دروغ گفت با آن برخورد شود نقش پلیس در جلوگیری از رواج دروغ چیست؟ ( نکته مهم این است که دروغ انواع مختلفی هم دارد.) وقتی این مساله حل شد آن وقت میتوان برای مساله ای مثل حجاب هم شروع به تفسیر و پژوهش انجام داد
ناشناس۱۰۵۲۴۳۹۱۰:۴۹:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همه چیز رو باید باهم رفع کرد .اقصاد .دزدی .حجاب . دست کجی مسئولین .رشوه خواری .رانت خواری و......... وسئولی که دستش ناپاک هست .دو ست داره حجاب هم نباشه حتما خانوادش هم بی حجابه . پس برای من وشما چطور کار می کنه . نه کار اینا دروغ است.
ناشناس۱۰۵۲۴۷۴۱۱:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بی حجابی و بد حجابی زن دلیل بر بی غیرتی شوهر اوست
ناشناس۱۰۵۲۷۳۶۱۲:۴۶:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
همینکه فکر می کنی اعمال یکی دیگه تقصیر یکی دیگست نشون می ده افکارت مشکل داره خودت هنوز نفهمیدی، زن و مرد هردو انسان هستند اینو بفهم ابزار مرد نیست
ناشناس۱۰۵۲۷۴۸۱۲:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مسئله غیرت یکی از راههای تسلط شما بر ارکان زندگی مردم است.
ناشناس۱۰۵۲۸۰۳۱۳:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چشم چرانی و ضعف نفس مریضی بدیه !!!!!!!!!!!!!
یوسف اکبری۱۰۵۲۴۷۶۱۱:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تو عکس دختره با شلوار لی بدون دامن داره راه میره
ناشناس۱۰۵۲۵۷۹۱۱:۴۵:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
منظور شما اینه که چرا توی اون کشور دامن اجباری نیست ؟؟ کلا از اجبار خوشتون میاد ؟؟
ناشناس۱۰۵۳۳۹۷۱۹:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شلوار جین بپوشه با دامن ؟؟؟؟ کجا اینطوری لباس می پوشن ؟؟ اصلا به شما چه مربوطه ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۴۹۴۱۱:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اصل قضیه اینست که شیوه عمل مسئولین مدعی مسلمانی آنقدر بد بوده که متاسفانه اساس دیانت زیر سوال رفته و به تبع آن بسیاری از واجبات دین مثل نماز خواندن چه برسد به حجاب. باید رفتار مسئولین و مدعیان مطابق دین شود. راستگو و درستکار باشند. همه را با عمل خود به دیانت جذب کنند. جای تاسف است که از نظر بعضی بزرگان معضلات عظیم مسایل بسیار سطحی هستند مثلا می گویند دوچرخه سواری زنان مایه ناراحتی امام زمان است و شهدا بخاطر چنین مسایلی شهید شدند. آن جمله بزرگ نقل شده از آیت اله جوادی آملی را تیتر کنید : ظاهر مردم باطن مسئولین کشور است
ناشناس۱۰۵۲۵۱۶۱۱:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
الف جان . یعنی واقعا الان مشکل این مملکت حجابه . بابا به پیر به پیغمبر .مردم جرات ندارن حتی وارد سوپر مارکت هم بشن . از بس که گرانیه . والله به الله دخل و خرج باهم نمی خونه
ناشناس۱۰۵۲۶۴۸۱۲:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
یه خرید ساده ی سوپری می شه اقلا صد تومن ! یه خرید کاملا معمولی از تره بار شهرداری اقلا هفتاد تومن می شه برنج و گوشت که نگو من و خانمم که گیاهخوار شده ایم از بس گوجه بادمجان و دمپختک و عدس پلو و دوپیازه آلو و کو کو خوردم جون ندارم راه برم ولی بچه ها گوشت می خوان برای رشد چند روز دیگه اول مهره یه ست لباس فرم مخصوص دبیرستان دخترانه 190 تومن ! قیمت لوازم تحریر را می دونید ؟؟ به کجای این کره ی خاکی سرم را بکوبم ؟؟؟ اون وقت که تصمیم گرفتم بچه داشته باشم چرا یه آدم عاقل نبود که بگه این کارو نکن ؟؟؟ الان چکار کنم با این اوضاع ؟؟ یه مطلب برای گرانی بزار و کامنت ها را سانسور نکن اقلا بیایم زار بزنیم دلمون وا شه
عباس۱۰۵۲۵۳۶۱۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۶
تا زمانی که یه عده ای از مسائل اجتماعی کاسبی می کنند این مسائل تو جامعه، روزنامه و رسانه های میلی ببخشید ملی! بحث میشه تا مردم سرگرم بمونن و الا این مساله الان هم حل شده است، کسی با کسی کاری نداره مگر اونهایی که میخان از جیب بیت المال نفعی ببرند
ناشناس۱۰۵۲۵۳۷۱۱:۲۶:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
اول باید مساله ی اساسی رو حل کرد این که آیا حجاب حکم شرعی داره یا نه؟ بعد به این مساله رسیدگی کرد که چطور حجاب رو نهادینه کرد؟ اصلا تعریف حجاب و حدودش تا کجاست؟ بدون پاسخ به این سوالها حکایت همچنان مشوش و مبهم باقی میمونه
محمودی۱۰۵۲۵۷۷۱۱:۴۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هرکس حجاب را رعایت نکرد : اول 75 ضربه شلاق ، سپس 15 سال زندان. الاسلام
ناشناس۱۰۵۳۱۹۶۱۶:۲۷:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
منظورشون والسلام بود شما ببخشید
ناشناس۱۰۵۳۲۱۶۱۶:۴۰:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
محمودی تو خوبی. مراقب خودت باش..
ناشناس۱۰۵۳۴۰۵۱۹:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این مجازات از کجای قران آمده ؟ کجای دنیا حجاب اجباریه که شما می خوای مردن را به خاطر حجاب شلاق بزنن و زندانی کنن ؟؟
ناشناس۱۰۵۳۴۰۶۱۹:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چه آرزوهای شنیع و خشنی داری ؟!
رضا۱۰۵۲۶۰۴۱۲:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ایکاش 10درصدِ زمان و انرژی و هزینه ای که برای حجاب میکنید، برای مقابله با فساد می کردید.
پیمان۱۰۵۲۹۵۸۱۴:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فساد مگه فقط مالیه؟ فساد اخلاقی که بدتره ...
ناشناس۱۰۵۳۴۰۸۱۹:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فساد اخلاقی یعنی بی حجابی ؟؟ هیزی و چشم چرانی فساد نیست ؟؟
mousa۱۰۵۲۶۱۱۱۲:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
دولت خودش کلی کارمند بدحجاب داره
ناشناس۱۰۵۲۶۲۶۱۲:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
ترکیه هم کشور مسلمان است، مالزی و امارات و مصر و ... هم مسلمان هستند. ایران را با کشورهای اسلامی قیاس کنید...
ناشناس۱۰۵۳۰۲۹۱۵:۱۴:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هر وقت فرق کشور مسلمان را با حکومت اسلامی را فهمیدی بیا مطلب بنویس!
ناشناس۱۰۵۳۹۹۱۰۹:۳۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
الان این اوضاع گل و بلبل که گرفتارشیم محصول حکومت اسلامیه ؟؟؟ برو استغفار کن از روی پیامبر و ائمه حجالت نمی کشی که این حرفو می زنی ؟؟؟
ناشناس۱۰۵۲۶۶۵۱۲:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بی حجاب ها باید مجازات شوند
ناشناس۱۰۵۲۸۹۲۱۴:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۶
شخصی نوشته من پوشش دارم و متلک می شنوم . قاطعانه عرض کنم هرگز این فرد خانم نیست . مگر با وجود این همه بی بند و بار و بی حجاب کسی وقت تلف می کند دنبال با حجاب برود ؟ خیلی از خانمها خودشان علاقه مند به رابطه هستند چرا فردی برای خودش دردسر درست کنه و دنبال محجبه باشد ؟ چرا فکر می کنید در فضای مجازی براحتی می توانید دروغ بگویید ؟ ما علمی داریم بنام روانشناسی نوشتار .
ناشناس۱۰۵۴۰۰۱۰۹:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۷
جناب روانشناسی نوشتار سخت در اشتباهی آدم هیز و بیمار براش سن و سال و پوشش فرق نداره با خانم ها صحبت کن خواهی فهمید
شهروند۱۰۵۲۹۲۸۱۴:۱۵:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چرادرکشورهای غربی حجاب اختیاری نیست ؟؟ چرا در کشورهایی که ادعای ازادی دارن دختران باحجاب رو به دانشگاه ها راه نمیدن؟؟
ناشناس۱۰۵۳۰۴۰۱۵:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۶
فقط برقع پوشی به دلیل مسائل امنیتی ممنوعه
ناشناس۱۰۵۳۱۸۴۱۶:۲۱:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
قصه برای خودت نگو برقه ممنونه اونم تو یکسری از مکانها اونم به دلایل امنیتی ، الان یکی با صورت پوشیده بیاد بغلت وایسه چه حسی پیدا می کنی؟ یا بره بانک یکم فکر کن بعد دهنتو باز کن
ناشناس۱۰۵۴۳۱۸۱۲:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۷
حس آرامش چون می دونیم باید حریم ها را رعایت کنیم حالا اگر تو بخواهی لذت ببری از بدون حجاب مشکل از خودت است
پیمان۱۰۵۲۹۵۴۱۴:۳۵:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب آزاد بشه اما افرادی که هرزه پوشی میکنن شدیدترین برخورد صورت بگیره.
ناشناس۱۰۵۳۲۱۹۱۶:۴۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
چشم قربان، منتظر دستور شما بودیم که خداروشکر صادر فرمودید. به جای اختلاسگرا اعدامشون میکنیم..
ناشناس۱۰۵۳۴۱۳۱۹:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
الان بعضی مردان مشغول هرزه پوشی هستند و کسی معترض نیست چنان شلوارهای تنگ و نازکی می پوشند که آدم شرمنده می شه خدا رحم کرده زنان ما چشم چران نیستند وگرنه حیثیت برای ما مردان نگذاشته اند به خدا !
زهرا۱۰۵۲۹۸۳۱۴:۴۸:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
حجاب داخل اين عكس با شلوار جين هم توسط گشت ارشاد توقيف ميشه!
ناشناس۱۰۵۳۴۱۷۱۹:۳۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
این عکس در اوج زمستان گرفته شده و ایرانی هم نیست در ایران به ندرت چنان پوششی را می بینی مگر در مجری ها و هنرپیشه های صدا و سیما ! حالا شما از کمر به بالا نگاه کن که به گناه نیوفتی خدا نکرده !
علی کریمی۱۰۵۳۱۵۰۱۶:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۶
با حجاب کردن اجباری زنان نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه افکار عمومی جهان را نسبت به نظام اسلامی بدبین می کند. در کشور های مسلمان دیگر که حجاب اجباری نیست چه اتفاقی افتاده است . از طرف دیگر مجبور کردن سیاستمدران میهمان زن خارجی ، مثل خانم موگرینی ، به استفاده از حجاب چه لزومی دارد؟
ایرانی مسلمان۱۰۵۳۲۴۹۱۷:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
مطلب قبلی ام را که نگذاشتید . ولی لااقل ارقام امتیازات داده شده پاسخ روشن شماست که برخی مطالبی که منتشر میکنید در واقع حکم سوپاپ اطمینان را دارد که مامور به اجرای این بازی هستید ......
ناشناس۱۰۵۳۳۲۹۱۸:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۶
هرچند من کاملا با حجاب موافقم و آن را دستور دین میدانم ولی در شرایط فعلی و با توجه به فضای روانی که در جهان حاکم است نمیشود با اجبار با این قضیه برخورد کرد زیرا تجربه 40 سال گذشته نشان میدهد مبارزه با این جور قضیا فقط توان و انرژی کشور را به هدر داده
ناشناس۱۰۵۳۳۷۴۱۸:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کسانیکه خودرا مسلمان پیرو دین اسلام وتشیع میدانند ولی اطلاعات دینی ندارند به سور های نور واحزاب وقصص ووو در قران مراجعه کنند. حجاب جزو مسلمات دین ماست ومنکر ان مسلمان نیست.
ناشناس۱۰۵۳۶۱۹۲۲:۵۰:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
و این مسلمات را فقط ما ایرانی ها درک کردیم ؟؟ یا خدا این آیات را یه طور دیگه برای ما فرستاده ؟ داداش من چرا در دیگر کشورهای مسلمان حجاب به واسطه ی این آیات اجباری نشد ؟؟
ناشناس۱۰۵۳۴۴۱۱۹:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۶
کاری کنیم متفاوت حتما نتیجه خواهیم گرفت
ناشناس۱۰۵۳۵۱۹۲۱:۱۰:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
از دانشگاهها و وکلا شروع کنید. بخصوص وکلا که ناقض قانون و مشوق بی بند و باری در مراجع رسمی و دادگاهها هستند.
محمد۱۰۵۳۵۵۳۲۱:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۶
رهبران دینی ما باید نگاهشان نسبت حقایق قرآن عوض شود اسلام برای آرامش است اما آقایان طوری جلوه دادند که نتیجه اش فقر و گرفتاری و بی اعتمادی و برهم زننده بهداشت روانی مردم جلوه کند ما نیازمند تغییر نگاهمان هستیم مادامیکه این حقیقت آشکار نگردد. مسائل جامعه بدتر از این هم خواهد شد.
ناشناس۱۰۵۳۶۵۰۲۳:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۲۶
بالاخره در مساله حجاب چه کنیم؟ به آزادی افراد احترام بگذاریم
محسن۱۰۵۳۷۶۴۰۰:۵۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۷
باز نزدیک انتخابات شد، سایتها لیبرال شدند!
علی۱۰۵۳۹۹۳۰۹:۳۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۷
حجاب هم یه حکم شرعی و توصیه هست به مسلمانان حکمی مثل نماز - راست گویی - کار خوب - دروغ نگفتن - خوش اخلاقی - کمک کردن - حج و .... آیا شده یکی رو برای دروغ گفتن بیاییم به زور و قید و بند راستگو کنیم یا بقیه احکام ؟؟ حالا که حجاب رو این همه زورکی کردیم نتیجه اش رو عینا داریم می بینیم . بازم میخوایید خودتون رو با این کارا در نزد مردم بد جلوه بدید؟؟
سعید۱۰۵۵۳۰۴۲۲:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۷
کارشناسان دینی نظر بدهند . آیا دو خانمی که در تصویر دیده میشوند تمامی دستورات حجاب را رعایت کرده اند ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین