اخلاق و دیپلماسی در تفکر ترامپ

محسن شاطرزاده*،   3980406070 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اخلاق و دیپلماسی در تفکر ترامپ

جامعه بشری امروز از درد بزرگی رنج می‌برد که ناشی از فقدان حاکمیت اخلاق می باشد. اخلاق؛ امروز گمشده بشریت بوده و همه جوامع در جستجوی آن تلاشی مضاعف دارند. اهمیت اخلاق در سعادت و کمال جامعه بشری تا آنجا گرامی داشته شده است که رسول گرامی خدا حضرت محمد مصطفی (ص ) بعثت خود را برای تکمیل مکارم اخلاق ذکر می فرماید؛ آنجا که می فرماید: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»

دنیای امروز پر از صحنه‌های غم بار جنگ و کشتار و خونریزی و چپاول و جنایت و نژاد پرستی توسط ستمگران و سلطه‌گران جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و ضهیونیزم نژاد پرست و خونخوار است که اخلاق را به کناری نهاده و سیاست‌های شیطانی خود را بر جهانیان تحمیل می‌کنند.

در دنیای امروز نه تنها اخلاق در ایجاد تفکرات سیاسی و رفتار سیاستمداران از جایگاه مناسب برخوردار نیست، بلکه در بسیاری موارد پرهیز از اخلاقیات مورد توجه سیاست‌گذاران جهان قرار گرفته است.

براساس تفکرات نومحافظه کاران آمریکا، اصالت با حکومت غیراخلاقی نخبگان بوده و هرگونه نگاه اخلاقی رهبران سیاسی آن کشور ممنوع بوده و ارزش و جایگاهی برای اخلاق در عرصه حاکمیت نخبگان قائل نیستند.

براساس اعتقادات نو محافظه کاران آمریکایی، آنهایی که شایسته رهبری هستند، همان‌هایی هستند که به اخلاق اعتقاد ندارند و فکر می‌کنند تنها یك حق طبیعی وجود دارد و آن حق بالادست برای سلطه بر پایین دست است. اینان بر مبنای این نگاه غیراخلاقی، مروج جنگ بوده و می‌گویند برای بقا، همیشه باید جنگید. جامعه در حال صلح به انحطاط میانجامد. جنگ دائمی و نه صلح دائمی، لازمه یك نظم سیاسی است.

در صورتی‌که احکام اخلاقی و سیاسی اسلام، منفك از یکدیگر نبوده و هماهنگی اخلاق و سیاست، لازمه تأسیس حکومت اسلامی است. ارزش‌های اخلاقی که برگرفته از ارزش‌های مکتب الهی اسلام است، راه کمال و بهتر زیستن و رشد را برای بشریت به ارمغان آورده است.

در دین مبین اسلام هدف اساسی، توسعه همبستگی اخلاقی در امور بین المللی است که این امر به پایداری صلح کمك می‌کند. این اصل رویکرد بین المللی دارد و به عبارتی در سطح بین‌المللی یك جهان اندیشی اخلاقی را معرفی می‌کند. در این جهان اندیشی، نهادهای بین المللی باید این اصول اخلاقی فراگیر را به رسمیت شناخته و اخلاقی رفتار کنند.

براین اساس در فرآیند حل نزاع‌ها در نهادهای بین‌المللی، باید به یك همبستگی اخلاقی رسیده و نحوه رسیدن به این اصول جهان شمول اخلاقی را مطرح کرد. اگر این اصول مورد توجه و مبنای عمل قرار گیرد، می‌توان به همزیستی اخلاقی در عرصه بین الملل رسید.

در نگاه اسلامی روابط بین ملت‌ها بر پایه مسائل معنوی می‌باشد و در این رابطه بعد مسافت تأثیری ندارد و چه بسا، کشورهایی که همجوار هستند، اما رابطه معنوی بین آنها نیست؛ بنابراین، دیگر روابط هم صرفا در چارچوب منافع ملی قابل توجیه و تفسیر خواهد بود.

در اندیشه اسلامی استفاده از هر ابزاری برای رسیدن به اهداف خود؛ مشروع و مجاز نیست. با این نگاه اخلاقی، ظلم و تجاوز، قتل و غارت، نقض عهد و پیمان و امثال اینها ممنوع است. در دیپلماسی جهان حاضر، دولت‌ها به ویژه در رویارویی با بحران، ناگزیر به در پیش گرفتن شیوه‌های غیراخلاقی می‌شوند، ولی تعالیم اسلامی به ما می‌آموزد که حتی در سخت‌ترین شرایط، شیوه اصولی و ارزشی در روابط دو جانبه و بین الملل باید حفظ شود، چرا که رویکرد اخلاقی دین مبین اسلام براین استوار است که اسلام برای همه و دلسوزی امین برای بشریت است. در واقع شیوه اسلام در برخورد با ملل دیگر بر پایه صداقت، اخلاق و احترام استواراست .

سیاست اسلامی مبتنی بر حفظ استقلال، آزادی ملت‌ها و دولت‌ها و احترام متقابل بین آنها می‌باشد و فرقی بین ابر قدرت‌ها و غیر آنها نیست.

براساس مبانی اخلاقی اسلامی، سیاست خارجی مبتنی بر حفظ صلح و امنیت بین المللی، عدم تجاوز به خاك کشورها، حسن همجواری با همسایگان و تقویت همکاری با دولت ها بر مبنای احترام متقابل قرار داشته و در واقع سیاست خارجی صحنه برخورد و تعامل واقع گرایی و آرمانگرایی است که مبتنی بر اصول زیر است :

۱ـ ائتلاف و اتحاد ملل مسلمان

۲ ـ جایگاه ویژه دین و اخلاق در جنگ و صلح

۳ ـ نفی و اجتناب از ابزار غیراخلاقی برای رسیدن به هدف

۴ ـ روابط صلح آمیز متقابل با دول جهان

۵ ـ صداقت و وفای به عهد

۶- حرکت در سیر الی الله و برمبنای جلب رضایت الهی

بدون شك جنبه جهانی اخلاق که در ادیان الهی مورد توجه قرار گرفته، می تواند کارکرد مثبتی در دیپلماسی داشته باشد. بر پایه تعهدات مشترك اخلاقی در میان ادیان است که می توان به صلحی عادلانه در میان کشورها در نظام بین‌الملل دست یافت. به عبارت دیگر به اهمیت وجه اخلاقی سیاست در میان ادیان مختلف می‌توان به عنوان مؤلفه‌ای در دیپلماسی تأکید داشت.

قطعا روز فر خواهد رسید که با ظهور موعود امم؛ جهانی عاری از ظلم و جور و ستم و تباهی و مبتنی بر اخلاق و اندیشه های اسلامی و تعالیم الهی رسول خدا حضرت محمد مصطفی ( ص) تحقق خواهد یافت؛ همان‌گونه که وعده خداوندی در کتاب الهی قرآن است که می‌فرماید: «ان الارض یرثها عیادی الصالحو»

*سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در برزیل

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۴۶۸۹۱۲:۲۴:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۶
بله، درست است. متاسفانه همین افکار را به خورد برخی نخبگان ما هم داده اند.َ برخی گمان کرده اند جدایی از دین و اخلاق، در ذات سیاست است و هر کس از دین و اخلاق سخن گوید به علم سیاست، پشت کرده!!!!
ناشناس۹۷۴۷۴۲۱۲:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۴/۶
اخلاق و دیپلماسی ؛ هر دوتاش 20
ناشناس۹۷۴۷۷۷۱۲:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۶
همینو کم داشتیم سفیر سابق برزیل موضع گیری کنه
ناشناس۹۷۴۸۶۸۱۳:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۶
ترامپ تا اینجا به تمام قولهای انتخاباتیش عمل کرده است و این قابل تحسین است.
ناشناس۹۷۵۸۶۲۱۰:۴۱:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۷
اخلاق یعنی همین که آن چه را گفتی عمل کنی
ناشناس۹۷۴۸۹۱۱۳:۵۴:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۶
یانکی جماعت دین و ایمان و اخلاق ندارد آنها فقط به پول فکر می کنند و بدنبال دوشیدن کشورهای ضعیف هستند.
استاد برگزاری نظر سنجی مردمی۹۷۴۹۳۵۱۴:۲۴:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۶
اخلاق و دیپلماسی ترامپ مطلوب نیست .
ناشناس۹۷۴۹۵۶۱۴:۳۲:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۶
ترامپ تا 2024
ناشناس۹۷۵۷۹۴۰۹:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۷
عمرا اگه رای بیاره
ناشناس۹۷۵۰۱۱۱۵:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۶
آقای سفیر با این دیدگاهها نمی توان منافع ملی را تامین کرد و اقتصاد را سر و سامان داد ، اگر تامین کننده بود امروز سطح رندگی ما مثل همسایگان جنوبی یا ترکیه بود.
ناشناس۹۷۵۵۱۰۲۰:۳۱:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۶
ترامپ یک تاجر است ودر تجارت نه اخلاق جایی دارد نه دیپلماسی فقط منافع یعنی اصل معروف business is business مبنای کار ترامپ بیگانه با سیاست است
ناشناس۹۷۵۵۲۲۲۰:۵۴:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۶
ترامپ اختلاف و ادب نداره هميشه كشورهاي خاورميانه را با ألقاب بد و زشت نام ميبره خوشحاليم كه ما اينجور نيستيم
ناشناس۹۷۵۵۴۷۲۱:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۶
ناکارآمدی ، عدم توانایی تشخیص و تامین منافع ملی و در واقع ناسیاستمداری را نمی توان پشت سپر اخلاق پنهان کرد که این عمل خود غیراخلاقی ترین کار است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین