تاييد ارزيابي ايران از آمريكا در كره‌شمالي

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980410027 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاييد ارزيابي ايران از آمريكا در كره‌شمالي

فساد اخلاقي، تنها وجه تشابه دونالد ترامپ به سومين رئيس جمهور ايالات متحده نيست. وقتي كه توماس جفرسون در انتخابات رياست جمهوري سال ١٨٠٠ ميلادي به پيروزي رسيد، عده اي در روزنامه ها نوشتند كه اكنون يك ديوانه رئيس‌جمهور امريكا شده است. در مقابل، توماس جفرسون هم مانند دونالد ترامپ، با الفاظي تند به رسانه‌ها حمله مي‌كرد. توماس جفرسون از پدران بنيان گذار محسوب مي شود و همراهي نام او با اعلاميه استقلال امريكا، شهرتش را جهاني كرده است. در زمينه سياست خارجي، دونالد ترامپ هم شباهت‌هاي آشكاري به جفرسوني هاي قرن ١٩ (از جمله اندرو جكسون) دارد. توماس جفرسون از گرفتاري در تعهدات بين المللي گريزان بود و ترامپ همچون او معتقد است كه اختلافات با ملل ديگر را بايد با ابزار اقتصادي از جمله تعرفه و تحريم حل و فصل كرد و درگير جنگ نظامي نشد؛ چون جنگ باعث غرق شدن در تعهد به متحدان خواهد شد.

گام نهادن ترامپ به سرزمين كره شمالي، يك اتفاق تاريخي است كه در نتيجه آن، مصونيت كره شمالي از تهاجم نظامي امريكا به تاييد رسيد. با اين وجود اختلافات ميان واشنگتن و پيونگ يانگ پا برجا هستند. سال‌ها پيشتر، چندين بار آمريكا و كره‌شمالي به توافقاتي رسيدند كه البته هر بار رسيدن به راه حل‌هاي اشتباه، سطح تنش را بالاتر برد. اين بار هم راه حل مشخصي در دسترس نيست، با اين حال ماه‌ها پيش، اولين ديدار رهبران، به ابتكار كيم جونگ اون كليد خورد و با خلاقيت ترامپ، به اينجا رسيد. خروج از پيچيدگي‌هاي معادله تقابل با كره‌شمالي، اقدامات مهمي را مي‌طلبد كه حتي نشانه‌هاي آن هم ديده نمي‌شود. اما منصفانه بايد پذيرفت كه سرگرم شدن به اين لبخندهاي زوركي بهتر از تعقيب تهديدات توخالي دو طرف درباره توسل به موشك اتمي است.

ادعاي پاسخ كوبنده به آسيب راهبردي دشمن، يك اصل ثابت در آمريكا است. اما پيش از ترامپ، معمولا تحريم‌هاي آمريكا با تهديد به اقدام نظامي پيش دستانه، همراه بود. اكنون با هر ارزيابي از ظرفيت ابزار اقتصادي، همين قدر كه روش مقبول ترامپ، احتمال آغاز جنگ نظامي از سوي امريكا را بي اعتبار كرده، روشي قابل تامل است. بار ديگر ثابت شد كه خبري از جنگ نيست. كره شمالي اكنون دستاوردي دارد كه ايران از طريق ساقط كردن پهباد آمريكايي به آن دست يافت. نتيجه اينكه آمريكاي ترامپ، علي رغم توسل به فشار حداكثري، هرگز به جنگ افروزي پر هزينه و بي حاصل، متوسل نخواهد شد.

كره شمالي و ايران از نگاه امريكا اشتراكاتي دارند كه بر اساس آن، مشتركا تحت فشار حداكثري امريكا قرار گرفته اند اما در واقع موقعيت اين دو كشور، قابل انطباق بر يكديگر نيست. ديپلماسي ايران معمولا درگير اين خيمه شب بازي‌ها نمي‌شود اما سلايق هم يكسان نيستند، سليقه رهبر كره شمالي قدري تفاوت دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۹۶۱۴۰۸:۳۳:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
گفتگو کردن به معنی تسلیم شدن نیست.
ناشناس۹۷۹۹۵۲۱۱:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
مذاکره ترفند شیطان بزرگ برای تسلیم کردن ملت های استقلال طلب است .
ناشناس۹۸۰۴۳۴۱۵:۱۵:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
.اگه ملت کره شمالی ازادیخواه بودند اول این بابا رو سرنگون میکردند
ناشناس۹۸۰۰۶۶۱۲:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
در فضای دیپلماتیک و عرصه سیاست هر حرکتی و هر کنش و واکنشی در شرایط زمانی و مکانی خودش معنای خاص خود را دارد و هیچ وقت به طور کلی معنای این کار فلان است. در زمانی که امریکا در فضای رسانه‌ای اعلام کرده که نهایت فشار اقتصادی و سیاسی را بر ایران وارد کردم تا مجبور به مذاکره شوند، صرف پذیرش مذاکره به معنای موفقیت روش تحریمی است.
ناشناس۹۸۰۰۶۹۱۲:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ولی منظور آمریکا از گفتگو این است: با دست هویچ و با دست دیگر چماق، ابلاغ فرامین است در این بین اگر طرف مقابل به مفاد فرامین اعتراض کند با گرفتن هویج جلوی بینی طرف با چرخاندن چماق بالای سر او اقدام به تطمیع، تهدید، تحقیر و توهین نثار طرف و ملت ایران می کند. هرگز با آمریکا-انگلیس مذاکره نکنید.
ناشناس۹۷۹۶۵۰۰۸:۵۴:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ديپلماسي ايران معمولا درگير اين خيمه شب بازي‌ها نمي‌شود!!؟؟؟ مطمئنید؟ دیپلماسی غالب ایران، دیپلماسی اصلاح طلبان است که چندین سال بر کشور سایه انداخته است (دولت سازندگی، دولت توسعه سیاسی، دولت تدبیر و امید)
ناشناس۹۸۰۶۹۲۱۸:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اتفاقا دستگاه دیپلماسی ایران به سادگی اسیر دلقک بازی طرف مقابل میشه
ناشناس۹۷۹۶۵۸۰۸:۵۶:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
با این توصیفات جفرسون برای امریکا خوب بوده
ناشناس۹۷۹۷۹۳۱۰:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خب يعني چي؟ يعني اگه كره شمالي با هر فرمولي با امريكا به توافق رسيد و مشكلات اقتصاديش بر طرف شد و ملتش ازاد شدند و رفاه اومد به كشورشون ما اينكارو نميكنيم؟؟؟
ناشناس۹۷۹۹۵۵۱۱:۵۶:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
تنها راه حل مشکلات اقتصادی و افزایش رفاه مردم هرکشوری تلاش و کوشش است با مذاکره هیچ مشکلی حل نخواهد شد.
ناشناس۹۸۰۱۳۱۱۳:۰۵:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۰
بدون ورود تکنولوژی جهت تولیدات با کیفیت و عدم وجود بازارهای بین المللی جهت داد و ستد خواب حل مشکلات اقتصادی را هم نمی تونید ببینید
مسعود۹۸۰۲۱۰۱۳:۳۶:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
موفقیت عوامل داخلی و بیرونی دارد هر کس بگوید من در محل کارم را خیلی خوب انجام می‌دهم ولی با مدیر و همکارانم هیچ رابطه‌ی خوبی نخواهم داشت و به موفقیت می‌رسم، جوک تعریف کرده است و آخر با اردنگی اخراج خواهد شد
ناشناس۹۸۰۶۹۷۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اگر یک کشیده زد توی گوش مدیرش و اخراج که نشد هیچ ، ازش تقدیر کردن که با مشت نکوبیده توی دهن مدیر چی ؟ پ . ن. : وقتی ترامپ از ایران تشکر کرد که فقط پهپادش رو زده و هواپیمای جاسوسی با سی و چند نفر سرنشین رو نزده ، خیلیها توی دنیا به اینهمه قدرت واشنگتن خندیدن !
ناشناس۹۸۰۶۹۹۱۸:۱۶:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اردنگی مال .. اگر ایشون کتک خورش خوبه نباید فکر کنه بقیه هم اینجوری هستن
ناشناس۹۸۰۴۴۴۱۵:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
هیچ ملتی تحت تحریم پیشرفت نمیکنه حتی اگه مثل ژاپنی ها سخت کوش باشی .اینو بفهم.اگه تونستی یک ملت تحت تحریم که پیشرفت کرده به من نشون بدی من میگم درست میگی.
ناشناس۹۷۹۹۱۳۱۱:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۰
خب که چی!؟؟؟سرشاخ شدن با دنیا هنره؟پیشرفت کره جنوبی و ژاپن رو که با دنیا تعامل دارن و دوست هستن ببین بعد عقب ماندگی کره شمالی که مردمش از گرسنگی دارن گیاه میخورن!!!و همچنین کشور ما رو با همین ترکیه که هیچی نداشت مقایسه کن!!!!
ناشناس۹۸۰۲۵۰۱۳:۵۶:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۰
کره جنوبی و ژاپن مستعمره امریکا هستن و با کاپیتولاسیون تحقیر می شوند و دادگاههای این دو کشور حق محاکمه و مجازات نظامیان امریکایی را که به دختران و زنان این دو کشور تجاوز می کنند ندارند.
ناشناس۹۸۰۵۶۰۱۶:۴۲:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
تحقیر یعنی ..برای هر سفر به هر جایی از دنیا باید اثر انگشت بدی عنبیه بدی به التماس ویزا بگیری میشه بفرمایید الان کره جنوبی با چه حقارت و کاپیتولاسیونی دارند زندگی می کنند؟ ..
ناشناس۹۸۰۷۰۳۱۸:۱۷:۵۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
اونهایی که دوست دارن به ناموسشون تعرض بشه و مثل سیب زمینی نگاه کنن ، میتونن برن کره یا ژاپن زندگی کنن و ایران رو از ننگ وجودشون پاک کنن ، چون اینجا همه یک سر سوزن غیرت رو دیگه دارن
امیر۹۷۹۹۳۳۱۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۰
ما که نفهمیدیم چی شد در این نوشتار
ناشناس۹۷۹۹۶۱۱۲:۰۰:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۰
آنچه که مورد نظر ترامپ است مذاکره نیست بلکه ابلاغ فرامین است که از پوشش نام مذاکره بهره می گیرد؛ در بین ابلاغ فرامین هم جملاتی بین طرفین مطرح میشود که به ترامپ فرصت تحقیر و توهین به طرف مقابل را میدهد. اگر چه اگر لازم باشد برای طرف مقابل تله گذاری می کند. رژیم آمریکا در بسیاری از موارد با یک دستش مواهب را پیش می کشد و با دست دیگرش چماق را بالای سر طرف می گیرد تا رفتار و عملکرد طرف مقابل را کانالیزه بکند. هرگز با رژیم آمریکا و فرمانده او در خفا، رژیم انگلیس مذاکره، مراوده و معامله نداشته باشید که یقین بدانید که شرّیات آنان بمراتب بیش از مجموعه ی خیریّات آنان است منتها عمده شرّیات آنان در خفا و نامحسوس صورت می گیرد. به عبارت ديگر به شما هزار تومان خیر آشکار میرساند اما در خفا و نامحسوس به شما صدهزار تومان زیان میزند (آن عیان است و این پنهان)
ناشناس۹۸۰۴۵۴۱۵:۲۹:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
پس با این حساب این اوضاع تا اواسط سال2021 یعنی سر کار اومدن رییس جمهور جدید امریکا که ممکنه همین ترامپ باشه ادامه داره.تا اونموقع بای منتظر احتمالا تحریمهای جدیدی که حتی ممکنه اینستکس رو در بر بگیره باشیم.
ناشناس۹۸۰۴۷۲۱۵:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۰
آقای داورپناه، آیا بهتر نیست به جای آسمان ریسمان در سه جمله بفرمایید مذاکره خوب است نه؟ اگر خوب است چرا؟ اگر بد است چرا؟
جهان۹۸۰۶۳۹۱۷:۲۵:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۰
شریات. خیریات.!!! فارسی را خوب بنویس بعد نظر بده.در مورد سیاست
شهریاری۹۸۰۶۸۷۱۸:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۰
نویسنده این مقاله تفسیری کاملا یکسویه و مجهول ارائه میدهد غافل از اینکه در دنیای فعلی تعامل و رفتار های دیپلماسی حرف اول را میزند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین