آمریکا در غرب عربستان؛ «جده»... از نصب «مجسمه آزادی»‌ تا سلبریتی‌های آمریکایی+ عکس و فیلم

گروه جهان الف،   3980414001 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان سعودی به بهانه برگزاری جشنواره‌ای در غرب عربستان، شهر جده را به شهری آمریکایی تبدیل کرده‌اند که هم مجسمه آزادی در آن نصب شده و هم سلبریتی‌های آمریکایی در آن برنامه دارند.

 

فارس نوشت: «موسم جدة» نام مجموعه برنامه‌های تفریحی است که در شهر ساحلی جده در غرب عربستان در جریان است. این جشنواره از هشتم ژوئن تا هجدهم جولای به مدت چهل روز در غرب عربستان بر پاست و میزبان گروه‌ها، ورزشکاران و سلبریتی‌های عربی و غربی بخصوص آمریکایی است.  

جشنواره جده یکی از جشنواره‌های تفریحی از سلسله جشنواره‌های «سازمان تفریح و سرگرمی» عربستان سعودی است. این سازمان سال 2016 و در قالب طرح‌های «محمد بن سلمان» موسوم به «چشم‌انداز 2030» تأسیس شد و ریاست آن را یکی از مهره‌های نزدیک به بن سلمان،‌ یعنی «ترکی آل الشیخ» بر عهده دارد. 

مأموریت این سازمان، برگزاری انواع مراسم‌های تفریحی، مسابقات ورزشی و فعالیت‌های سرگرم کننده است که بسیاری از آن توسط گروه‌های غربی بخصوص آمریکایی برگزار می‌شود که آداب آن با آداب جامعه عموماً سنتی، دینی و مذهبی عربستان سعودی همخوانی ندارد. از خلال این مراسم‌ها و برنامه‌ها فرهنگ غربی ترویج می‌شود.

نصب «مجسمه آزادی»

برای نمونه در جریان جشنواره جده، مقامات سعودی در جده، از نصب تندیسی شبیه به تندیس آزادی آمریکا در غرب کشورشان خبر دادند. وبگاه خبری «عاجل» عربستان سعودی، امروز پنجشنبه به نقل از «محمد البقمی» سخنگوی شهرداری شهر جده خبر داد که تندیس آزادی اکنون برای «فعالیت‌های موقت جشنواره جده» در این شهر هست و بلوار الحمراء نصب شده و در خلال این فعالیت‌ها، قرار است فرهنگ آمریکایی به بینندگان و حضار در جشنواره معرفی شود. 

کاربرانی در توییتر به این اقدام مسئولان شهر جده اعتراض کرده و گفته‌اند نصب یک نماد آمریکایی در 90 کیلومتری شهر مکه مکرمه اقدام مناسبی نیست. برخی دیگر آن را نمایشی مضحک خوانده و از محمد بن سلمان خواسته‌اند با ورود به مسئله، آن را پایان دهد.

شبیه «تندیس آزادی»‌ در جده عربستان

«تندیس آزادی» در آمریکا که در جنوب منهتن نصب است، مجسمه‌ای است که فرانسه در اکتبر 1886 به آمریکا هدیه داد و اکنون نمادی از «آزادی آمریکایی» تلقی می‌شود.

خوانندگان آمریکایی

جشنواره جده،‌ به مجسمه آزادی آمریکایی محدود نشده بلکه شامل انواع فعالیت‌های ورزشی، نماشی و کنسرت‌های موسیقی با حضور خوانندگان زن جنجالی آمریکایی مثل «نیکی میناژ» یا حضور گروه «بکستریت بویز» (Backstreet Boys) یا «بلو من گروپ» (Blue Man Group) است. این فعالیت‌ها عموما ارزش‌های آمریکایی را تبلیغ و ترویج می‌کند. 

تبلیغ برنامه؛ «میناژ به جده می‌آید»

حضور فردی مثل میناژ به قدری تعجب برانگیز بوده که حتی بی‌.بی.سی عربی در گزارشی در این خصوص نوشت‌ «تبلیغات حضور نیکی میناژ خواننده رپ آمریکایی در جشنواره موسیقی عربستان سعودی (در موسم جده) جنجالی و حیرت‌برانگیز بوده است زیرا خیلی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به پوشش عریان او و کلمات بی‌پروای او در عربستان اشاره کرده‌اند». قرار است هجدهم جولای او برنامه خود در جده را اجرا کند. 

بی.بی.سی نوشت: کاربران واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. کاربری [با اشاره به پوشش نامناسب این خواننده نوشت] برگزارکنندگان موسم جده یک بار اسم میناژ را در گوگل جست‌وجو کرده‌اند؟. کاربر دیگری نوشته حضور این خواننده در جده از آنجا که جده نزدیک مکه مکرمه است، و مکه مقدس‌ترین شهر مسلمانان است، مناسب نیست.

بی.بی.سی عربی در ادامه به سیاست متناقض مسئولان سعودی اشاره کرد و نوشت: یک زن محجبه نوشته است، یک خواننده زن [آمریکایی] را می‌آورند که ... را تکان دهد و ترانه‌های ... بخواند... آن وقت از من هم می‌خواهند که عبایه بپوشم. این چه کاری است؟. 

در یکی از تبلیغات «موسم جده» (فصل جده) آمده است «شبی لذت‌بخش و پر از هنر؛ از جاز و راک و ترانه‌های عربی اصیل گرفته تا نمایش‌های فوق‌العاده موزیکال در موسم جده، آن را از دست ندهید». 

 بکستریت بویز

 

این فعالیت‌ها که عموما با ارزش‌های غربی در عربستان در حال اجرا است، شامل برنامه‌هایی برای کودکان می‌شود تا بزرگسالان. از مسابقات مشت‌زنی و مشت‌زنان آمریکایی گرفته تا گروه‌های رقص از جمله رقص روی دیوار بناهای سنتی شهر جده.  از تئاتر نمایش‌های کمدی عربی تا کنسرت خوانندگان زن و مرد عربی و غربی. تبلیغات کنسرت خوانندگان عربی

 

 تا چندی پیش موسیقی در عربستان حرام بود اما اکنون کنسرت زنان برگزار می‌شود

از دیگر نکته‌های آمریکایی جشنواره جده، حضور «جان ابی زید‌» سفیر جدید آمریکا در عربستان سعودی و همسرش «کتی»‌ در حاشیه مراسم‌های جده است. او از بخش‌هایی از این جشنواره دیدن کرد.

رسانه‌های غربی، کاسته شدن از قیدوبندهای قانونی مراسم‌های سرگرمی، کنسرت و جشنواره‌های مختلف با حضور سلبریتی‌های غربی را شکلی از اشکال اجرای طرح 2030 بن سلمان می‌دانند که محور آن اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی با محوریت سرگرمی در عربستان سعودی است که به تبع آن از مظاهر دینی و مذهبی در این کشور کاسته خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از رجال دینی اکنون یا سکوت کرده‌اند یا کسانی که دم به انتقاد گشوده بودند، اکنون در زندان هستند. 

پیشتر و در سال 2018 که محمد بن سلمان در سفری چند روزه به آمریکا رفت، با اشخاص و مسئولان متعددی در هالیوود نیز دیدار کرد. عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2030، 2500 سالن سینمایی در قالب 350 مجتمع سینمایی راه‌اندازی کند که در این خصوص هم در قسمت سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری قرار است آمریکایی‌ها این طرح را پیش ببرند. 

برای نمونه وزارت فرهنگ و رسانه عربستان سعودی در دسامبر 2017 اعلام کرد که برای اولین بار در 35 سال گذشته، قصد دارد مجوز راه‌اندازی مجتمعی سینمای تجاری را از سال 2018 صادر کند و روز چهارشنبه چهارم آوریل 2018 خبرگزاری رسمی عربستان «واس» اعلام کرد که وزارت فرهنگ اولین مجوز راه‌اندازی مجتمع سینمایی را به شرکت معروف «ای.ام.سی» آمریکا داده است. شرکت آمریکایی ای.ام.سی (AMC) از شرکت‌های معروف و بزرگی است که در بخش سینماهای زنجیره‌ای در ایالات متحده فعالیت دارد.

بن سلمان در سفر آمریکا، سری هم به لس‌آنجلس زد و هتل چهار فصل «بورلی هیلز» را دربست کرایه کرد و در آنجا قرارهایی هم با رؤسای کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در هالیوود گذاشت و با شماری از چهره‌های معروف هالیوود هم دیدار کرد. به نوشته نشریه «هالیوود ریپورتر» محمد بن سلمان در ضیافت شامی که روبرت مرداک، سرمایه‌گذار آمریکایی‌استرالیایی ترتیب داده بود، حضور یافت و افرادی نظیر باب ایگر رئیس کمپانی دیزنی، مایکل داگلاس و مورگن فریمن، ستارگان پرسابقه هالیوود و همچنین ریدلی اسکات، کارگردان آمریکایی نیز از دعوت‌شدگان به این ضیافت خودمانی بودند.

از زمانی که محمد بن سلمان به قدرت رسیده، اخبار رسیده از این کشور حاکی از مبارزه این شاهزاده با مظاهر دینی و مذهبی (فرقه وهابیت) دارد. هرچند بن سلمان در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» اعلام کرد که ریاض، به درخواست متحدان غربی خود، وهابیت را برای مبارزه با شوروی توسعه داد، اما او در گفت‌وگو با نشریه تایم گفته که نمی‌داند وهابیت چیست. این تناقض گفته‌های بن سلمان درباره وهابیت، ناشی از تمایل او برای جداکردن دین از سیاست در کشورش است.  از زمانی که بن سلمان به قدرت رسیده، تلاش کرده که خود را رهبری امروزی نشان دهد. برای همین او در اواخر سال 2017 ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد و در 2018 درباره عدم سختگیری در حجاب زنان سخن گفت و سازمان تفریح و سرگرمی به مناسبت‌های مختلف، به طور مداوم در حال برگزاری مراسم‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات به سبک آمریکایی است.

دیدگاه کاربران

علی۹۸۵۷۲۳۰۷:۵۴:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
عربستان اقامت نمیده؟
ناشناس۹۸۵۷۸۹۰۹:۳۳:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۴
جای اصلاح طلبها ی ما خالی احتمالا باید منتظر حسرت خوردنشون بر آزادیها در عربستان باشیم
ali۹۸۵۸۳۸۱۰:۱۳:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
به هر حال مطمئنا قسمتی ( هرچند اندک) از مردم عربستان خواهان برگزاری چنین جشن هایی هستند و بسیار خوبه که دولتشان به خواست این قسمت از جامعه عربستان هم اهمیت میده. من اطمینان دارم که اگر اکثریت مذهبی عربستان از سالن های محل برگزاری این جشنواره ها در شهر جده فاصله بگیرند، به اعتقادات آنها هم آسیبی نخواهد رسید و بنابراین حقوق هر دو گروه حفظ خواهد شد.
ناشناس۹۸۵۹۸۶۱۱:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۴
فرقی نمیکنه این نشون میده رژیم سعودی سیر سقوطی وحشتناکی با خودش گرفته که در متقارن موسم حج،موسم فساد و فحشا در سرزمین وحی برگزار کردن البته همیشه همین بودن.
ناشناس۹۸۶۰۵۲۱۲:۳۲:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱۴
روزنامه های اصلاح طلب برای بن سلمان به عنوان الگوی اصلاحات اجتماعی !! رپرتاژاگهی میرن !!
ناشناس۹۸۶۱۳۸۱۳:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۴
به جا دعا کمیل و ..مشغول لهو و لعب لعنت خدا بر آل سعود و بن سلمان
ف.خ۹۸۶۲۲۴۱۴:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۴/۱۴
ایران تنها کشور جهان است که آواز خواندن زنان در آن ممنوع است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین