چه کسانی نمی خواهند در پزشکی دست زیاد شود؟

گروه اجتماعی الف،   3980510077 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

خراسان نوشت: چند روز قبل بود که طرح دو فوریتی افزایش پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی از سوی تعدادی از نمایندگان، تقدیم مجلس شد؛ طرحی که البته مخالفانی جدی دارد و طبق گفته یوسف داودی از طراحان آن در پارلمان در گفت وگو با خراسان قرار است طی روزهای آینده در مجلس بررسی شود.
 
طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرانه پزشک در ایران ۱.۶ پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت برآورد شده است. این در حالی است که این شاخص در کشور قطر ۷.۸، یونان ۶.۲، یمن ۵ و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت بین سه تا پنج پزشک و در بسیاری از کشورها، عموما بیش از دو است.

طرح چه می گوید؟

بر اساس ماده واحده این طرح، (و در صورت تصویب نهایی آن) سازمان سنجش و آموزش کشور موظف است ظرفیت پذیرش مربوط به رشته های علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و به بعد را به دو برابر افزایش دهد و برای انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی به داخل کشور اقدام کند.

بلافاصله پس از طرح این موضوع، سعید نمکی وزیر بهداشت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد: معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و باری که بر دوش نظام سلامت بعد از دانش آموختگی این گروه بر نظام سلامت سنگینی می کند، برای نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور نیز مشکل آفرین خواهد بود.

اشکال در نظام توزیع است؟

به گفته وی، مسئله کمبود پزشک عمدتا ناشی از توزیع نامناسب دانش آموختگان رشته پزشکی در سراسر کشور است و هم اکنون هم تعداد زیادی پزشک داریم که از کار طبابت خارج شده اند.وی یادآور شد: باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم انجام دهیم و برنامه‌های انگیزشی بهتری را در کشور اجرا کنیم و صرفا با افزایش کمی به این هدف نمی رسیم.وزیر بهداشت گفت: هم اکنون وزارت بهداشت ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی را بومی جذب می‌کند و تا ۲ - ۳ سال آینده این پزشکان دانش آموخته خواهند شد و عمده نیاز مناطق محروم هم برطرف می‌شود.

نمکی با بیان این که افزایش بیش از این ظرفیت پذیرش پزشکی به نفع کشور نیست، افزود: اگر وزارت بهداشت تشخیص بدهد، میزان ظرفیت پذیرش یا پذیرش نیروهای بومی را افزایش خواهد داد و نیازی به هیچ اقدام شتاب‌زده ای نیست.یوسف داودی نماینده سراب در مجلس نیز روز گذشته در گفت و گو با خراسان درباره این طرح گفت: هم اکنون این طرح در مجلس در حال بررسی است و بعدها درباره این موضوع صحبت می کنم.

پزشکان: این طرح شوک بزرگی بود

در همین حال، نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی نیز در مخالفت با این طرح گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس درخواست طرح دو فوریتی برای افزایش ظرفیت پزشکی برای سال ۹۸-۹۹ را مطرح می‌کنند که این موضوع شوک بزرگی را به جامعه پزشکی وارد کرد.عزت‌ا... گل‌علی‌زاده افزود: در کنار این موضوع شاهد افزایش ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی بودیم که نتیجه آن فدا شدن کیفیت به کمیت شد، همچنین روز به روز آموزش پزشکی ضعیف و ضعیف تر شد و در بسیاری از جاهایی که دانشکده‌ها تاسیس شدند زیرساخت لازم وجود نداشت و اگر قرار باشد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی دو برابر افزایش پیدا کند باید زیرساخت‌هایی نظیر آزمایشگاه، بخش آناتومی و ... نیز افزایش پیدا کند.وی درباره کمبود پزشک در کشور نیز گفت: «متأسفانه برخی از کارشناسان و دوستان در این زمینه اطلاعات کافی ندارند به طوری که، هم اکنون ما تعداد زیادی پزشک بیکار در کشور داریم.»

حال باید دید سرانجام موضوع جنجالی افزایش ظرفیت رشته‌ های علوم پزشکی به کجا خواهد رسید؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۰۴۲۴۱۳:۳۲:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۰
بزرگنمایی درآمد در رشته های علوم پزشکی ، توسط موسسات کنکور و تدریس خصوصی صورت می گیره تا کنکوری و خانواده هایشان پول زیادی را خرج کلاس کنکور و تدریس خصوصی کنند. ۱۷ هزار پزشک عمومی بیکار داریم.پزشک عمومی در سازمان انتقال خون و بهزیستی با قانون کار جذب می شوند.
دانشجوی پزشکی۱۰۳۰۴۲۹۱۳:۳۵:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱۰
متاسفانه قیاس نابجایی بین پزشکی و سایر رشته ها صورت گرفته. رشته پزشکی با هیچ رشته دیگه قابل مقایسه نیست که بخواهید ظرفیتش رو افزایش بدین. پزشکی جایگاه نخبه ترین و گزیده ترین افراد یک جامعه است و عوام اگر به این جایگاه برسن ممکنه سلامت جامعه به خطر بیفته
ناشناس۱۰۳۰۴۳۱۱۳:۳۷:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۱۰
کم کم مجلس برای ملت تصمیم می گیرد که آیا مجازند ... ، آب را چگونه بنوشند ..! عجب مملکت شگفت انگیزی شده، از اونور فروش و تولید و واردات سیگار کااااااملا مجاز است از این طرف مصرف سنگ نمک ممنوع ! چرا که سلامت ت ت ت ! عمومی را تهدید می کند . بازی با شعور مردم دیگر کافی است .
ناشناس۱۰۳۰۴۵۴۱۳:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
از هر چند دانشجوي پزشكي فقط ممكن است يكنفر پزشك نخبه وكاردان به ثمر برسد هم اكنون پزشكهاي زيادي هستند كه حتي به اندازه يك پرستاربا تجربه نمي توانند براي مريض مفيد باشند بالاخره فردي كه با سهميه در رشته پزشكي تحصيل ميكند بيشتر بيت المال را هدر ميدهد ودر واقع جاي يك نخبه را گرفته وپزشكي حاذق نيز نخواهد شد
ناشناس۱۰۳۰۵۵۵۱۴:۴۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۱۰
باری تازه برپیکره ضعیف علوم غیرپزشکی و ارزشهای علمی وعلی الخصوص فنی و مهندسی در کشور. حالا که پول را مرکز همه چیز قرار داده اند , میرود که سایر رشته ها علمی فدای جامعه نخبه کش پزشکی شود. رقابت شدید و نفس گیر جوانان نخبه برای کسب کرسی طبابت و تبدیل شدن به دستگاه چاپ اسکناس باعث ریزش شدید علمی و فنی ومهندسی در آینده خواهد شد. آیا غیر از این است که این طبیبان آینده باید در مطب و یا بیمارستانی کارکنند که ساخته شده با فکر و دست فلان مهندس کمتر باسواد که در دوره دبیرستان همکلاسش بوده ( وحالا نتیجه زحمات چندین ساله و ازجمله جان همان دکتر و ایضا شمار کثیری از بیماران را ) در ساختمان و تجهیزاتی که او بنا نهاده به ریسک از دست دادن بسپارند ؟؟!! بنده مخالف با افزایش تعداد صندلی پزشکی در دانشگاه های کشور نیستم اما از قدیم گفته اند : هرچیز بجای خود نیکوست . بهتر است شتاب زده عمل نکرد و ارزش و جایگاه دیگر مشاغل را نیز برای جامعه سالمتر و رشیدتر دوباره بازخوانی و گسترش داد. و آیندگان را دچار سرخوردگی بی دلیل نکرد و هزینه بسیار بر دوش کشور نگذاشت.وقتی سالانه تعداد زیادی از پزشکان این کشور که با مالیات و ثروت این جامعه تحصیل کرده و از کشور میروند و بهمراه آنها نیز شماری دیگر از سایر مشاغل و تحصیل کردگان نیز مهاجرت میکنند . باید دوباره یک مرور کلی و دقیق بر تصمیمات خلق الساعه و ضرر آفرینمان بیندازیم. امید است بیشتر و بهتر برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم و با روشهای سعی وخطای گذشته به پیش نرویم.
ناشناس۱۰۳۰۵۸۸۱۵:۰۶:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱۰
انحصار باید در همه جا شکسته شود حتی در پزشکی
ناشناس۱۰۳۰۷۲۹۱۶:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
کاش مستقیم مینوشتن افزایش ظرفیت رشته ی پزشکی نه رشته های علوم پزشکی. چون بارها با لابی پزشکان وزارتخانه این افزایش بی حساب و کتاب ظرفیت، فقط برای سایر رشته های علوم پزشکی نظیر پرستاری، مامایی و ... اعمال شده و رشته های پزشکی و دندانپزشکی رو ازین افزایش ها مستثنی کرده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین