نقش لباس کار در ایمنی کارکنان

گزارش بازرگانی،   3980320204

ایمنی به عنوان محافظت از انسان و کارآیی او در برابر صدمات و خطرات و پیشگیری از آسیب دیدن تعریف می‌شود. جالب است بدانید تلاش انسان در جهت ایمنی قدمتی دو هزار ساله دارد، در کتابی عنوان شده که به منظور جلوگیری از استنشاق مواد سمی، کارگران می‌بایست از ماسک‌های ایمنی استفاده می‌نمودند.

در محیط‌های کاری مختلف که خطرات متفاوتی در کمین کارکنان است رعایت اصول و استفاده از تجهیزات ایمنی نقش بسیار مهمی در محافظت از کارکنان ایفا می‌کند.


لباس کار مزایای بسیار زیادی برای ارائه کردن دارد و همین موضوع دلیل ایده آل بودن آن برای دامنه‌ی وسیعی از صنایع به شمار می‌رود. در این مطلب نگاهی به اهمیت لباس کار از منظر ایمنی خواهیم داشت.
با انواع بسیار متنوع و فراوان لباس کار موجود در بازار، به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا مدیر یک تیم، گزینه‌های زیادی برای حفاظت از کارگران و کارکنان پیش روی شماست. صنایع مختلف به منظور حفاظت فرد در برابر فضاهای خطرناک مانند مواد شیمیایی، سطوح داغ و اشیاء تیز به معیارهای ایمنی نیازمند هستند. اینجاست که اهمیت لباس کار به میان می‌آید، لباس کار نقشی بسیار کاربردی و کلیدی در فضای کار به عهده دارد.
در میان تمامی صنایع، گزینه‌هایی وجود دارند که کارکنان در آن‌ها به طور ویژه ای به لباس کار نیازمند هستند. از جمله این صنایع می‌توان به خودرو، ساخت و ساز، امداد رسانی، تعمیرات، مدیریت پسماند، ... اشاره کرد. لباس کار در موارد ذکر شده همانند حصاری از فرد محافظت کرده و از آسیب دیدن او جلوگیری می‌کند.

لباس‌های کار اساساً به منظور حفاظت از کارکنان و تطابق با قوانین مقررات سلامتی و ایمنی در محیط کار طراحی شده اند. مشاغل متفاوت به لباس‌هایی نیاز دارند که با استانداردهای مشخص آن صنعت مطابقت داشته باشند. این موضوع یکی از مواردی است که به بهبود کلی ایمنی در محیط کار منجر خواهد شد.
اهمیت لباس کار در صنایع خدماتی یعنی مشاغلی مانند ساخت و ساز، مراقبت‌های بهداشتی، نیروی پلیس، ارتش و آتش نشانی از هر دو جنبه‌ی کاربرد و اعتبار واضح است. در برخی از این مشاغل مانند آتش نشانی، لباس‌های کار به پارچه‌ها و تکنولوژی‌های تخصصی در جهت محافظت از فرد نیاز دارند. برخی از مشاغل نیازمند تجهیزات جانبی نیز هستند که می‌تواند بخشی از لباس کار مانند کلاه ایمنی برای ساخت و ساز، پیش بند برای آشپزها، کفش ایمنی برای معدن کاران و حفاران، ... باشد.
حصول اطمینان از ایمنی کارکنان همواره باید اولویت صاحبین و مدیران کسب و کارها باشد. بر اساس تجربه، بیشترین پرونده‌های غرامت کارکنان برای افرادی تشکیل شده که از تجهیزات ایمنی و لباس کار مناسب در محیط کار استفاده نکرده اند و همین موضوع باعث شده تا جراحات و آسیب‌های جدی ببینند. خوشبختانه لباس کار به شما در دستیابی به این هدف کمک فراوانی می‌کند. باید گفت پارچه‌های جدیدتر بهتر تولید شده و در برابر خطرات احتمالی مانند آتش، مواد شیمیایی، برق، ... مقاوم‌تر بوده و از فرد بهتر محافظت می‌کنند.


تجهیزات ایمنی


تجهیزات ایمنی فقط به لباس کار ختم نمی‌شود، بلکه انواع مهم دیگری را نیز شامل می‌گردد.


کلاه ایمنی


کلاه ایمنی که به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع تجهیزات ایمنی شناخته می‌شود، برای مشاغل مختلف با ویژگی‌های متفاوت طراحی می‌گردد. همانطور که می‌دانید کلاه ایمنی به عنوان یک پوشش مقاوم روی سر قرار گرفته و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند. کلاه‌های ایمنی در سه گروه کلی جای می‌گیرند: کلاه ایمنی صنعتی، کلاه ایمنی کار در ارتفاع و کلاه ماسک جوشکاری.


کفش ایمنی
کفش‌های ایمنی که در گروه تجهیزات ایمنی و حتی شاید لباس کار قرار داشته باشند، به عنوان عنصری مهم در حفظ ایمنی فرد شناخته می‌شوند. برای مشاغل مختلف بر اساس نیازها و ویژگی‌هایشان، کفش‌های متفاوتی با جنس‌های مختلف طراحی شده که در ادامه با برخی از پرکاربردترین‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.


کفش ایمنی جوشکاری و آهنگری


جنس کفش‌های مخصوص آهنگری و جوشکاری از پلی یورتان (پلی اورتان) است و بسیار مقاوم می‌باشد، چرا که هر لحظه ممکن است ذرات سوزاننده بر روی آن‌ها پاشیده شود. کفش‌های ایمنی مخصوص این شغل غالباً تا 240 درجه‌ی سانتی گراد را تحمل می‌کنند. این کفش‌ها در برابر اسید، روغن و بنزین نیز مقاوم هستند.


کفش ایمنی آتش نشانی


آتش نشانی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشاغل دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل افرادی که به این حرفه اشتغال دارند می‌بایست مجهز به بهترین تجهیزات ایمنی از جمله لباس، کلاه ایمنی و کفش ایمنی باشند. رویه‌ی کفش آتش نشان‌ها از چرم طبیعی ضخیم ساخته شده که نسوز است. این کفش‌ها همینطور در برابر جریان الکتریسیته نیز عایق هستند. فولادی که در قسمت جلویی کفش به کار رفته پاها را از آسیب دیدن به دلیل ضربه‌ی اشیاء سنگین حفظ می‌کند.


کفش ایمنی حفاران و معدن کاران


پوتین حفاری و یا همان کفش مخصوص حفاری عموماً طوری طراحی می‌شود که از خستگی پاها جلوگیری کند. این نوع از کفش با قسمت زیرین محکمی که دارد بسیار با دوام است.


کفش ایمنی برق کاران


کفش ایمنی مخصوص برق کاران با کفه‌ی پلاستیکی ساخته می‌شود تا فرد را از خطر برق گرفتگی در امان نگاه دارد.
افرادی که با مواد خورنده سر و کار دارند بایستی از کفش‌هایی از جنس بوتیل که در برابر این مواد مقاوم است استفاده کنند.


دستکش ایمنی


دستکش‌های ایمنی نیز بخشی از تجهیزات ایمنی هستند که برای مشاغل مختلف در انواع متفاوت عرضه می‌شوند. دستکش‌های ضد اسید، دستکش‌های ضد حریق، دستکش‌های جوشکاری و دستکش‌های عایق برق از جمله مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

از دیگر تجهیزات ایمنی می‌توان به عینک ایمنی، گوشی ایمنی، کمربند ایمنی و تجهیزات کار در ارتفاع اشاره کرد.


دیگر مزایای لباس کار


لباس کار تنها در بهبود ایمنی کارکنان مؤثر نیست، بلکه موارد زیادی هستند که در گروه مزایای لباس کار قرار دارند که در ادامه با خلاصه ای از آن‌ها آشنا خواهیم شد.


عملکرد بهتر


لباس کار برای تمامی کارکنان مفید به حساب می‌آید. از دیدگاهی دیگر اگر بخواهیم اهمیت لباس کار را بررسی کنیم باید بگوییم لباس کار در افراد حس تعلق خاطر به یک تیم بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند. عملکرد کارکنان زمانی که خود را عضوی از یک تیم بزرگ ببینند بسیار بهتر و خلاقانه تر خواهد بود.


ایجاد آگاهی از برند


در برخی از موارد و برخی از مشاغل لباس کار جنبه ای تبلیغاتی برای یک کسب و کار دارد، چرا که منجر به آگاهی افراد از برند می‌شود. این عمل که در زیر گروه برندینگ قرار دارد، هم برای کسب و کارهای کوچکی که در حال رشد هستند و هم برای کسب و کارهایی که به خوبی شناخته شده اند مفید است.


خلق تصویری حرفه ای از کسب و کار


برای اکثر کسب و کارها موضوعی وجود دارد که می‌تواند منجر به نگرانی صاحبین آن کسب و کار شود و آن غیر حرفه ای به نظر رسیدن پرسنل است. لباس‌های حرفه ای که مختص به فضای کار هستند این مشکل را حل کرده و به عنوان راه حلی آسان و دست یافتنی در جهت حرفه ای بودن به شمار می‌روند. از طرف دیگر خلق ظاهر ثابت کارکنان که از طریق پوشیدن لباس کار و یونیفرم محقق می‌شود، یکی از مهم‌ترین مزایای لباس کار به شمار می‌رود.


نکاتی در باب ایجاد ایمنی در محیط کار


همانطور که تجهیزات ایمنی در ایجاد ایمنی نقش مهمی دارند، عملکرد افراد در محیط کار نیز بسیار مؤثر است. حال که با انواع تجهیزات ایمنی آشنا شدیم به نکاتی بسیار کوتاه خواهیم پرداخت که از طریق آن‌ها ایمنی در هر نوع محیط کاری محقق می‌شود.
از عوامل لغزش‌زا بر سطح زمین جلوگیری کنید. متأسفانه لغزش به عنوان یکی از عوامل مهمی شناخته می‌شود که باعث بسیاری از جراحات در محیط کار بوده است.


میزان گرد و غبار را کنترل نمایید. شاید جالب باشید بدانید که انباشتگی بیش از 0.8 میلی متر گرد وغبار که در حدود 5 درصد از سطح یک اتاق را پوشش می‌دهد، می‌تواند باعث انفجاری شدید شود. این میزان از گرد و غبار به اندازه‌ی ضخامت یک سکه است.
به هم ریختگی‌ها را نظم دهید. توجه به این نکته که به هم ریختگی و بی‌نظمی می‌تواند عامل بسیاری از مصدومیت‌ها شود بسیار ضروری است.


خطرات آتش سوزی را بر طرف کنید. در محیط کار بایستی از تجمع مواد قابل اشتعال جلوگیری به عمل آورده شود. در حقیقت مواد قابل اشتعال می‌بایست تنها به اندازه‌ی نیاز در محیط کار نگهداری شوند و مابقی آن‌ها به یک انبار ایمن منتقل گردد. فراموش نکنید که لباس کار شما نباید به این گونه مواد آلوده شود.


از ریختن اشیاء جلوگیری کنید. استفاده از تخته‌های محافظ، ریل‌های محافظ و یا روکش‌ها می‌تواند مانع از سقوط اشیاء گردد. محیط کار باید از چیدمانی برخوردار باشد که کارکنان هنگام رفت و آمد در معرض خطر نباشند.
در پایان به خاطر داشته باشید همانطور که استفاده از تجهیزات ایمنی مهم است، بازرسی آن‌ها نیز ضروری تلقی می‌گردد.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین