شرایط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج/ بانک مرکزی: یک ضامن معتبر کافی است

گروه اقتصادی الف،   3980220026 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی طبق قانون بانک ها باید وام ۳۰ میلیونی ازدواج را با یک ضامن به زوجین پرداخت کنند که گزارش های میدانی نشان میدهد برخی از بانک ها ۲ یا ۳ کارمند رسمی دولت را بعنوان ضامن قبول می کنند.

شرایط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۳۰ میلیونی ازدواج/ بانک مرکزی: یک ضامن معتبر کافی است

تسنیم نوشت: باتوجه به وضعیت اقتصادی و شرایط سخت جوانان برای ازدواج، مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرد که وام ازدواج از 15 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش یابد.

در بند (الف) تبصره (16) لایحه بودجه 98 آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال 1398 سیصد میلیون (300.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به‌عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.

هرچند وام 30 میلیونی هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانی لحظه‌ای کالاها نمیتواند گره‌گشای ازدواج جوانان باشد ولی بازهم برای زوجین اهمیت دارد.

در هفته های اخیر بسیاری از جوانان که به منظور دریافت وام ازدواج راهی شعب بانکی شده اند با بخشنامه های عجیب و غریبی رو به رو شده اند که کار را برای دریافت وام 30 میلیونی ازدواج سخت کرده است.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

برخی از بانک ها 2 ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر 3 ضامن از هر یک از زوجین می خواهند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام 30 میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را بعنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

با این حال اما بانک ها کار خودشان را می کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره سخت گیری های بانک ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: بانک مرکزی متن مصوب قانون را به تمامی بانک ها ابلاغ کرده است. حتی تاکید کرده ایم که یا یک ضامن معتبر را قبول کنید یا یارانه زوجین را.

وی افزود:‌شاید بانک ها به دلیل افزایش رقم وام ازدواج، شرایط ضمانت این وام را سفت و سخت کرده اند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند ولی بانک مرکزی به آنها تاکید کرده یک ضامن را قبول کنید.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره اقدام برخی از بانک ها برای دریافت گواهی اشتغال به کار از زوجین در زمان پرداخت وام ازدواج هم گفت: اگر بانکی گواهی اشتغال به کار دریافت کند دیگر نیازی نیست که از متقاضیان بخواهد ضامن کارمند رسمی را معرفی کنند. 

در ادامه تصویر مدارک درخواستی یکی از بانک ها برای پرداخت وام 30 میلیونی ازدواج را مشاهده می کنید؛



دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۷۶۴۳۰۹:۰۸:۱۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
.. اولا با دلار 17 تومانی امروز 30 میلیون دیگه الان واقعا مثل 300 تومان شده بعد هم خدا هیشکی رو به شما محتاج نکنه. نگه دارید وام‌ها رو برای آقازاده هاتون که ایشالا سیرمونی نداشته باشن.
ناشناس۸۹۸۳۷۴۱۸:۵۴:۲۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
علی مطهری با صادقی به این عملکرد بانک ها انتقادی ندارن؟
ناشناس۸۹۷۶۴۴۰۹:۱۰:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
چرا برای ازدواج باید وام داد؟ دو نفر باید با هم زندگی خودشون رو با مقدمات ساده شروع کنن و با کار و تلاش اسباب زندگی رو فراهم کنن. زندگی مشترک رو باید ساخت کسی که هیچ کاری نداره و هنوز به استقلال اقتصادی نرسیده اگر برای ازدواج اقدام کنه آیا نتیجه ای جز سلب آرامش رو برای خودش و همسرش به همراه میاره؟ من با این موافقم که دولت برای تشویق جوانها به ازدواج از اونها حمایت کنه مثلا بجای وام بهشون هدیه بده یا زمینه اشتغال رو برای اونها فراهم کنه ولی مثلا کسی که ازدواج میکنه مهریه آنچنانی و توهمی هم تعیین میشه بعد هم باید برای تشکیل زندگی وام هم بگیره به نظر خیلی عجیب میاد وظیفه دولت قطعا حمایت از جوان ها هست که به سمت ازدواج برند تشکیل خانواده بدن ولی این کار با وام درست نمیشه
ناشناس۸۹۸۰۹۳۱۵:۰۶:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
حتما پدر پولدار داری که از این شعارها می دهی.
محمد۸۹۸۵۲۲۲۱:۵۸:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
احسنت که واقعیت را بیان نمودید متشکرم .
جبار۸۹۷۶۸۱۰۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
.. شما به هراداره یاسازمان یانهاد هم برید یک سری مدارک اخذ میکنند بانکها به گفته رییس قوه قضاییه سهل انگاره میکنند درگرفتن ضامن ووثیقه کافی برای بازپرداخت وامهامبلغ شصت میلیون برای یک ضامن کمر شکنه برای همین دوضامن استفاده میشه من برای کاری به یکی از ادارت رفتم میگفت باید ازقبر پدر بزرگت عکس بگیری بیاری
ناشناس۸۹۷۶۹۲۱۰:۰۱:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
ضمانت های بانکی کارمندان رسمی را به خاک سیاه نشانده است
ناشناس۸۹۷۷۳۲۱۰:۴۴:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
قانونها اشكالي ندارند اگر بخواهند خيلي قانوني كار ميكنند ويك ريال هم اختلاس نميشه ولي اين قانونها براي مردم عادي هستند نه براي خوديها براي وامهاي هزار ميلياردي چرا اين قوانين اجرا نشد ونميشود؟
ناشناس۸۹۷۷۹۹۱۱:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۲/۲۰
بانک مرکزی و بخصوص رییس کل آن از نظر بقیه بانکها فقط یک ....هستند و بخشنامه های بانک مرکزی ..هم حساب نمیکنند.
ناشناس۸۹۷۸۰۵۱۱:۲۶:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۲۰
در مرودشت بانک .. 6 تا ضامن بازنشسته یا کارمند را برای زوجین الزام کرده..ختم کلام
ناشناس۸۹۷۸۳۲۱۱:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۲۰
سنگ بزرگ علامت نزدن است. يه باره بگن وام نميديم. اگه برای وامهای ميلياردی، يک دهم اين سختگيری را ميکردند، حالا مسئله ای به نام معوقات ميلياردی وجود نداشت.
ناشناس۸۹۷۸۸۰۱۲:۲۵:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
خوب حالا اگه جوان بیکار ازدواج کنه و نتونه وام رو بازپرداخت کنه،صدای همه بلند میشه که چرا معوقات بانکها زیاده مشکل ما قانونهای دستوری پی در پی و عوامانه و غیرکارشناسی است که بعدا کلی مشکل درست میکنه مجلس خودش با این کارا سیستم بانکی رو بدبخت کرده؟چقدر از بدهکارای ملیاردی بانکها با استناد به قوانین سطحی مجلس و با فشار اونها مثلا برای کارخونه زدن و اشتغال وام دستوری گرفتن و آخر سر پولش از صرافیها سر درآورده مشکل اصلی ما مجلسه و دولت مشکل فرعیه مجلسِ...
جوون۸۹۸۲۵۱۱۷:۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۲۰
خب جوان بیکار چرا باید ازدواج کنه؟ حالا که ازدواج کرد چرا باید وام بگیره؟ شاید موسساتی باشند به این دسته از عزیزان کمک بلاعوض کنند ولی بانک جزو این موسسات نیست. اگر قراره جوون بیکار پول وام رو پس نده و در واقع از جیب ملت ازدواج کنه پس چرا جوون با کار باید تا مدت ها قسط پرداخت کنه؟ آیا باید بیکاری رو ترویج کرد و شاغلان تنبیه کرد؟ البته اگه کسی بیکار هست و میخواد به بهانه ازدواج یک پول مفتی بگیره و اقساطش رو هم نده اون مساله دیگری هست.
علی۸۹۷۸۸۱۱۲:۲۶:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۲۰
البته این شروط برای وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان باید اجرایی شود، چون بازگشت پول تضمین میگردد، و بانک های محترم برای وام های ۳۰۰۰ میلیاردی نیاز به ضامن ندارند، چرا که قرار نیست پولی برگردد و لقمه هر چه چرب تر باشد مشتری مداری هم بهتر انجام می شود. افزایش وام، ترغیب جوانان به ازدواج، مسکن اجتماعی، دادن وعده وعید به زوج های جوان، و این داستان سریالی وام ازدواج همچنان ادامه دارد. و جناب الف اگر صلاح دیدید، منتشر بفرمائید، چرا که روزی هم فرزندان شما برای وام ازدواج باید به بانک ها مراجعه نمایند، البته اگر پولی باقی مانده باشد.
ناشناس۸۹۷۹۹۰۱۴:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟
ناشناس۸۹۸۰۰۵۱۴:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
شرایط وام یک جوری میکنند که مردم بیخیال بشن
ناشناس۸۹۸۰۷۷۱۴:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
الان کارمند رسمی از کجا پیدا میشه ؟؟؟؟
یزدان۸۹۸۱۰۱۱۵:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۲۰
کدام وام وام برای اآقازادهاست وامهای میلیاردی خارج از نوبت با کارمزد صفر درصد اگرم آقازاده لطف کند بعداز چندسال وام رو برگرداند ما برای وامی که بخواهیم تشکیل زندگی خانواده بدهیم هزار مانع تراشی میکنند نه ضامن دارم نه فیش حقوقی نصف ضامنم ندارم چه برسه یکیش علی برکت الله
ناشناس۸۹۸۲۱۹۱۶:۳۶:۴۲ ۱۳۹۸/۲/۲۰
دولت هرکسی که ازدواجی شد راهم کار وهم وام بدهدمشکل حله درست میشه !
ناشناس۸۹۸۳۳۳۱۸:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۲۰
برا 60 میلیون تومن 6 نفر ضامن معتبر لازمه برا 3000 میلیارد تومن چند نفر ضامن خیلی معتبر لازمه؟
ناشناس۸۹۸۵۲۰۲۱:۵۷:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۲۰
بنده بعنوان کارمند بانک که مستقیم با پرداخت وام سرو کار دارم معتقدم وام چاره کار نیست برای ازدواج فقط رفع مسئولیت از سر مسئولین کشور است چون جوانان بیکار رابدهکار هم می کنند ، و مورد دیگر الان هنوز در هر شعبه ای تعداد زیادی از پرونده های وامهای 3میلیونی ازدواج است که معوق شده چون با یک ضامن بوده و وام گیرنده اصلا تمایلی به پرداخت ندارد و ضامن ها هم یا فوت نموده یا از کار بیکار شده چون قرارداردی بوده کارمندان بانک در ساعات غیر اداری باید سر کار باشند دائم تا پیگیری کنند برای وصول اقساط بدونه اینکه اضافه کار واقعی پرداخت شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین