دیپلمات چینی: در برابر تشدید اوضاع هنگ‌کنگ دست روی دست نمی‌گذاریم

گروه جهان الف،   3980524150

سفیر چین در لندن می‌گوید اگر ناآرامی‌های هنگ کنگ ادامه یافته و تشدید شود، ممکن است پکن برای بازگرداندن آرامش مستقیما وارد عمل شود.

به گزارش فارس، «لیو شیائومینگ» سفیر چین در انگلیس روز پنجشنبه هشدار داد که ممکن است دولت مرکزی چین مستقیما وارد عمل شود تا آرامش را به این بندر تجاری بازگرداند.

شیائومینگ که در یک نشست خبری در لندن صحبت می‌کرد، گفت اگر ناآرامی‌ها در هنگ کنگ تشدید شود، پکن دست روی دست نخواهد گذاشت.

وی با بیان این که دولت مرکزی چین این توان را دارد که به سرعت به هرگونه ناآرامی پایان دهد، تأکید کرد که پکن اجازه نمی‌دهد معترضان هنگ کنگ را به سوی وضعیتی خطرناک سوق دهند.

این دیپلمات چینی گفت: «هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بخواهیم در مورد راهکار و روش‌هایی که ممکن است مورد استفاده قرار دهیم، بحث کنیم... [اما] اطمینان داریم که ما از راهکارهای کافی و قدرت کافی برای آنکه این [ناآرامی‌ها] را به سرعت پایان دهیم، برخورداریم.»

بیش از دو ماه است که هنگ کنگ صحنه ناآرامی و آشوب است. این اعتراضات ابتدا علیه یک لایحه قضایی مربوط به استرداد مجرمین به چین آغاز شد و سپس سمت و سوی جدایی‌طلبانه پیدا کرد.

شیائومینگ با اشاره به اقدامات خشونت‌آمیز گروهی از معترضان از جمله ضرب و شتم یک روزنامه‌نگار چینی، گفت برخی رفتارهای معترضان مانند اقدامات تروریستی است. پیش از این هم وزارت خارجه چین گفته بود اقدامات معترضان مشابه رفتار گروه‌های تروریستی است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این هفته بدون ارائه سندی مدعی شد که چین نیروهای ضدشورش خود را در نزدیکی مرز هنگ‌کنگ مستقر کرده است. وی شب گذشته نیز گفت اگر پکن می‌خواهد با واشنگتن به توافق تجاری برسد، باید با معترضان رفتاری «انسانی» داشته باشد. علاوه بر ترامپ، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا هم از اعتراضات در هنگ کنگ حمایت کرده‌اند.

سفیر چین در لندن به این اظهارات هم اشاره کرد و گفت پکن برای گفت‌وگو با کشورهای غربی در مورد موضوعات مختلف از جمله هنگ کنگ آماده است، اما «نکته مهمی که باید به یاد داشت، این است که ما هیچ‌گونه مداخله‌ای در امور داخلی هنگ‌کنگ را نمی‌پذیریم. ما معتقدیم که این یک موضوع کاملا مرتبط به چین است و ما قطعا با هرگونه مداخله خارجی مخالف هستیم.»

وی ادامه داد: «ما همچنین با اینکه مؤسسات خارجی به صورت مالی، هم به صورت علنی و عمومی و هم به شکل مخفیانه  [از اعتراضات] پشتیبانی کنند، مخالف هستیم.»

او با بیان اینکه روابط چین با دیگر کشورها از جمله انگلیس بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی مبتنی است، گفت برخی از سیاستمداران انگلیسی هنوز تصور می‌کنند که هنگ کنگ «بخشی از امپراطوری بریتانیا» است.

هنگ کنگ بین سال‌های ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت قیمومیت انگلیس قرار داشت و پس از آن لندن با حاکمیت چین بر این منطقه موافقت کرد. از آن زمان، هنگ کنگ اختیارات گسترده‌ای یافته و پکن ساختار موسوم به «یک کشور، دو سیستم» را بر آن اعمال می‌کند، به این معنی که هنگ کنگ در اغلب تصمیمات از پکن استقلال دارد و ضمنا مقام‌های محلی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین