مجازات‌های بانکی برای دارندگان چک برگشتی

گروه اقتصادی الف،   3980317005 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجازات‌های بانکی برای دارندگان چک برگشتی را می توان از توقف انجام عملیات‌های بانکی تا ممنوعیت افتتاح حساب و توقف واریز وجه به حساب فرد خاطی عنوان کرد.

مجازات‌های بانکی برای دارندگان چک برگشتی

به گزارش مهر، قانون جدید چک که حاصل یک اصلاح طولانی در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با قانون قدیم چک است، این روزها به یکی از ابزارهای مهم برای بازگرداندن اعتبار به چک در اقتصاد ایران تبدیل شده است. مدتی است که قانون جدید چک از سوی بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ شده تا بتوان بر مبنای آن، علاوه بر اینکه تعداد چک‌های برگشتی را کاهش داد، بلکه شرایط را به نحوی مدیریت کرد که خودکنترلی‌های لازم از سوی دارنده چک بر روی صدور چک معتبر صورت گیرد.

واقعیت آن است که چک به یکی از ابزارهایی طی سال‌های گذشته در اقتصاد ایران تبدیل شده بود که بر اساس آن، هر فردی در مراودات تجاری خود به جای پرداخت وجه نقد و البته بیشتر در فضای رکودی اقتصاد ایران، چک را ملاک عمل قرار می‌داد و تلاش می‌کرد تا پرداخت خود را به تعویق انداخته و بر این اساس، فرصت بیشتری داشته باشد تا وجه حاصل از کسب و کار و فروش کالای خود را به فروشنده کالا یا مواد اولیه‌ای را که خریداری کرده بود، بازگرداند و از طریق آن، رونق بیشتری به کسب و کار خود دهد، اما به مرور این دریافت و پرداخت با تأخیر وجه کالای فروخته شده، منجر به شکل‌گیری گودالی دردسرساز در اقتصاد ایران به نام چک برگشتی شده بود.

آمارهای رسمی از صدور چک برگشتی

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، در بهمن ماه سال گذشته تعداد چک‌های برگشتی ۶۴۲ هزار فقره بوده که ارزشی معادل ۸۲ هزار میلیارد ریال داشته است. البته بانک مرکزی به این نکته هم اشاره می‌کند که صدور چک‌های بلامحل کاهش یافته است؛ اما همچنان سهم عدد و رقمی بالایی در اقتصاد ایران دارد.

این آمارها به این نکته اشاره دارد که حدود ٦١٦ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٧٦ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ١٣٩٧ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۵.۹ درصد و از نظر ارزش ۹۲.۸ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده و در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢٠٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٤٠ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۴ درصد و از نظر ارزش ۹۰.۲ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

قانون جدید چک دقیقاً چه می‌گوید؟

حسن روحانی، رئیس جمهور ۴ آذرماه قانون چک را برای اجرا ابلاغ کرده است. این در حالی است که در این اصلاحیه، در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، به تقاضای دارنده چک بانک مکلف است مبلغ موجودی در حساب را به دارنده چک بپردازد و دارنده با قید مبلغ دریافت‌شده پشت چک، آن را به بانک تسلیم کند.

همچنین بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فوراَ کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه‌ای با مشخصات مذکور در ماده قبل، آن را به متقاضی تحویل دهد.

اما به تازگی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی بخشنامه‌ای به نظام بانکی ابلاغ کرده که بر مبنای آن، پرداخت وجه چک از سایر حساب‌های دارای موجودی فرد صادرکننده چک نیز امکان پذیر شده است که البته با اما و اگرهای حقوقی از سوی کارشناسان مواجه شده است و باید در این رابطه منتظر اظهارنظر رسمی بانک مرکزی هم بود؛ اما بر اساس این دستورالعمل که بر مبنای مفاد قانون جدید چک و دستورالعمل حساب جاری بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است، در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، بانک‌ها مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب‌حساب به‌ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت و همچنین مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به‌میزان مبلغ چک هستند.

در این بخشنامه تاکید شده بود که در زمینه عملیاتی نمودن مفاد جدید قانون چک به‌منظور مسدودی حساب در صورت کافی نبودن موجودی حساب، تأکید شده که باید مشخصات صادرکنندگان چک برگشتی از سوی بانک مرکزی جهت شناسایی حساب‌های ایشان و انسداد مبالغ چک‌های برگشتی از طریق بستر سامانه کاشف انجام شود که پس از اعمال تغییرات لازم اعلام خواهد شد؛ استفاده از سامانه کاشف در این زمینه در دستور کار بوده و با عملیاتی‌سازی نسخه جدید کاشف در آینده‌ای نزدیک این مورد به سامانه تعاملی کاشف افزوده خواهد شد.

مجازات‌های بانکی برای دارندگان چک برگشتی

اما اگر یک فرد دارای چک برگشتی باشد، برخی مجازات‌های بانکی در انتظار او است که بر مبنای آن یک فرد دارنده چک برگشتی، نه تنها اجازه افتتاح حساب جدید نخواهد داشت، بلکه اجازه دریافت وام جدید را نیز نخواهد داشت. یک مقام مسئول در نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که اگر یک فرد چک برگشتی داشته باشد، دیگر اجازه افتتاح حساب جدید نخواهد داشت و اجازه دریافت تسهیلات نیز وجود ندارد؛ بنابراین کسی که چک صادر می‌کند باید حواسش جمع باشد که می‌تواند آن را پاس کند یا خیر.

وی افزود: در فازهای بعدی، کار به نحوی طراحی شده تا فردی که چک برگشتی دارد، سند خودرو، سند ملک هم نتواند بگیرد و عضو هیأت مدیره شرکت هم نتواند بشود و ممنوع الخروج هم بشود. پس هر چیزی که نیاز به ثبت دارد، در مورد فردی که چک برگشتی دارد، متوقف شود. در این صورت حتی می‌توان در شرایط سختگیرانه، واریز وجه به حساب دارنده چک برگشتی را هم متوقف کرد.

به گفته این مدیر بانکی، اگر این اتفاقات رخ دارد، دیگر نیازی نخواهد بود که فرد بابت داشتن چک برگشتی، زندانی شود. اعتبار به چک بازخواهد گشت. نباید انتظار داشت که همه منضبط باشند، بلکه ضمانت‌های اجرایی باید به سمتی پیش رود که بخشنامه اثرگذار باشد.

دیدگاه کاربران

اسدی۹۳۹۶۰۲۰۹:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
تنها راه حل مشکل چک تضمین پرداخت وجه چک توسط بانک ها است. کاری که در همه دنیا انجام میشود و در صورتی که شخصی چک بلامحل صادر کند خود بانک ضمن پرداخت وجه چک باید از صادر کننده شکایت کرده و اموالش را ضبط کند نه دارنده چک.
ناشناس۹۳۹۶۱۳۰۹:۵۰:۰۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
كجا دنيا همچين قانونى وجود دارد اگر من چك كشيدم بعدا اختلاف پيدا كردم با صاحب چك ايشان حق شكايت داره ولى حق برداشت از ساير حساب ها خودم نبايد داشته باشه قبل از صدور حكم شما با اين كار بيشنر كارها قفل ميكنيد دولت كمبود داره و چون نميتواند جواب بازار بدهد شروع به اذيت كردن جابجايى پول دادن پول نقد كارت به كارت كردن و ده ها تبصره كه اجازه نميدهد ملت از پول خودش استفاده كنه
ناشناس۹۴۰۰۰۹۱۸:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۱۷
چک بی محل نکش به مشکل نخوری
ناشناس۹۳۹۶۱۷۰۹:۵۵:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۷
كم است بايد براى مبالغ بالا حكم اعدام صادر بشه مملكت بى صاحب شد؟ و قوانين تصويب كردى كه در كل دنيا بى نظير است كاسب جزء به هر علتى چك اش برگشت ميخوره شما بايد از زندگى ساقطش كنى چرا ؟؟؟ وقتى شاكى نداره و مردم بدون شكايت ميخواهد مشكلاتشون حل كنند چرا دولت دخالت ميكند شما اول مشكلات اقتصادى حل كنيد ثبات إيجاد كنيد امنيت شغلى اقتصادى بوجود بياوريد بعدا حكم و قانون بنويسيد
ققنوس۹۳۹۶۴۹۱۰:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۳/۱۷
در یکسال اخیر با تغییر قانون و سختتر کردن شرایط داشتن دسته چک باعث بهتر شدن اوضاع و با ارزش شدن چک و صادرکننده ان شده اند قبلا وقتی چکی برگشت میخورد بانک همراه با چک سند برگشت ان را که مشخصات صادرکننده در ان بود را به شما تحویل میداد که اکثرا در این فرم ادرس سکونت صادر کننده واضح نبود!!!!!!!!
ناشناس۹۳۹۶۵۵۱۰:۳۹:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۱۷
خیلی عالی است
ناشناس۹۳۹۹۳۷۱۷:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۱۷
سوال دارم از شما اگر من شهرستانى از بازار تهران يا شركتى جنس خريدم و چك دادم ولى شركت اجناس بارگيرى نكرد تكليف چيست چك بايد پاس كنم يا برگشت بزنم
ناشناس۹۳۹۶۶۳۱۰:۴۸:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
چیزی که در این بین اهمیت داره این هست که باید بانک مرکزی در وهله اول از افتتاح حساب های مختلف در شعب بانکها جلوگیری کنه به عبارت دیگه باید هر فرد بتونه فقط یک حساب جاری، قرض الحسنه و یا پس انداز در یک بانک داشته باشه در حال حاضر بجای مبنا قرار گرفتن بانک ، شعب بانکی ملاک افتتاح حساب هستند و افراد می تونن در شعب مختلف یک بانک حسابهای مختلفی داشته باشند و عملا محدودیتی در افتتاح حسابهای جاری در شعب مختلف یک بانک نیست که این موضوع زمینه سوء استفاده رو قطعا فراهم میکنه. اینکه اگر فردی چک برگشتی داشته باشه و یا وام معوق به صورت سیستماتیک ممنوع الخروج بشه، حق نقل و انتقال ملک و ماشین از اون سلب بشه و یا سایر حسابهای اون فرد در سایر بانکها مسدود بشه و یا به میزان مبلغ بدهی از اون برداشت بشه اقدام خیلی خوبی هست ولی اینکه امکان واریز وجه به حساب اون فرد هم میسر نباشه موضوع بیهوده ای هست شاید بهتر باشه بانک مرکزی سیستم موجودی منفی رو برای حسابهای بانکی افراد تعریف کنه که بر مبنای اون اگر فردی چک برگشتی داشته باشه و یا وامی رو از سیستم بانکی گرفته باشه و پرداخت نکرده باشه در صورتی که موجودی سایر حسابهای اون فرد در بانکها کافی نباشه بجای دردسرهای دادگاه و این دست موارد بصورت اتوماتیک حساب اون فرد منفی بشه و تا زمان بر طرف شدن حساب منفی اون فرد هم ممنوع الخروج بشه هم نتونه معامله کنه و هم نتونه حساب جدید ی رو افتتاح کنه و یا وام بگیره این مورد خیلی منطقی کردن از زندانی کردن فرد بدهکار هست
ناشناس۹۳۹۹۱۷۱۶:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۱۷
قبل از همه اين مجازات نبايد بفهمى چرا طرف چك را برگشت زد و پاس نكرد مگر بابت همه چك ها كه برگشت خورد حق با دارنده چك بود دادگاه و قوه قضاييه وسط چكاره است
ناشناس۹۴۰۰۱۵۱۸:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
چک در سیستم بانکی برای سهولت در نقل و انتقال پول تعریف شده نه ابزار ضمانت
ناشناس۹۳۹۹۸۳۱۸:۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۳/۱۷
منفی شدن موجودی حساب های بانکی به میزان بدهی معوق وام و یا مبلغ کسری چک ایده خیلی خوبی هست در این صورت مجازات هایی مثل ممنوع الخروج شدن و یا ممنوع المعامله شدن و ممنوعیت برای افتتاح حساب بانکی و یا گرفتن وام به راحتی به توجه به این موضوع قابل پیگیری خواهد بود
قوانین۹۳۹۶۷۶۱۱:۲۰:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۱۷
قوانین سخت خوبه اما ای کاش به فکر بهبود وضعیت اقتصادی جامعه بودین یک کاسب وقتی ورشکسته بشه با این اقتصاد دیگه دسته چک و ... براش مهم نیست کلا میبنده میره چون چیزی نداره که بخواد مسدود بشه یا نشه
ناشناس۹۳۹۷۰۳۱۲:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۱۷
چك دادن بابت يك معامله به فروشنده ايشان عمل نكرد چك را برگشت زدم تكليف چيست از زندگى ساقط ميشم يا پول بابت معامله كه انجام نشده بلوكه ميشه بعنوان مثال يك ميليارد بابت خانه ولى فروشنده نيامده محضر ايا ميتوانه چك را از حساب ها ديگر برداشت كنه چى قانونى مزخرف بايد قانون عليه كسانى كه شاكى دارن و با حكم دادگاه عمل بشه چك كشيدم فرستادم بازار جنس پيش خريد كردم تحويل ندادن چكار كنم لطفا راهنمايي كن كلى جواب ندى راه حل بدهيد
ناشناس۹۳۹۷۰۴۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۷
واقعا کاری عالی هست البته اگر اجرا شود.
ناشناس۹۳۹۷۴۹۱۳:۳۵:۵۱ ۱۳۹۸/۳/۱۷
خوبه ولي بايد مكانيزم رفع سوء اثر خيلي سريع هم طراحي بشه كه اگه كسي يه چك برگشتي داشت بد بخت نشه
ناشناس۹۳۹۸۰۴۱۴:۲۷:۲۲ ۱۳۹۸/۳/۱۷
برای مدیران بازنشسته بانک تجارت که به قانون عدم بکار گیری بازنشستگان عمل نکرده اند مجازاتی در نظر گرفته نشده
ناشناس۹۳۹۸۶۸۱۵:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۱۷
فقط این بانکها بگویند چطور به 1 نفر مانند داماد فلان وزیر بدون داشتن حساب بانکی و ضامن 210 میلیارد تومان پول دادند بعد بیایند مجازات برای چک بانکی تعیین کنند.
ناشناس۹۳۹۹۲۱۱۶:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۳/۱۷
از كجا معلوم است حق با دارنده چك نه صاحب چك شما ميدانيد ٩٠ در صد پرونده ها چك برگشتى قاضى حق به صاحب چك داد و شاكى محكوم شد
محسن۹۴۰۰۱۰۱۸:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۳/۱۷
واقعا چک بی ارزش و شکایت از صادرکننده چک آنقدر زمان بر و هزینه بر بود که من دوسال پیش خسارت خیلی زیادی از خریدار خونه ام که چک داده بود به زندگی من وارد شد ولی بنظر میاد که اینبار از آن ور پشت بام افتاده ایم باید کلا" هر شخص فقط یک حساب جاری و از حساب نوع دیگر فقط یکی داشته باشد کلاهبرداران ده ها حساب جاری و دسته چک دارند ، عملا" خیلی از مردم را همین ها ، بدبخت کردن با چک بی محل
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  2. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  3. بازی با کلمات

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین