دو دیپلمات سابق ایران و عربستان: زمان گفتگوی رهبران عربستان و ایران فرا رسیده است

گروه جهان الف،   3980224203 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو کارشناس ارشد سعودی و ایرانی، در تحلیلی عنوان کردند که کلید صلح در منطقه به دست ایران و عربستان است.

دو دیپلمات سابق ایران و عربستان: زمان گفتگوی رهبران عربستان و ایران فرا رسیده است

به گزارش خبرآنلاین، سید حسین موسویان وعبدالعزیز صغر طی سرمقاله ای در روزنامه آمریکایی نوشتند:ما بعنوان دو شهروند و کهنه سرباز سیاست خارجی دو کشورایران و عربستان این مقاله را می نویسیم،دوکشوری که اکثرآمریکایی ها درگیر جنگ معنوی فرض میکنند. درحقیقت بعد از چند دهه تقابل نیابتی و روابط منجمد بین دوکشورما، معتقدیم زمان استقرار یک صلح پایدار درمنطقه فرارسیده است.

در ادامه یادداشت سید حسین موسویان و عبدالعزیز صغر در نیویورک تایمز آمده است :

هیچکدام از ما آرمانگرای ساده اندیش نیستیم. ما هردو واقعگرایانی هستیم که به یکدیگر اعتماد نداریم و درسطح دولت هایمان نیز این بی اعتمادی متقابل وجود دارد.  درعین حال ما شاهد عواقب مخرب بحرانهای جاری در منطقه مثل سوریه، یمن، لبنان، بحرین و عراق هستیم که کشورهایمان با هم در رقابت هستند. با وجود اینکه ما هردو طرف مقابل را عامل این وضعیت میدانیم، اما هردو نیز توافق داریم که بحرانهای جاری درمنطقه پرهزینه و موجب بی اعتمادی مردم شده ضمن اینکه باعث به هدر رفتن غیر قابل محاسبه منابع و جان باختن بیشمار انسانهایی شده که باید صرف ساختن خاورمیانه میشد و نه نابودی آن.

لذا زمان گفتگو حالاست زیرا که وضعیت بحرانهای تاریخی منطقه به نقطه ای رسیده که نیازمند و مستعد دیپلماسی است.

اول درعراق، دوکشورایران و عربستان سعودی دولت جدید در بغداد را درآغوش گرفته اند، دولتی که توسط یک رئیس جمهور و یک نخست وزیر عملگرا هدایت میشود و روابط خوبی با هردوکشور ما دارد. این یک گشایش مهمی است که باید از آن استفاده کرد.

دوم اینکه با کاهش خشونت و شکست داعش، جنگ در سوریه به مرحله پایان نزدیک میشود.هردو کشور ما معتقدند که تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود.ما دعوت میکنیم که به اصل عدم مداخله احترام گذاشته شود و همه بپذیرند که این حق ملت سوریه است که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرد.

سوم در مورد یمن هرچند ما دونفر درمورد علل و ریشه بحران با هم اختلاف نظر داریم اما توافق داریم که این بحران موجب بروز یک فاجعه انسانی شده و باید ظرف چند ماه آینده درچهارچوب روند سازمان ملل به آن خاتمه داد.

در لبنان نیز دولت جدید روی کار آمده واین ملت لبنان است که باید در مورد مسائل کشورشان تصمیم بگیرند. و نهایتا هم درمورد بحرین ما دونفر طرفدار حفظ حاکمیت و تمامیت و دموکراسی و ثبات براساس تصمیم و رای مردم این کشورهستیم. 

نهایت اینکه بابرقراری ثبات نسبی در این پنج کشوری که سالها درگیر ستیز و بیچارگی بوده ، می توان استقرار صلح پایدار در منطقه را آغاز کرد. باوجودیکه هریک از ما طرف مقابل را درمورد بی ثباتی در منطقه سرزنش میکنیم، اما باتوجه به ماهها گفتگوهای دشوار، به این نتیجه رسیده ایم که شرایط برای گفتگوی مستقیم ازطریق کانالهای باز بین دو دولت و ملت فراهم است. لازم نیست برای شروع گفتگو، در مورد همه چیز از قبل توافق کرده باشیم. دشوارترین بخش کار همان برداشتن اولین قدم برای گفتگوی مستقیم است تا بتوان در برخی از موضوعات به توافق رسید.

شهروندان دوکشور باید برای ما و جهان دراولویت باشند. ایران و عربستان مشترکا جمعیتی بالغ بر 115 میلیون نفر دارند که حدود یک سوم آن زیر 25 سال است. چه بخواهیم یا نخواهیم، آینده نسل جوان ما بهم پیوسته است.

صلح پایدار درمنطقه ایجاب میکند که تهران و ریاض روابط دوجانبه و همکاریهای منطقه ای حسنه داشته باشند. ایران و عربستان اختلافات مهمی دارند اما درموارد مهمی هم منافع مشترک دارند همچون امنیت انرژی، عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی و ثبات درخاورمیانه. ما امیدواریم که بجای گسترش  اختلافات، رهبران دو کشورما بنای دوستی مشترک دوملت ایران و عربستان را پایه گذاری نمایند، دوملتی که ستون های مهم جهان اسلام هستند.

 

*عبدالعزیر صغر رئیس مرکزمطالعات خلیج کشورعربستان و سید حسین موسویان سخنگوی پیشین هسته ای ایران و متخصص امورخاورمیانه دانشگاه پرینستون و سخنگوی پیشین هسته ای ایران.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۰۶۸۷۹۲۱:۰۵:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
زمان نابودی سعودی فرا رسیده
ناشناس۹۰۷۰۸۰۲۳:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
باید زندگی کرد و زندگی کردن دیگران را هم به عنوان اصلی بدیهی به رسمیت شناخت . نتیجه چند دهه شعار و آرزوی نابودی این و این فقط باعث نابودی اقتصادی خودمان شده است. کمی فکر کنید.
ناشناس۹۰۷۳۶۰۰۸:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
حرف درستی است. ولی مشکل اینجاست که طرف مقابل شما خودش به این موضوع اعتقادی ندارد. البته با کمی تفاوت در مفاهیم. اسراییل فلسطین را اشغال می کند. و آدم کشی و کودک کشی می کند. امریکا در کشور های دیگر کودتا می کند و جنگ راه می اندازد. و به دنبال اعمال سلطه کامل خود در تمام نقاط دنیاست. و در این راه از هیچ راه غیر اخلاقی و غیر انسانی فرو گذار نمی کند. کشور های عربی دموکراسی را در کشورهایشان تعطیل کرده اند و با تامین منافع کشورهای غربی مجوز حق خوری و خفه کردن شیعیان را در کشورهایشان گرفته اند. جنایت های داعش و عربستان در منطقه و یمن هم که دیگر گقتن ندارد. می بینید که آنها فقط به فکر منافع خود هستند و برای رسیدن به منافع خود حاضرند هر جنایتی بکنند و از هر جنایات همپیمانان خود چشم بپوشند. اما اگر ایران بخواهد جلوی ظلم آن ها ایستادگی کند می شود دشمن. شما می گویید برای زندگی دیگران باید حق و احترام قائل شد.و شعار مرگ نداد. اما توجه کنید آنها در عمل بر علیه هرکس و هرچیز که مخالف منافع خودشان باشد شعار مرگ را عملا بر روی آن اجرا می کنند.!!!!!!!
ناشناس۹۰۶۸۸۹۲۱:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
من از عربستان خوشم نمیاد ولی آیا حمله کنندگان به سفارت محاکمه شدند و عذرخواهی انجام شد؟
ناشناس۹۰۷۳۶۱۰۸:۲۱:۰۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
ربات بیچاره با الفبای فارسی وقتی می نویسی باید سوالت این باشه 1- عربستان از حادثه جده برای نوجوانان ایران عذرخواهی و مجازات کرد. 2- از حادثه منا عذر خواهی و پول خون ها راداد؟ ها فهمیدی با غیرت
ناشناس۹۰۶۸۹۷۲۱:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۲۴
همیشه ایده دیپلماسی جذاب است اما واقعا وقتی پی می بریم عمق درک دو دیپلمات در این حد است به سرعت جذابیت گزینه گفتگوی دیپلماتیک رنگ می بازد. من هم معتقدم گفتگو همیشه بهتر از دندان نشان دادن به همدیگر است اما باید درباره ظرفیت گفتگو واقع بین بود. سیاستهای بنیادین و وجودی ایران و عربستان ذاتا متعارض اند بنابراین، گفتگو در بهترین حالت، زمان، نوع و شکل تخاصم را تغییر می دهد. بدون تغییر در فلسفه وجودی حداقل یکی از این دو کشور، تعارض گریزناپذیر است.
حسن۹۰۷۴۴۴۰۹:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۲۵
از این تضادهای ساختگی چه خیری به مردم دو کشور و منطقه رسیده است؟ این تضادها ساخته و پرداخته سیاستمدارانی هست که چون در جلب رضایت مردم خود از راه های متعارف ضعیف عمل کرده اند با دشمن سازی .. به دنبال جلب حمایت مردمی و سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خود هستند. یک جوان عربستانی و یا یک جوان ایرانی در حالت عادی هیچ دلیلی برای دشمنی با هم ندارند ..
ناشناس۹۰۶۹۵۰۲۱:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۴
آقای موسویان بهتره نظرات خودش رو برای همون زندگی در آلمان و آمریکا نگه داره و بیشتر از این در روابط خارجی ایران نظر نده
ناشناس۹۰۷۴۱۳۰۸:۵۵:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بیا ایران با هم صحبت کنیم
ناشناس۹۰۷۰۱۹۲۲:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۲۴
واقعا مقاله بسيار عالي بود تا كي تفرقه تا كي جنگ تا كي خونريزي تا كي اجازه دخالت دادن به كفار براي دخالت در امور مسلمين
ناشناس۹۰۷۲۴۲۰۴:۰۰:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
مذاکره همیشه خوب بوده ولی به نظر شما با کسی که دست نشانده آمریکاست و فقط برای شیر دادن به امریکا بر مسند قدرت نشسته میشه مذاکره کرد؟
ناشناس۹۰۷۱۴۲۰۰:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۲/۲۵
موافقم با این تصمیم
ناشناس۹۰۷۳۱۶۰۷:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۵
چرا باید مقاله در روزنامه امریکایی منتشر بشود ؟ در واقع این یعنی پیام به آمریکاییها چرا که ایرانیها و عربستانیها روزنامه آمریکایی نمی خوانند مگر گروهی اندک . اما خوب است که دست دیگران را از منطقه قطع کنیم . رهبر هم در مورد کشورمان نیز همین را می گویند که چرا دیگران باید در امور داخلی کشور دخالت می کنند ؟ وچرا بایدگروهی به غرب و کدخدا دلبسته باشند .؟ . به جوانان تکیه کنیم . که البته دولت فعلی بحق به این مطلب جامه عمل پوشاند و هر چه توانست پیر ها را در دولت بکار گرفت .
صف۹۰۷۳۶۵۰۸:۲۳:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۵
مادامیکه آقای صغر و حکومت عربستان خلیج فارس را به رسميت نشاسند و مثل همین مقاله که در انتهای آن آقای صغر از کلمه خلیج فقط استفاده کرده است هیچ بحثی به نتیجه نمیرسد.
ناشناس۹۰۷۳۷۰۰۸:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۲۵
خود بن سلمان میگه تا ایران دم از شخصی به نام امام زمان میزنه روابط ما درست نمیشه بدونید تا اعتقادی داریم نه غرب و اسرائیل ونه وهابیت (نه اهل سنت) با ما روابط خوبی پیدا نمیکنن
ناشناس۹۰۷۵۶۴۰۹:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۵
رئیس مرکز مطالعات خلیج .این دیپلمات بدیهی ترین اصول بین المللی را نمیداند خلیج فارس یک سند بین المللی و پذیرفته شده است چطور ایشان از آن بی خبر است و انتظار دارد مسائل و مشکلات استراتژیک حل شود
ناشناس۹۰۷۵۶۶۰۹:۴۷:۴۱ ۱۳۹۸/۲/۲۵
بطور کلی، گفتگو و مذاکره بسیار جذاب و انسان دوستانه بنظر می آیند. ولی عمق فاجعه را در نتایج پیشنهاد دهندگان مذاکرات در طول تاریخ باید دید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین