دلیل حمله اصلاح‌طلبان به حسام الدین آشنا/ ادعای دیدار نمایندگان با بابک زنجانی/ آینده برجام از دیدگاه بهزاد نبوی

گروه سیاسی الف،   3980401178 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دلیل حمله اصلاح‌طلبان به حسام الدین آشنا/ ادعای دیدار نمایندگان با بابک زنجانی/ آینده برجام از دیدگاه بهزاد نبوی

نامه اصلاح‌طلبان به سازمان ملل

جمعی از اصلاح‌طلبان سرشناس با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از رفتار آمریکا در برجام انتقاد کردند. در این نامه که امضای افرادی نظیر تاجزاده، حجاریان و بهزاد نبوی در پای آن است آمده: «امضاکنندگان این نامه از اعضای سازمان ملل متحد و به‌ویژه از اعضای دائم شورای امنیت آن سازمان و شخص جناب‌عالی خواستارند در شرایطی که ایالات متحده به همراهی اسرائیل عملا در مسیر شعله‌ور‌ساختن جنگ خانمان‌برانداز جدیدی در خاورمیانه حرکت می‌کند و به این ترتیب صلح و امنیت جهانی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است، ساکت ننشینید و به هر شکل که صلاح می‌دانند، دولت آمریکا را به بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها و ترک ماجراجویی در منطقه جنگ‌زده ما تشویق کنند.»

اینکه اصلاح‌طلبان سرشناس در مخالفت با آمریکا دست به فعالیت زده‌اند جای تقدیر و تشکر دارد اما به نظر می‌رسد حدود یک سال دیر اقدام کرده‌اند. آمریکا یک سال و یک ماه پیش از برجام خارج شد و زمان درست چنین اقداماتی آن زمان بود. هرچند این دوستان خودشان هم واقفند که اقداماتی مانند نامه به دبیرکل سازمان ملل، بیشتر جنبه نمادین دارد. به‌خصوص اگر در کنار اظهارنظرهای دیگر ایشان بگذاریم؛ مانند گفت‌وگوی بهزاد نبوی.

آینده برجام از دیدگاه بهزاد نبوی

بهزاد نبوی درباره برجام به فارس گفته است: «آمریکا پس از خروج از برجام به لحاظ سیاسی در جهان منزوی شده است. انگلیسی که همیشه دنباله‌روی آمریکا بوده در شورای امنیت مقابل آمریکا موضع می‌گیرد. با خروج از برجام این شرایط استثنایی را از دست می‌دهیم و همین انزوای سیاسی متوجه ما خواهد شد. یعنی همه بدعهدی آمریکا فراموش شده و نگاه همه معطوف به خروج ایران از برجام و تلاش برای ساخت بمب اتم توسط کشور ما خواهد شد

اولین کار عاقلانه ما این است که حتی تهدید به خروج از برجام هم نکنیم بنابراین روحانی نباید به اروپا مهلت دو ماهه می‌داد چرا که بی فایده و هم تهدید است. ممکن است در میان اصلاح‌طلبان هم کسانی موافق خروج از برجام باشند، ولی من خروج از برجام را به زیان قطعی منافع کشور و ملت می‌دانم.»

بیشتر بخوانید:

بهزاد نبوی: در انتخابات ۹۲ شرکت نکردم/ دولت فعلی قدرتمند نیست/ روحانی نباید به اروپا مهلت دو ماهه می‌داد

متاسفانه جناب بهزاد نبوی متوجه یک نیستند: موضع‌گیری کشورهای اروپایی برضد آمریکا هیچ فایده‌ای برای ما ندارد. این موضع‌گیری فقط در صورتی برای کشور ما سودمند است که منجر به اقدامی عملی شود. به بیان ساده‌تر، انزوای آمریکا در عمل برای ما منفعت دارد مثلا دولت‌های اروپایی در اجرای تحریم‌ها به آمریکا کمک نکنند، از ما نفت بخرند و به بانک‌هایشان دستور دهند با دولت و شرکت‌های ایرانی روابط مالی برقرار کنند.

صرفا در این صورت است که انزوای آمریکا برای ما نفعی خواهد داشت وگرنه چنانکه در این یک سال، هیچ سودی نداشته، باز هم نخواهد داشت. بر همین مبنای غلط است که نبوی می‌گوید مهلت دوماهه به اروپا اشتباه است؛ وگرنه ایران باید مدت‌ها پیش برای اروپا ضرب‌الاجل تعیین می‌کرد.

***

حمله اصلاح‌طلبان به آشنا به دلیل کنایه به خاتمی

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور پس از انتشار فراخوان قالیباف در توییتی کنایه‌آمیز نوشت: «تعداد زیادی از جوانان عزی نواصولگرا سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از اعتبار سوخته فرماندهان سابقی است که مردم باید به ‌«تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان سیما ساخته رای بدهند.»

این توییت که کنایه‌ای توامان به قالیباف و خاتمی دارد باعث حمله اصلاح‌طلبان به آشنا شد. روزنامه آفتاب یزد نوشت:‌«این اظهارات آشنا در حالی است که سرلیست امید در مجلس بنا بر توصیه بزرگان این جریان به نفع حسن روحانی در انتخابات ۹۲ انصراف داد و اگر حمایت و ائتلاف اصلاحات نبود هیچ یک از اعضای این جریان امکان ورود به مجلس و دولت را نداشتند. همچنین اگر توصیه‌های اصلاح‌طلبان به مردم در سال ۹۶ نبود امروز حسن روحانی و حلقه نزدیک به او در عرصه قدرت حضور نداشتند. با این همه، آشنا و برخی دیگر از اطرافیان روحانی این حمایت‌ها‌ را انکار می‌کنند! از این رو، به‌‌نظر می‌رسد که این جریان با انکار حمایت‌ها‌ی جریان اصلاحات در انتخابات ۹۶ و نیز ناکارآمد نشان دادن لیست امید مجلس درصددند که قبل از فرارسیدن انتخابات مجلس۹۸ راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا سازند و بگویند ائتلاف در انتخابات 94 اشتباه بود. همان امری که محمد رضا عارف و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان با انتقاد از عملکرد این جریان در مجلس و دولت نیز چندی‌پیش بر آن تاکید کردند.»

انتقادات از آشنا باعث شد او توییتش را پاک کند و توییت دیگری در تکمیل توییت قبلی منتشر کند. آشنا این بار نوشت: «آن سردار اسبق و آن سیاستمدار بازنشسته هر دو مشکل اعتبار سیاسی دارند ؛ ولی این کجا و آن کجا؟ اولی اعتبار فهرست مورد تأییدش را به خطر می‌اندازد. ولی این فهرست مورد تأیید دومی است که اعتبارش را به خطر می‌اندازد.»

آفتاب یزد هم نوشت: توئیت اخیر آشنا این پرسش را به میان می‌آورد که به راستی حلقه روحانی با چه هدفی هراز گاهی چنین اظهاراتی را علیه اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند؟ آیا آنها به دنبال ماندن در عرصه قدرت بعد از پایان دولت حسن روحانی هستند؟ و یا به دنبال برنامه ریزی برای انتخابات مجلس پیش رو و از هم اکنون درصدد جدا کردن مسیر خود از اصلاح‌طلبان هستند؟

باید گفت آشنا و دیگر نزدیکان روحانی اعتماد به نفس عجیبی دارند. علی‌رغم عملکرد سیاه دولتشان در زمینه اقتصادی، این‌چنین برای انتخابات پیشِ‌رو خط و نشان می‌کشند. ایشان احتمالا گمان می‌کنند لیست اختصاصی‌شان در انتخابات مجلس پیروز خواهد شد؛ امری که نظرسنجی‌های کنونی خلاف آن را خبر می‌دهد.

***

با تصویب لوایح FATF وضعیت معیشتی بدتر می‌شود

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسکوت ماندن لوایح مرتبط با FATF در مجمع به ایلنا گفت:‌بر ما مسلم شده که اگر اینجا کوتاه بیاییم وضعیت معیشتی بدتر می‌شود، درنتیجه به تصویب سریع آن اعتمادی نداریم. ما با همین ملاک که وضعیت مردم را بدتر می‌کند، فعلا بررسی این دو لایحه را کنار گذاشتیم و از دستور خارج کردیم.

توکلی افزود: گفت: چه اصراری است که سریع‌تر بررسی شود؟ چه عجله‌ای در این امر وجود دارد؟ ما قوانین خود را تصویب می‌کنیم و کارهای خود را در این زمینه انجام می‌دهیم. دشمن هم اصرار دارد که شما این را بپذیرید و برای ما خط و نشان می‌کشد و بدعهدی می‌کند پس با این وجود ما چرا در بررسی این موضوع عجله کنیم؟ احتمال ایجاد خطرات ناشی از تصویب آن هم کم نیست.

بیشتر بخوانید:

توکلی: از دستور کار خارج شدن پالرمو و CFT به معنای بایگانی شدن آن‌ها نیست/ زمان بررسی دولایحه باقی‌مانده به رفتار ترامپ بستگی دارد

***

تکذیب دیدار نمایندگان با بابک زنجانی

علیرضا رحیمی نماینده تهران در توییتی مدعی شد: «از یکی از وزیران شنیدم که به تازگی برخی نمایندگان مجلس چند نوبت با آقای بابک زنجانی در زندان دیدار داشته اند. خوب است قوه قضائیه گزارشی از این دیدارهای پرابهام به هیات رئیسه مجلس ارائه دهد و نظارت بیشتری بر عدم تبعیض در اجرای ضوابط دیدار با زندانیان داشته باشد.»

این خبر با واکنش وکیل بابک زنجانی روبه‌رو شد.رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی به اعتمادآنلاین گفت: قضیه از این قرار است که در روند بازپرداخت موکل، زمانی که مشکلات و تاخیر و تعللی به وجود می‌آمد، ما مطالب را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی انتقال می‌دادیم تا با توجه به شأن و جایگاه نظارتی و قانونی خود اقدام لازم را انجام دهد.

کوهپایه‌زاده ضمن شرح یکی از جلسات و دیدارهایی که با موکلش برگزار شده و نماینده مجلسی در آن حضور پیدا کرده است، عنوان کرد: اصل مطلب هم این است که در دی‌ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات، نمایندگان وزارت نفت، نماینده دادستان تهران در زندان اوین با حضور بنده و موکلم برگزار شد. موضوع دستور کار جلسه هم نحوه بازپرداخت بدهی موکلم بود. ایرادات و ابهاماتی وجود داشت؛ ما مدعی بودیم که طرف مقابل اسناد و مدارک لازم و همکاری لازم را انجام نمی‌دهد. از این حیث با توجه به شأن نظارتی مجلس نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی هم در جلسه حضور داشت.

بیشتر بخوانید:

واکنش وکیل بابک زنجانی به خبر دیدار نمایندگان با موکلش

نماینده مجلس: بابک زنجانی را تاکنون ندیده‌ام

***

تغییر ساختار قوه قضاییه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از تغییرات در این قوه خبر داد و گفت: ساختار جدید قوه قضائیه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و در این تغییرات، برخی از معاونت‌ها و سازمان‌ها با هم ادغام می‌شوند.بطوری که ۴۰ درصد ستادهایی که مستقیم با رئیس قوه قضائیه در ارتباط هستند تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای شاغل در قوه قضائیه به مراجع قضائی منتقل می‌شوند، افزود: مقرر شده در ساختار تفصیلی قوه قضائیه متناسب با کوچک‌سازی ساختار اصلی ۲۰ درصد پست‌های سازمانی نیز حذف می‌شود.

وی درباره تحولات در قوه قضائیه گفت: از شنبه هفته آینده ما ساختار جدیدی را در قوه قضائیه اجرا خواهیم کرد و شاهد کوچک سازی ستاد خواهیم بود، یعنی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی در هم ادغام می‌شوند و تبدیل به معاونت پیشگیری فرهنگی و امور اجتماعی می شود.

اسماعیلی ادامه داد: مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در معاونت راهبردی ادغام، معاونت راهبردی و فناوری قوه قضائیه اداره کل حفظ حقوق شهروندی در بازرسی ویژه قوه قضائیه ادغام می شود همچین اداره کل امور بین الملل در معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر اقدام می شود و چند مرکز امور نمایندگان در معاونت حقوقی قوه قضائیه ادغام می شود.همچنین مرکز سلامت قوه قضائیه در معاونت مالی و پشتیبانی قوه قضائیه ادغام خواهد شد و بسیاری از ادارات کل و مراکز دیگر در ساختار جدید به صورت ادغامی و کوچک‌سازی و چابک سازی عملیاتی و اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره وقت رسیدگی به پرونده نجفی/ اعلام تغییر در ساختار قوه قضائیه

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۵۳۶۴۲۱:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱
علت و دلیل اشرافی‌گری امروز خانواده‌های برخی از مسئولان به زمانی برمی‌گردد که دلسوزان نظام پای جنگ رفتند و خون دادند. ولی پدران این افراد به خارج رفتند و سپس با مدرک به کشور برگشتند و با گرفتن مسئولیت در دولت‌های بعد از جنگ سر سفره بیت‌المال نشستند و حیف و میل کردند و امروز هم با بی‌عملی و سوء مدیریت روی اعصاب ملت راه می‌روند و هدفشان ایجاد نارضایتی در جامعه است.
ناشناس۹۶۵۳۶۵۲۱:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱
با آمدن جناب آقای رئیسی به دستگاه قضایی بارقه امید در دل ملت برای بهبود وضعیت این دستگاه ایجاد شده است. ان‌شاءالله با حمایت همه‌جانبه ملت، در گام‌های بلندی که برای اصلاح این دستگاه و برخورد با دانه‌درشت‌ها (از جمله اخراج 60 قاضی متخلف در همین یکی دو ماه اول) برداشته‌اند موفق شوند.
ناشناس۹۶۵۳۷۰۲۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۴/۱
در حالی که دولت نتوانسته برای همه ایرانیان کارت ملی هوشمند صادر کند به کلیه بانک‌های کشور ابلاغ شده از ارائه خدمات با کارت‌های ملی قدیمی خودداری شود و مردم به زحمت می‌افتند. این مشکل که به تحریم‌های آمریکا مربوط نمی‌شود.
ناشناس۹۶۵۳۹۶۲۱:۵۸:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱
مثل همه جای دنیا خیابانها و فروشگاهها فضای عمومی اند که قانون هرکشوری برای خودش محترم است و باید رعایت شود
علی۹۶۵۴۳۰۲۲:۴۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱
هیمنه آمریکا به همراه پهبادش در آبهای ساحلی ما غرق شد
ناشناس۹۶۵۴۷۳۲۳:۱۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در آب‌های سرزمینی کشورمان موجب بر هم خوردن معادلات دشمنان و عقب‌نشینی آنان شد.
ناشناس۹۶۵۴۷۵۲۳:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱
با 7 سر عائله لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار و ازدواج نکرده و با این حقوق بازنشستگی واقعاً درمانده‌ام. بعد از 30 سال حضور در سر کلاس‌های درس در روستاهای کشور چرا یک فرهنگی بازنشسته امروز باید درمانده باشد؟ لطفاً مسئولان امر به معیشت و همسان‌سازی حقوق‌ها رسیدگی کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین