چرا ابوظبی به سوی تهران چرخید؟

گروه جهان الف،   3980510069 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

امارات متحده عربی، هم متحد مهمی برای ایالات متحده در کارزارش علیه ایران بود و هم با رقیب منطقه‌ای ایران، عربستان سعودی، همراه؛ تا جایی که رهبرانش از سوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در فهرست اعضای «تیم B» قرار گرفتند؛ اما این همراهی با دولت‌های مخالف ایران، این هفته ناگهان پایان‌یافته به نظر رسید. سه‌شنبه هیئتی از گارد ساحلی امارات به تهران آمدند تا درباره همکاری‌های مرزی و ساحلی با همتایان ایرانی‌ خود گفت‌وگو کنند.

این دیدار، ازسرگیری دوباره گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک گارد ساحلی ایران و امارات پس از شش سال وقفه بود؛ در‌حالی‌که اواخر همین خرداد، پهپاد پرماجرای آمریکایی که در حریم هوایی ایران به دست ایران ساقط شد، از خاک امارات برخاسته بود و اواسط تیر نیز یک نفت‌کش اماراتی از سوی ایران توقیف شد.

برخی ناظران، اتفاق دوم را به اتفاق اول بی‌ارتباط نمی‌دانستند و حالا به نظر می‌رسد اتفاق سوم نیز در ارتباط با این دو رخ داده است. ابوظبی تصمیم گرفته  از کارزار مقابله با تهران کناره‌گیری کرده و روابطش با ایران را دوباره تنظیم کند.محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، نیز روز گذشته درباره حضور هیئت اماراتی در ایران تصریح کرد: «امارات در حال تجدیدنظر در رویکرد تند خود درباره یمن، تغییر آرایش نیروهای خود در این کشور و ایجاد تفاوت کمی در دیدگاه‌های خود با عربستان در موضوع یمن است».

واعظی با اشاره به اینکه امارات درباره امنیت خلیج فارس هم نگران است، گفت: «امارات با روش‌هایی علاقه‌مند است در این زمینه با ایران ارتباط داشته باشد».دو تحلیلگر عرب آنچه را چرخش امارات از سمت عربستان به ایران توصیف می‌شود، بررسی کرده‌اند. یاسر ابوهلاله، مدیر سابق رسانه قطری الجزیره، گفته: چرخش ابوظبی، ریاض را غافلگیر کرده است. قاسم عزالدین نیز در رسانه لبنانی المیادین و در مقاله‌ای با عنوان «دلیل بازگشت امارات به سوی تهران چیست؟» نوشته: سفر سه‌شنبه نشان می‌دهد ایران از تصمیم تازه امارات استقبال کرده‌ است.ابوهلاله در توییتر نوشته: «برخلاف عربستان، امارات آثار ویرانگر جنگ با ایران را درک کرده است. پیام ایران از طریق میانجیگرها بسیار واضح بود؛ در روز اول جنگ، خسارت‌های امارات به تریلیون دلار خواهد رسید و موشک‌های ایران تمام امارات را فرا خواهد گرفت. پاسخ مثبت امارات بسیار سریع و دور از انتظار بود و همین مسئله [محمد بن‌سلمان] را شگفت‌زده کرد».

به گزارش ایسنا، او در توییت دیگری نوشت: «در مقابل، عربستان همچنان روی جریان تندرو دولت آمریکا و نتانیاهو حساب کرده و امیدوار است که جنگ به سقوط نظام ایران منتهی ‌شود و در مقابل آن، عربستان تمام خسارت‌های احتمالی را متحمل خواهد شد. [محمد بن‌سلمان] معتقد است پرداخت یکباره هزینه‌ها بهتر از قسط‌بندی‌کردن آن در چند سال است».عزالدین در المیادین درباره سفر هیئت نظامی اماراتی به تهران نوشته است: «تا چند هفته پیش، هیچ‌کس انتظار نداشت ششمین نشست ایران و امارات در تهران برگزار شود». به گزارش ایسنا، او می‌گوید: «سفر هیئت نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب‌نشینی امارات نیست، بلکه نشان می‌دهد ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است؛ زیرا قبل از این تهران تمام درهای خود را در برابر تلاش‌های ابوظبی بسته بود. در تجاوز به یمن و در مسئله تحریک به جنگ علیه ایران، ابوظبی از خطوط قرمز عبور کرد و زمانی که پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده به دست ایران از امارات پرواز کرد، تهران بسیار خشمگین شد».

در ادامه این تحلیل آمده است: «خروج نیروهای اماراتی از یمن، در وهله اول نشان می‌دهد امارات امید خود به شرط‌بندی روی حمایت آمریکا در مقابله با ایران را از دست داده است. ابوظبی در بازگشت به تهران کمی تأخیر کرد». عزالدین در ادامه اشاره می‌کند مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران پیام‌هایی در‌باره صلح و خروج از ائتلاف علیه ایران، به امارات فرستاده بودند.این تحلیلگر، تغییراتی را که در موضع ریاض دیده می‌شود، درخور توجه دانسته و گفته است: «نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نیز برای بار اول اعلام کرد ریاض آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است. عربستان همچنین کشتی‌ای ایرانی را که یک‌ماه‌ونیم در سواحل کشورشان توقیف شده بود، آزاد کرد و چه‌بسا نامه‌هایی که ریاض از طریق سفارت سوئیس به تهران می‌فرستد نیز در همین راستا باشد».

در این مقاله بی‌نتیجه‌ماندن تلاش‌ها برای شکل‌گیری ائتلاف نظامی نیز یکی دیگر از پس‌زمینه‌های تحولات تازه در روابط حوزه خلیج‌فارس توصیف شده است.

منبع: شرق

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۳۰۸۱۴۱۸:۲۷:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱۰
ابوظبی چرخنده
ناشناس۱۰۳۰۸۳۵۱۸:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
هدف امارات و عربستان ایجاد دشمنی و فاصله بین ایران و آمریکا بود که به هدفشون رسیدن. حالا که احتمال درگیری بین ایران و آمریکا زیاد شده این دو کشور صحبت از رابطه و مذاکره میکنن تا از گزند درگیری احتمالی در امان بمونن. تیم بی همچنان با برنامه عمل می کند. از تحلیل های خام و هیجان زده باید پرهیز کرد.
ناشناس۱۰۳۰۸۶۱۱۹:۳۴:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱۰
امارات وقتی دید سنبه پر زوره خودش رو جمع کرد و نقطه عطف این تصمیم تصاویر پهبادهای یمنی از فرودگاه های امارات بود و صد البته سرنگونی پهباد پیشرفته آمریکا توسط ایران که آمریکا برخلاف هارت و پورتش هیچ کاری نتونست بکنه، این عزت رو نظامیانی که عده ای با بی مروتی اونها رو سیبل انتقادات قرار میدن به ایران دادند نه برجام و این گوگولی بازی ها!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین