بحران خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی/ تصمیم درست چه زمانی گرفته خواهد شد؟

گروه سیاسی الف،   3980516202 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بحران خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی/ تصمیم درست چه زمانی گرفته خواهد شد؟

رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه 16 مرداد ماه در دیدار جمعی از جوانان کشور با اشاره به سخنان یکی از شرکت کنندگان که معتقد بود اجرای نامناسب اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی ناشی از ابلاغیه سیاستهای کلی است، بیان داشتند« علت اصلی، عملکردها است و من همواره مهمترین منتقد آن عملکردها بوده‌ام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکالها ایستاده و آنها را بازگردانده‌ام».

رهبری در ادامه تأکید داشت متأسفانه دولتها در این خصوص خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم{اینجا}

اشاره رهبر انقلاب به اینکه دولت ها در زمینه خصوصی سازی عملکرد مناسبی نداشته اند می تواند به مثابه برهانی و دلیلی جهت ارزیابی از حدود سه دهه عملیاتی شدن سیاست های خصوصی سازی در کشور باشد.

تاریخچه سیاست های خصوصی سازی به بعد از جنگ تحمیلی بازمی گردد که کوچک سازی دولت از طریق واگذاری شرکت ها و کارخانجات دولتی به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت. تاکید بر خصوصی سازی نیز در راستای کاهش هزینه های دولت، تقویت بخش غیردولتی جهت کارآمدی و تولید بیشتر بوده است. اما در حال حاضر همگان به این باور رسیده اند که برنامه  خصوصی سازی در سه دهه اخیر منجر به ایجاد بحران های مختلف اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در سطح کشور شده است.

عمده این مشکلات نیز برخاسته از واگذاری های رانتی و بدون ضابطه، پیگیری سیاست رفع تکلیف و فرار از مسئولیت توسط دولت، کسب درآمد از طریق فروش اموال و ... بوده است. در بسیاری از موارد شرکت های دولتی به افرادی واگذار شده اند که از اهلیت و صلاحیت لازم برخوردار نبوده اند و بدتر آنکه به ثمن بخس به فروش رفته اند. کارخانجاتی که بعد از مدتی در بهترین حالت گرفتار تعدیل نیرو و کاهش تولید شده اند و یا در بدترین وضعیت به تعطیلی انجامیده اند و کارگران شان نیز از روی ناچاری روانه خیابان ها شده اند تا مگر از این طریق به حق و حقوق پایمال شده خود دست پیدا کنند. اما تجربه ثابت کرده این گونه اقدامات نیز نتوانسته منجر به استیفای حقوق از دست رفته آنان شود. به این صورت  خصوصی سازی و واگذاری ها خود به از بین رفتن تولید و شکل گیری مشکلات امنیتی کمک کرده است.

بر اساس گزارشی که عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در 11 بهمن 1397 در خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال 96 به مجلس ارائه داد واگذاری شرکت‌هایی همچون پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت‌تپه، هپکو اراک و ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی به دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار، موجب بروز ضرر و زیان به بیت‌المال گردیده است.

اما نکته جالب این جاست که هنوز هم دولت گرایش شدیدی به فروش شرکت های دولتی دارد. چنان چه اوائل خرداد ماه امسال تصمیم گرفته شد شرایط لازم برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در 600 بنگاه اقتصادی فراهم شود. احتمالاً دولت با نگاهی کوتاه مدت بر این تصور است که در شرایط تحریم و عدم فروش نفت، می تواند به این اقدام به عنوان یک معامله پرسود نگاه کند. اما همان طور که گفته شد این نگاه درآمدزایی دولت ها به موضوع خصوصی سازی تا حدود زیادی محقق نشده است؛ چرا که عملاً و در نهایت موجب ایجاد مشکلات مضاعفی شده که به بخشی از آنها در بالا اشاره شد.

موضوع خصوصی سازی زمانی حساس تر می شود که حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور 4 بهمن 1397 در جمع خبرنگاران خبر ممنوع الخروجی پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی را تائید کرده بود و عنوان شد« گزارشاتی که در مورد عملکرد وی بوده باعث شده  پرونده ای تشکیل شود».

البته بعد از گذشت حدود هفت ماه از سخنان وی، هنوز پوری حسینی بر کرسی ریاست تکیه زده و مشخص هم نیست قوه قضائیه پرونده وی را بررسی کرده است یا خیر و چرا در این باره اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است.

بنابراین معقولانه آن است درباره سیاست های خصوصی سازی تامل و بازنگری های لازم جهت اصلاح و کارآمدسازی آن صورت گیرد. بدون شک هر سیاستی غیر از این اگر در پیش گرفته شود منجر به بدتر شدن شرایط اقتصادی خواهد شد.

البته برخی نیز بر این اعتقادند اصولاً انتظار این که از دولت توقع داشت به شیوه منطقی و معقول سیاست خصوصی سازی را پیش برد بسیار سخت و اصولاً غیرعقلانی است. چرا که در حال حاضر بدلیل قدرت بخش خصولتی، مقررات دست و پاگیر، غلبه فضای دلالی و سوداگری، نامناسب بودن محیط کسب و کار و ... بخش خصوصی واقعی توانایی لازم را برای ورود به بنگاه داری و خرید شرکت ها ندارد. بدون شک توجه به این دلایل و ارزیابی از گذشته می تواند به عنوان چراغی جهت روشن تر شدن مسیر آینده کمک کننده باشد.

در سال های اخیر تجربه خصوصی سازی در شرکت هایی مانند نیشکر هفت تپه، فولاد خوزستان، آذرآب، هپکو، ماشین سازی و ... نه تنها موفق نبوده  بلکه موجب ایجاد بحران ادامه داری شده است. اکثر این شرکت ها هنوز هم با چالش ها و معضلاتی دست به گریبانند و تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۲۲۶۲۰۶:۵۲:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
لعنت خدا بر کسانی که خصوصی سازی را در ایران رواج داده اند. عموی من بخاطر خصوصی سازی, تعدیل نیرو شد و یک هفته بعد بر اثر ناراحتی زیاد, سکته قلبی کرد و مرد.
ناشناس۱۰۴۲۴۳۱۰۹:۵۹:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
بهترین روش خصوصی سازی در کشور ما واگذاری مدیریت بهره برداری شرکتها و کارخانه ها به بخش خصوصی هست نه مالکیت شرکتها این واگذاری باید بصورت مزایده و در دوره های زمانی 4 تا 5 ساله باشه
ناشناس۱۰۴۲۴۷۲۱۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
لعنت خدا بر کسانی که خصوصی سازی را درست انجام نداند. تمام بدبختی کشور از مدیران دو-لتی رانت خوار نجومی بگیر است.
ناشناس۱۰۴۲۵۸۸۱۱:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اگر واگذاری واحدی درست وسالم هم انجام شده باشه چون دولت حمایت ارزی وگمرکی که قبل از واگذاری از اون واحد میکرده رو قطع میکنه وآن تولید را در مقابل رانتخواران واردات چی ودلار های ارزان قیمتی که به انها میدهد بدون حفاظ رها میکند ،بخش خصوصی هم توان رقابت با تولید کنندگان خارجی که با دلار ارزان بازار را قبضه کرده را نخواهد داشت و چاره رادر تعطیل کردن خواهد دید .۴۲۰۰
ناشناس۱۰۴۲۴۷۹۱۰:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
- چرا باید هزینه میلیاردی باشگاه استقلال و پرسپولیس از جیب مردم پرداخت شود؟ - چرا باید هزینه میلیاردی مسافرت های خارجی غیرضروری مدیران دولتی از جیب مردم پرداخت شود؟ خصوصی سازی شفاف و صحیح بهترین راه حل است.
مازندرانی۱۰۴۲۶۲۲۱۱:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
خدا رحمتش کنه.کل کشور با این روش خصوصی سازی سکته قلبی کردند.
ناشناس۱۰۴۲۲۸۳۰۷:۵۸:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
به دلیل رانت بررگی که از خصوصی سازی نصیب نور چشمی ها می شود دولت اصلا نمی تواند تصمیم عاقلانه ای بگیرد
ناشناس۱۰۴۲۳۱۱۰۸:۳۳:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۹
دولت در این مورد هم هیچ اختیاری ندارد.
ناشناس۱۰۴۲۵۱۳۱۰:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
دولت اگر اختیار ندارد، چرا برای رای آوردن خودش و مردم را جر داد؟
ناشناس۱۰۴۲۶۵۷۱۲:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۱۹
جوک نگو خصوصی سازی توسط خود دولت انجام می شود.
ناشناس۱۰۴۲۳۲۱۰۸:۴۰:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۹
ذینفع فقط دولت است یا هر کسی که سر سفره انقلاب نشسته؟
ناشناس۱۰۴۲۴۱۳۰۹:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱۹
رد پای رانتخواران در سازمان خصوصی سازی بیش از همه جا به چشم میخورد. یکی از متهمین ماجرای کرسنت سهام سه شرکت دولتی با بهایی بسیار نازل به او فروخته شده ولی سالهاست از پرداخت هم طفره رفته است.
ناشناس۱۰۴۲۴۱۶۰۹:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۹
فساد در این حد در تاریخ ما نبوده
علی 671۱۰۴۲۴۱۸۰۹:۴۹:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۱۹
هدف از خصوصی سازی این است که حجم دولت کم شده و با فروش درست شرکت ها هم به خزانه کمک شود که متعلق به همه است و بار دولت سبک شده تا بهتر بتواند به امور مملکت برسد و کار کند اگر دولتی برخاسته از مردم و دوستدار ملتش باشد و هدف رفاه ملت که فعلاً در مملکت ما اینگونه نیست .خصوصی سازی چرا .چون این اموال از دولت های گذشته مصادره و سرمایه گذاری شده و این دولت ها در بوجود آوردنش نقشی نداشته اند .پس دلسوز اموال نیستند .و به شخصی هم سپرده شده که نوکر خودشون بوده است و هست . برای دولت مهم نیست که بعد چه می شود .هزاران نفر بیکار و گروهی شبانه ره صد ساله رفته و به اندکی این مال فروخته شده بی ارزش و خدمه ی آن می شود باری بردوش دولت .عوض پیشرفت پس رفت می شود و مشکل برای قوه قضائیه .
ناشناس۱۰۴۲۵۰۰۱۰:۴۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اولویت دادن به منافع حذبی بجای منافع ملی شده آفت اقتصاد!
پورامینی۱۰۴۲۴۲۳۰۹:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
مشکل اقتصاد ایران مارپیچ ارز -تورم بمعنای کاهش ارز ش پول ملی وایجاد تورم بوده است که به کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی وتضعیف تولید صدمه دامن زده است و سبب شده ناچارا نقدینگی واعتبارات به بازار موازی وغیر مولدسوق پیدا کند وهزینه ایجاد کند ومصرف گرایی و تضعیف بنیه تولید راتشدید کند اینکه رهبری دایما به تقویت پول ملی گوشزد می کنند بدین دلیل است
ناشناس۱۰۴۲۶۲۹۱۱:۵۷:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۱۹
اموال مصادره شده اگر به صاحبان اصلی داده میشد به این بدبختی دچار نشده ایم این املاک را به نور چشمی ها دادن مفت و اولین صدمه را کارگران دیدن چون مثل صاحبش دلسوز نبودند و فقط قصدشان جیب خود را پرکردن بود با فروشش نه سرمایه گزاری و تولید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین