اي كاش ظريف زودتر تحريم مي‌شد!

عباس قائمی*،   3980520041 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اي كاش ظريف زودتر تحريم مي‌شد!

اي كاش ظريف زودتر تحريم مي‌شد تا ما زودتر متوجه اشتباهمان در ديپلماسي شويم. سال‌هاي سال است كه زمان، انرژي و نيروي انساني خود را صرف هدفي كرده‌ايم كه دستاورد آن براي ملت ايران «تقريباً هيچ» بوده است. اين سال‌ها نه محدود به اين دولت و دولت قبل، بلكه بسيار فراتر از آن است. تلاش براي صحبت با دنيا به زبان دنيا، و رعايت قواعد ديپلماسيِ رسمي نتيجه‌اش شد برجامي كه اجل، مهلت چيدن سيب و گلابي‌هايش را نداد. اما به يكباره هفته گذشته امريكايي‌ها در اقدامي بسيار عجيب و خارج از عرف بين‌الملل، وزير امور خارجه كشورمان را در ليست تحريمي خود قرار دادند. دليلي كه امريكايي‌ها براي اين كار خود آورده بودند ساده بود: «ظريف افكار عمومي امريكايي‌ها را مسموم مي‌كند.»
كاش ظريف زودتر تحريم مي‌شد تا زودتر متوجه مي‌شديم به‎‌جاي سر و كله زدن با سياستمداران، پشت درب‌هاي بسته و امضاي توافق‌نامه و سند همكاري و برجام و غيره و ذالك، محكم‌ترين و نافذ‌ترين سلاح ما «منطق ما» و هدف اصلي، مهم و آسيب پذيرش «افكار عمومي» دنياست. اكنون تازه متوجه شده‌ايم كه ساليان سال است راه را گم كرده‌ايم و بايد بسيار زودتر از اين، انرژي خود را صرف ديپلماسي عمومي و ديپلماسي رسانه‌اي مي‌كرديم، نه ديپلماسي رسمی.
امروزه اساساً سياست، آنچنان با ارتباطات و به طور خاص با رسانه‌ها گره خورده است كه اعمال سياست و پيشبرد اهداف سياسي را نمي‌توان بدون استفاده از ابزار رسانه، و تاثير روي افكار عمومي حتي تصور كرد.
مقوله قدرت، امري ذهني است و ساختارهاي ذهني و فرهنگي است كه به آن معنا مي‌بخشد. آنچه توانايي اعمال تغيير يا استحكام در اين ساختار ذهني را بيش از تمام وسايل ديگر دارد، رسانه‌ها هستند.
حوزه مطالعاتي ارتباطات سياسي، حوزه ايست كه محدود به تكنيك‌هاي استفاده از رسانه‌ها براي رأي آوري در انتخابات نیست، بلكه در تمام طول سال چه براي اجراي سياست‌هاي داخلي و چه تأمين منافع كشور در ميان ديگر ملت‌ها به كار مي‌آيد اما متأسفانه این حوزه بسیار مهم در دانشگاه‌ها مغفول مانده است.
وقتي ظريف در مقام پاسخ‌گو در مقابل خبرنگاران زبده‌اي از رسانه‌هايي نظير ان بي سي و پي بي اس مي نشيند، وقتي سوال خبرنگار را مي‌شنوي احساس مي‌كني كه تمام شد! مُچ ظريف را گرفت و ضربه‌فني‌اش كرد. پاسخ‌هاي بسيار كوتاه و در عين حال بسيار محكم ظريف كه معمولاً با يك لبخند تمام مي‌شود اما هر بيننده‌اي را به شوك يا تحسين وا مي‌دارد و آنچه براي جمهوري اسلامي باقي مي‌ماند، حداقل منطق قدرتمند ايران براي دفاع از منافع خود در منطقه است. استفاده به‌جا از ساخت‌هاي زباني و گفتمانی (نظير تروريسم اقتصادي به جاي جنگ اقتصادي) در کنار چاشني شوخي‌هايش اين مصاحبه‌ها را بيش از پيش براي مردم امريكا ديدني كرده است.
اين كه امريكا، منادي آزادي بيان و آزادي رسانه‌ها، انگِ بستنِ دهان ظريف را به جان مي‌خرد و اِبايي از اعلام دليل خود براي اين كار ندارد، نشان‌دهنده اين است كه اين مصاحبه‌ها چنان به هدف زده است كه دشمن از شدت ناراحتی و عصبانیت دست به هركاري براي قطع آن مي‌زند و اين يعني نقطه اصليِ هدف براي فشار روي دشمن همين نقطه است و بايد همين مسير را ادامه داد.
جالب اينجاست كه اوايل انقلاب، ارتباط ما با گروه‌هاي مردمي انقلابي در سراسر جهان بسيار وثيق‌تر از اكنون بود و اين مسير، مسيري نيست كه ما در آن بي‌تجربه باشيم.
ارتباط با انقلابي‌هاي ايرلند شمالي، امريكاي جنوبي، و حتي افريقا، پيش از اين بسيار بيشتر در دستور كار سياستمداران و سياستگذاران بوده است اما اكنون به آن بي‌توجهي مي‌شود.
خلاصه كلام اينكه شايد تحريم ظريف، ضربه‌اي به بدنه ديپلماسي كشورمان وارد كرده باشد اما آن ضربه ارزش آن را داشت كه بدنه ديپلماسي كشور اين درس را فراگيرد كه همراهي با افكارعمومي دنيا و مخاطب قرار دادن مردم دنيا از طريق ديپلماسي رسانه‌اي و ديپلماسي عمومي است كه مي‌تواند در پيشبرد اهداف انقلاب در سراسر جهان اثرگذار باشد، نه صرفا هم قدم شدن با كري و هم صحبت شدن با موگريني و امثالهم.


*  پژوهشگر هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

دیدگاه کاربران

حمید۱۰۴۵۷۹۹۰۹:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
کاملا نویسنده اشتباه می کند در بلند مدت ما راهی جز دیپلماسی مذاکره و تعامل با دنیا نداریم هیچ کشوری در دنیا دوست واقعی یا دشمن واقعی نیست منافع مشترک کشورهاست که موجب ارتباط ها می شود
ناشناس۱۰۴۶۱۹۷۱۴:۵۱:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با دنیا؟
ناشناس۱۰۴۶۴۳۲۱۷:۵۷:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تحریم ظریف باعث اعتبار بیشتر او در داخل کشور شد.
ناشناس۱۰۴۶۴۳۵۱۷:۵۸:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
عقده آمریکایی ها از ظریف قابل فهم است.
ناشناس۱۰۴۶۲۴۴۱۵:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
قیمت مرغ به بالاترین قیمت سال جاری رسید نوش جون طرفداران برجام و روحانی و ظریف وقتی بدبختی و فلاکت اقتصادی تون رو میبینم لذت میبرم
ناشناس۱۰۴۶۴۲۷۱۷:۵۱:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
قیمت مرغ چه ربطی به روحانی دارد . اتفاقا" این دلواپسان هستند که باعث بالا رفتن قیمتها شدند
اوکسی توسین !۱۰۴۶۲۶۵۱۵:۳۶:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
دختران نینجا رو بفرستین عربستان . دیپلماسیشون جواب میده !
ناشناس۱۰۴۵۸۰۲۰۹:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
این کاری که شما میگید خوبه ولی زمانی جواب میده که بلندگوهای شما قوی تر و بیشتر از دشمنتون باشه ولی بهرحال از وضعیت قبلی بهتره عالم دیپلماسی ملغمه ای از فریب و تهدید و دروغه و بسیاری اش قابل گفتن نیست
ناشناس۱۰۴۵۸۰۷۰۹:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
لابد بعدش سعید عباسی رو میفرستادیدمذاکره !!!به همراه طرح راهبردیش .
ناشناس۱۰۴۶۳۳۶۱۶:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
یه مو ی گندیده اش می ارزه به غربگراهای وطن فروش
ایران۱۰۴۶۴۰۹۱۷:۳۶:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
دیپلمات فقط جلیلی.با مدرک الهایات
ناشناس۱۰۴۵۸۱۱۱۰:۰۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
هر چند انتظار ندارم که دیدگاه بنده منتشر شود کما اینکه در گذشته هم هیچ کدام از دیدگاههای بنده در مورد سایر مطالب منتشر نشد ولی حداقل فایده این است که شخص سانسور کننده دیدگاه بنده رو خواهد خواند. ایراد مهم وارد بر تحلیل نویسنده محترم در مطلب فوق این است که اگر برجامی در کار نبود اتفاقاً دپیلماسی عمومی که مد نظر ایشان است این طور اثر گذار نبود. ایران با امضای برجام به دنیا نشان داد که نه تنها کشوری صلح طلب است بلکه حاضر است برای منافع خود مبارزه کند. خروج غیر قانونی امریکا از برجام اولاً باعث شد که دیگر پروژه ایران هراسی امریکا موضوعیت نداشته باشد و جامعه جهانی امریکا را به عنوان یک دولت ناقض عهد بشناسد ثانیاً؛ این فرصت را برای دپیلماسی عمومی ایران فراهم نمود تا به جامعه جهانی اعلام کند که ما پای میز مذاکره بودیم و کسی که میز مذاکره را ترک کرد امریکا بود نه ایران. برخلاف اعتقاد نویسنده مذکور بنده باور دارم که اتفاقاً اثر گذاری دپیلماسی عمومی در حال حاضر محصول برجام است زیرا در دور قبلی تحریمها که اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفته بود استفاده از دپیماسی عمومی آن طور که نویسنده ادعا نموده است اثر بخش نبود.
ناشناس۱۰۴۶۲۸۳۱۵:۴۵:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
واقعن دیدگاههای شما سانسور میشده ؟ یه لحظه فکر کردم سخنگوی وزارت امور خارجه داره بیانیه میخونه.
مصطفی۱۰۴۶۳۱۹۱۶:۰۹:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
سلام عالی بود.گفتگو با مردم دنیا ثمره تلاشهای اقای ظریف بود پیش نیاز ارتباط قوی رابطه بین دولتهاست،قطع رابطه از ترس تاثیر بر ملتهاست نه دولتها
ناشناس۱۰۴۶۳۳۲۱۶:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
البته جنابعالی و دولتمردان فعلی ما یک اشتباه کوچک دارید و آن اینکه فکر میکنید افکار عمومی دنیا هم مثل شما فکر میکنند که آمریکا میز مذاکره را ترک کرده. باید توجه داشته باشید که افکار عمومی دنیا را بلندگوهای بسیار قدرتمند تبلیغاتی که عمدتا تحت هدایت و سلطه صهیونیزم و امریکاییها هستند میسازند و مطمئن باشید آنها نمیگذارند دنیا مانند شما فکر کند.
ناشناس۱۰۴۵۸۱۳۱۰:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
کنار گود نشستن و رفتار وزیر امور خارجه را تجزیه تحلیل کردن و راهکار دو آتشه دادن کاریست بسیار ساده . ولی برای کوبیدن ظریف و دیپلماسی کشور ،این آقا همه را ، با چاشنی چند تعریف سطحی از ظریف در هم میکوبد تا بتواند در به هم ریختگی کلمات و جملات و تناقض های خود مفری باز کند کاش برای یکبار هم که شده این آقایان را در پستهای اینچنینی میگذاشتند تا معلوم شود یک من ماست چقدر کره میدهد.
پورامینی۱۰۴۵۸۱۹۱۰:۰۹:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ونیز همه جانبه گرایی برای مهار تروریسم وجنگ اقتصادی وتهدیدات خارجی درصحنه دیبلماسی بین المللی نقش اثر گذاری دارد
مصطفی۱۰۴۵۸۲۰۱۰:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بزرگترین دستاورد برجام این بود که اگر خودمان آستین همت را بالا نزنیم و کار واقعی(نه سوداگری و رانت خواری با تولیدات کشورهای دیگه) نکنیم هیچ کشوری به فریاد مون نمیرسه و اوضاع اقتصادی کشور روز بروز از اینی هم که هست بدتر میشه.
ناشناس۱۰۴۵۸۴۰۱۰:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
همه در این کشور پژوهشگر و کارشناس هستند!!!!!
ناشناس۱۰۴۵۸۴۱۱۰:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقای ظریف در مصاحبه و گفتگوها قوی عمل میکنه اما در موضوعات سیاسی مثل برجام عملکردش جای پرسش زیادی داره. واقعا برجام به نفع ایران بود؟ نمیشد عملکرد بهتری داشت؟ من که برام سئواله
ناشناس۱۰۴۶۱۶۱۱۴:۲۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
این نشان میدهد منافق است چون گفته با عملکرد متفاوت است و این از افراد منافق بر میآید.
ناشناس۱۰۴۶۵۹۹۲۱:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر اسنادی دال بر منافق بودن و جاسوسی ظریف دارید منتشر کنید تا همه بخوانند.پس چرا رهبر ایشان را فردی صالح و کاردان دانسته و چندین بار از او تشکر کرده.
ناشناس۱۰۴۵۸۴۲۱۰:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
درود بر ظریف و روحانی
ناشناس۱۰۴۶۲۲۲۱۵:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
گرونی و بدبختی حقتونه
ناشناس۱۰۴۶۵۱۵۱۹:۱۲:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با سلام یعنی شما فکر می کنید گرونی فقط برای این دولته
ناشناس۱۰۴۵۸۴۶۱۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
برجام افتخار دستگاه دیپلماسی کشور است.
ناشناس۱۰۴۵۸۴۸۱۰:۴۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
عده ای فقط به فکر درگیری و جنگ هستند. تنها تعامل با دنیا چاره کار است.
ناشناس۱۰۴۶۲۲۴۱۵:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تعاملتون هم دیدیم همه چیز شده چهار برابر
ناشناس۱۰۴۶۲۷۴۱۵:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
تعامل و مذاکره خوبه ؛ ولی چه کسی مذاکره کنه ؛ (تیم آقای روحانی و ظریف نشان دادن حداقل ۲ بار در مذاکرات شکست خوردند ) ؛ اگه قراره مذاکره ایی صورت بگیره بهتره از منابع انسانی قویتری برای کشور عزیزمان ایران استفاده بشه
ناشناس۱۰۴۵۸۵۱۱۰:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با سلام مطلب بسیار جالب وحائظ اهمیت بود بنده ناخدا هستم ودائم در رفت وآمد به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستم که با خیلی از توریستهایی که از کشورهای اروپایی ویا کشورهای آسیایی می آیند گفتگو میکنم واقعا از نزدیک میبینم که چطور این رسانه ها افکار عمومی مردم را مسموم کردن وقتی بعد از چند دقیقه صحبت کردن به من میگن که برداشت ما از کشور ایران یک کشور تروریستی است تعجب میکنم اینکه اینهمه فرهنگ ما تاریخ ما که سابفه چند هزار ساله ناآشنا مانده تلاش رسانه های ما را میخواد
ناشناس۱۰۴۵۸۵۴۱۰:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
حالا بعضی ها در داخل گاندو سازی بر علیه دکتر ظریف محبوب ملت و کشور می نمایند
ناشناس۱۰۴۶۱۶۷۱۴:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
این پیامها از آلبانی ارسال میشود که ظریف را دوست دارند
ناشناس۱۰۴۶۶۶۴۲۲:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آره پسرم از آلبانی دارم پیام میزارم
ناشناس۱۰۴۵۸۵۵۱۰:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر فهمیده باشن. یک اشتباه بزرگ، کنار گذاشتن بحث هولوکاست بود که میتونست فشار به اونها و امتیازی برای ما بود. متاسفانه روند مذاکرات بشدت غیر حرفه ای و غلط بود.
ناشناس۱۰۴۵۸۵۷۱۰:۴۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
نويسنده اين مطلب ظاهرا تجاهل العارف كرده كه اگر امروز ظريف پاسخش به منطق استوار هست و ميتونه افكار عمومي دنيا رو تحت تاثير قرار بده بر مبناي همون برجام و اثبات حسن نيت ايران و بدعهدي غرب هست . و الا اگر نبود اين اتفاقات كه تو دوران جناب قصه گو كه كل دنيا وقعي به منطق مذاكراتيش نميدادن. ٦ سال مذاكره رفت كرد و هربار تحريم روي تحريم و افكار عمومي كل دنيا عليه ايران. اگر اون زمان كاري به كار تيم مذاكرات نداشتن دليلش اين بود كه حرفشون از نظر دنيا پشتوانه اي نداشت و تاثيري نداشت. افكار عمومي كل دنيا عليه ايران بود و ايران زير قطعنامه هاي متعدد سازمان ملل. اگر امروز منطق ما برنده و برنده ( برش دهنده ) هست به خاطر اين هست افكار عمومي دنيا پذيرفته كه ايران به عهدش استوار بود و گام عملي برداشت ولي غرب بدعهدي كرد و همين باعث ميشه كه حرف تاثيرگزار بشه
ناشناس۱۰۴۵۸۵۸۱۰:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ایشان بخاطر ناراحتی شخصی و زندگی شخصی خود و فرزندانش درحال موضوع گیری جدید می‌باشد.
ناشناس۱۰۴۵۸۶۲۱۰:۵۵:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اما اینو بدونید همین ظریف چند سال هست که جونتون رو خریده و اگر نبود تلاشهای دیپلماسی و حرفهای قشنگ برای جامعه بین الملی و سرگرم کردن سایر کشورها بنام مذاکرات قطعا باید پنج شش سال قبل زمانی که اوبامای زیرک تمام عزمش جزم براندازی و تحریم بود به هدفش رسیده بود و الان هممون از گشنگی و تحریم چند میلیون درصدی مرده بودیم پس بهتره ممنون همین ظریف باشید
مصطفی۱۰۴۵۸۶۵۱۱:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقای جلیلی هم این دیپلماسی عمومی را انجام می‌داد که همهٔ دولت‌ها علیه ما شده بودند یا همیشه همه چیز تقصیر ظریف است؟
نایب۱۰۴۵۸۷۳۱۱:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
این چه مقالیه؟!!...یعنی اصلا براتون مهم نیست مردم دنیا در مورد کشورمان چه فکرمیکنند؟!...من خودم دوست دارم یک یوتیوب اکانت بسازم از کشورم و ایران شدیداً حمایت کنم همگام با ظریف شاید نصف عمرم رو هم وقف چنین چیزی کنم...پس با این استدلال بچه گانه و غلط باید پرس تی‌وی و العالم و هیسپان رو هم تعطیل کنیم؟!...بله به خود اتکا داشته باشیم اما برای رونق تولید نیازمند صادرات هستیم و برای صادرات هم نیازمند تاثیر گذاری بر افکار عمومی جهانی هستیم...یا علی.
ناشناس۱۰۴۵۸۷۴۱۱:۱۴:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
این گوش کردن دنیا به حرف ظریف به این خاطر است که دیپلماسی روشنگرانه هسته ای ظریف تبلیغات دشمن را رسوا کرده است وگرنه قبل از ظریف ما یک کشور با بمب هسته ای و منفور همه دنیا بودیم و حرفمان برای هیچکس شنیدنی نبود.
ناشناس۱۰۴۵۸۷۸۱۱:۱۷:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اخه این چه استدلالی...چرا نمیگن اگه برجام به ضرر ما بود چرا امریکا زد زیرش ..چرا نمیگن اگه دیپلماسی ما مشکل داشت چرا ریس دیپلماسی تحریم شد
ناشناس۱۰۴۶۱۹۰۱۴:۴۴:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چون ایران تعهداتش نقدن انجام داده و طرف مقابل هیچ کدوم انجام نداده
ناشناس۱۰۴۵۸۸۰۱۱:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ظریف اگر زودتر تحریم میشد الان یه شغل پیدا کرده بود و مشغول به کار بود
ناشناس۱۰۴۵۸۸۱۱۱:۱۷:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با سیاستهای امثال شما سالهاست که داریم به فنا میریم.شما کشور را به انزوا کشاندین ومردم ایران را به روزی انداختین که برای امرار معاش باید برن عراق کارگری....
ناشناس۱۰۴۶۳۵۰۱۶:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
روحانی ارزش پول پایین آورد و ملت میرن عراق کار میکنند قبلا که افغانی ها ایران میومدن برای کار
یک ایرانی فهیم۱۰۴۵۸۸۸۱۱:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر ظریف زودتر تحریم شده بود تا الان در هزاران لیتر سوخت هواپیما صرفه جویی شده بود و در پی آن گازهای گلخانه ای کمتری متصاعد شده و سوراخ لایه اوزون کوچکتر و به تبع آن خدمت بزرگی به حفظ محیط زیست شده بود . ولی حیف که ....
ناشناس۱۰۴۵۹۱۱۱۱:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
حیف باشه که زودتر این اتفاق نیفتاد ولی بالاخره ماهی رو هر وقت از آب بگیری زنده است . افسوس گذشته دیگه بدرد نمیخوره . موگرینی یه ایتالیا‌ییه و هفت خط مخصوصا موقعی که میبینه اکثر نماینده های مجلس برای یک سلفی گرفتن باهاش اینجوری سرو دست میشکنند خب معلومه چطوری فکر میکپه .
ناشناس۱۰۴۵۹۲۰۱۱:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
وبسيار اي كاش هاي ديگر
ناشناس۱۰۴۵۹۲۱۱۱:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ديپلماسي عمومي و ديپلماسي رسانه‌اي و ديپلماسي رسمی. هر سه مهم هستند و باید دست اهلش باشد.
مهدی۱۰۴۵۹۳۱۱۱:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
واقعا که بی انصافی
ناشناس۱۰۴۵۹۵۰۱۱:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما نمیخواد به ظریف درس بدی که با کی حرف بزنه و با کی راه بره.
ناشناس۱۰۴۵۹۵۶۱۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
از طرز فکر نویسنده مقاله واقعا متاسفم. باعث تعجب است ایشان اصلا از در دنیا کنونی زندگی می کند یا تصور کرده عصر تیر کمان میرزاست.
ناشناس۱۰۴۵۹۶۵۱۲:۰۴:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقایان رفتند امضا دادند که حادثه منا مقصرش ایرانیها بودند این هست عزت دیپلماسی خون 400 ایرانی پایمال شد
میثم۱۰۴۶۱۷۶۱۴:۲۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
سیاست‌های مربوط به حج هیچ ارتباطی به دولت ندارد.
ناشناس۱۰۴۶۵۳۴۱۹:۴۱:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
درست مثل برجام و قیمت مرغ و کمبود پوشک
ناشناس۱۰۴۶۳۹۱۱۷:۲۴:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقا اگر این حرف درست باشه، فاجعه است. چرا ما باید مسئولیت فاجعه ای که در کشور دیگری اتفاق افتاده و چند هزار نفر کشته شده اند رو بپذیریم؟؟؟ مگه کشورهای دیگه که زائر میفرستند مکه زیر بار پذیرش چنین مسئولیتی رفته اند؟؟؟ اگر هم این شخصی که در شبکه افق این موضوع را مطرح کرده است دروغ گفته، مثال بارز تشویش اذهان عمومی است.
ناشناس۱۰۴۵۹۷۰۱۲:۰۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
برجام این امکان را به ما داد تا کمی فرصت بخریم و خود را بازیابی کنیم اگر نه که در عصر محمود له شده بودیم.
زمانیان۱۰۴۶۰۰۶۱۲:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما دلواپس که از صبح تا شام غم امت می خوری چه راهکاری داری بجز غرغر کردن
کاربر۱۰۴۶۰۱۳۱۲:۴۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
از قضا برجام مهمترین اتفاق در دیپلماسی عمومی (علاوه بر رسمی) ما در این سالها به حساب میاد و به تنهایی بخش بزرگی از نگاه های منفی به ایران رو تعدیل کرد.
ناشناس۱۰۴۶۰۲۵۱۲:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
خوب بود
ناشناس۱۰۴۶۰۴۹۱۳:۰۳:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اولین ضربه به دیپلماسی عمومی و رسانه ای را در دهه شصت با تسخیر سفارت آمریکا و گروگانگیری زدیم.
پرتو۱۰۴۶۴۸۴۱۸:۴۰:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
دقیقا.
ناشناس۱۰۴۷۴۹۶۱۲:۳۵:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
البته با تسخیر و تخریب سفارت انگلیس و آتش زدن کنسولگری عربستان ثابت کردیم که حاضر نیستیم از این روش دست برداریم
ناشناس۱۰۴۶۰۵۳۱۳:۰۶:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بی خیال بابا. اگه تحریم خوب بود ، خداوند بعد سه سال که پیامبر و اصحابش در شعب ابی طالب در محاصره و تحریم بودند را با مامورکردن موریانه نجات نمی داد. لطفا دست از یکددگی بردارید./
ناشناس۱۰۴۶۰۸۳۱۳:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چ 4 سال پیش تحریم میشد چ 2 سال دیگه ؛ در 2 حالت ، ظریف = - 0 -
ناشناس۱۰۴۶۳۹۲۱۷:۲۴:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ظریف باید محاکمه بشه.
روح الله زالی۱۰۴۶۰۹۰۱۳:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بهتر بود منصف بودیم و می گفتیم ظریف این دو کار رو همزمان با هم انجام داد و موفق هم بود اگر فقط به یک مقوله بپردازیم قطعا اشتباه است
امیر۱۰۴۶۱۰۸۱۳:۴۰:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
یاحق تا دیروز اصرار داشتید که امریکا همه دنیا نیست، ولی امروز برای اثبات منطق خودتون، امریکا را همه دنیا و تصمیمات دولت ترامپ را تصمیمات جامعه بین الملل می خوانید.
مهندس جنت شهری۱۰۴۶۱۲۴۱۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اگر ظریف زودتر تحریم میشد چگونه پی ام دی و قطعنامه های سازمان ملل که مساوی ایتلاف بین المللی علیه ایران بود چگون شرشان از سر ما برداشته میشد..چگونه پولهای بلوکه شده ایران ازاد میشد تا هزینه جنگ سوریه شود...چگونه ائتلافهای نامیمونی که برای حمله به ایران طرح ریزی شده بود از هم میپاشید تا اکنون دست امریکا از انها خالی باشد...چگونه مردم میتوانستند حداقل چند سال نفسی از نظر اقتصادی چاق کنند...واقعا نمیفهمید یا نمیخواهید بفهمید ...
ناشناس۱۰۴۶۱۷۷۱۴:۳۱:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ظاهرا تو نمیفهمی
ناشناس۱۰۴۶۲۱۸۱۵:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
گزینه 2
ناشناس۱۰۴۶۱۳۵۱۴:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
دوست عزیز تحلیلگر، علت اینکه آقای ظریف به چنان سطحی از مقبولیت و تاثیر گذاری رسیده بخش مهم اش به موفقیت او در به سرانجام رساندن مذاکرات برجام بود. البته در همان مذاکرات هم همین منطق قوی نظام که از زبان گویا و رسای ظریف به طرف های مقابل تحمیل می شد ار مهمترین عوامل موفقیت در مذاکرات بود. پس باید درست تحلیل کرد که: 1- مذاکرات موفق برجام (علیرغم بدعهدی بعدی امریکا و اذنابش) تصویر ایران را در افکار عمومی و رسانه های جهان اصلاح کرد و منطق قوی اش را شناساند و ایران را از فشارهای سیستماتیک ناشی از قطعنامه های نابحق سازمان ملل خارج کرد. 2- در ادامه و در زمان بدعهدی امریکا همان تصویر مثبت مجال و امکان ایجاد اتحاد جهانی بر علیه ایران را از امریکا گرفت و امریکا در این مرحله تنها و منزوی ماند. 3- سوم اینکه، آقای ظریف با قابلیتهای بالای خود سرمایه ای برای کشورمان است و افراد کوته بین و تندرو باید دست از تخریب او بردارند. تحریم ظریف بیش از پیش هم راستایی تندروهای داخلی و دشمنان خارجی را آشکار کرد.
ناشناس۱۰۴۶۴۱۳۱۷:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
حاجی حالت خوبه؟ موفقیت ظریف در برجام؟؟؟؟ یا توی ایران ن زندگی ط نمیکنی یا از فک و فامیل های ظریفی
یک تولید کننده .۱۰۴۶۱۷۵۱۴:۲۹:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چقدر شما پژوووووووهشکر باهوش هستید . که از خیلی قبل به همرا اقای جلیلی می دونستید و اقای ظریف با 20 سال سابقه دیپلماسی نمی دونست . احسنت . چه خوب شد حالا اقای ظریف فهمید .
علی جان۱۰۴۶۲۲۳۱۵:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بعد شما آیا خبر از فقر و بدبختی و بیکاری مردم احتمالا خبر دادی
ناشناس۱۰۴۶۲۴۳۱۵:۲۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
همان برجام و ملاقات با جان کری ، بلیط مصاحبه ظریف با رسانه های امریکایی است ، چرا دیپلمات های قبلی ما از چنین امکانی برخوردار نبودند ؟ چون علاوه بر عدم توانایی دیپلماتیک ، طرف ایرانی اعتبار لازم برای چنین مصاحبه هایی را نداشت ، این اعتبار از تایید برجام توسط قدرتهای جهانی ناشی شد وگرنه تا قبل از ان یک اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت ، برجام میوه سیاسی خود را به طور کامل داد ، اما مشکل اینجاست که کلید اقتصاد جهانی دست امریکاست
ناشناس۱۰۴۶۲۵۹۱۵:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۱
کلاً تحریم برای برخی بی اثر است فقط ما هستیم که هر ما یکبار هم گوشت نمی خوریم و در اجاره خانه هم مانده ایم
ناشناس۱۰۴۶۳۰۶۱۶:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
به نویسنده مقاله توصیه می کنم یکبار دیگه مطلب خودشون رو بخونند ببیند چقدر این مطالب با واقعیتهای ایران و جهان مطابق است.؟ حتما در مقالات دیگر دقت می کنند.
dayani۱۰۴۶۳۰۹۱۶:۰۳:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
استفاده نادرست از برجام کار را به اینجا کشانده است
شکاری۱۰۴۶۳۲۴۱۶:۱۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
چریک های چروک مستقر در آلبانی هم خواهان تحریم ظریف بودند و اکنون حتی خواهان حذف ایشان از شبکه های اجتماعی شده اند.
ناشناس۱۰۴۶۳۳۵۱۶:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
یک چکش همه مشکلات را میخ میبیند شما اصولگراها چکش هستید
امیدتاجیک۱۰۴۶۳۴۰۱۶:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۱
شما مگه کی هستید؟ تعدادشما چقدره؟ دلیل نمیشه چون شما پشتگرمی مالی و قدرت دارید پس حرف شما هم درسته؟شما فقط میتونید از طرف همفکرای خودتون حرف بزنید لطفا ازطرف خودتون صحبت کنید
ابو۱۰۴۶۳۴۳۱۶:۳۶:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
اشتباه نكنيد اعتبار او با گاندو به نزديك صفر رسيده بود مجبور شدند با طرح تحريمش وجه او را باز سازي كنند كه ظاهرا" موفق هم شدند .
مجتبی۱۰۴۶۳۴۴۱۶:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
با این روش دیپلماسی حقانیت ایران به دنیای زور و تزویر ثابت شد
ناشناس۱۰۴۶۳۵۵۱۶:۴۹:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲۱
البته منم فکر میکنم دیدگاهم منتشر نشه ، به نظر من دنیا فقط زور میفهمه کاش میتونستیم به انگلیس امریکا اسرائیل فرانسه آلمان پرتقال ایتالیا سویس سوئد ژاپن کره جنوبی استرالیا عربستان لعنتی عمان کویت قطر پاکستان هند قزاقستان قرقیزستان حتی افغانستان امارات برزیل و گابن ونزوئلا و جزایر زیبای هاوایی رو موشک بزنیم ... خلاص !!!؟؟؟ موافقید بچه ها ؟؟؟ اصلا نمیدونم خدا چرا ما رو تو این کره خاکی آفرید که هیچکس زبان مارو نمیفهمه ... البته شاید ظریف اونطور که باید ظریف تودل برو حرف نمیزنه ؟ ای ظریف تو بس زیانی مر مرا ...مولانا
ناشناس۱۰۴۶۴۸۹۱۸:۴۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۱
یعنی همه این کشورها رابطه خوبی با هم دارن . هنوز هفته قبل بود که ژاپنیها کره ایهارو تحریم کردن .کره جنوبی منظورمه. یا جنگ تجاریامریکا وچین. یا اختلافات اسکاتلندیها وانگلیس.
ناشناس۱۰۴۶۸۵۱۰۲:۳۴:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
کاملا موافق نظر شما هستم
ناشناس۱۰۴۶۳۷۵۱۷:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۱
آقای ظریف بیاد پاسخ بده آیا صحبت‌های آقای رکن‌ابادی درسته که میگه ایران مسیولیت فاجعه منا را پذیرفته؟؟؟ اگر این حرف درست باشه فاجعه است.
ناشناس۱۰۴۷۴۹۸۱۲:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به ظریف ربطی نداره آقای قاضی عسگر پاسخ دادند.
ناشناس۱۰۴۶۳۸۶۱۷:۲۰:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۱
حالا به فرض شما ظریف دو سال وقت را هدر داد تو 38 سال دیگرش چه گلی به سر دیپلماسی زدید
ناشناس۱۰۴۶۶۴۶۲۲:۰۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
خیلی جمله سنگینی بود. درود بر شما کم گوی و گزینه گوی چون در
غفاری۱۰۴۶۴۰۵۱۷:۳۳:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بعدازتمام شدن این دولت وروی کارآمدن اصول گراها معلوم میشه .مثل برجام نباید روتحریم ظریف هم حساب بازکرد.
ناشناس۱۰۴۶۴۵۴۱۸:۱۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۱
احمدی‌نژاد سوال خبرنگرن را با سوال جواب میداد!!! و آقای ظریف دوست داره صداش را بالا ببره و حمله کند بدون استثنا شما مصاحبه‌های ایشان را مرور کنید.
هادی۱۰۴۶۴۵۷۱۸:۲۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
بالاخره ظریف بنده خدا زحمتش را کشید و برجام را درست کرد اگر او نبود کی میتونست این برجام را درست کند گرچه کاملا به نفع دشمن بود و غیر از بدبختی نفعی برای ما نداشت.
ناشناس۱۰۴۶۴۶۴۱۸:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ايشان بايد پاسخگوي خسارات وارده به كشور و ملت باشند..
ناشناس۱۰۴۶۴۸۵۱۸:۴۰:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۱
ایراد نویسنده اونجاست که دولت ها رو از ملت ها جدا می دونه، نخیر عزیز من دولت ها برآمده از ملت ها هستن و تأثيرگذار بر افکار عمومی خودشون، اینها رو نمیشه از هم جدا کرد، پذیرش یکی به معنای نفی دیگری نيست!
ناشناس۱۰۴۶۶۲۴۲۱:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۲۱
کاش ظریف زودتر وزیرخارجه میشد. کاش هرچه رشته بود را دوستان بدتر از دشمن داخلی پنبه نمی کردند.کاش با جهان خارج عاقلانه رفتار میکردیم.کاش...
ناشناس۱۰۴۶۶۳۷۲۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۲۱
حال که از بند هفت شورای امنیت خارج شدیم کرکری میخوانید
زهرا۱۰۴۶۷۷۵۰۰:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
حالا بد شد ظریف چند سال دنیا رو مشغول کرد و ما تند تند از نظر نظامی قوی کردیم خودمون را ؟
حبیب۱۰۴۶۹۲۵۰۷:۳۵:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مگر دیپلوماسی قبل از ظریف بهتر از زمان ظریف بود ظریف باز هم از جهاتی از دیپلوماسی قبل از خودش بیشتر کار کرده و زحمت کشیده است.
ناشناس۱۰۴۷۱۶۹۰۹:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تا زمانی که ادمهای متخصص خانه نشین شده اند و ادمهای شو من از جمله ظریف هستند اوضاع بدتر می شود . بد نیست اخبار را مرور کنید.جنگ ... ما از جنگ نمی ترسیم چون چیزی برای از دست دادن نداریم.
ناشناس۱۰۴۷۳۴۴۱۱:۱۲:۴۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تحریم آقای ظریف بیشتر به خاطر ترس کاخ سفید از تماس ایشون با کنگره است نه رسانه ها. چون گفتگو با رسانه های آمریکایی از تهران هم ممکنه
از سار کاشان۱۰۴۷۳۹۵۱۱:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اگر برجام نبود و این راه گفتگو طی نمی شد الان باید شاهد اعتصابات و درگیریهای متعددی در کف خیابانها توسط مردم می شدیم . برجام خیلی بدرد کشور خورد و نظام را از بحران و موج سواری های ترامپ نجات داد . امروز با تمام سختی ها دست و منطق ایران یک سر و گردن بالاتر از آمریکایهاست
محمد۱۰۴۷۵۴۲۱۲:۵۵:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اگر چاپ میکنید من هم فقط یک‌ جمله بگم : نویسنده مقاله اصولا با دیپلماسی مشکل دارد نه با ظریف . بنظرم نویسنده اول بگوید اصولا وزیر خارجه لازم داریم یانه و برای چه کاری ؟ تا بعدش بتونیم از حرفهایش سردر بیاریم.
ناشناس۱۰۴۷۷۲۸۱۴:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ظریف از کانال مذاکره بود که توانست در فضای رسانه های امریکا تکتازی کند.
ناشناس۱۰۴۷۹۶۳۱۷:۱۵:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
سلام اگه این طریف نبودتوافقی نمیشدکه امریکا پاره کنه برجاموهمچی بره بالا دمت گرم امریکا این ادما تحریم کردی که نتونه ازایران فرارکنه بایدجواب بده
ناشناس نیستم/ هاشمی۱۰۴۹۱۰۹۱۳:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۳
همه نظر دادند چه اونی که فکر می کرد سانشور می شه و چه اونی که فکر می کرد سانسور نمی شه ولی چرا همه می ترسند اسشمشون رو بنویسند و همه شدند ناشناس نویسنده با صراحت نظروش رات اعلام کرده شما هم با صراحت و اعلام اسم نظر بدهید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین