کنگره درباره به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ رأی‌گیری می‌کند

گروه جهان الف،   3980426203

پس‌ از جنجال‌های چند روز اخیر درباره توییت‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا، قانونگذاران کنگره این کشور امروز درباره به جریان افتادن روند استیضاح «دونالد ترامپ» رأی‌گیری می‌کنند.

به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا قرار است چهارشنبه عصر به وقت آمریکا در خصوص به جریان افتادن فوری روند استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا رأی‌گیری کند. 

بنا بر گزارش «پالتیکو»، در این طرح که با ابتکارعمل قانونگذار دموکرات ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان به جریان افتاده، از مکانیزمی استفاده کرده که اقدام ظرف مدت دو روز پس از ارائه طرح را الزام‌آور کرده است.

با این حال، شواهد از این امر حکایت دارد که احتمالا این طرح نیز با شکست مواجه خواهد شد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تلاش‌هایی در جهت به جریان افتادن فوری فرایند استیضاح رئیس‌جمهور مخالفت کرده است.

در این طرح، به طور خاص به توییت‌های اخیر ترامپ علیه چهار نماینده دموکرات و زن کنگره آمریکا اشاره شده است. «ال گرین» قانونگذار دموکراتی که مبتکر این طرح است، صبح امروز چهارشنبه در صحن کنگره تأکید کرد: «اکنون زمان آن است که پیامی صریح به رئیس‌جمهور برسانیم مبنی بر اینکه او از قانون بالاتر و برتر نیست».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در اظهاراتی نژادپرستانه در توییتر نوشت: «جالب است زنان دموکرات ترقی‌خواه کنگره را ببینید که اصالتاً از کشورهایی آمده‌اند که دولت‌هایشان فاجعه کامل و تمام عیار هستند، بدترین و فاسدترین و بی‌کفایت‌ترین در هرکجای دنیا هستند (اگر اصلاً دولتی در حال کار داشته باشند)، اکنون با صدای بلند و خشنی به مردم آمریکا، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور ملت روی زمین می‌گویند که چطور دولت باید اداره شود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین افزود: «چرا آنها به مکان‌هایی که از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به ترمیم مکان‌های کاملاً از هم گسیخته و آلوده به جرم کمک نمی‌کنند. سپس برگردند و به ما نشان دهند چگونه این کار را باید انجام داد. این مکان‌ها به‌شدت به کمک شما نیاز دارند. شما نمی‌توانید به قدر کافی سریع بروید. مطمئن هستم نانسی پلوسی بسیار خوشحال خواهد شد که ترتیبات سفر مجانی شما را فراهم کند».

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش تند مقامات کنگره آمریکا و حتی موجی از خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد، طوریکه هشتگ #فرمانده_کل_نژادپرستان و #ترامپ_نژادپرست_است، به موضوع داغ روز یکشنبه توییتر تبدیل شد. و حتی این چهار نماینده دموکرات کنگره آمریکا که ترامپ به آنها توهین کرده بود، در پاسخ به این توییت‌های نژادپرستانه او را با القابی از قبیل «فاسدترین و نالایق‌ترین رئیس‌جمهور» و «قلدر نژادپرست» خطاب قرار دادند. (جزئیات بیشتر)

بنا بر گزارش پالتیکو، رهبران اصلی مجلس نمایندگان احتمالا قصد دارند طرح مطرح شده از جانب این قانونگذار دموکرات را به حاشیه بکشانند: یا از طریق به تأخیر انداختن فرایند به جریان افتادن مفاد مطرح شده در این طرح و یا از طریق گیر انداختن موارد مطرح شده در فرایند حقوقی در کمیته قضایی کنگره، که با این حساب به نظر نمی‌رسد این طرح در رأی‌گیری امروز به نتیجه خاصی برسد.

اگرچه «ال گرین» تأکید کرده که با هر دوی این اقدامات و احتمالات در کنگره مقابله خواهد کرد، اما انتظار می‌رود که اکثریت قانونگذاران دموکرات کنگره از رهبران این نهاد قانونگذاری آمریکا حمایت کنند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر به هم‌حزبی‌های دموکرات خود که طرفدار استیضاح ترامپ هستند گفته می‌خواهد ترامپ را به جای آنکه استیضاح شود در زندان ببیند.

ترامپ اخیراً با رفتارهایی مانند کارشکنی در ارائه اطلاعات و اسناد باعث عصبانیت قانونگذاران دموکرات شده است و نمایندگان دموکرات از طرف دیگر معتقدند برخی رفتارهای دونالد ترامپ که شرح آنها در گزارش «رابرت مولر»، بازرس ویژه دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا آمده او را واجد شرایط استیضاح می‌کند و در صورتی که از این رفتارها غفلت شود، او ممکن است با طیب خاطر بیشتری در آینده این رفتارها و رفتارهای مشابه را تکرار کند.

با اینحال، آغاز فرایند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ساده نیست و روندی پیچیده و پر پیچ و خم دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی هم نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متقن مرتکب  جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

فرایند استیضاح از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا می‌دانند که در مجلس سنا که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است از آرای کافی برای عزل ترامپ برخوردار نیستند و تبرئه او در این مجلس، آن هم در آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا می‌تواند خطایی فاحش باشد که پیروزی او در این انتخابات را ضمانت می‌کند. 

ال گرین، نماینده دموکرات تگزاس که این طرح جدید را پیشنهاد کرده، پیش از این نیز دو مرتبه دیگر تلاش‌هایی را برای رأی‌گیری درباره به جریان افتادن روند استیضاح ترامپ در سال‌های 2017 و 2018 مطرح کرده بود اما در آن زمان جمهوریخواهان در کنگره مسلط بودند و به همین دلیل این تلاش‌ها راه به جایی نبرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین