واکنش وزیر بهداشت به کمبود پزشک

گروه سلامت الف،   3980515218 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت ضمن رد مباحثی مبنی بر کمبود پزشک در کشور و همچنین ارایه راهکارهایی جهت توزیع مناسب فارغ‌التحصیلان پزشکی در مناطق مختلف گفت: ممکن است در جاهایی کمبود پزشک احساس شود، اما این موضوع به دلیل آن است که نیروهای پزشکی را به خوبی توزیع نکرده‌ایم و همچنین خیلی از فارغ‌ التحصیلان پزشکی به دلایلی به حرفه پزشکی وارد نشده‌اند.

همشهری آنلاین نوشت: دکتر سعید نمکی در گفت‌وگوییْْ درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود نیروی انسانی در برخی مراکز درمانی بویژه مناطق کمتر برخوردار، گفت: در این راستا مقرر شده که از ظرفیت نیروهای بومی بیشتر استفاده کنیم؛ گرچه قانون می‌گوید باید فراخوان عمومی بگذاریم و نیرو از هر کجا که آمد، به کار گرفته شود، ولی واقعا نیروی بومی به شدت پایدارتر و ماندگارتر در این مناطق است.

وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان‌های کرمانشاه و درخواست جذب و تبدیل وضعیت نیروهای فعال در زلزله، افزود: نیروهایی که در مناطق زلزله‌خیز و آسیب دیده از زلزله زحمت کشیدند، انتظارشان آن است که در استان بمانند و به فعالیت‌شان ادامه دهند. در همین راستا نیز ما تلاش‌مان آن است که این نیروها را حفظ کنیم.

وزیر بهداشت درباره تامین نیروهای پزشکی مورد نیاز مناطق کمتر برخوردار ادامه داد: از طرفی هم برای مناطق محروم و در رشته‌های تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی حداقل ۳۰ درصد ظرفیت گذاشته‌ایم و به این ترتیب پیش بینی می‌شود که تا سه - چهار سال آینده تقریبا نیروهای تخصصی‌مان در این مناطق، از نیروهای بومی خواهند بود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه مباحث اخیر مبنی بر کمبود پزشک در کشور را قبول دارید یا خیر، گفت: خیر، این چنین نیست. ممکن است در جاهایی کمبود پزشک احساس شود، اما این موضوع به دلیل آن است که نیروهای پزشکی را به خوبی توزیع نکرده‌ایم. همچنین خیلی از فارغ‌ التحصیلان پزشکی به حرفه پزشکی وارد نشده‌اند و ممکن است این افراد به دلیل اینکه به نقاط کمتر برخوردار نروند، به شغل‌های دیگر وارد شده باشند.

وی افزود: بنابراین ما اگر بتوانیم نیروهایمان را درست توزیع کنیم و بتوانیم برای پزشکان‌مان انگیزه‌های رفاهی و اقتصادی بیشتری ایجاد کنیم که در نقاط محروم بمانند و از همه مهم‌تر این ظرفیتی که برای نقاط محروم گذاشته شده را بتوانیم در آینده و بعد از فارغ‌التحصیلی، به این مناطق بفرستیم و تاکید داشته باشیم که این نیروها نمی‌توانند از منطقه خود خارج شوند، قطعا مشکلی به نام کمبود پزشک نخواهیم داشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: به این ترتیب اضافه کردن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی قطعا ما را با یک بار فزون‌تر از نیاز در آینده روبرو خواهد کرد و اسراف در بخش دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری علمی مملکت خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۸۴۴۸۰۰:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۱۶
دکتر جان مردم خیلی بیشتر از سطحی که شما صحبت کردین میفهمند لطفا با آمار دقیق و استاندارهای جهانی صحبت کنید و از کلی گویی پرهیز نمایید.
ناشناس۱۰۳۸۵۶۳۰۷:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
ازصحبتهای وزیر معلومه که مافیای پزشکان به هیچ وجه ازمنافع میلیاردی خود که ناشی از ایجاد انحصار وکمبود ظرفیت پزشکی دردانشگاهها هست کوتاه نمی آید.
ناشناس۱۰۳۸۶۱۲۰۸:۱۲:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۱۶
پس چرا نسبت تعداد پزشک ما به جمعیت در رتبه 137 جهان است؟ یعنی نظام توزیع همه کشورها مشکل دارد!. ..حرص و طمع ... است که ناراحتی مردم را از نبود پزشک نمیشنوید و نمیبینید
ناشناس۱۰۳۸۶۴۰۰۸:۴۴:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۱۶
ماکمبودپزشک نداریم افزایش بیمارداریم دولت باید اصل را بر پیشگیری بناکند وگرنه در سالهای آینده با افزایش جمعیت سالخورده کشور به یک بیمارستان بزرگ تبدیل خواهد شد
رضا۱۰۳۸۶۵۷۰۸:۵۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱۶
دکتر این چه حرفیه! خب طبیعیه که بخشی از دانش آموختگان رشته پزشکی (مانند هر رشته تحصیلی دیگری) وارد بازار کار نشوند یا مهاجرت کنند ولی خب پس مردم بنشینند دعا کنند تا این افراد نظرشان عوض شود و وارد بازار کار پزشکی شوند؟ مسئله مهم اینه که سرانه پزشک در ایران خیلی کمتر از استاندارد آن حتی در مقایسه با کشورهای همسایه است ( که مقدار دقیق و آمار آنهم بارها در رسانه ها منتشر شده ) و باعث شده مردم در برخورداری از خدمات درمانی با مشکلات فراوانی روبرو بشوند و یکی از مهم ترین راه حلها تربیت پزشک بیشتر است. در ضمن حتما اطلاع دارید که در کشورهای توسعه یافته پزشکان نمی توانند همزمان هم در بیمارستان های دولتی و هم در بخش خصوصی و مطبها همزمان کار کنند لذا توزیع کار درست تر و عادلانه تر صورت می گیرد.
امیر۱۰۳۸۸۷۶۱۱:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۱۶
حالا که بحث تعداد پزشکان و افزایش ظرفیّت پزشکی داغ است، بد نیست آمار دقیقی از تعداد پزشکان فعّال و غیرفعّال ارائه شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین