آیا شورایاری‌ها احیا می شوند؟

گروه اجتماعی الف،   3980505071

با وجود اینکه نهادهای نظارتی و برخی مجلسی ها تاکید بر غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها داشتند، این انتخابات برگزار شد. اما هنوز مشخص نیست که مدیریت جدید به دنبال احیای این نهاد مردمی است و یا تصمیم دارند مانند 2 سال گذشته این نهاد را به حاشیه ببرند.

آیا شورایاری‌ها احیا می شوند؟
فارس نوشت: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها روز گذشته در 452 محله در پایتخت برگزار شد.

با وجود اینکه قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرده بود، اما این انتخابات به صورت الکترونیکی در تهران برگزار شد.

حتی ناصر سراج تأکید کرده بود که پرونده انتخابات شورایاری‌ها را به دیوان عدالت اداری ارجاع داده و برای سران سه قوا در این زمینه نامه‌نگاری کرده است و تأکید داشت که باید برای برگزاری این انتخابات از مجلس مصوبه گرفته شود. 

برخی از اعضای شورای شهر تهران تأکید بر قانونی بودن این انتخابات و اخذ مصوبه از هیأت دولت داشتند و محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران تأکید کرد که نامه‌ای از جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  در این باره دریافت شده است.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور هم تأکید کرد مصوبات لازم وجود دارد و از نظر وزارت کشور، نظم حقوقی اقتضا دارد مجریان و ناظران به مقررات لازم‌الاجرا تقید داشته و تا زمانی که این مصوبات اعتبار دارد، همگان مکلف به رعایت آن هستند. 

به گفته سامانی، این مصوبه در اجرای ماده 90 قانون شوراها به هیأت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیأت واقع نشده است.

البته برخی از نمایندگان مجلس هم این انتخابات را غیرقانونی عنوان کردند و در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور، ضمن برشمردن مستندات و دلایل قانونی خواستار لغو انتخابات شورایاری‌های شدند. 

برخی مجلس‌ها در این نامه تأکید کرده بودند که برای تأسیس هر تشکل عمومی که می‌خواهد در تصمیم‌گیری‌ها و اداره امور عمومی ایفای نقش کند، نیاز به تصریح و اجازه قانونگذار است و هیچ مرجعی بدون اختیار و ارجاع قانونگذار، صلاحیت ایجاد تشکیلات عمومی را ندارد. 

از سوی دیگر، انجمن‌ها، نهادهای اجتماعی - امدادی و ارشادی موضوع بند 7 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، انتخابات شهرداران و اصلاحیه‌های بعدی ناظر به تشکیلات مردم‌نهاد است که با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر این تشکیلات تأسیس می‌شوند و هیچ‌گاه نمی‌توان تشکیل شورایاری، تعیین حدود اختیارات و وظایف، تعیین شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان، نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آن را در زمره تشکیل یک انجمن و نهادهای اجتماعی، امدادی و ارشادی قلمداد کرد.

با وجود مخالفت مجلس و سازمان بازرسی مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات اما این انتخابات روز گذشته برگزار و ضعف‌های متعدد اجرایی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود داشت. 

تخلفات آشکار در انتخابات شورایاری‌ها وجود داشت و برخی افراد با داشتن چند کارت ملی مختلف، برای رأی دادن در شعب حضور داشته و رای می دادند.

در برخی از شعب  شاهد حضور برخی افراد از شهرستان ها بودیم که اصلا محله مذکور را نمی شناختند  و آنها را با اتوبوس برای رای دادن به محلات آورده بودند.

یکی از شهروندان در این باره گفت: در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران، بعضی از نامزدها با اتوبوس افرادی را برای رأی دادن به محلات آورده بودند. این افراد عموما از شهرستان آمده بودند و هیچ شناختی از محله نداشته و اصلا نمی‌دانستند که مشکلات محله چیست و فقط به خاطر اینکه به فرد مورد نظر رأی دهند، با اخذ مبلغ 50 هزار تومان برای هر رأی آمده بودند.

افراد وابسته به نامزدها 50 هزار تومان را زمانی به افراد می دادند که عکس رای خود را نشان می دادند و بعد از تایید، وجه پرداخت می شد.

یکی از نانواهای محلات تهران به فارس گفت:  یکی از نامزدها برای روز جمعه هزار نان بربری از قبل سفارش داده بود و از همین سوپری کنار هم پنیر و ... خرید تا به رای دهندگان صبحانه دهند. 

یکی از کاندیداها ادعا می‌کرد برای انتخابات شورایاری محله تاکنون 48 میلیون تومان هزینه کرده است. 

با توجه به مصوبه شورایاری‌ها، حضور در محله‌های دیگر برای رأی دادن غیرقانونی نیست و بهتر بود شهرداری و شورای شهر برای اینگونه رأی دادن‌ها فکری کنند.

حتی محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در خصوص این ضعف انتقاد کرد و گفت: نقطه ضعف و چالش بزرگ انتخابات شورایاری‌های محلات، عدم امکان احراز هویت ساکنین محله است.

وی در توئیتی گفت:‌ در فرایند برگزاری انتخابات دوره‌های قبل که مسئولیت هیأت نظارت را برعهده داشتم هم با این چالش روبه‌رو بودیم و علی‌رغم پیگیری‌ها این مشکل برطرف نشد. 

همچنین سالاری اضافه کرد:‌ حضور پرشور مردم در انتخابات شورایاری‌ها آن هم در فضای یأس و ناامیدی و فشارهای اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم‌ها و سوءتدبیرها برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها بود که شورای پنجم و مدیریت شهری را در تداوم رویکردهای پیش‌رو مصصم کرده است. 

در انتخابات روز گذشته 509 هزار نفر شرکت کردند که بیشترین مشارکت در مناطق 4، 15 و 5 و در محلات گلشن، نعمت‌آباد، شکوفه، تهران‌پارس غربی و عبدل‌آباد بود.

منطقه چهار 53 هزار و 470، پانزده 40635، منطقه پنج 38078، منطقه هجده 35988، منطقه نوزده 35639، منطقه یک 27057، منطقه دو 26484، منطقه دوازده 24258، منطقه شانزده 21131، منطقه بیست 21002، منطقه هفده 19992، منطقه چهارده 18846، منطقه ده 18292، منطقه هشت 17800، منطقه شش 16604، منطقه یازده 15493، منطقه هفت 15246، منطقه بیست و یک 13768، منطقه سیزده 13448، منطقه بیست و دو 13253، منطقه سه 12171، منطقه نه 10011 آمار نهایی رأی‌های پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به تفکیک مناطق بوده است. 

مرتضی طلایی رئیس ستاد چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: با وجود اینکه ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور تأکید جدی بر غیرقانونی خواندن این انتخابات داشت و با تمام ایراداتی که بود این انتخابات برگزار شد و باید مسؤولان به این نهاد مردمی رسمیت بیشتری دهند و وظایف قانونی رابه آنها محول کنند.

این عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: در دور چهارم بیش از 700 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و در این دوره 500 هزار نفر شرکت کننده بود.

وی تاکید بر تقویب نهاد شورایاری ها کرد و گفت: این نهاد بازوی خوبی برای توسعه و آبادانی شهر است و مسؤولان می توانند با بهره گیری از این ظرفیت مشکلات را احصا و برطرف کنند. 

با وجود اینکه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران تأکید کرده بود که احزاب سیاسی باید نگاه صنفی در انتخابات شورایاری‌ها داشته باشند و نباید لیست برای انتخابات شورایاری‌ها دهند، اما در بسیاری از محلات، برخی احزاب لیست داده بودند وشهروندان براساس لیست رأی می‌دادند. 

به گفته پیروز حناچی شهردار تهران، انتخابات شورایاری‌ها بزرگترین مانور انخابات الکترونیکی کشور است که با حدود 7 هزار صندوق حدود یک‌هزار و 600 شعبه برگزار شد و در هر محله حدود 9 نفر انتخاب شدند.

بر اساس این گزارش، انتخابات روز گذشته به روش الکترونیکی برگزار شد و امروز اسامی منتخبان شورایاری‌ها بر روی سایت shorayari.tehran.ir قرار گرفت و شهروندان می‌توانند نتایج را بر روی وب‌سایت مشاهده کنند. 

انتخابات شورایاری ها با وجود اینکه بسیاری معتقد به غیرقانونی بودن آن داشتند برگزار شد و از این پس مدیریت شهری باید این نهادی را که بیش از 2 سال آن را تعطیل کرده احیا کند و از ظرفیت های آن استفاده کند چرا که شورایاری ها در کف محلات حضور دارند و تمامی مشکلات را می داند و شهرداری و شورا می توانند با کمک آنها بسیاری از مشکلات بر زمین مانده را برطرف کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین