دلیل تحریم های خارجی و داخلی صدا و سیما چیست؟/ دیکتاتوری با حرکت انقلاب اسلامی تعارض دارد

گروه فرهنگی الف،   3980427004 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

صفر شدن تخصیص بودجه سه ماهه صداوسیما حقیقت دارد. این ترفند در راستای اعمال فشار بیشتر برای پذیرفتن شرایط به صداوسیماست.

تسنیم نوشت: همه ماجرا از یک پرونده شروع شد. نامش جیسون رضائیان است، همان جاسوس ایرانی- آمریکایی. همه شاید فکر می‌کردند دولت، صداوسیما را بخاطر ساخت این سریال تقدیر کند اما دبیر هیئت دولت در نامه‌ای به نوبخت اعلام کرد اعتبارات صداوسیما پس از تأیید دو نماینده رئیس‌جمهور، تخصیص می‌یابد.

چرا دولت از «گاندو» تقدیر نکرد؟

قطعاً صداوسیما باور نمی‌کرد بعد از لبخند رضایت بر چهره مخاطبین بابت یک سریال پربیننده، این طور از دولتمردان طرفدار آزادی، مُزد دریافت کند. چرا باید در امتداد یک روایت صادقانه این‌طور جبهه‌گیری شود؟ سریالی که در زمان پخش هم دولتمردان، همواره تلویزیونی‌ها را مورد شماتت قرار می‌دادند. چون مردم از موضوع جیسون و اتفاقاتش خبر نداشتند و اولین بار این صدایِ گیرای حقیقت‌مدار از رسانه‌ملی به گوش رسید.

دولتی‌ها دعوت جواد افشار را قبول کنند

جالب است در پَسِ همه این انتقادات و حاشیه‌ها، صداهایی مثل صدای رئیس دفتر رئیس‌جمهور مقابلِ دوربین‌های رسانه‌ای این را میگویید که این فیلم را ندیده‌ایم اما مردم و برخی از مسئولین به ما گفتند دور از واقعیت است. شاید لازم باشد قدری بر روی دعوت کارگردان «گاندو» از مسئولان برای دیدن 30 قسمت سانسور نشده این سریال تأمل کنند. زیرا ندیده قضاوت کردن در اصول رفتار حرفه‌ای رسانه‌ای نیست. همان کاری که امروز دولتی‌ها کار را به گروکشی کشانده‌اند.

شرط و شروط دولتی‌ها برای تلویزیونی‌ها

امروز دولتی‌ها بعد از آن همه جنجال رسانه‌ای، روش جدیدی را در پیش گرفته‌اند و آن کنترل محتوای برنامه‌های تلویزیون که شرط و شروط جدید دولتی‌ها برای اختصاص بودجه صداوسیماست. اگر این طرح اجرایی شود، نمایندگان دولت ابتدا باید طرح‌های موردنظر صداوسیما برای ساخت را ارزیابی کرده و پس از آن اجازه بدهند آیا این اثر ساخته شود یا خیر.

صفر شدن بودجه صداوسیما حقیقت دارد

بنابر رایزنی‌ها و پیگیری‌ها صفر شدن تخصیص بودجه سه ماهه صداوسیما حقیقت دارد. این ترفند در راستای اعمال فشار بیشتر برای پذیرفتن شرایط به صداوسیماست. همان نکته‌ای که احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کرد این طرح بحث تحریم مالی صداوسیما بیشتر جنبه تهدید دارد تا اجرا!

بودجه صداوسیما باید مستقل شود

احتمالاً با صحبت‌های برخی از نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فرصتی باشد تا موضوع مستقل شدن بودجه سازمان صداوسیما در دستور کار جدی مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد تا صداوسیما به عنوان تریبون اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران که صدای آشنا و قدرتمند مقابله با جنگ نرم است این طور مورد فشار دولت‌ها قرار نگیرد.

هم آمریکا تحریم می‌کند هم دولت!

اتفاقاً نکته‌ای که جواد افشار کارگردان سریال «گاندو» هم به آن اشاره کرد که پیش از این بارها رسانه‌ملی هدف تحریم بیگانه از جمله آمریکایی‌ها قرار گرفته و این نوع تحریم بی‌سابقه است. او گفت: «اگر قرار است کسی تحریم شود ما هستیم نه افرادی که هیچ نقشی نداشتند. ما راضی به این نیستیم که خانواده بزرگ تلویزیون محدود شوند و این هم یکی از ترفندهای نفوذ است که می ‌واهند ما را مقابل دیگران قرار دهند. گرچه بارها صداوسیما تحریم شده و فکر نمی‌کنم این تحریم موثر باشد. حاضرم تا آخر عمرم تحریم شوم و در خانه بمانم اما دوستانم در صداوسیما تحریم نشوند.»

آیا دستور صفر کردن بودجه صداوسیما، بدعت نیست؟

دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم بعد از انتشار نامه دبیر هیئت دولت به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، واکنش نشان داد و نوشت: آیا دستور صفر کردن بودجه قانونی رسانه ملی به بهانه پخش سریالی که به ذائقه دولت خوش نیامده بدعت نیست؟ آیا قانونیه دولت بودجه دستگاه را سلیقه‌ای دستکاری نماید؟! گفتند پیغام دادند حله. اما جمله رئیس: "آقای نوبخت تقصیر شماست که به صدا و سیما پول می‌دهید" چی‌میشه ؟!!

جواد شمقدری: شباهت تصمیم دولتی‌ها به غربی‌ها، عجیب نیست

کارگردان سریال «نفوذ» و پروژه استراتژیک رسانه‌ملی که به دلیل بودجه متوقف شده در واکنش به رفتار غیرحرفه‌ای دولت در صفر کردن بودجه سه ماهه صداوسیما به خاطر پخش سریال «گاندو»، گفت: این یک دیکتاتوری جدیدی است که تا حالا ندیده بودم. اگر این خبر صحت داشته باشد این تصمیم و حرکت با جریان انقلاب اسلامی تعارض جدی دارد.

در تصمیمات جدید دولت، گرایش به غرب وجود دارد

وی با اشاره به اینکه هم آمریکایی‌ها رسانه‌ملی را تحریم می‌کنند و هم دولتی‌ها، تصریح کرد: به هر حال آنچه مشخص است متأسفانه دولت در این چند سالی که بر سر کار است دغدغه جدی برای حرکت‌های کلی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته‌اند در عمل کاری را به منصه ظهور نرسانده‌اند. متأسفانه در بخشی از تصمیمات یک نوع گرایش به آن سوی آب‌ها، غرب و آمریکا وجود دارد و اینکه برخی از تصمیمات‌شان شبیه به تصمیمات آن‌ها بشود عجیب نیست و جای تأسف دارد.  این خبر صحت داشته باشد برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب می‌شنویم بودجه یک مجموعه‌ای که طبق قانون اساسی و مصوبه مجلس، موظف به پرداخت و تأمین بودجه مصوب شده است سر یک سریال این‌گونه موضع بگیرد.  

این تصمیمات شوخی است!

شمقدری تأکید کرد: این رفتار دولتی‌ها یک نوع گروکشی محسوب می‌شود که نه تنها ناجوانمردانه و دیکتاتوری است بلکه بی‌اخلاقی هم محسوب می‌شود. چرا واقعاً سریال‌های ما باید روی میز شورای نظارت و به تأیید نمایندگان دولت برسد؟ این حرف بی‌ربطی است. کار آن‌ها صرفاً نظارت است و در یک فرآیند قانونی باید پیگیری کنند نه این طور بودجه صداوسیما را محدود کنند. نمی‌توانند پیشاپیش توقع داشته باشند سریال‌های تلویزیونی به تأیید آن‌ها برسد. این تصمیم عجیب و غربی است و ما این تصمیم‌ها را شوخی تلقی می‌کنیم.

احمد نجفی: متأسفیم از این لج‌و لجبازی به خاطر یک سریال

بازیگر تلویزیون و سینما چند وقتی است کمتر روی آنتن می‌رود و کار آخر سینمایی او هم با چالش‌های متعددی روبرو شد. البته این روزها در لوکیشن سریال «نفوذ» حضور داشت که به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است. او درباره تصمیم به محدودکردن بودجه صداوسیما گفت: مگر غیر از این انتظار داشتید! متأسفانه دولتی‌ها هر حرفی‌ را برنمی‌تابند و آدم‌هایی نیستتند که منطق داشته باشند. اجازه نمی‌دهند انتقاد و ایرادی از آن‌ها گرفته شود.

آخر عاقبت سریال روشنگرانه تلویزیون بستن بودجه می‌شود

وی افزود: من متأسفم که باید این اتفاقات پشت سر هم بیفتد و لج و لج بازی به خاطر «گاندو» و یک انتقاد روشن و درست را نمی‌پذیرند. عجیب است راجع به آزادی صحبت می‌کنیم و راجع به انتقاد حرف بزنیم و تحمل کوچکترین انتقادی را دولت ندارد. آخر عاقبت سریال روشنگرانه تلویزیون هم بستن بودجه و محدودیت مالی دولتی‌ها می‌شود.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: واقعاً دست‌فرمان دولت برای رسانه‌ای که تریبون اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است، دست‌فرمان ناامیدکننده‌ای است. دلم برای علی‌عسکری و مدیران دلسوز صداوسیما می‌سوزد که در این شرایط محدودیت مالی باید آنتن را با طراوت و صلابت نگه دارند. برنامه‌ها و سریال‌های خوب برای رضایت مردم تولید کنند. واقعاً این تصمیمات، خستگی را به تَنِ همه می‌گذارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۷۰۰۳۰۳:۴۷:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
بودجه صدا وسیما باید مستقل از مجلس اختصاص داده شود
ه.ش۱۰۰۸۲۱۷۱۷:۴۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۲۷
اون سر دسته اصلاحاتیا که گفته بود رییس جمهورفقط یک تدارکات چیه چی شد پس
ناشناس۱۰۰۷۱۶۰۰۸:۲۶:۳۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
صدا و سیما باید کلا جمع بشه. غیر از حیف و میل کردن پول مملکت هیچ فایده ای ندارد
ناشناس۱۰۰۷۱۸۸۰۸:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۲۷
برای همین باید تلویزیون های خصوصی فعالیت کنند ..
ناشناس۱۰۰۷۲۶۸۰۹:۳۶:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۲۷
آخی،پس صدا و سیما اینقدر خوب و بیطرف و مردمی بود و ما نمیدونستیم؟..
ناشناس۱۰۰۷۳۳۵۱۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
این دولت که مدعی آزادی است از دولت احمدی نژاد هم بدتر است کاری که آنها نکردن با این که خیلی می کوبیدنش ولی تا این حد موضع نمی گرفتند در دولتش ولی چیزی هم مشخص است وقتی دولتی ضعیف است و کاری نیست معلوم است همجمه ها علیه او بیشتر می شود دولت اگر راست می گفت می آمد روشنگری می کرد اگر این فیلم دروغ بود ولی الان معلوم شد درست بود آن فیلم
ناشناس۱۰۰۷۳۶۳۱۰:۲۳:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۲۷
ای کاش بقیه یک صدم روحانی، کارها و سیاست هاشون مخالف دیکتاتوری و در جهت دموکراسی بود. شما هر موضوعی را دوست دارید از مسائل اصلی کشور مثلا همین تصمیم دولت، نظارت استصوابی، فیلترینگ، آزادی رسانه‌ها، شفافیت و پاسخ‌گویی مسوولین..نظر سنجی بگذارید
ناشناس۱۰۰۷۶۲۶۱۲:۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۲۷
زور زدن برای گرفتن پول بیت المال . بعد دم از ساده زیستی زدن. راست میگید خودتون به سود برسید
هستی۱۰۰۷۸۱۳۱۳:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
افتخاری دیگر از دولت تبخیر امید.. زنده باد مخالف من
ناشناس۱۰۰۷۹۹۵۱۵:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
روشنگری عامل عصبانیت دیکتاتورها و .. است
ناشناس۱۰۰۷۹۹۹۱۵:۱۶:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۲۷
بودجه رسانه ملی باید مستقل از دولت شود تا هر بی کفایتی بودجه رو قطع نکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین