در نشست دانشگاه امام صادق مطرح شد؛ تیزی انحصار بر گردن اشتغال جوانان/ بازار خدمات حقوقی یک معدن سرشار از اشتغال است/ عقده گشایی مخالفان انحصارزدایی از بازار وکالت

گروه اجتماعی الف،   3980220098 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر، بحث انحصار در بازار وکالت از موضوعات داغ فضای رسانه‌ای کشور است که در راستای تحلیل این موضوع نشستی با حضور نمایندگان مجلس و حقوقدانان در دانشگاه امام صادق برگزار شد.

تیزی انحصار بر گردن اشتغال جوانان/ بازار خدمات حقوقی یک معدن سرشار از اشتغال است/ عقده گشایی مخالفان انحصارزدایی از بازار وکالت

به گزارش الف، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت»، نوع مواجهه کانون وکلا با طرح مذکور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بنده در جلسات هم‌اندیشی در خصوص طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» که توسط کانون وکلا برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم؛ فضای این جلسات به‌جای طرح مباحث علمی بیشتر به عقده‌گشایی سوق پیدا می‌کرد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی ضمن تأکید بر کمبود وکیل در کشور افزود: ما باید در خصوص پذیرش در آزمون وکالت، صلاحیت علمی را مبنای پذیرش قرار بدهیم نه این‌که برای آزمون ظرفیت تعیین‌ کنیم.

نوروزی در ادامه به موضوع حق‌الوکاله‌های نجومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: زمانی که تعداد وکلای در دسترس مردم اندک باشند، به‌تبع هزینه‌های وکالت به‌گونه‌ای سرسام‌آوری افزایش می‌یابد و وکلا دیگر تعرفه‌های قانونی را رعایت نخواهند کرد.

 

* حق‌الوکاله نجومی و توسعه‌نیافتگی بازار خدمات حقوقی تبعات انحصار

وی با اشاره به ابعاد فنی بازار خدمات حقوقی گفت: حق‌الوکاله‌های نجومی و توسعه‌نیافتگی بازار خدمات حقوقی از مسائل بازار خدمات حقوقی کشور هستند که تبعاتی جدی به دنبال داشته‌است. نوروزی ادامه داد: برای مثال اکنون شرکت‌های هواپیمایی کشور در پروازهایشان تأخیر بسیار دارند و حق بسیاری از مردم سر این موضوع ضایع می‌شود؛ اما چرا تا حالا وکیلی پیدا نشده است تا این موضوع را پیگیری کند؟ دلیل این موضوع کمبود وکیل در کشور است.

سخنگوی کمیسیون قضایی تاکید کرد: اگر تعداد وکیل در کشور زیاد باشد، وکلا به دنبال ایده‌های نو برای اشتغال خواهند رفت و بسیاری از حقوق ازدست‌رفته‌ی مردم احقاق می‌شود و در نتیجه سبب توسعه خدمات حقوقی می‌شود.

حسن نوروزی با اشاره به مسئله عدم دسترسی کافی مردم به وکیل، تبعات این موضوع برای دستگاه قضایی را بر شمرد و اضافه کرد: بحث اتلاف انرژی سیستم قضایی کشور، بحثی دیگری است که در خصوص کمبود وکیل در کشور مطرح مطرح می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در حال حاضر وکیل گران است و عمده‌ی مردم وکیل باقیمت مناسب در دسترس ندارند تا بتوانند دعوای خود را با وکیل در دادگاه پیگیری کنند، لذا پرونده‌هایشان دچار مشکل می‌شود و در نتیجه انرژی بیشتری از سیستم قضایی گرفته می‌شود.

 

*کارشکنی کارگروه ویژه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در انحصارزدایی از بازار وکالت

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز با انتقاد از کارشکنی‌های صورت‌گرفته در کارگروه ویژه بررسی طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» عنوان کرد: اکنون طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی است و کمیسیون بررسی آن را به یک کارگروه ویژه سپرده است که متأسفانه کارگروه نمی‌خواهد آن را به نتیجه برساند و هرروز با یک بهانه کار خود را به عقب می‌اندازد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در خصوص هدف طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت گفت: این طرح در راستای شکست انحصار از بازار خدمات حقوقی است، البته فاقد اشکال نیست.

حاجی‌دلیگانی در ادامه تاکید کرد: ما باید انحصار موجود در وکالت را بشکنیم تا هرکسی بتواند با ارزان‌ترین هزینه به وکیل دسترسی پیدا کند.

 

*حذف ظرفیت از آزمون وکالت کلید استفاده از ظرفیت اشتغال در بازار خدمات حقوقی

فیروز اصلانی، عضو هیئت‌علمی حقوق دانشگاه تهران و وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به اصل 35 قانون اساسی، دسترسی به وکیل را حق مردم دانست و گفت: تکلیف حکومت اسلامی است که این حق را برای مردم فراهم کند.

اصلانی در ادامه با اشاره به بیکاری تعداد زیادی از دانشجویان حقوق عنوان کرد: حذف ظرفیت از آزمون وکالت، راه‌حل باز کردن ظرفیت مغفول اشتغال در این حوزه است.

عضو هیئت علمی حقوق دانشگاه تهران با انتقاد از اظهارات کانون وکلا در خصوص بی‌سوادی فارغ‌التحصیلان حقوق گفت: بحث بی‌سوادی که از سوی مخالفین طرح هم در خصوص وکلای مرکز مشاوران و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مطرح می‌شود یک بحث شعاری و بی‌پایه است و این بحث برای آشفته کردن ذهن مردم مطرح‌شده است. طبق اظهارات اعضای کانون وکلا، 150 الی 200 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان باسواد نیستند.

 

* انحصار در همه حوزه‌های فعالیت بازار خدمات حقوقی مشهور است

در پایان حسین قربان زاده از طراحان طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» ضمن تأکید بر وجود انحصار در کل بازار خدمات حقوقی گفت: معتقد هستیم در تمامی بازار ارائه خدمات حقوقی انحصار وجود دارد یا راه ورود بدان مسدود شده است. برای مثال عضویت مؤسسات میانجیگری در انحصار معدودی از افراد ایت که غالباً یا سردفتر یا قاضی بازنشسته هستند. مثال دیگر شغل سردفتری است که از بین 25000 متقاضی این آزمون بعد از ده سال از برگزاری این آزمون، تنها 1700 متقاضی حقوقی جذب کانون سردفتران شدند. از طرفی این مشکل انحصار در مشاغل وکالت و دیگر حوزه ارائه خدمات حقوقی نیز وجود دارد.

قربان زاده در خصوص وجود یک بازار کار بسیار مناسب برای فارغ‌التحصیلان حقوقی بیان داشت: بازار خدمات حقوقی یک معدن سرشار از اشتغال است. قربان‌زاده تصریح کرد: دولت تنها با اصلاح نظام پذیرش معیوب در این بازار می‌تواند این ظرفیت شغلی بالقوه را فعال کند.

دیدگاه کاربران

سوسان۸۹۸۲۵۸۱۷:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
دست طلا نویسنده بزرگوار اجرت با خدا
ناشناس۸۹۸۲۶۰۱۷:۲۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
کسانی که وام دار کانون وکلا باشد قادر نیستن وظیفه ذاتی خود را انجام دهد.از برخی فعلا غیر از این هم انتظاری نیست
ناشناس۸۹۸۲۶۵۱۷:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۲۰
... جای آن دارد که آقای رییسی به عنوان مدعی وارد این این گود شود و بار را از دوش ملت بردارد.
ناشناس۸۹۸۳۰۰۱۷:۵۳:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
انحصار گرایی ریشه بسیاری از مفاسد هست
علی۸۹۸۴۱۶۲۰:۰۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
هم وکالت و هم پزشکی باید انحصار خارج بشن.
دکتر داروساز۸۹۸۵۲۳۲۱:۵۹:۲۹ ۱۳۹۸/۲/۲۰
داروسازی هم باید از انحصار در بیاید.بخاطر انحصار در تاسیس داروخانه ، داروخانه داران در آمد های نجومی دارند وبقیه داروسازان یا بیکارند ویا با حقوق های اندک کار می کنند برخی نیز مستاصل شده و مهاجرت می کنند در هر حال این همه هزینه برای تربیت داروسازان می کنند آخرش هیچی ، اگر به داروساز نیاز نیست تعداد گزینش دانشجوی داروسازی را کم کنید.از طرفی هم اجازه بدید فارغ التحصیل ها براحتی داروخانه تاسیس کنند.بخاطر انحصار قیمت مجوز تاسیس داروخانه در شهرهای بزرگ بالای 1/000/000/000 تومان می باشد.
م.م۸۹۸۴۷۱۲۰:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
جلوی ورود قضات و کارمندان بازنشسته را به وکالت بگیرید مشکل اشتغال حل میشه حالیه بیش از ۹۰ درصد وکلا بیکارند . حاضرم در دفتر بنده که بیش از ۱۰ سال هم سابقه دارم بنشینید و بشمارید و ببینید در سال حتی به تعداد انگشتان دست هم موکل وجود ندارد. ده درصد وکلایی که درآمد دارند از آن دسته بازنشته هایی هستن که از .. دوران قضاوت و کارمندی بهره میبرند و یا نماینده و وزیر بودند مصادیقش زیادند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین