فرزند محسن موسوی: چرا مسئولان نمی‌توانند پرونده ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی را ببندند؟

گروه سیاسی الف،   3980415115 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی گفت: مسلماً نمی‌توانیم درباره جان آدم‌ها با تحلیل صحبت کنیم. تا وقتی دلیل محکمه‌پسندی از نظر شرعی و قانونی شهادت آنها را تأیید نکند، نمی‌توان در این زمینه حکم قطعی داد.

فرزند محسن موسوی: چرا مسئولان نمی‌توانند پرونده ۴ دیپلمات ربوده شده ایرانی را ببندند؟

سید رائد موسوی، تنها فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سخنانی که اخیراً بر مبنای کتاب سی و هفت نوشته داوددآبادی درباره بستن پرونده چهار دیپلمات ربوده شده منتشر شده است، گفت:  من با آقای داوود آبادی در این زمینه زیاد صحبت کرده‌ام. او در برخی از مطالب کتاب از نظرات بنده هم استفاده کرده‌‌ است. تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی در زمینه پرونده دیپلمات‌های ربوده شده دارد که آن‌ها را در کتابش هم مطرح کرده و بر اساس این تحلیل‌ها به نتیجه شهادت آنان رسیده است. اما آنچه مسلم است این است که درباره جان آدم‌ها نمی‌توانیم با تحلیل صحبت کنیم. تا دلیل محکمه پسندی از نظر شرعی و قانونی شهادت آنها را تأیید کند، در میان نباشد، نمی‌شود حکم قطعی داد و یا تحلیلی را مبنا قرار داد. سند و دلیلی برای بستن پرونده چهار دیپلمات ربوده شده و یا اعلام شهادت آنان در دست نیست.

او که مدت‌هاست به‌عنوان دبیرکل انجمن حمایت از دیپلمات‌های ربوده‌شده ایرانی در جریان جزئیات پرونده حقوقی و پیگیری‌های سیاسی و بین‌المللی این چهار دیپلمات بوده است، در رابطه با برخی از مسئولان که در دو سال گذشته اظهارنظرهای مبنی بر زنده بودن دیپلمات‌ها در فضای رسانه‌ای مطرح کردند، گفت: من هم با مسئولان مختلفی که در رسانه‌ها عنوان زنده بودن را مطرح کرده‌ و در صحبت‌های خصوصی از شهادت سخن گفته‌اند، صحبت و بحث کرده‌ام اما واقعیت آن است که این دسته از مسئولان چون دلایل کافی و محکمه‌پسند بر شهید بودن دیپلمات‌ها ندارند، برداشت‌های خود مبنی بر شهادت را علنی نمی‌کنند. حالا عده‌ای می‌گویند این مسئولان برای استفاده سیاسی از موضوع دیپلمات‌ها علیه رژیم صهیونیستی شهادت آنان را اعلام نمی‌کنند. ولی در واقع این‌گونه هم نیست. زیرا به غیر از اینکه سالی یک بار در سالروز ربایش این دیپلمات‌ها یک بیانیه صادر شود هیچ بحث یا استفاده سیاسی بر علیه اسرائیل در این زمینه صورت نمی‌گیرد. این پرونده تاکنون هیچ سود سیاسی برای کسی نداشته است.

فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که هیچ دلیل و سندی بر شهادت چهار دیپلمات ربوده شده در دست نیست، حتی اگر مسئولین کشور هم به ما خانواده‌ها شهادت را اعلام کنند، ما قبول نمی‌کنیم. تنها زمانی می‌توان سخنان آن‌ها را مبنا قرار داد که با دلیل و سند باشد. آن‌هایی که عنوان می‌کنند "دلیلی بر زنده بودن دیپلمات‌ها نیست، پس تئوری شهادتشان قوی تر است" باید بدانند که دلایل تحلیلی بر زنده بودن دیپلمات‌ها بسیار مفصل‌تر از همین دلایل تحلیلی بر شهادت دیپلمات‌هاست.

سید رائد موسوی دلایل رژیم صهیونیستی برای ربودن چهار ایرانی را فراتر از آن چیزی می‌داند که برخی به عنوان دلیل شهادت عنوان می‌کنند. او در این‌باره گفت: زمانی عده‌ای این موضوع را مطرح می‌کردند که برای رژیم صهیونیستی زنده نگه داشتن چهار اسیر ایرانی به مدت 40 سال هزینه زیادی دارد و این  کار را نمی‌کند. رژیم صهیونیستی برای اهداف خود بیش از این‌ها هزینه می‌کند؛ یا برخی عنوان می‌کردند که چهار دیپلمات ایرانی در همان روزی که ربوده شده‌اند، به شهادت رسیده‌اند که آقای داوود آبادی هم همین تحلیل را عنوان می‌کند. اما این موضوعات با استفاده از همان تحلیل‌ها مردود است زیرا اگر اسرائیل می‌خواست این‌ افراد را از بین ببرد، می‌توانست آن‌ها را ترور کند یا بر اثر بمب‌گذاری از بین ببرد، دیگر نیازی نبود که هزینه ربودن آن‌ها را متحمل شود، آن هم ربودن ماشین دیپلماتیکی که اسکورت داشته است؛ پس حتماً دنبال بهره‌برداری دیگری بوده است.

او با اشاره به جملات برخی از بزرگان مبنی بر نبود دلایل کافی مبنی بر شهادت دیپلمات‌ها به یکی از این مصادیق اشاره کرده و گفت: حدود هفت سال پیش در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتم، صحبت‌های مفصلی در این‌باره کردیم اما جمله دقیق ایشان هم نهایتاً این بود که: "ما دلایل حسی(ملموس) برای شهادت آنان نداریم." مادرم هم در ماه مبارک رمضان دیداری با حضرت آقا داشتند که در این دیدار گلایه کرده بودند از اینکه موضوع پیگیری نمی‌شود و ایشان گفته بودند که مسئله حتماً باید پیگیری شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۸۷۶۴۶۱۶:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱۵
شما فرض کن این افراد ربوده شده، چند سال قبل آزاد شده و در ایران ساکن بودند، طبیعتا اینها افرادی تاثیرگذار در سیستم حکومتی میبودند و به همین دلیل افرادی که نگران حضور آنها در سیستم حکومتی به جای خودشانند بحث مفقود شدنشان را پیگیری نمیکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین