تلویزیون را نصیحت نکنید به داد "سینما" و "نمایش خانگی" برسید!

گروه فرهنگی الف،   3980324018

صداوسیما برای کمک به سینمای ایران، تیزرهای تبلیغاتی معرفی آثار پرده نقره‌ای را بدون دریافت هزینه یا تخفیف‌های ویژه روی آنتن می‌برد.

تلویزیون را نصیحت نکنید به داد "سینما" و "نمایش خانگی" برسید!

به گزارش تسنیم، هر چند وقت یک بار فضایی ایجاد می‌شود که چرا تیزر فلان فیلم را تلویزیون پخش نمی‌کند، یا کمتر پخش شده و یا تصویر فلان بازیگر در آن فیلم سینمایی به نمایش تلویزیونی درنیامده است؟ این شائبه‌هایی است که مطرح می‌شود چه عامدانه و چه از روی ابهام؛ فیلمسازان معتقدند تلویزیون باید به کمک و حمایت از سینما بیاید اما از طرفی مدیران صداوسیما با انتقاد از محتوای برخی فیلم‌ها از پخش تیزر تبلیغاتی این آثار سر باز زده‌اند.

ولی با همه این انتقادات که عمدتاً دغدغه بسیاری از سینماگران کاربلد و جامعه علاقه‌مند به فرهنگ بوده که چرا آثار سینمایی رو به ابتذال می‌روند و کمتر فیلمِ تجاری با محتوا به جایگاه پرفروش بودن دست پیدا می‌کند. چرا که با پیگیری‌ از اداره کل بازرگانی رسانه‌ملی متوجه شدیم آن‌ها تیزرهای تبلیغاتی کالاهای فرهنگی با محتوای ارزشی و دینی شامل کتاب و فیلم‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب، خانواده، کودک و... گروه دوم شامل سایر تولیدات محتوایی کتاب و فیلم از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار است.

تیزرهای این آثار در دو گروه اول و دوم با تخفیف های 95 و 98 درصد امکان تبلیغ از شبکه‌های مختلف سیما را دارند؛ اما زمان پخش این تیزرها براساس ظرفیت‌های ارائه شده از سوی اداره کل بازرگانی تعیین می‌شود. البته ناگفته نماند که برای تیزر فیلم‌های سینمایی که روی پرده می‌رود پیش از اکران یک زمان مشخص شده صاحبان اثر تیزرهای خودشان را به رسانه‌ملی برسانند و برای حمایت از آثار بدون دریافت هزینه و بعضاً تخفیف ویژه، این آثار را روی آنتن می‌برند. این کار در جهت حمایت صداوسیما از آثار سینمایی انجام می‌شود. اما در عین‌حال تهیه‌کننده یا پخش‌کننده فیلم هم تعهد می‌دهند آگهی‌های تبلیغاتی فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشود.

البته این اطلاعات در پایگاه‌ اطلاع‌رسانی بازرگانی سازمان صداوسیما هم موجود است. صاحبان آثار سینمایی هم باید بدانند چارچوب تلویزیون هم قواعد خاص خودش را دارد و شورای بررسی تیزرها حتماً تیزرها را منطبق بر سیاست‌های تلویزیون روی آنتن می‌برد. شاید در این راستا بازیگری در تلویزیون ممنوع‌التصویر باشد حتماً از جریان تیزر نام و چهره‌اش حذف می‌شود و حتماً ناهنجاری‌های فرهنگی که متأسفانه در برخی از آثار سینمایی امروز موجود است مدنظر قرار می‌گیرد و البته زمان موردنظر رساندن تیزرهای تبلیغاتی آثار سینمایی هم مهم است. چند وقت قبل از زمان اکران، یک فیلم باید تیزر خود را به مراجع ذیربط در رسانه‌ملی تحویل بدهند و بعد از بازبینی و بررسی در شورای سیاستگذاری در نوبت پخش تلویزیونی قرار می‌گیرد. احساس می‌شود برخی از آثار این فرآیند را نمی‌گذرانند و یا به چارچوب‌ها و سیاستگذاری‌های صداوسیما در جهت پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی توجه نمی‌کنند که یا دیر به دیر، یا محدود و یا به طور کامل روی آنتن نمی‌روند!

این توضیح و فرآیند داده شد تا شاید پاسخی به شائبه‌های این روزهای برخی از رسانه‌ها و توئیت‌بازی‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باشد. شاید برخی از مدیران سینمایی علی الخصوص شخص ابراهیم داروغه‌زاده نظارت بر سینما که فاجعه‌های زیادی از جمله «رحمان 1400» را به تازگی پشت سر گذاشت و مسائل حاشیه‌ای اکران، مافیای اکران و بعد این روزها «دختر شیطان» را پیش رو دارد. در بخش شبکه نمایش خانگی هم شاهد حواشی، چالش و نقصان‌های فراوانی هستیم.

از جنسِ سریال‌هایی همچون «رقص روی شیشه» که فارغ از محتوا، با تبلیغات دانه‌درشت، فضاسازی کردند تا مردم به خاطر دیدن فلان بازیگر این سریال، پای تماشای «رقص روی شیشه» بنشینند و در عینِ ندیدن یک فیلم درست با محتوای مناسب، چالش‌ها و دعواهای بازیگر، تهیه‌کننده را شاهد باشند. از طرف دیگر همین اتفاق در سریال «نهنگ آبی» هم می‌افتد و درباره سریال «ممنوعه» هم که حرف و حدیث بسیار است. در این چند روز هم که افتضاح در سریال «احضار» کار را به ممنوع‌الکاری رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان این سریال کشاند.

غرض از این مرور بر حاشیه‌ها و چالش‌ها این است که برخی از مدیران ما همچون معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باید به این امور رسیدگی مجدانه‌ای داشته باشد و کار تلویزیون را به مدیران مربوطه‌اش بسپارد. ایشان توئیت‌بازی را هم باید به سمت و سوی مشکلات سینما ببرند. در شرایط بی‌عدالتی اکران و نارضایتی تهیه‌کنندگان سینما از اختصاص سانس‌ها، چه نیازی است که شما از رامبد جوان و مسئله رفتن کانادای او و همسرش حمایت کنید؟ یا به نصیحت تلویزیون بپردازید که برای جلوگیری از تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان فیلم‌های سینمایی را معرفی کنید!

امیدواریم هرچه زودتر این کش و قوس‌ها در سینما و تلویزیون به یک هدف واحد یعنی اعتلای فرهنگ و هنر ختم شود البته با حضور برخی از این مدیران که دغدغه اصلی‌شان فالوور، داغ شدن فضای مجازی و دقیقه به دقیقه اظهار فضلی در صفحه مجازی خودشان، است خیلی سخت بتوان به این سرمنزل رسید.

پربحث‌های هفته

  1. رای قاطع نمایندگان به ریاست قالیباف/ اعضای هئیت رئیسه مجلس یازدهم مشخص شدند

  2. وقتی مردم مانند رییس مجلس دهم فکر نمی‌کنند...

  3. "دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

  4. کارناوال نفتکش های ایرانی در اقیانوس ها

  5. نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

  6. شاخ «غول» هم شکستنی است...

  7. اسکورت نفتکش «فارست» توسط هواپیماها و ناوهای جنگی ونزوئلا

  8. گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

  9. درد کهنه غیزانیه، «امنیتی» نیست

  10. مجلس تراز انقلاب و حق مسکن یازده میلیونی؟!

  11. امروز تهرانی‌ها سورپرایز شدند!

  12. مجلس خدمت یا مجلس قدرت؟!

  13. تلفاتی سنگین‌تر از تلفات جنگ بر دوش ایالات متحده

  14. فطر و اعیاد مذهبی؛ آیا مسابقه شادمانی عمومی کافی است؟

  15. چرا فرزندآوری کم شده/ آیا جامعه هم پیر می‌شود؟

  16. واکنش «آشنا» به توئیت «محسن رضایی» درباره غیزانیه

  17. پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

  18. رهبر انقلاب: در عدالت نمره مطلوب به دست نیاورده‌ایم/ مجلس متعهد به وظایف، نقطه امید مردم و اتکاء مجریان است

  19. دو نشست معنادار توسط قالیباف و حاجی بابایی/ حیاط خلوت نمایندگان دوره دهم/ دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

  20. توضیح میرسلیم درباره مصاحبه با بی‌بی‌سی

  21. ریشه قتل دختر ۱۴ ساله تالشی اختلافات مذهبی نیست

  22. غیزانیه از نمای نزدیک

  23. وامی‌ برای آشنا، آشنایی برای وام !

  24. دست کارگران کوتاه و سبد معیشت بر نخیل !

  25. جزئیات عملکرد شبکه فساد خودرویی با مشارکت ۲ نماینده مجلس و مدیرعامل وقت سایپا

آخرین عناوین