سرمقاله گاردین درباره بحران نفتکش‌ها: توقیف کشتی ایرانی کبریت‌زدن به بنزین بود

گروه ترجمه الف،   3980501045 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود درباره گزینه های انگلیس در برخورد با بحران نفتکش ها نوشت، اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران، کبریت زدن به مخزن بنزین است.

سرمقاله گاردین درباره بحران نفتکش‌ها: توقیف کشتی ایرانی کبریت‌زدن به بنزین بود

به گزارش الف این روزنامه با اشاره به جمله "هنری کیسینجر" دیپلمات سابق آمریکایی و مشاور مقطعی وزیر خارجه انگلیس که زمانی گفته بود: سیاست، هنر احتمالات و دانش نسبیت است" نوشت:  زمانی که بحث پیدا کردن ائتلاف و توانمندی ها است، آن هم در شرایطی که در محیط خطرناک آزموده شده باشند، اگر نگوییم هیچ گزینه ای برای انگلیس وجود ندارد، باید گفت گزینه های مناسب چندانی نخواهد بود.

این سرمقاله با بیان آنکه سفیر سابق انگلیس در آمریکا – سر پیتر وستماکوت- هم منطق ربودن کشتی ایرانی را زیر سوال برده است، افزود: صرفنظر از مساله ی قانونی بودن این اقدام که مورد اختلاف است، فرود تفنگداران سلطنتی در آن مانند آن است که به اجاقی پر از سوخت، کبریت زد.

در ادامه این مقاله به نقل از "سر کیم داروچ"، سفیر انگلیس در آمریکا که به زودی محل ماموریت خود را ترک می کند، آمده است: جرمی هانت از حمایت غیرقابل اعتماد رئیس جمهور آمریکا برخوردار است، فردی که مقاصدش در خصوص ایران کاملا از انگلیس متفاوت بوده و اقداماتش در سال های اخیر برابر است با خرابکاری دیپلماتیک.

 به نوشته ی گاردین:  به علت کاهش چند دهه ای هزینه های دفاعی، هانت توانایی آن را ندارد که به عنوان یک قدرت مستقل دریایی عمل کند، وی همچنین نگران است که آمریکا چگونه عملیات امنیت دریایی خلیج فارس را اجرا می کند.

نویسنده با اشاره به آنچه که بی رغبتی ترامپ برای جنگ با ایران می خواند و انگیزه ی اطرافیان وی – از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا - برای جنگ، افزود: در کشمکش های روزانه در دوران ترامپ به سختی بتوان پیش بینی کرد که برنده کیست. بولتون ادعا میکند که وی تنها مشاور امنیت ملی رئیس جمهور است و نه تصمیم گیرنده، اما هر روز در کاخ سفید مساله ی جدید رخ می دهد. لذا در این فضای محبوس، انگلیس احتمالا می خواهد راهی برای تنش زدایی بیابد، تحریم های محدود علیه برخی افراد در سپاه پاسداران غیرقابل اجتناب است. البته تحریم های پیش از برجام بازنخواهد گشت.  

در این سرمقاله آمده است: تلاش برای حفاظت از کشتی های تجاری انگلیس در خلیج (فارس) تشدید خواهد شد – البته شاید با تاخیر – اما مشخص نیست که آیا آمریکا باید در راس نیروهای حفاظتی منطقه قرار گیرد یا خیر.

نویسنده ی سرمقاله ی گاردین با بیان آنکه ضرب الاجل های سیاسی هم پیش روی انگلیس قرار دارد، می نویسد: کمیسیون مشترک برجام قرار است به زودی در سطح مدیران سیاسی تشکل جلسه دهد، تا درباره ی کاهش تعهدات برجامی ایران از جمله افزایش سطح غنی سازی گفت و گو کند. تاکنون انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران انتقاد کرده اند اما دوشنبه ی گذشته اعلام کردند که با قاطعیت نمی توانند بگویند که مکانیسم رسمی اقدامات تنبهی علیه ایران، اجرا خواهد شد. 

وی با اشاره به سیستم مالی اتحادیه ی اروپا درخصوص ایران – موسوم به اینستکس – آن را شبیه چسب زخم خواند و افزود: تصمیم راهبردی بزرگ این است که آیا نخست وزیر جدید  به این اعتقاد دارد که برجام را می توان حفظ کرد. با توجه به فشارهای شدید آمریکا به نظر می رسد که اروپا قادر است عمر برجام را برای مدتی کوتاه حفظ کند.

گاردین می افزاید:مهم ترین وظیفه  نخست وزیر جدید آن است که از ترامپ بخواهد که مشخص کند، در ایران دنبال چیست: محدودیت در بلندپروازی های هسته ای،  یا تسلیم شدن در قبال مسایل منطقه ای. ترامپ هم باید در شیوه ای قابل اتکاتر، توضیح دهد که از نظر او موفقیت شبیه چیست.

نویسنده با توصیه به انگلیس برای حفظ "نقش سنتی" خود در این بحران، می افزاید همان طور که "دیوید رینولدز" استاد تاریخ سیاسی دانشگاه کمبریج، اشاره کرد، : هدف ما باید استفاده از قدرت آمریکا برای مقاصدی باشد که از نظر ما مناسب است، اگر به شیوه ای درست به دنبال کارخود باشیم، می توانیم به این کشتی غول پیکر یعنی ایالات متحده ی آمریکا کمک کنیم مسیر خود را به سمت بندر مناسب، طی کند.

گاردین در پایان می نویسد در حالی که کشتی در بندری نامناسب پهلو گرفته است، انتقال حساب شده آن به ساحل امن، بسیار دشوار است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۵۱۹۴۱۰:۱۷:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۱
کینه ورزی و تخاصم چاره هر کاری نیست. سیاست ورزی و با پنبه سر بریدن بسیار کم خرج تر است.
ناشناس۱۰۱۵۲۳۱۱۰:۳۵:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۱
تمام دارایی هامون رو در امریکا و انگلیس مصادره کردن صدها برابر نفتکش انگلیسی
ناشناس۱۰۱۵۷۹۶۱۴:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۱
منظورت چهل سال پیشه ؟ چون امروز که هیچ حکمی علیه ایران ندادن !
ناشناس۱۰۱۷۷۱۱۱۴:۲۱:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲
پس برو تسلیم شو شاید قسمتی از دارایی هایت را بهت دادند
ناشناس۱۰۱۵۳۶۵۱۱:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۱
زیاد فیلم تخیلی نگاه می کنید فکر می کنید با تولیدات ایران خودرو می شود به مسابقات فرمول یک رفت؟ اگر حریف تکنولوژی اونا نمی شید مطمئنا حریف سیاست مداراشون هم نمی شید یعنی چه اتفاقی باید بیوفته تا شماها بفهمید با ظریف و امثال عراقچی، تخته روانچی ، ..چی ها نمی توان با سیاست مداران قهار اونا در افتاد واقعا برجام برای شما درس نشد؟!! چرا چشمتون را باز نمی کنید؟!!!! مگه روحانی آمریکا را گاو فرض نکرد! بعد هم ظریف و عراقچی را فرستاد تا بدوشد ! توانست؟!! واقعا آمریکا گاو ..
ناشناس۱۰۱۵۴۴۶۱۲:۰۶:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۱
مرگ بر امریکا و انگلیس
علی۱۰۱۵۹۳۶۱۵:۵۰:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۱
چقدر آمریکایی و انگلستانی داریم!
ناشناس۱۰۱۶۱۹۶۱۸:۰۲:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۱
این بابا بزرگ ها و مامان بزرگ ها از آلبانی چقدر منفی الکی می دهند. این بابا بزرگ ها و مامان بزرگ ها دیگر باید به فکر ... و زانو و آب مروارید ووو باشند، نه منفی الکی به نفع دشمنان دیرینه این ملت!!!
ناشناس۱۰۱۵۴۸۲۱۲:۲۸:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۱
سیاست ورزی همیشه مذاکره نیست سیاست ورزی انتخاب بهترین حرکت هست، این حرکت گاهی عقب نشینی هست، گاهی مذاکره، گاهی مقابله به مثل ... گاهی هم اقدام قاطع نظامی میتونه باشه
ناشناس۱۰۱۶۱۵۳۱۷:۴۴:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۱
تو ایرانی هستی ؟ فکر نکنم غرور داری؟ ....باز هم ...
ناشناس۱۰۱۵۱۹۸۱۰:۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱
گفتگو و تعامل بین ایران و انگلیس در جوی آرام، منجر به حل غائله نفت کش ها خواهد شد.
ناشناس۱۰۱۶۱۵۸۱۷:۴۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۱
البته بعد از اینکه اونها به غلط کردن افتادند بهترین گزینه پیش رو تعامل هست
ناشناس۱۰۱۵۲۰۴۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱
انتظار می رود نخست وزیر جدید انگلیس که امروز معلوم می شود، با توجه به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موضعی سخت تر و نزدیک به آمریکا علیه ایران اتخاذ نماید.
ناشناس۱۰۱۵۳۰۳۱۱:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۱
توقیف نفت کش انگلیسی، و تمدید یکماه آن، برای این بود که آمریکا از گزینه بوریس جانسون حمایت کنه تا بتونه رای بیاره، اینا انتظار داشتند که ایران هیچ کاری نکنه
ناشناس۱۰۱۵۳۶۷۱۱:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۱
کبریت توانبار باروت انداخته دستخوش هم می خواهد؟کینه ورزی از جانب کدام کشور شروع شد؟ تعامل با کسی که توهم برتری دارد خطاست اول باید بنشیند سرجایش بعد محترمانه تقاضای تعامل کند
ناشناس۱۰۱۶۱۷۰۱۷:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۱
با توقیف نفت کش غرورم جریحه دار شده بود خدا را شکر الان که انگلیس جوابش رو گرفت قلبا خوشحالم توی پوست خودم نمی گنجم تشکر خدا قوت
ناشناس۱۰۱۶۵۴۰۲۲:۴۶:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۱
نقشه هاي شوم امريكا وانگليس بر عليه خودشان عملي ميشود
ناشناس۱۰۱۷۷۱۷۱۴:۲۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲
انگلیس دشمن ذاتی و طبیعی مردم ایران است این فاسدهای قلدر از خود راضی 200 سال است که علیه مردم ایران در حال توطئه هستند و یکبار برای همیشه باید پوزه شان به خاک مالیده شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین