نوشتیم تاکتیک شما بخوانید فلسفه فوتبال/ از کلوپ و پپ تا برانکو

گروه ورزشی الف،   3980221025 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

فوتبال با نگرش و فلسفه مربیان به بازی جذابی مبدل شده که جهان را به دو نیم تقسیم کرده است.

نوشتیم تاکتیک شما بخوانید فلسفه فوتبال/ از کلوپ و پپ تا برانکو

به گزارش فارس،‌ فوتبال با حضور مربیان با دانش به صحنه جدال تفکرات متفاوت مبدل شده و این ورزش را به یک شطرنج نفس‌گیر تشبیه کرده است.در واقعیت فوتبال با نگرش و فلسفه مربیان به بازی جذابی مبدل شده که جهان را به دو نیم تقسیم کرده است.نیمی از جهان که فوتبال می‌بینند و نیمی که فوتبال نمی‌بینند.

در اختیار داشتن یک مربی با دانش یکی از اصول اصلی موفقیت به حساب می‌آید و باشگاه بزرگی چون بارسا،‌رئال،‌بایرن،‌ یوونتوس، منچستر و دیگر غول‌های اروپا با اتکا به این امر همواره در قله فوتبال اروپا و جهان خودنمایی می‌کنند.در دو دیدار نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا قدرت انگیزه و تاکتیک را در نمایش بازیکنان لیورپول و تاتنهام در تحت تاثیر کلوپ و پوچتینو مشاهده کردید.

سیستم تحت تاثیر فلسفه

در فوتبال سیستم‌های پایه‌ای وجود دارد که شکل آرایش بازیکنان در میدان را نشان می‌دهد مثل 2-4-4 یا 3-3-4 یا 2-5-3 که تا حدی بخشی از سیستم‌های پایه به حساب می‌آیند.اما این سیستم زمانی رنگ و بوی خلاقیت و تفاوت به خود می‌گیرد که با فلسفه یک مربی شکل و بوی جدیدی به خود می‌گیرد.به فرض مثال تعریف وظایف جدید برای هر بازیکن در هر بازی نوع فلسفه و نگرش یک مربی را نشان می‌دهد.آنچلوتی مربی به حساب می‌آید که 2-4-4 لوزی را در میلان و رئال به شکل جدید به دنیای فوتبال معرفی کرد و آنتونیو کونته کاربردی جدید از سیستم 2-5-3 را در یووه و ایتالیا در حالی که همه این سیستم را منسوخ شده می‌پنداشتند به دنیا عرضه کرد.پپ گواردیولا در بارسا فوتبالی بر پایه سیستم 3-3-4 به نمایش گذاشت که هیچی تیمی یارای مقابله با آن را نداشت و همکنون هم با این روش و فلسفه من سیتی را دگرگون کرده که فقط خود او با تلفیق جوانی و چالاکی و حرکات بدون توپ و با همان تیکی‌تاکا قادر به انجام آن است.

الفبای انگیزشی در فوتبال

روحیه جنگ ستیزی و جدال با حریف به مانند جنگجویان اساطیری الگوی است که اسکولاری در روح بازیکنان خود جستجو می‌کند و با نمایش فیلم گلادیاتور پیش از بازی‌های حساس برای شاگردانش بارها آنها را تهیج کرد و این فلسفه را به اجرا گذاشته بود.یورگن کلوپ مربی با انگیزه و با دانش لیورپول هم در چند فصل اخیر ستاره آنفیلدی‌ها بوده است و در بازی مقابل بارسا به خوبی شاهد این انگیزه و روح تیمی در میدان بودیم.البته در تیم لیورپول فلسفه کلوپ بیشتر از ستاره‌ها مورد توجه است.مورینیو هم که با تفکرات سخت دفاعی و تکیه بر ضد حمله نمایش خاص با پورتو، چلسی و اینتر و رئال در اروپا به نمایش گذاشت که رفته رفته با ظهور سیستم‌های تهاجمی که بیشتر مورد اقبال فوتبالدوستان و باشگاه‌ها قرار گرفت در سایه ماند.خوزه در دوره‌ای که هیچ تیمی یارای مقابل بارسا را نداشت با اتکا به بازی کنترلی تنها مربی بود که چند بار توانست فلسفه بارسا را از جام محروم کند.

برانکو نمونه داخلی 

در چند سال اخیر مستر برانکو در فوتبال ایران هم با فلسفه خود پرسپولیس را متحول کرده است و با در نظر گرفتن فصل جاری برای چهارمین فصل متوالی است که سرخپوشان پایتخت مدعی اصلی قهرمانی هستند.پرسپولیس در صورت نرمال بودن شرایط مالی و سخت‌افزاری فوتبالی را به نمایش می‌گذارد که برنامه و تاکتیک در آن موج می‌زند.پرسپولیس با اصل کارهای ترکیبی و ستون سازی برای پاس و حمایت از بازیکن صاحب توپ در بخشی از زمین فوتبال زنده‌ای به نمایش می‌گذارد که با وجود شناسایی از جانب رقبا بازهم قابل کنترل نیست.در اصل در تمام حرکات تاکتیکی و تیمی پرسپولیس روح فلسفه مرد کروات دیده می‌شود.

در نهایت اینجا نتیجه که حاصل می‌شود اینکه تاکتیک بدون فلسفه و شرح وظایف و انگیزه تنها عدد و رقمی بیش نیست که حالت ایستادن بازیکنان در میدان را نشان می دهد و مابقی ماجرا به نوع نگرش مربی به فوتبال را در میدان به تصویر می‌کشد.

در این گزارش بحث در مورد این مقال نمی‌گنجد.در تصویر زیر بخشی از مربیان صاحب سبک را مشاهده می‌کنید که انقلابی در تاکتیک به پا کرده و عناوین مختلف و ارزشمندی را کسب کرده‌اند.

فرگوسن با 49 قهرمانی در صدر عنوان‌دارترین مربیان جهان مشاهده می‌شود.لوچسکو رومانیایی با 32 جام دوم، مرحوم لوبانفسکی با 30 جام، هیتسفلد سوئیسی که در بایرن همه را شگفت زده کرده بود با 28 عنوان چهارم و اسکولاری برزیلی با 26 عنوان پنجم است.

حضور مورینیو و گواردیولا در بین 10 نفره اصلی هم یکی از اتفاقات قابل توجه است.

 

دیدگاه کاربران

آریابان۸۹۹۴۳۸۱۲:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۱
هر چند این نوشته با روح و روان مطلب بالا در تضاد است ولی در هر حال باید پذیرفت که هرچند امروزه بازی فوتبال دنیا را به تسخیرخودش درآورده و در کشورما هم آفت فوتبال-زدگی !!!! آنچنان در روح و روان و رگ و پی و جان دست اندرکاران ورزش کشور ، سیمای ملی ، رادیوی ملی و.. نفوذ ، رسوخ و رسوب کرده که به بیماری جز فوتبال نبینی !!! دچار شده اند ولی در عین حال این کاملا بارز و غیر قابل انکاره که بازی فوتبال متأسفانه فاقد هرگونه شاخص دقیق برای راستی-آزمائی کیفیت بازیهاست : - اگر یک تیمی خیلی خوب هم بازی بکنه ولی چندین توپش به تیر دروازه بخوره و گل نشه، مربی تیم (حتی اگر بهترین مربی دنیا هم باشه) با تهدید اخراج روبرو میشه ؛ - برعکس اگر بدترین مربی، بدترین تیم و بدتری بازی رو هم داشته باشه ولی تیم مقابل یک گل بخودی !!!!! بزنه و همین باعث برد بازی بشه، درآنصورت .. !!! ؛ - بدون ذره ای ارزشیابی و بدون ذره ای امتیازدهی مدون اعم از مثبت و یا منفی به کیفیت بازی بازیکنان فقط و فقط زدن گل است که بحساب میاد!!! ؛ - در مجموع اساس امتیازدهی در فوتبال فاقد هرگونه منطق ورزشی و حتی نامردانه !!! است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین