آقای مکرون! شما «مجرم» هستید نه «دلسوز»

محمدحسین مهدوی‌زادگان،   3980405038 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای مکرون! شما «مجرم» هستید نه «دلسوز»

رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده «اتحادیه اروپایی زمان اندکی برای مذاکره درباره برجام دارد». «امانوئل مکرون» درباره سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز موضع‌گیری کرد و خواستار آرامش و پرهیز از ایجاد تنش در منطقه شد. مکرون ایجاد آرامش در منطقه را وظیفه خود و کشورش دانست(!)

1ـ گویا رئیس‌جمهور بی‌تجربه و غیرمستقل فرانسه فراموش کرده دولت متبوعش چه نقش پررنگی در ایجاد شرایط فعلی داشته و در برهه حساس فعلی، سعی دارد ژست بازیگری «منطقی» و «واسطه‌گر» را به خود بگیرد. بدون شک مکرون باید زمانی که به عنوان نخستین رهبر اروپایی رسما به گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام تن داد، فکر خفت کشورش و ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را از سر می‌گذراند! در برهه‌ای که  مکرون بنا به دستور «ترامپ» و «پمپئو»، وزیر خارجه‌اش یعنی «ژان ایو لودریان» را مسؤول جلوگیری از ارائه سازوکار مالی ویژه اروپا به ایران کرد، تصور چنین لحظاتی را نکرده بود؟

مکرون در حالی از وظیفه خود برای حفظ آرامش و ثبات در منطقه غرب آسیا سخن به میان می‌آورد که کارنامه سیاه فرانسوی‌ها، جایی برای دفاع از کاخ الیزه و مقامات آن باقی نمی‌گذارد. فرانسوی‌ها سال 2011 میلادی زمانی که نخستین جرقه‌های بیداری اسلامی در منطقه شمال آفریقا‌ زده شد، با حمایت آمریکا و بازیگری عمال سعودی و عبری، پروسه «ایجاد ناامنی مزمن» در منطقه غرب آسیا را در قالب راه‌اندازی «نبرد نیابتی» تعریف و اجرایی کردند. کیست که از حمایت تسلیحاتی فرانسوی‌ها از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مانند جبهه النصره آگاهی نداشته باشد. آیا در چنین شرایطی ادعای آقای مکرون برای ایجاد آرامش در منطقه غرب آسیا مضحک به نظر نمی‌رسد؟

2ـ ناگفته‌ها و گلایه‌ها از دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در قبال فرانسوی‌ها زیاد است. اگر رعایت دیپلماسی عزتمندانه و قاطعانه را طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده بودیم، امروز مکرون پس از مدت‌ها خیانت علیه ملت ایران و همپیمانی با آمریکای جنایتکار و رئیس‌جمهور عجیب آن، به خود جرات نمی‌داد ژست یک بازیگر دلسوز و واسطه را به خود بگیرد! فرانسوی‌ها از سکوت و انفعال دستگاه سیاست خارجی کشورمان نسبت به اقدامات ضدایرانی خود، نهایت سوءاستفاده را کرده‌اند. آیا وزارت امور خارجه کشورمان نمی‌توانست صرفا با قرار دادن مواضع آشکار مقامات کاخ الیزه علیه کشورمان، پرده از چهره واقعی پاریس نزد جهانیان بردارد؟

آیا پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، دستگاه دیپلماسی نمی‌توانست قاطعانه درباره مذاکرات پشت‌پرده لودریان و پمپئو در تقابل با ایران هشدار دهد؟ هنوز سخنان وقیح مکرون در آخرین کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با ترامپ از یادها نرفته است: «فکر می‌کنم ما قطعاً اهداف یکسانی در قبال ایران داریم. چه کار‌هایی مدنظرمان است که انجام دهیم؟ اول، می‌خواهیم مطمئن شویم آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند، منظورم این است تا سال 2025 ابزاری در اختیار داریم، می‌خواهیم از آن فراتر برویم و به اطمینان کامل در درازمدت دست پیدا کنیم. دوم، می‌خواهیم فعالیت آنها در زمینه موشک‌های بالستیک را کاهش دهیم. سوم، می‌خواهیم فعالیت منطقه‌ای آنها را مهار کنیم. هدف چهارم ما نیز برقراری صلح(!) در منطقه است».

3 ـ هر چند الان نیز بسیار دیر است اما وزارت امور خارجه کشورمان باید هر چه سریع‌تر جایگاه دولت فرانسه را نزد ملت ایران به مقامات الیزه یادآوری کند! هم‌اکنون زمان آن رسیده است تا فرانسوی‌ها ثمره سال‌ها بازی مستقیم ضدایرانی خود در زمین آمریکا (بویژه طی یک‌سال اخیر) را مشاهده کنند. پیام ما به فرانسوی‌ها در برهه فعلی مشخص است: پاریس در دشمنی با ایران چیزی کمتر از آمریکا ندارد.

اگر چنین پیامی به صورت مستقیم و جدی به مقامات فرانسوی مخابره شود، مکرون حد و وزن واقعی و اندک خود را نزد ایرانیان محاسبه و اندازه‌گیری خواهد کرد! تا زمانی که تاکتیک سکوت و لبخند را در برابر فرانسوی‌ها به کار بگیریم، چیزی جز خیانت و خباثت از آنها مشاهده نخواهیم کرد. «فرانسه» امروز یک «مجرم» است نه یک «دلسوز» یا «واسطه»! از این رو دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید به مثابه یک مجرم با دولت این کشور برخورد کند. این مواجهه، نه تنها در مغایرت با «دیپلماسی فعال» در حوزه روابط خارجی کشورمان نیست، بلکه تضمینی برای کنترل رفتار فرانسوی‌ها در آینده محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه کشورمان طی سال‌های اخیر دیپلماسی مدارا با فرانسوی‌ها و سکوت در برابر آنها را امتحان کرده و البته بارها نتیجه آن را دیده است. هم‌اکنون زمان آن رسیده است تا فرانسوی‌ها با روی دیگر این سکه آشنا شوند. در این صورت، کمترین قدرتی برای مانور افرادی مانند مکرون و لودریان علیه کشورمان باقی نخواهد ماند.

منبع: وطن امروز

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۷۲۶۲۵۱۰:۰۶:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۵
نباید با دنیا خصومت ورزید. دعوا کردن با تمام دنیا نفعی در بر ندارد.
ناشناس۹۷۲۸۵۶۱۱:۴۷:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۵
ذلت نتیجه اش خواری است
ناشناس۹۷۲۸۵۷۱۱:۴۷:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۵
دعوا را شروع کردن و شما هنوز فکر چیز دیگری هستی؟
ناشناس۹۷۲۹۰۷۱۲:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۵
نباید سابقه کثیف فرانسه، در تاریخ جنگ تحمیلی در حمایت از متجاوز را فراموش کرد. نباید خیانت در قراردادهای خودرویی این کشور را نادیده گرفت. نباید خیانت در قرارداد و شراکت ایران در تامین سوخت این کشور را نادیده گرفت. نباید ماجرای آلودگی در خون توسط این کشور را فراموش کرد. نباید سابقه تهدید ایران به جنگ و استفاده از سلاحهای نامتعارف آنها را فراموش کرد. نباید این خبائث روزگار را کمتر از انگلیس فرض نمود. آری نباید نباید نباید. آیا فرانسه سابقه درخشانی در روابط بین الملل با ایران داشته است؟
هستی۹۷۲۹۱۹۱۲:۰۸:۱۰ ۱۳۹۸/۴/۵
یک سوال داشتم از جنابتان اگر دیگران با ما خصومت ورزیدند، آن موقع تکلیف چیست؟ مثلا از سازمان تروریستی منافقین حمایت کردند یا اطلاعات نفتی و میادین نفت و گاز ما رو به رقبا دادند یا خلیج فارس را خلیج یا خلیج عربی نامیدند یا...
ناشناس۹۷۲۶۵۳۱۰:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۵
عربستان مجرم است امارات مجرم است انگلستان مجرم است فرانسه مجرم است امریکا مجرم است اسراییل مجرم است براستی هیچ کشوری به اندازه ایران دشمن دارد ؟
علی 671۹۷۲۷۴۹۱۱:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۵
روحانی در تماس تلفنی دیروز با مکرون جز التماس و چاخان مکرون در تلفن کار دیگری نکرد .مکرون خائن هر چه دلش خواست گفت و روحانی از حمایت برجام گفت و خواست که برجام را حمایت کنند تا ایشان به موقع خواسته های آنان را بر آورده کند .روحانی هنوز باور ندارد که برجام مرده است .
ناشناس۹۷۲۸۷۵۱۱:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۵
فرانسه، آمریکا و انگلیس اضلاع مثلثی شوم و شیطانی و ضد بشری در جهان هستند و اعتماد به هر یک از آنها رفتن به قهقرا را بدنبال دارد. در مقابل این شیاطین باید محکم ایستاد و مذاکره با اینها یعنی از دست دادن بخشی از داراییهای کشور.
ناشناس۹۷۲۸۹۷۱۲:۰۲:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۵
خوب که نگاه می کنیم دشمن اصلی ما اروپا شامل انگلیس و فرانسه است نه امریکا و اسراییل
ناشناس۹۷۳۴۲۷۱۵:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۵
اگر سیلی به گونه ات زدند گونه دیگرت را برای سیلی جلو بیار!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین