هایکو ماس: وعده‌ای برای کمک به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نداده‌ایم

گروه جهان الف،   3980508222

وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه تأکید کرد برلین هیچ وعده‌ای به آمریکا در خصوص همکاری در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس نداده است.

به گزارش فارس، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان سه‌شنبه تصریح کرد دولت این کشور هیچ وعده‌ای برای کمک به ائتلاف آمریکا با هدف اعلامی افزایش امنیت دریایی در خلیج فارس نداده است. 

سفارت آمریکا در برلین امروز سه‌شنبه اعلام کرده بود واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

پس از این خبر، هفته‌نامه آلمانی «دی‌تسایت» گزارش داد دولت فدرال آلمان گفته برلین تا به حال درخواستی از هیچ‌کدام از متحدانش برای مشارکت در یک ائتلاف نظامی جهت محافظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز دریافت نکرده است. 

وزارت خارجه آلمان اکنون اعلام می‌گوید آمریکا جزئیات طرح خود برای تشکیل این ائتلاف را تشریح کرده و خواستار کمک متحدانش شده است. این وزارتخانه، علی‌رغم این گفته برلین هیچ وعده‌ای برای مشارکت در این ائتلاف نداده اما در حال «رایزنی‌های نزدیک» با فرانسه و انگلیس است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته وزارت خارجه آلمان از ارائه جزئیات درباره طرح آمریکا خودداری کرد اما گفت «کاستن از تنش‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک باید در اولویت قرار بگیرند.»

وزارت خارجه آلمان علاوه بر این گفت: «مشارکت در طرح فشار حداکثری آمریکا [علیه ایران] منتفی است.»

مقام‌های آلمان پیش از این مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران را با این استدلال که ممکن است برلین را به ورطه درگیری بکشاند رد کرده‌اند. 

«کریستوفر برگر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی قبل‌تر، روز سه‌شنبه گفت: «منفعت ما در این است که حضورمان در منطقه یک وجهه اروپایی داشته باشد و روشن شده که ما در کسوت کشورهای اروپایی جزو سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیستیم.»

سیاستمداران حزب سبز هم درباره خطر شدت گرفتن تنش‌ها هشدار داده‌اند. رهبر این حزب خواستار استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک با ایران شده است. 

«یورگین تریتین»، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان گفته اینکه آلمان در تنگه هرمز عملیات نظامی انجام دهد، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملل متحد است. 

به دنبال افزایش تنشها در خلیج فارس، آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در این منطقه را به متحدان  و شرکای خود ارائه کرده است. این درحالیست که برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد. 

هفته‌نامه دی‌تسایت نوشته هنوز مشخص نیست شرکت در چنین ائتلافی چه مختصاتی خواهد داشت و گزینه‌های مد نظر مواردی از مأموریت‌های نظارتی تا اسکورت نفتکش‌ها توسط کشتی‌های جنگی را در برمی‌گیرند.

منابع خبری پیش از این از گسترش اختلافات میان انگلیس و آمریکا بر سر ایران خبر داده‌اند. نشریه تایم اول مرداد ماه گزارش داده بود «رابطه خاص» بین انگلیس و آمریکا پس از بروز برخی تنش‌ها بر سر ایران لطمه دیده و دولت انگلیس چندی پیش (قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم انگلیس توسط ایران) درخواست کمک دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران را در خلیج فارس رد کرده است. 

روایت «نشریه تایم» از بروز اختلافات ادعایی در روابط لندن و واشنگتن، نقطه بروز تنش‌ها را از زمانی می‌داند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، انگلیس را از تصمیم خود برای حمله به نقاطی در داخل ایران بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی مطلع نکرده است. 

 ترامپ چند روز بعد از سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک آمریکا مدعی شده بود که قصد داشته به سه نقطه در داخل ایران حمله کند، اما این حملات را 10 دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین