مدیریت احساسات جمعی با کنسرت‌های خیابانی/ مصرف جمعی موسیقی، مردم را به یکدیگر نزدیک می‌کند

سعیدتوتونچی ملکی،   3980430038 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مدیریت احساسات جمعی با کنسرت‌های خیابانی/ مصرف جمعی موسیقی، مردم را به یکدیگر نزدیک می‌کند

مدتي است تب موسیقی و برگزاری کنسرت‌های خیابانی در نقاط مختلف عمدتاً پارک ها و بوستان های شهر تهران (البته کاش در سایر شهرها نیز این امکان فراهم شود) بالا گرفته است. در تهران، ظاهرا به همت شهرداری بوستان‌ها و پارک‌های مختلف شب‌ها میزبان گروه‌های موسیقی با هنرنمایی جوانان است.

این گروه‌ها با اجرای موسیقی‌های ملی و محلی، پیر و جوان، زن و مرد و همه اقشار را گرد هم می‌آورند و لحظات خوبی را برای مردم رقم می‌زنند. مسأله فقط شادی مردم نیست، بلکه باید به نقش موسیقی، بالاخص موسیقی کشوری نظیر ایران که برآمده از تنوع قومی، زبانی و تجربه تاریخی و فرهنگی مردمان این سرزمین است، در تقویت احساس انسجام ملی و حس همبستگی هم توجه کرد.

موسیقی‌ای که در خیابان نواخته می‌شود، عاملی برای نزدیک شدن احساسات گوناگون مردم ایران به یکدیگر است.

شواهد حاکی از تاثیر مثبت این گردهمایی‌های دو تا سه ساعته، بر روح و روان مردم بوده و در بازسازی روحیه و انگیزه آن‌ها و همچنین ایجاد نشاط عمومی موثر واقع شده است.

اگر بپذیریم که موسیقی می‌تواند روح انسان را صیقل دهد و با ضمیر درون انسان ها ارتباط برقرار نماید، ابتکار برگزاری کنسرت‌های ساده با موسیقی‌های شناخته شده و محلی توسط جوانان هنرمند این کشور، در شرایط اجتماعی و اقتصادی فعلی کشور بسیار کار پسندیده و به‌جایی است. این نکته را نیز باید مد نظر داشت که شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و در شرایط بی‌عدالتی گسترده در مصرف فرهنگی که به‌طور تاریخی توده‌های عظیمی از مردم را از مصرف موسیقی در سالن‌های کنسرت بازداشته است، این گونه گردهمایی‌های خیابانی بر محور موسیقی، گامی به سوی عدالت در توزیع و مصرف فرهنگ نیز هست.

این نکته مهم را هم باید مد نظر داشت که مصرف موسیقی به صورت انفرادی در خودرو یا منزل یا از طریق گوشی تلفن همراه، ابداً با مصرف جمعی موسیقی که سبب خلق انسجام می‌شود و احساس خرسندکننده با هم بودن را در افراد تقویت می‌کند، تأثیری برابر ندارد.

آثار و نتایج ارزشمند این ابتکار از چند منظر مهم قابل بررسی است:

1- این نوع از گردهمایی‌ها، فارغ از هر نوع قشربندی (گروه‌بندی) اجتماعی صورت گرفته و به اصطلاح بالا شهر و پایین شهر ندارد. بنابراین همه طبقات در آن مشارکت دارند.

2- این نوع گردهمایی‌ها با برگزاری موسیقی‌های محلی و ملی متنوع، نوعی شناخت و تعامل بین خرده فرهنگ‌ها را در شهری با مختصات اجتماعی و فرهنگی تهران تسهیل و زنده نگه می‌دارد. به عبارت دیگر در این گردهمایی‌ها در کنار حفظ و تقویت هویت قومی و محلی، موضوع مهم ملیت و اهمیت آن بازگو و حس ملی گرایی و وطن دوستی ارتقاء می‌یابد.

3- این نوع از گردهمایی ها، نشاط را در بین اقشار مختلف مردم ایجاد کرده و از این طریق تحمل ناملایمت‌های روزگار (به ویژه در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز) را آسان می کند. امروزه یکی از وظایف دولت‌ها بدلایل مختلف علمی و اجتماعی ارتقاء سطح نشاط جامعه است.

این موضوع یکی از مولفه های ایجاد و ارتقاء نشاط اجتماعی است و به باور متخصصان امر یکی از نیازهای مهم جامعه ایرانی است.

4- مهمتر از همه گردهمایی های یادشده، می تواند به عنوان تمرینی برای حضور دسته جمعی و خانوادگی در کنار هم با حفظ چارچوب‌ها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی عمومی باشد. خود این موضوع می تواند موجب بالا رفتن سطح آگاهی و آمادگی جامعه برای مشارکت ها و حضورهای دسته جمعی در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و سایر رودیدادهای مهم باشد.

راستی چرا متولیان فرهنگی و اجتماعی کشور در سطوح مختلف ملی و محلی از این ظرفیت یعنی برگزاری گردهمایی‌های عمومی در محل های عمومی مثل پارک ها و بوستان ها یا میادین شهر در زمان های مشخص با هدف ایجاد جامعه با نشاط، با انگیزه وهمدل استفاده نمی‌کنند؟

چرا با وجود استعدادهای متنوع، متعدد، داوطلب و با انگیزه برای هنرنمایی از این گروه‌ها و اشخاص دعوت نمی‌کنیم که در پارک‌ها یا محل‌های عمومی در بسترهای ایجاد شده توسط نهادها و ارگان های متولی امر در کشور که تعداد آنها نیز کم نیست، برای مردم علاقه‌مند، برنامه اجرا کنند؟ چه اشکالی دارد؟ هزینه آن چقدر است؟ آیا عایدات فراوان اجتماعی و فرهنگی و امنیتی آن سنجیده شده است؟

واقعیت است که از این شیوه‌ها و کارآمدی آن‌ها در اغلب کشورها برای ایجاد نشاط، شادمانی، تقویت حس وطن دوستی و انگیزه‌های سازنده ملی و محلی، ایجاد زمینه بازسازی فرهنگ عمومی و ... بهره‌برداری می‌کنند و از این طریق جامعه را در کلیت خود مدیریت می‌کنند.

یکی از کارکردهای موسیقی در تاریخ بشر، مدیریت احساسات و عواطف بوده و این کارکرد را نه می‌توان از موسیقی ستاند و نه می‌توان جامعه را از این کارکرد محروم کرد. موسیقی خواه در قالب موسیقی جنگ یا سرود ملی، یا در قالب نوای عزا و عروسی، کارکردی در راستای مدیریت احساسات جمعی دارد. این امر ذاتی موسیقی را باید در خدمت مدیریت تنش‌ها، خشونت و برانگیختن احساسات و عواطف جمعی قرار دارد.

اما در کشور ما غیر از مناسبت‌های مذهبی، از این مسئله برای پیشبرد اهداف در موضوعات یادشده در سایر عرصه‌های اجتماعی غفلت می‌شود. شاید جا انداختن برخی هنجارهای مفید و ارزشمند در یک جامعه مدنی و ایجاد تدریجی گفتمان‌های اجتماعی سازنده از این طریق راحت تر و از هزاران برنامه دیگر فرهنگی و اجتماعی کم هزینه‌تر و اثربخش تر باشد.

این عرصه با توجه به ماهیت محله محوری آن می تواند نقش مهمی برای فرهنگ‌سازی و ممارست برای حضور دست جمعی و خانوادگی در عرصه اجتماعی باشد.

بنابراین بهتر است مدیریت های ملی و محلی شهری و روستایی و متولیان فرهنگی و اجتماعی کشور برنامه ریزی لازم و هوشمندانه برای بهره مندی از این ظرفیت در سطح ملی و همه شهرها و حتی روستاها را فراهم نمایند و این مسئله پر اهمیت را تا زمان اضطرارهای اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی به تعویق نیاندازند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۸۶۷۸۰۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۳
باز نزدیک انتخاباته.
ناشناس۱۰۱۹۳۸۱۱۳:۳۶:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۳
شاید برای انتخابات باشه ! ولی شایدم حکومت فهمیده در مورد موسیقی (شما بخونید فرهنگ) زیاده روی کرده وحالا میخواد اصلاح کنه . یک نگاه به روند برخود با موسیقی از اول انقلاب تا حالا نشون میده دارن برخوردشون رو اصلاح میکنند . اینکنه فهمیدن و اصلاح میکنند خوبه ولی کافی نیست ، در ضمینهای دیگه هم باید نگاهشون رو تغییر بدن و اصلاح کنند نه ۲۰ سال آینده بگن ما قبلا اشتباه میکردیم ،مسائلی که در دنیای امروزی حل شده ولی ما میخواهیم در آینده تازه به راه حلی که دنیای امروز بهش رسیده باهاش برخوردکنیم. لازمه که مشکلات در "ظرف "فرهنگی جامعه ریخته بشه و حل بشه ،ولی حل بشه ،نَکه مسکوت بمونه یا صورت مسئله پاک بشه.
ناشناس۱۰۱۸۸۳۰۰۴:۳۸:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۳
من معتقدم باید از حربه موسیقی هم برای بهتر شدن روحیه مردم استفاده کرد هم به مردم نشان داد زندگی در جریان است و امیدوار باشند هم می توان از موسیقی های محلی و موسیقی ملل برای نزدیکی اقوام و کشورها استفاده کرد. مثلا تاجیکستان بهترین منبع برای محصولات گوشتی بجای برزیل است و ما با استفاده از موسیقی و فرهنگ می توانیم در آن کشور اثرگذار باشیم.
ناشناس۱۰۱۹۳۱۸۱۲:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳
موسیقی از دیر باز منشوری از فرهنگ هر قومی هست . اما جای و مکانی و زمانی مناسب . نباید با فرهنگ یک ملت این چنین بازی کرد و موسیقی را هم مانند خیلی از ارزشها بی اغتبار کرد . آیا بنظر شما مشکلات با موسیقی حل میشود . یا برای مردم باید فکری دیگر کرد؟
ناشناس۱۰۲۰۰۴۷۰۹:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۴
موسیقی حربه نیست هنر است. موسیقی ابزار نیست که
ناشناس۱۰۱۸۸۳۱۰۵:۰۶:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳
دوباره دم انتخابات روشنفکر شدید؟
ناشناس۱۰۱۸۸۴۷۰۶:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳
بنده خداها مردم مشهد که از این چیزها محروم هستن .. کاش فکری بحال اون جا بشه و دولت و مسئولین هم .. انشالله به یک توافق برسن
ناشناس۱۰۱۸۹۰۵۰۸:۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۳
تنها راه نزدیکی مردم به یکدیگر اجرای کامل قانون اساسی و رفع انحصارها و حذف بودجه های نجومی و تخصیص آنها برای بهداشت و درمان رایگان و فقرزدایی و کارآفرینی و آموزش و پرورش رایگان و شایسته سالاری در همه زمینه ها بدون انحصار و سهمیه های گروه خاص ووو
ناشناس۱۰۱۹۰۷۱۱۰:۲۳:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۳
موسیقی حرام و مفسده است.
ناشناس۱۰۱۹۳۱۳۱۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۳
نزدیک انتخاباته عزیز جان
Reza۱۰۱۹۶۴۲۱۸:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۳
از نظر امثال تو عشق ورزیدن ،شادی و نشاط و به طور کلی زندگی حرامه ، باید یک عمر افسرده بود و گریست تا نهایتا مرد !! انقدر که امثال تو از خطر موسیقی میگن از اعتیاد و دلمردگی و افسردگی نسل جوان نمیگن ...
ناشناس۱۰۱۹۱۳۱۱۱:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۳
چی شده ادوات موسیقی را در معرض دیدگذاشتین پناه بر خدا
ناشناس۱۰۱۹۱۳۹۱۱:۰۸:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳
البته اگر متحجرها سنگ اندازی نکنند
ناشناس۱۰۱۹۱۶۲۱۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳
موسیقی حرام است توجیه هم ندارد
ناشناس۱۰۱۹۳۲۲۱۲:۵۰:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۳
کی حرومش کرده؟مستندات ارائه کن.
ناشناس۱۰۱۹۳۲۵۱۲:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۳
تو خوشت نمیاد گوش نکن.دزدی و رانت و مهملات حرامه.
نخود هر آش !!۱۰۱۹۹۲۸۰۱:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۴
بنده عرض مي كنم كه هر چيز كه با فطرت انساني سازگار نيست و فطرت انساني از آن متنفر و گريزان و منزجر باشد ، حرام مي باشد ، به عنوان مثال ، دزدي ، قتل ، دروغ ، غيبت ، و ... حالا شما از شمال تا جنوب و از شرق و غرب اين كره خاكي ، و از زمان آدم ابوالبشر تا زمان خاتم البشر ، هيچ كس دزدي و قتل و دروغ و غيبت و غيره ها را تاييد نميكنه ، از شنيدن آنها ملحوظ نخواهد شد و بلكه تنفري از آنها ، به انسانها دست خواهد داد !! ... حالا برويم سراغ موسيقي !! ... آنچه از واضحات است كه امروز و ديروز و فردا ، تمام دول كره زمين موسيقي مربوط به خودشان داشته و دارند و خواهند داشت كه اين مو سيقي بخشي از فرهنك و هنر هر كشوري تشكيل مي دهد ، البته مسلم است كه هر بلاد و مملكتي در حفظ و اشاعه آنها كوشش خواهد نمود و چه بسا كه در جشنواره هاي خارجي هم به اجرا در خواهند آورد و به آن افتخار خواهند كرد و چه بسا پز هم خواهند داد !! حالا تصدقتم موسيقي كه از قديم و نديم ، فطرت انساني آن را تاييد كرده ، تا آنجا كه هيچ بلادي نبوده و نيست كه بدون موسيقي ملي و محلي باشه ، يك دفعه ما با قاطعيت تمام بگوييم : موسيقي در بست حرام !! حرام تر از حرام !!! ...تا آنجايي كه زماني بنده خدايي با صداي غرّا و رسا اعلام مي كرد كه تمام آلات موسيقي از ابزار شيطان لعين است !! ... البته خب ! ... بايد مواظب هم بود ! ... يك چاقو مي تواند در اتاق عمل جان انساني را نجات دهد و در عين حال مي تواند در يك دعوا جان انساني هم بگيرد ... همين طور كبريت !! ... همين طور جريان برق ... همين طور سموم كشاورزي ... حتي زهر مار !! ...و غيره ها !! پس موسيقي هم مي تواند مخرب هم باشد ، اما بايد موسيقي خوب را از بد جدا كرد و يك دفعه همه را دربست حرام ، ... حرام اندر حرام اعلام نكرد ! خدا رحمت كنه مولانا ، صداي ساز برايش ديمبلو ديمبو نبود !! از صداي ساز ، صداي سازگاري مي شنيد ، ...صداي دوست مي شنيد !! تا آنجا كه فرموده : خشك سيمي خشك چوبي خشك پوست از كجا مي آيد اين آواي دوست !! خدا رحمتش كنه در اين شب جمعه !! شنيدم از كسي كه گفت : از يكي از اساتيد موسيقي معاصر پرسيدند كه : جناب استاد ! كدام اجراهايي كه تا كنون داشته ايد ، بيشتر مي پسنديد ؟ استاد گفته بود : هـيچكدام !! ... تنها اجراهايي دوست دارم كه در نيمه شب ها با سازم با خدا به راز و نياز مي پردازم !! .... عجب !!!
ناشناس۱۰۱۹۲۶۸۱۲:۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳
متاسفانه در دنیایی که هر روز اختراع جدیدی اتفاق می افتد دغدغه مردم ما برگزاری بدون مشکل یک موسیقی در کشور است. دیگر چه انتظاری است
ناشناس۱۰۱۹۲۹۰۱۲:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳
به نظرمن این درست نیست که موسیقی دسته جمعی مردم را به هم نزدیک می کند اگر اینطور بود اینهمه تور وسفرهای دسته جمعی این همه مراسم دسته جمعی این همه مجالس عروسی وتولد دسته جمعی چرا مردم اینطور هستند مردم حتی در جمع احساس تنها بودن دارند درپارکهای بالای شهر آنقدر مردم در خودشانند که گویا هیچکس هیچکس را نمی بیند ..
من۱۰۱۹۷۵۸۲۰:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳
آفرین !!!فقط و فقط اعدام در معرض عام همراه با حضور کودکان باعث نزدیک شدن مردم بهم میشود
علی۱۰۲۰۷۰۱۲۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۴
این حرف دقیقی هستش و من قبول دارم.
ناشناس۱۰۱۹۳۱۲۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۳
بله اگر کنار موسیقی رقص و پایکوبی هم باشد برای روحیه عالیه . چه کسی گفته شادی بد است . اما شما می خواهید بدبختی مردم را با این مسائل حل کنید و آیا این روش باری از دوش مردم بر می دارد ؟ وقتی دولت در مدیرت ناکارآمد باشد .
ناشناس۱۰۱۹۵۴۷۱۶:۰۳:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۳
بر خلاف تصور کنسرت یک موضوع غربی و جدید نیست فقط شکلش بسته به دنیای روز کمی تغییر کرده. از قدیم همیشه نوازندگی و خوانندگی و جشنهای دسته جمعی در ایران حتی در روستاها به شکل گسترده بوده در مراسم مختلف. از عروسی گرفته تا جشن به مناسبتهای مختلف
ناشناس۱۰۱۹۵۷۰۱۶:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: خرید و فروش (آلات) غناء و ساز و آواز حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است. «دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹» ---------------------------------------------------------------------------------------- امام باقر – علیه السّلام – فرمود: غنا و آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «برخی از مردم کسانی هستند که سخن بیهوده را می خرند تا دیگران را از روی نادانی از راه خدا گمراه کنند و آیات الهی را به استهزاء گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده خواهد بود». «وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۲۶»
ناشناس۱۰۱۹۵۷۹۱۶:۳۹:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۳
ما چند وقت پیش رفتیم کنسرت گروه رستاک انواع موسیقی های اقوام نواخته شد کردی و لری و کرمانی و خراسانی و شیرازی و بوشهری و بندری و گیلکی و آذری چقدر زیبا !
ناشناس۱۰۱۹۷۲۷۱۹:۵۷:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۳
شادی سالم خیلی خوبه ! و آنچه نگران کننده است فساد احتمالی است ! چرا فساد نگران کننده است ؟ جواب ساده است : فساد یعنی جوان مجرد رو تحریک کنید ..
هادی۱۰۱۹۸۹۴۰۰:۲۹:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۴
کاش یک تحقیقی گذاشته شود درباره ی نظر اسلام عزیز درباره ی ترویج موسیقی واقعا بدون تعصب بررسی شود چه قدر ترویج موسیقی مورد تایید دین هست؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین