تلویزیون را نصیحت نکنید به داد "سینما" و "نمایش خانگی" برسید!

گروه فرهنگی الف،   3980324018

صداوسیما برای کمک به سینمای ایران، تیزرهای تبلیغاتی معرفی آثار پرده نقره‌ای را بدون دریافت هزینه یا تخفیف‌های ویژه روی آنتن می‌برد.

تلویزیون را نصیحت نکنید به داد "سینما" و "نمایش خانگی" برسید!

به گزارش تسنیم، هر چند وقت یک بار فضایی ایجاد می‌شود که چرا تیزر فلان فیلم را تلویزیون پخش نمی‌کند، یا کمتر پخش شده و یا تصویر فلان بازیگر در آن فیلم سینمایی به نمایش تلویزیونی درنیامده است؟ این شائبه‌هایی است که مطرح می‌شود چه عامدانه و چه از روی ابهام؛ فیلمسازان معتقدند تلویزیون باید به کمک و حمایت از سینما بیاید اما از طرفی مدیران صداوسیما با انتقاد از محتوای برخی فیلم‌ها از پخش تیزر تبلیغاتی این آثار سر باز زده‌اند.

ولی با همه این انتقادات که عمدتاً دغدغه بسیاری از سینماگران کاربلد و جامعه علاقه‌مند به فرهنگ بوده که چرا آثار سینمایی رو به ابتذال می‌روند و کمتر فیلمِ تجاری با محتوا به جایگاه پرفروش بودن دست پیدا می‌کند. چرا که با پیگیری‌ از اداره کل بازرگانی رسانه‌ملی متوجه شدیم آن‌ها تیزرهای تبلیغاتی کالاهای فرهنگی با محتوای ارزشی و دینی شامل کتاب و فیلم‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب، خانواده، کودک و... گروه دوم شامل سایر تولیدات محتوایی کتاب و فیلم از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار است.

تیزرهای این آثار در دو گروه اول و دوم با تخفیف های 95 و 98 درصد امکان تبلیغ از شبکه‌های مختلف سیما را دارند؛ اما زمان پخش این تیزرها براساس ظرفیت‌های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین می‌شود. البته ناگفته نماند که برای تیزر فیلم‌های سینمایی که روی پرده می‌رود پیش از اکران یک زمان مشخص شده صاحبان اثر تیزرهای خودشان را به رسانه‌ملی برسانند و برای حمایت از آثار بدون دریافت هزینه و بعضاً تخفیف ویژه، این آثار را روی آنتن می‌برند. این کار در جهت حمایت صداوسیما از آثار سینمایی انجام می‌شود. اما در عین‌حال تهیه‌کننده یا پخش‌کننده فیلم هم تعهد می‌دهند آگهی‌های تبلیغاتی فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود.

البته این اطلاعات در پایگاه‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی سازمان صداوسیما هم موجود است. صاحبان آثار سینمایی هم باید بدانند چارچوب تلویزیون هم قواعد خاص خودش را دارد و شورای بررسی تیزرها حتماً تیزرها را منطبق بر سیاست‌های تلویزیون روی آنتن می‌برد. شاید در این راستا بازیگری در تلویزیون ممنوع‌التصویر باشد حتماً از جریان تیزر نام و چهره‌اش حذف می‌شود و حتماً ناهنجاری‌های فرهنگی که متأسفانه در برخی از آثار سینمایی امروز موجود است مدنظر قرار می‌گیرد و البته زمان موردنظر رساندن تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی هم مهم است. چند وقت قبل از زمان اکران، یک فیلم باید تیزر خود را به مراجع ذیربط در رسانه‌ملی تحویل بدهند و بعد از بازبینی و بررسی در شورای سیاستگذاری در نوبت پخش تلویزیونی قرار می‌گیرد. احساس می‌شود برخی از آثار این فرآیند را نمی‌گذرانند و یا به چارچوب‌ها و سیاستگذاری‌های صداوسیما در جهت پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی توجه نمی‌کنند که یا دیر به دیر، یا محدود و یا به طور کامل روی آنتن نمی‌روند!

این توضیح و فرآیند داده شد تا شاید پاسخی به شائبه‌های این روزهای برخی از رسانه‌ها و توئیت‌بازی‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باشد. شاید برخی از مدیران سینمایی علی الخصوص شخص ابراهیم داروغه‌زاده نظارت بر سینما که فاجعه‌های زیادی از جمله «رحمان 1400» را به تازگی پشت سر گذاشت و مسائل حاشیه‌ای اکران، مافیای اکران و بعد این روزها «دختر شیطان» را پیش رو دارد. در بخش شبکه نمایش خانگی هم شاهد حواشی، چالش و نقصان‌های فراوانی هستیم.

از جنسِ سریال‌هایی همچون «رقص روی شیشه» که فارغ از محتوا، با تبلیغات دانه‌درشت، فضاسازی کردند تا مردم به خاطر دیدن فلان بازیگر این سریال، پای تماشای «رقص روی شیشه» بنشینند و در عینِ ندیدن یک فیلم درست با محتوای مناسب، چالش‌ها و دعواهای بازیگر، تهیه‌کننده را شاهد باشند. از طرف دیگر همین اتفاق در سریال «نهنگ آبی» هم می‌افتد و درباره سریال «ممنوعه» هم که حرف و حدیث بسیار است. در این چند روز هم که افتضاح در سریال «احضار» کار را به ممنوع‌الکاری رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان این سریال کشاند.

غرض از این مرور بر حاشیه‌ها و چالش‌ها این است که برخی از مدیران ما همچون معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باید به این امور رسیدگی مجدانه‌ای داشته باشد و کار تلویزیون را به مدیران مربوطه‌اش بسپارد. ایشان توئیت‌بازی را هم باید به سمت و سوی مشکلات سینما ببرند. در شرایط بی‌عدالتی اکران و نارضایتی تهیه‌کنندگان سینما از اختصاص سانس‌ها، چه نیازی است که شما از رامبد جوان و مسئله رفتن کانادای او و همسرش حمایت کنید؟ یا به نصیحت تلویزیون بپردازید که برای جلوگیری از تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان فیلم‌های سینمایی را معرفی کنید!

امیدواریم هرچه زودتر این کش و قوس‌ها در سینما و تلویزیون به یک هدف واحد یعنی اعتلای فرهنگ و هنر ختم شود البته با حضور برخی از این مدیران که دغدغه اصلی‌شان فالوور، داغ شدن فضای مجازی و دقیقه به دقیقه اظهار فضلی در صفحه مجازی خودشان، است خیلی سخت بتوان به این سرمنزل رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین