سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و انتقال پیام رئیس جمهور آمریکا/ پاسخ قاطع به درخواست ترامپ

گروه سیاسی الف،   3980323099 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و انتقال پیام رئیس جمهور آمریکا/ پاسخ قاطع به درخواست ترامپ

به گزارش الف، آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن عصر روز چهارشنبه ۲۲ وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی سعدآباد به صورت رسمی مورد استقبال حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی قرار گرفت. نخست‌ وزیر ژاپن همچنین در مجموعه تاریخی سعدآباد به صورت رسمی مورد استقبال حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی قرار گرفت.

نخست‌وزیر ژاپن قبل از عزیمت به ایران در جمع خبرنگاران در فرودگاه تصریح کرد که خواستار مذاکرات منصفانه و صمیمانه با مقامات ایرانی است. آبه شینزو  پیش ابراز امیدواری کرد بتواند در کاهش تنش‌ها در غرب آسیا نقش داشته باشد.

پیش از سفر نخست وزیر ژاپن بسیاری عنوان کرده بودند وی در راستای انتقال پیام آمریکا به ایران قرار است به تهران سفر می کند. در این باره روزنامه خراسان در تحلیلی نوشته بود: آنچه انتظار ها از سفر آبه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد آن است که ترامپ و کاخ سفید اگر واقعاً به دنبال اعزام میانجی بودند در آستانه سفر «آبه» تحریم علیه پتروشیمی ایران را اعمال نمی‌کردند و روز گذشته هم از تحریم اینستکس (سازوکار تجاری مالی اروپا برای مراوده با ایران) سخن نمی‌گفتند تا نخست وزیر ژاپن را خلع سلاح نکنند. اکنون سوال این است که جو رسانه‌ای که برخی رسانه‌های خارجی و حتی داخلی درباره این سفر به راه انداخته‌اند و با عنوان میانجی آن را برجسته می‌کنند چه منشائی دارد؟

به نظر می‌رسد این فضا را باید در ادامه «نمایش مذاکره» از سوی آمریکایی‌ها دانست که با هدف تکمیل راهبرد «فشار» علیه ایران درحال اجراست. به راه انداختن فضای رسانه‌ای که مدعی میانجی گری «آبه» است باهدف اثرگذاشتن روی نظام محاسباتی مسئولان ایران است تا حداقل در میان برخی این تلقی و ذوق زدگی را ایجاد کند که شاید زمان خوبی برای مذاکره با آمریکا ایجاد شده است. همین مسئله عملاً می‌تواند صف متحد مقامات کشورمان مقابل دشمن را تضعیف کند...

 سیاست اصولی ایران همیشه این بوده که برای همه رفتارها و سیاست‌های خود منطق محکم داشته است. راهبرد فشار آمریکایی‌ها تاکنون نتوانسته است ایران را تسلیم کند به همین دلیل آنها به دنبال تاکتیک‌های مکمل برای راهبردشان هستند؛ موضوعی که هم جامعه ایران و هم مسئولان باید مراقب آن باشند.

علاالدین بروجردی هم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سفر آبه گفت: سفر آقای آبه نخست وزیر ژاپن درچارچوب روابط بین دو کشور است و ارتباطی به میانجی‌گری بین ایران و ایالات متحده ندارد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها به بسیاری از کشورها برای واسطه و میانجی‌گری بین خودشان و ایران متوسل شدند.

وی تاکید کرد:‌ قطعا سیاست ما عدم مذاکره با ایالات متحده است‌، توجه داشته باشید در یک گفت‌وگو و مذاکره، هدف تفاهم و توافق است که ما با این کشور به دست نخواهیم آورد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات برجام، گفت: سال‌ها با غربی که آمریکا هم جزءشان بود، مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم اما مشاهده کردید که از برجام خارج شدند، بنابراین چنین کشوری غیرقابل اعتماد و غیرقابل مذاکره است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و هیأت همراه تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.

به گزارش الف، در ابتدای این دیدار آقای آبه شینزو نخست وزیر ژاپن خطاب به مقام معظم رهبری گفت: من قصد دارم پیام رئیس جمهور امریکا را به جنابعالی برسانم.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر ژاپن گفتند: ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور امریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفتگو با نخست وزیر ژاپن است زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می دانیم، اگرچه گلایه هایی نیز وجود دارد.

ایشان با اشاره به صحبت های نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تأکید کردند: مشکل ما با امریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که رؤسای جمهور قبلی امریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه ترامپ می گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می توانست این کار را انجام دهد، انجام می داد اما نمی تواند.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم و با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد/ ترامپ بعد از بازگشت از ژاپن، پتروشیمی ایران را تحریم کرد آیا این پیام صداقت است؟


پاسخ روحانی به سخنگوی ترامپ
 حسن روحانی، رئیس جمهور نیز شامگاه چهارشنبه پس از مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر این کشور، اظهار داشت: «روابط ایران و ژاپن از قدمت تاریخی برخوردار بوده و امسال شاهد نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک تهران– توکیو هستیم.»

 روحانی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته ملاقات‌های سازنده‌ای میان مسئولان دو کشور بوده و دیدارهای خوبی با نخست‌وزیر ژاپن داشته‌ام که امروز هشتمین ملاقات برگزار می‌شود، گفت: «در جلسات و ملاقات‌های امروز درخصوص روابط دو کشور ازجمله همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران به‌ویژه در منطقه چابهار و سواحل مکران، گفت‌وگو کردیم.»

وی خاطرنشان کرد: «اراده و علاقه ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران و تلاش در راستای توسعه روابط مالی، علمی و فرهنگی دو کشور می‌تواند توسعه روابط فی‌مابین را تضمین کند.»

 روحانی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی در منطقه حتی با آمریکا نخواهد بود، اما اگر بخواهد جنگی علیه ایران آغاز شود، پاسخی قاطع خواهیم داد.»

بیشتر بخوانید:

روحانی: مسئولیت نگرانی‌های به وجود آمده در منطقه با آمریکاست

ژاپن: توکیو میانجی نیست/بعید است روحانی به G20 دعوت شده باشد

ابراز خوشحالی نخست وزیر ژاپن از فتوای رهبری درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای

رئیس‌جمهور ادامه داد: «نخست‌وزیر ژاپن نسبت به آینده خوشبینی قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند و در مذاکرات عنوان کردند که تغییرات مثبت در راه است.»  روحانی افزود: «بسیار خوشحالم که نخست‌وزیر ژاپن در مذاکرات امروز بر حمایت خود از برجام تاکید داشت و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت دانست.»

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ایران علاقه‌مند به ادامه توافق برجام است و اقداماتی که انجام می‌دهد در چارچوب بند 36 برجام خواهد بود.»

آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن نیز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان در نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور و تقدیر از حسن استقبال جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراه، گفت: «ژاپن و ایران کشورهای کهن تاریخی با فرهنگ و تمدنی کهن هستند که به آن افتخار می‌کنند و تا امروز روابط بسیار صمیمانه و پیوسته‌ای بین دو ملت برقرار بوده و ادامه خواهد داشت.»

اولین واکنش آمریکا به دیدار نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور ایران

«مورگان اورتاگوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه مدعی شد از تلاش‌های «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن برای کاستن از تنش‌ها میان واشنگتن و تهران حمایت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «هر کاری که نخست‌وزیر ژاپن بتواند انجام دهد [از آن حمایت می‌کنیم].»

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا: هر کاری که نخست‌وزیر ژاپن بتواند انجام دهد از آن حمایت می‌کنیم

اورتاگاس مدعی شد دولت آمریکا از هر گونه تلاش توسط متحدان این کشور برای کاستن از تنش‌ها میان آمریکا و ایران هم حمایت می‌کند. او گفت: «ما این را چند هفته پیش که در اوج تنش‌ها بودیم هم گفتیم. گفته‌ایم هر کاری که جامعه بین‌المللی بتواند برای جلوگیری از اقدامات ایران در جهت تشدید تنش‌ها انجام دهد پیامی است که امیدواریم متحدان ما آن را ارسال کند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۵۰۸۲۴۱۴:۱۰:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۲۳
آفرین و هزاز ماشالله به رهبری بابت اراده وجدیت .....باید دولت ما هم چنین اراده ای داشته باشد و کمتر کدخدا کدخدا کند..
ناشناس۹۵۱۱۳۴۱۷:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۲۳
ترامپ اول باید به برجام برگردد
ناشناس۹۵۱۴۳۳۲۲:۵۱:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۳
زمان شرط و شورط تموم شده الان موقع اقدام است فقط جنگ جنگی که در آن وزنه ها ، به سرعت مشخص میشود
ناشناس۹۵۱۵۱۴۰۰:۱۱:۳۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
حالا اونایی که منفی دادن نظرشون چیه ؟
ناشناس۹۵۱۶۳۶۰۶:۳۰:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۲۴
تنها پاسخ منطقی همین است ولی گویا بعضی در ایران دل خوشی از این پاسخ ندارند.
ناشناس۹۵۱۱۴۹۱۷:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۲۳
اسرائیل اگر فیلم آزمایش موفقیت آمیز بمب اتمی ایران را ببیند خودش با امریکا صحبت می کند تا تحریم های ایران لغو شود. غربی ها فقط زبان سلاح اتمی می شناسند.
ناشناس۹۵۱۱۶۶۱۸:۱۰:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۲۳
اگر جواب شما به ماذكره به اصطلاح قطعي نه بود چرا پيشاپيش نگفتند كه ايشون وقت خودش را تلف نكند
ناشناس۹۵۱۱۸۸۱۸:۴۰:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۳
اوباما که با ادبشون بود خودش زیر قراردادش زد اینکه یک قمار باز تمام کمال است چه انتظاری از وفای به عهد و پیمان داشته باشیم امتحانها پس داده در همه آنها هم رفوزه شده
سینا۹۵۱۲۱۰۱۹:۰۰:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۲۳
ایران شرط منطقی گذاشت : برگشت ترامپ به برجام
ناشناس۹۵۱۲۱۵۱۹:۰۷:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۲۳
ژاپن خیلی خام و مبتدیانه به موضع وارد شد و پاسخش را هم گرفت معلوم است از خودش اختیاری هم ندارد
محمد قاسمی۹۵۱۳۵۹۲۱:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۲۳
اینها همه جز بازی امریکاست قدم به قدم پلن به پلن ما داریم خامی میکنیم
ناشناس۹۵۱۸۴۱۱۱:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۲۴
ژاپن هم مثل عربستان گاو شیرده امریکاست و دیگر هیچ.
بهنام۹۵۲۷۸۹۰۲:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۳/۲۵
ژاپن اگه خام بود صنعت الکترونیکی و ماشین سازیش تو دنیا اول نبود.
ناشناس۹۵۱۴۵۸۲۳:۰۸:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۳
ای کاش مردم کشورم آنقدر در رفاه بودند و نجومی بگیر ، که نیازی به مذاکره نمی بود
ناشناس۹۵۱۴۷۷۲۳:۲۵:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۲۳
نوع برخورد رهبری درس خوبی است برای دیپلماسی ما
ناشناس۹۵۱۶۰۰۰۴:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۲۴
خدا اخر و عاقبت ما را بخیر کند به نظر میرسه دولت راحت شد مسولیت فقر وبدبختی ها را گردن نخواهد گرفت
ججه۹۵۱۶۵۸۰۷:۱۱:۴۲ ۱۳۹۸/۳/۲۴
اونکه سمت راست شینزو نشسته چقدر خوشگله !
ناشناس۹۵۱۷۴۷۰۹:۴۲:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۲۴
شینزو آشمیز شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین