نقدی بر خویشاوندسالاری و دغلبازی سیاسی

سجاد خادم، گروه تعاملی الف،   3980401010 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر خویشاوندسالاری و دغلبازی سیاسی

پس از انقلاب.

پیش از آنکه فرمان مانور تجمل صادر شود.

پیش از آنکه محافظ‌ها، تبدیل شوند به بادیگارد.

پیش از آنکه کثرت خدم و حشم برای مسئولان مزیت به حساب بی‌آید.

پیش از آنکه اشرافیگری چهره‌های سیاسی، در دایره شأنیات تئوریزه گردد.

پیش از آنکه بین صف اول و صف آخر نرده کشیده شود.

پیش از آنکه نوبر کردنِ جمال مسئولین تبدیل به رؤیا شود.

پیش از آنکه گوشِ مسئولین را فاصله‌شان با مردم سنگین کند.

پیش از آنکه مسئولین بچه‌ محله داراها و خیلی داراها شوند.

پیش از کم یاب شدن مسئولِ با خدا در محله ندارها.

پیش از خودکفا شدن محرومین در مالیدن زخم خویش.

پیش از آنکه پلنگ‌ها صورتی و عشق‌ها ساعتی و خطبا پولکی شوند.

(به جملات بالا به قدر کفایت "بعضی" اضافه کنید)

پیش از همه ی این بلاها

راه و رسم کسب مقبولیت جوری دیگری بود. مناسبات بین مسئولین و مردم شمایل دیگری داشت. سبک زندگی مسئولان با شعارهایِ ناب ابتدای انقلاب بیشتر مناسبت داشت. عدالت شعار نبود. مطالبه‌ی رفع تبعیض و فاصله طبقاتی توهم نبود. جنگ فقر و غنا اصالت داشت. به قدرت رسیدن بیش از آنکه انتفاع مالی داشته باشد. زحمت داشت، خون جگر داشت، درد داشت. لذا افراد اغلب برای خدمت بار مسئولیت به دوش می‌کشیدند. نه برای کسب قدرت. همان وقت‌ها هم البته، اندک شمارهایی بودند که متوسل به نفاق می‌شدند برای کسب قدرت، اما همان‌ها هم وقتی هوس زندگی تجملاتی به سرشان میزد، چراغ زندگی شان را خاموش می‌کردند و چون به خلوت می رفتند آن کار دیگر را می‌کردند. تجمل گرائی در منظر مردم تابو بود.

شیرینیِ داشتنِ مسئولینِ ساده زیست و صادق، بعلاوه بی‌خبری از باطن برخی اهالی نفاقِ رسوخ کرده در بدنه حاکمیت، باعث شده بود حاکمیت و ملت با هم همدل شوند. به هم اعتماد کنند. دردها را کنار هم تاب بیارند.

اما بعد از جنگ کم‌کم رفتارهای مسئولین تغییر کرد. حرف‌های آقا روح الله در نقد اشرافیت سانسور شد. انگار نه انگار که گفته بود "سرچشمه همه مصیبت‌هایی که ملت می‌کشند این است که متصدیان امورشان از قشر اشراف باشند" انگار نه انگار که هشدار داده بود "روزی که مسئولان خوی کاخ نشینی و اشرافیگری پیدا کنند باید فاتحه کشور را بخوانیم". حتی هشدارهای رهبری در مورد نفی اشرافی‌گری مسئولین هم آنقدر که باید و شاید مورد اعتنا قرار نگرفت. انقلاب مخملی مسئولان تجمل‌گرا باعث بر اندازی روحیه ساده زیستی مسئولان شد. آنچه امام دلواپسش بود سرمان آمد. سبک حیات سیاسی متحول شد. تبدیل شد به غیر خودش. هرچه مسئولین بالاتر رفتند، حدِ تابِ مردم پائین تر ‌آمد. اعتمادها رفته رفته کاهش پیدا کرد. گله‌ها بیشتر شد. شکایت‌ها اما جلوه نکردند. چون مردم نجیب بودند. و شاید چون نمی‌دانستند (و نمی‌دانند) که داد خویش را چگونه و به کجا باید ببرند، از مُدهای نامبارک و نو ظهور سیاسی.

وقتی راه کسب قدرت و بقا در سیاست عوض شد. به تبع آن روش بزرگ شد در ساختارهای حاکمیتی هم دگرگون شد. اینبار مردم با پدیده های به مراتب خطرناک تر از نفاق روبرو شدند. پدیده‌‌هایی که بجای انکار و استتارِ انحراف، آنرا مشروع جلوه می‌دادند. یعنی برخی سیاستمداران ضمن آنکه که از مردم فاصله می‌گرفتند و اشرافی زندگی می‌کردند، خودشان را متدین‌ترین و متخصص‌ترین شهروند جامعه هم می‌دانستند. شایستگی‌شان هیچگاه کم نمی‌شد. حتی گاهی ناباورانه و با قاطعیت، خویش را شایسته کسب مسئولیت در حکومت مهدوی و علوی معرفی می‌کردند. کار اما به اینجا ختم نشد.

پیران سیاسی که حیات سیاسی‌شان را مدیون انحراف از منظومه فکری انقلاب بودند، احساس کردند که برای بقا نیاز به جانشین دارند و باید برای شادی روحشان در عالم بعد، پیش از ملاقات جناب عزرائیل نسل بعد خود را وارد جرگه سیاست کنند. لذا جوانک‌هایی که منسوب به خودشان بودند را، وارد بدنه سیاسی نمودند. یکی به همراه داماد هفت خطش رفت دیدار مدیران بانک‌ها. یکی بجای ذغال، به برادرش بلال بیت المال داد. یکی دختر مظلومش را در وادار کرد به قاچاق کالا. یکی بچه‌اش را چپاند صف اول. یکی برای خودش و اهل عیالش گماشته دولتی اجیر کرد. یکی آقازاده‌اش را فرستاد بلاد فرنگ تا با مدرک دهن پرکن بازگردد و جایش را بگیرد. یکی با همه عکس یادگاری گرفت. یکی به جادو و جمبل متوسل شد. یکی افتاد در دام پرستو بازی. آن یکی هم رفقا و فامیل را، با شعار "ما اینجا پسرخاله بازی نداریم" نجومی ارتقاء داد. غافل از اینکه این راه‌ها همه به ترکستان ختم می‌شوند. زمین خوردن در این راه دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. مردم عاقبت پی می‌برند به باطن‌ها.

وقتی می‌بینند مدیری با موتور ساده عکس گرفته و نوشته عازم دیدار والدین، بجای اینکه آب از دهانشان راه بی‌افتد و بگویند عجب مسئول ساده زیستی داریم، صلوات نثار اموات آن مسئول می‌کنند. دیگر نزول اجلال های تفرعنانه کنار مستضعفین را پای مردمی بودن نمی‌گذارند. عکس یادگاری با بچه مدرسه‌ای های سیستانی را باور نمی‌کنند، وقتی بچه‌های اغلب مسئولین در مدرسه لاکچری ثبت نام کرده‌اند. ناله از فقر را پشت تریبون حوزه لاکچری جدی نمی‌گیرند. همدل نمی‌شوند با آن مسئولی که حالشان را از پشت شیشه دوی ماشینش سنجش می‌کند. عکس یادگاری فصل انتخابات دیگر جذابیت قبل را ندارد. خری که وقتی از پل می‌گذرد جفتک انداز می‌شود غیر قابل اعتماد شده. ملت تقریباً به رفتارهای پوپولیستی آلرژی پیدا کرده‌اند. به وعده های فصلی هم حساسیت مضاعف.

ای کاش مشاورینی که در این سازمان‌های عریض و طویل شرف حضور دارند برای حلال شدن رزق و روزی‌شان هم که شده دست از بادمجان دور قاب چینی بردارند و به آقای مسئول بگویند حضرت مسئول، این روی دست گرفتن های مکرر آقازاده، این توجهات بیش از حد، این امکانات ویژه، مثل زیاد آب ریختن پای نهال عاقبتی جز گنداندن ریشه ندارد. کاش بگویند که با این نمایش‌های مضحک، محبوب نمی‌شوید، مشمئز کننده به نظر می‌رسید. کاش کودکی جسارت کند و داد بزند و بهم بریزد این نمایش تهوع آور را. این استحمار نوین را.

و این درد ادامه دارد و درمانی حاصل نمی‌شود، مادامی که ساختارهای قانونی اصلاح نشوند. مادامی که قانون مسببین ارتقاء‌های غیر شفاف و رانتی را محاکمه نکند. مادامی که بین مردم سکه رفتارهای پوپولیستی خریدار داشته باشد. ما باید از خودمان شروع کنیم. از انتخاب‌های خودمان. از جبران کسری آگاهی هایمان. از مطالبه‌های اولویت دار روی زمین مانده‌مان. از این انفعال و ناامیدی سوزاننده دست برداریم. از لایک‌های بی شمارمان پای لب اردکی‌های فجازی. باید از کنش‌های احساسی دشمن شاد کن پرهیز کنیم. افکار مختلف را پای مطالبه‌های درست و مشترک بیاوریم. تا خودمان را اصلاح نکنیم و اشکالات فرسوده مان را خراب نکنیم، آباد نمی‌شویم. تا از خویش شروع نکنیم هوای تازه‌ای در کار نیست.

پی‌نوشت؛ آقایان مسئول، مقصد را در جاده مقبولیت گم نکنید، که تلاشتان به در بسته خواهد خورد. که نتیجه سعی تان به عکس خودش بدل خواهد گشت. که خسارت دیده دنیا و آخرت خواهید شد. این انذارها را باور اگر ندارید، لایه های متکثر دور و برتان را کنار بزنید و ناشناس کنار مردم بنشینید و حرف دلشان را در مورد خودتان بی واسطه بشنوید. مولای ما با همه عظمتش ( که ما و شما غلام غلام غلامان او هم نمی‌شویم) گاهی بی محافظ و با نقاب بین مردم حضور پیدا می‌کرد. گاهی از کسانی که متاثر از جریان‌های رسانه ای معاند در موردش دچار اشتباه شده بودن ناسزا می‌شنید و خم به ابرو نمی‌آورد. مدام امانت بودن مسئولیت در جامعه اسلامی را به خود و به کارگزران متذکر می‌شد. حیف است که تنها حکومت شیعه عالم جلوه‌ای از این سبک حکومت‌داری در خود نداشته باشد و نتواند قله‌های عالم را را پیشرفتش فتح کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۳۹۷۳۰۷:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۴/۱
متاسفانه تظاهر و ریاکاری، رانت جویی، دروغگویی، دنیاپرستی و هوای نفس در بین اکثر مسئولان و مردم شیوع پیدا کرده که آثار مخرب آنها همه کشور را در بر گرفته است.
ناشناس۹۶۴۵۹۶۱۳:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱
اگر متولدین دهه سی و چهل بازنشسا بشن و خودشون صاحب کشور ندونن بسیاری از مشکلات خود بخود حل میشود. زیرا متولدین دهه شصت سختی کشیده اند و حس برتربینی ندارند و کاریتر و متخصصتر و متواضعترن. بامید روزی که دهه شصتی ها پست های حساس را بگیرن.
ناشناس۹۶۵۵۵۶۰۰:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۲
من دهه 40 هستم بخاطر اذیتهایی که شدم ناچارا زودتر از موعد مجبور به بازنشستگی شدم لطفا همه را به یک چوب نرانید ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس۹۶۴۶۸۱۱۳:۵۷:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱
کوخ نشینی مسئولین یک کشور - در هر جای عالم- قطعا به کوخ نشینی همه ملت و بلکه به خاکسترنشینی ملت منجر می شود هدف باید رفاه و کاخ نشینی آحاد ملت باشد نه اینکه ملت بیچاره باشند و دلخوش باشیم که مسئولین هم کوخ نشین اند
ناشناس۹۶۳۹۷۴۰۷:۰۹:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱
می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم. اما می گویم «آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست». شهید دکتر مصطفی چمران
ناشناس۹۶۴۳۳۳۱۱:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۴/۱
کشور ما احتیاج به " متخصصِ متعهد " داره ! نه متعهدینِ بی تخصص به درد ما میخورن ، نه متخصصینِ بی تعهد ! پ . ن . : متعهدِ بی تخصص ، توان اداره مملکت رو نداره و همه رو بیچاره میکنه ، مثل کسی که رانندگی بلد نیست و میره ته دره ! متخصصِ بی تعهد هم ، کشور رو به بهایی ناچیز و حتی رایگان به اجنبی میفروشه تا ویزا و اقامت بگیره و فرار کنه !
ناشناس۹۶۴۷۵۱۱۴:۲۳:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱
منظور شما تعهد کاری یا تعهد دینی
ناشناس۹۶۳۹۹۵۰۷:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
مقصر اين همه تبعيض وغارت بيت المال در اين كشور كيه؟
ناشناس۹۶۴۱۶۷۰۹:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱
الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
ناشناس۹۶۴۴۳۷۱۱:۵۹:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱
ما سواد عربی نداریم این یعنی چه
ناشناس۹۶۴۵۵۷۱۲:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۱
اشرافیگری و کاخ نشینی مسئولان بعد از پایان جنگ از دولت حجت الاسلام هاشمی شروع شد و تاکنون ادامه دارد.
ناشناس۹۶۵۱۹۰۱۸:۲۷:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱
رفسنجانی ، خاتمی ، احمدی ، روحانی . هرکدوم به طریقی مملکت رو گرفتار کردن .
ناشناس۹۶۴۹۵۰۱۵:۵۹:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۱
حمید فرخ‌نژاد در فیلم گشت ارشاد این مسوولیت را به عهده گرفت
تاریخ نگار۹۶۴۰۲۹۰۸:۰۱:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱
البته... سخن معروف ایشان این بود ما از شر رضاخان و محمد رضا خلاص شدیم لاکن از شر مسلمان نما ها به این زودی رها نخواهیم شد امام این روز ها را میدید که چنین گفت فقط نمیدانم چرا این حرف های ایشان را کمرنگ میکنند مرد بزرگ که هیچ چیز برای خود نمیخواست و زندگی اشرافی نداشت
ناشناس۹۶۴۰۳۴۰۸:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱
اسب سواری هم جزو اشرافی گری حساب میشه؟
ناشناس۹۶۴۱۶۵۰۹:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱
یک اسب خوب ، قیمتش چند برابر یک بنز آخرین مدله . پس اسب سواری از اون نوعی که شما منظورته ، خیلی اشرافیه !
ناشناس۹۶۴۱۹۶۰۹:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱
بستگی به قیمت اسب دارد
تبریزی۹۶۴۲۳۶۱۰:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱
اگه از قیمت اسب مطلع باشی بله. البته با این قیمت ها از این به بعد همین که یه سقف چوبی بالای سرت باشه و یه پراید داشته باشی جزو اشراف به حساب میای.
ناشناس۹۶۴۲۴۷۱۰:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۴/۱
چیزیه که پیامبر سفارش کرده.
تبریزی۹۶۴۳۲۳۱۰:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱
"چیزیه که پیامبر سفارش کرده." یعنی با دیدن این جمله می خواستم سرم رو بکوبم به دیوار. یادگیری اسب سوار تو اون زمان مثل یادگیری رانندگی با ماشین تو این زمان بوده. وسیله نقلیه اون زمان بوده. اگر پیامبر تو زمان ما زندگی می کرد توصیه به یادگیری رانندگی می کرد نه اسب سواری! قرار نیست هر حرفی اون زمان متناسب با شرایط اون زمان گفته شده دقیقا تو این زمان اعمال بشه. بدبختی کشور ما هم اینه که قانون گزاران ما این چیزها رو نمی دونن و تو ظواهر حرف ها .. گیر کردن.
حسين۹۶۴۰۶۶۰۸:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۴/۱
با سلام خط يكي مانده به آخر كارگزاران اشتباها کارگزران درج شده.
ناشناس۹۶۴۱۱۱۰۸:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱
فاتحه مع الصلوات
دلارام۹۶۴۱۵۲۰۹:۱۰:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱
احسنت احسنت احسنت به این قلم جناب سجاد خادم.جانا سخن از زبان ما میگویی .منم معتقدم ترامپ ،اوباما، پمپئو ،باند b، تحریم ،قطعنامه شوراهای مختلف ..هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند هستند، مادامیکه مردم ببینند ملوکشان مانند خودشان درصف می ایستد وبه نان وپنیر راضیند وگاهی اجاره نشینی هم میکند وگاهی وسط شهر یا پایین شهر زندگی میکند وای به روزی که اشرافیگری ،پیمانه صبر مردم را لبریز کند آنوقت به قول بزرگی ملت آنان را به دریا خواهند پرت کرد
ناشناس۹۶۴۱۵۶۰۹:۱۳:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱
از سایت الف بابت این یادداشت ممنونم حرف دلم بود
حسن بک۹۶۴۱۷۹۰۹:۳۳:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۱
بزرگترین ضربه به.. عدالت ، ظلم ستیزی گزینشی است!!!!!
کیان۹۶۴۱۹۱۰۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱
متن سنجیده و معقول است اما این را باید در صحن علنی مجلس و هیئت دولت خوانده شود شاید، شاید بعضی مسئولین یادشان بیاید که رفتارهای آنها هیچ قرابتی با آرمانهای انقلاب ۵۷ ندارد همه مصیبتهای این ملت در فاصله گرفتن از آرمانهایی بود که به خاطر آن انقلاب کرده بودند
ناشناس۹۶۴۴۵۶۱۲:۰۵:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱
امام راحل فرمودند نه شرقی نه غربی آمریکا از شوروی بد تر شوروی از آمریکا بدتر الان ما کجاییم
امير۹۶۴۱۹۷۰۹:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱
زماني ما از مسير انقلاب اسلامي منحرف شديم كه الگوي سرمايه داري به شيوه آمريكا را در كشور متاسفانه سعي كرديم اجرا كنيم . اونوقتي كه با پذيرش مسئوليت امتيازاتي مانند مسكن و خودروي رايگان پاداش هاي آخر سال را به مدير و مسئول عطا كرديم ، زمانيكه مدارس و دانشگاههاي غير انتفاعي را راه انداختيم و وقتي واردات اشيائ لوكس مصرفي از خودروهاي لوكس وتا لوازم خانگي را آزاد كرديم ووو اونوقت انتظار نداشته باشيم خوي اشرافي گري مورد مذمت قرارگيرد. رفاه مادي مد نظر امام ره و شعارهاي انقلاب اينها نبودند.
ناشناس۹۶۴۵۶۰۱۲:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱
ما اینکارو کردیم؟
ناشناس۹۶۴۸۹۰۱۵:۳۵:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱
يه نمونه اش همين خودروي پورشه و مازاراتي است كه شو آف اشرافيت است .بجاي واردات اين ها چقدر حمل و نقل عمومي توسعه داده شد؟ كافيه نگاهي به صف ايستگاههاي اتوبوس بياندازيم يكي از آرمان هاي انقلاب اين بود كه بجاي شعار هرايراني يك پيكان داشته باشد همه به وسايل حمل و نقل عمومي دسترسي داشته باشند.نه اتوبوس را خودمان مي سازيم نه خودروي شخصي را بجاي مونتاژ ،خودمان نمي سازيم.
ناشناس۹۶۴۲۹۰۱۰:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۱
شايد باور نكنيد شخصي مي گفت برادر من صاحب مقامي است و بالاي شهر نشين ،زماني به خانه إش با ماشين شخصي خودم كه پژو بود رفتم پسر سي ساله إش به من گفت چرا با چنين ماشيني بي كلاسي به خانه ما آمدي
ناشناس۹۶۴۹۶۴۱۶:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱
راست گفته
ناشناس۹۶۵۱۹۳۱۸:۳۰:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۱
از اون باحالتر دختر یک نماینده مجلس بود که میگفت بابای من توی فلان ده ، یک خونه کوچیک داشت ولی وقتی نماینده شد و اومدیم تهران ، توی دو سه سال چند تا خونه خرید تو ولنجک و سعادت آباد و کجا و کجا !
علی 671۹۶۴۳۱۱۱۰:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱
تمام مطالب درست و به جا ولی کو گوش شنوا و کو عمل .برای نمونه در شهر .. برای کاری مردمی برای دیدن فرماندار مرا جعه برای پنج بار گفتند جلسه دارد منشی از ورود جلو گیری می کرد .آخر جون به لب شده و گفتم بادا باد .دل به دریا زده و با کو بیدن در واردشدم .دیدم فرماندار با یکی در اختلاطه .. دست پاچه که چرا وارد شدید .گفتم پنج روز است که کارم همین است و نمی گذارند .تازه طلبکار هم بود و خیلی بهش برخورده بود .کاری به بعد نداریم که چه ها پیش آمد و فرماندار از این که مسبب بر هم خوردن جلسه اختلاط شده بودم چقدر ناراحت و منشی را که مرد بود باز خواست می کرد .این فرماندارش .وای به بالاتر .در این دولت همه ی کارگزاران از ما بهترون هستند و بالاتر .و افضل تر .بدون در نظر گرفتن ان اکرم کن عندا لله .
محمّد جواد۹۶۵۴۰۰۲۲:۰۲:۳۵ ۱۳۹۸/۴/۱
خیلی دقیق و قشنگ
مجید۹۶۵۶۷۰۰۵:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۲
وقتی پول و مقام شد مزیت و عقده حسادت و حقارت شد بانی رفتار غلط همین می شود که می بینید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین