روایت وزیر بهداشت از مقایسه داروی ایرانی و پراید توسط داروخانه‌ها/ نسخه الکترونیک دارو امسال به سرانجام می رسد

گروه اجتماعی الف،   3980517189 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از پیرمردی شنیدم که داروخانه ای به او گفته است فرق داروی ایرانی با خارجی مثل تفاوت بنز با پراید است درحالی که این طور نیست و عزت را ابتدا باید خودمان برای مردم تعریف کنیم. متاسفانه گاهی داروخانه دست افرادی می افتد که تولیدکننده همکار خود را بی اعتبار می کنند.

روایت وزیر بهداشت از مقایسه داروی ایرانی و پراید توسط داروخانه‌ها/ نسخه الکترونیک دارو امسال به سرانجام می رسد

به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز پنجشنبه در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور افزود: پرونده الکترونیک سلامت را در دستور کار قرار داده ام و به شدت روی نسخه نویسی الکترونیک کار می کنیم.

وی اضافه کرد: خیلی ها در این مسیر، چوب لای چرخ می گذارند اما قرار بر ترمز نداریم.

وزیر بهداشت خواستار فعال شدن قرارگاه های دارو و تجهیزات پزشکی در تمام استان ها شد و گفت: در استان تهران بیشتر از یک قرارگاه نیاز نداریم. در هر استان باید یک دانشگاه متولی قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی باشد.

نمکی افزود: شفافیت باید جزو اصول اولیه باشد و کمبودها باید رصد شود. در برخی استان ها ممکن است نسخه های دارو روی دست مردم مانده باشد.

وی اضافه کرد: به برخی داروهای مشابه تولید داخل اجازه واردات ندادیم اما برخی پزشکان به تولید داخل اعتماد ندارند که باید توجیه شوند و برخی پزشکان دوست دارند تا قیامت داروهای خارجی تجویز کنند که باید معرفی شوند.

نمکی تاکید کرد: باید این پنبه را از گوش در بیاورند که اگر بحث کنند ما تسلیم می شویم به داروهای مشابه تولید داخل اجازه واردات نمی دهیم.

وی اضافه کرد: از پیرمردی شنیدم که داروخانه ای به او گفته است فرق داروی ایرانی با خارجی مثل تفاوت بنز با پراید است درحالی که این طور نیست و عزت را ابتدا باید خودمان برای مردم تعریف کنیم. متاسفانه گاهی داروخانه دست افرادی می افتد که تولیدکننده همکار خود را بی اعتبار می کنند.

وزیر بهداشت از معاونان غذا و داروی کشور خواست با گرانفروشی در داروخانه ها مبارزه کنند و گفت: نباید طوری باشد که یک دارو با چند قیمت در داروخانه های مختلف عرضه شود.

نمکی افزود: داشتن داروخانه و مطب برای مسئولان حوزه غذا و دارو جرم نیست اما داشتن سه تا چهار داروخانه دیگر ظلم است و آمار آن را داریم که باید جمع شوند.

وزیر بهداشت گفت: در سازمان برنامه و بودجه مکلف کردم خرج دارو از بقیه هزینه ها جدا شود اما جواب شفافی از سازمان غذا و دارو در این باره دریافت نکردم.

نمکی تاکید کرد: برای سال آینده در دانشگاه علوم پزشکی،  ردیف مستقلی برای داروها خواهم گذاشت. 

وزیر بهداشت گفت: گزارشاتی داریم که برخی تدارکاتچی و ماموران خرید در حوزه تجهیزات پزشکی، برخی چیزها را از قلم می اندازند و متاسفانه گاهی کدهای این تجهیزات، جابجا می شوند و فرآورده هایی می آید که اصل نیست و حتی چند پرونده به خاطر این جابجایی ها داریم.

نمکی افزود: بخشنامه کرده ایم که آنچه از تجهیزات پزشکی داخل کشور تولید می شود، وارد نکنیم که در طولانی مدت به نفع ما است و باید مراقب باشیم در تله تصمیم گیرانی که منفعت شان در خرید از برند است، نیفتیم.

وی خطاب به معاونان غذا و داروی سراسر کشور افزود: اگر به جایی رسیدید که تولید داخل کفایت نمی کرد یا اینکه کیفیت تولیدات داخل زیر سئوال است، آنگاه تصمیم گیری درباره واردات می تواند در قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی استان رخ دهد.

وزیر بهداشت از معاونان غذا و داروی سراسر کشور خواست موجودی دارو را در سطح بیمارستان‌ها کنترل کنند و گفت: گاهی یکی از بیمار،ستان های دانشگاه علوم پزشکی، دارو ندارد درحالیکه همان دارو در انبار بیمارستان‌ دیگر دانشگاه، تلنبار شده است.

نمکی درباره مطالبات شرکت های پخش دارو از دانشگاه های علوم پزشکی نیز اظهار داشت: بدهی به این شرکت ها، زنجیره تنیده ای است . برای پرداخت بدهی ها از بیمه تامین اجتماعی، سه هزار میلیارد تومان گرفتیم و هفت تا هشت هزار میلیارد دیگر می خواهیم. سهم دارو نباید جای دیگر هزینه شود.


فعالیت های حوزه غذا و دارو به زودی شفاف می شود

سعید نمکی در حاشیه مراسم روز خبرنگار هم گفت: تا زمانی که من وزیر هستم هیچ کس نخواهد توانست جایی اعمال نفوذ کند و فعالیت های حوزه غذا و دارو تا یکی دو ماه آینده مثل یک اتاق شیشه ای شفاف می شود. در سازمان برنامه و بودجه که بودم موضوع فساد در نظام بهداشت و سلامت را پیگیری می کردم و در موارد مختلف این پیگیری ها موثر بود و جلوی مفاسد گرفته شد.

وی به اشکالات ساختاری موجود برای مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: ساختار ما طوری بود که ردیابی همه چیز میسر نبود. من امیدوارم تا یکی دو ماه آینده، ساختار اصلاح شود و دیگر هیچ حرکت غیرشفافی در همه حوزه ها از جمله غذا و دارو اتفاق نیفتد. با اصلاح ساختار، هر حرکتی در یک اتاق شیشه ای برای همه رسانه ها و مردم قابل مشاهده خواهد بود. 

وزیر بهداشت گفت: اگر قسمت هایی که چه در رسانه ها و چه در درون نظام پیگیر شفافیت هستند، منسجم حرکت کنند، می توان فساد را از بین برد. 

وی در خصوص اتهامات مطرح علیه سامانه پشتیبانی غذا و دارو موسوم به «تیتک» افزود: تیتک سامانه ای برای ثبت اطلاعات بود اما نارسایی هایی داشت. چهار ماه است روی آن کار می کنیم تا شفاف تر شود و در حال نصب امکانات پایش مدیریتی روی آن هستیم. دیروز پنج پرونده فساد در حوزه بهداشت و درمان را تحویل مقامات قضایی دادیم. باید سامانه تیتک در اختیار بخش های حاکمیتی قرار گیرد.

نمکی در مورد ثبت یک داروی تقلبی در سامانه تیتک نیز گفت: کارمند متخلف تحویل مراجع امنیتی و قضایی داده شد. همه پرونده ها بدون تشویش اذهان عمومی در حال پیگیری هستند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: تا زمانی که من وزیر هستم کسی حق اعمال نفوذ ندارد. به همه همکاران توصیه کردم در بررسی پرونده ها عدالت را رعایت کنند. 

نمکی ادامه داد: سرمایه گزاری در صنعت دارو را تشویق می کنیم. از واردکنندگان دارو می خواهیم به جمع تولیدکنندگان بپیوندند.

وزیر بهداشت ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: از همین جا به همه مجموعه های ذیربط اعلام می کنم شکایت از خبرنگاران را پس بگیرند.

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای کنترل فشار خون نیز اظهار داشت: در طرح کنترل فشار خون، بیش از ۱۲ میلیون نفر که فشار خون بالا دارند، شناسایی شدند و از طریق پرونده الکترونیک، آنها را به تغییر سبک زندگی و مصرف کمتر نمک ترغیب خواهیم کرد. 

وزیر بهداشت گفت: نان، بقیه مواد غذایی و اغذیه ها نیز از نظر استفاده از نمک در غذا کنترل و پرونده الکترونیک سلامت به زودی به شماره همراه مردم متصل خواهد شد تا اطلاع رسانی پیامکی هم انجام شود.

نمکی در خصوص سهمیه ای بودن بخش زیادی از دانشجویان پزشکی و تحصیل برخی از این دانشجویان با وجود سه ترم مشروطی اظهار داشت: مجری اسناد بالادستی و مصوبات مجلس هستیم. ما هم در حال رایزنی هستیم تا این شرایط تغییر کند و کیفیت آموزش پزشکی ارتقا پیدا کند.

دیدگاه کاربران

دکتر داروساز۱۰۴۱۰۲۹۲۱:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱۷
آقای نمکی مثل آقای رئیسی قوه قضائیه می خواهند اصلاحاتی در حوزه وزارتخانه خود ایجاد کنند من بعنوان یک داروساز خواهش می کنم مافیای موجود در پشت داروخانه ها را هم آشکار کنند چطور می شود امتیاز داروخانه در شهرهای بزرگ چند میلیارد تومان خرید وفروش شود و از طرفی وقتی موسس داروخانه فوت می کند امتیاز داروخانه به وراث آن می رسد.لطفا" رانت و انحصار داروخانه داری را در کشور متلاشی کنید و هر داروسازی به سهولت بتواند برای خود داروخانه تاسیس کند و مجبور به خرید امتیاز داروخانه از دلالان نباشد.
ناشناس۱۰۴۱۰۵۷۲۱:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۷
...!!! نکته بعد اینکه داروی تولید داخل نداریم. ماده اولیه همه داروها از خارج میاد ( درست مثل سنجاق قفلی و چوب بستنی ) فقط اینجا بسته بندی میشه به قرص و شربت و وو! اتفاقا اون داروفروش ( نه داروساز) درست گفته که داروی ایرانی بدتر از پرایده!
ناشناس۱۰۴۱۱۰۴۲۲:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱۷
از خودتون شروع کنید داروی ایرانی خوردنو
ناشناس۱۰۴۱۱۱۵۲۲:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
دارو ایرانی هیچ خاصیت ندارد مواد اولیش هم مال چین و هند است
ناشناس۱۰۴۱۱۴۰۲۲:۵۲:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۱۷
داروخانه از بقالی بدتر شده است: - در داروخانه همه چیز به فروش می رسد. از آدامس و شکلات گرفته تا بادکنک و اسباب بازی. - -بسیاری از داروخانه ها در بعضی ساعات مسئول فنی ندارند. - یک برند دارو در داروخانه ها با قیمت متفاوت به فروش می رسد. - بسیاری از داروخانه ها داروهای قاچاق به خصوص ساخت ترکیه را می فروشند. - اغلب داروخانه ها بدون نسخه دارو می فروشند. - بسیاری از داروخانه ها از 2 تا 10 هزار تومان حق فنی بابت هر نسخه دریافت می کنند. - تعداد داروخانه ها چندین برابر تعداد بقالی ها و بانک ها است.
ناشناس۱۰۴۱۱۸۲۲۳:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۱۷
چیزی به نام دارو ایرانی نداریم . همش چینی است خوب هم نیستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین