حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس؛ تهدید واقعی یا جنگ روانی؟

گروه جهان الف،   3980218130 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نگاهی به حضور ناوگان نظامی آمریکا در خلیج فارس به خوبی نشان می‌دهد که حد اقل در یک دهه اخیر ناوهای هواپیمابر آمریکایی به جز مواردی معدود حضوری مستمر در خلیج فارس داشته‌اند.

حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس؛ تهدید واقعی یا جنگ روانی؟

تسنیم نوشت: سه روز پیش آمریکایی‌های از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس در پی آنچه آنها تشدید تنش‌ها با ایران خواندند، خبر دادند.

در همین رابطه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که دولت ترامپ در حال استقرار یک گروه از ناوهای جنگی و بمب‌افکن‌ها در منطقه خاورمیانه است که این اقدامات در واکنش به "نشانه‌ها و هشدارهای" ایران خواهد بود و واشنگتن قصد دارد با این اقدام نشان دهد که با نیروی بی‌رحمانه‌ای در برابر هرگونه حمله‌ای واکنش نشان خواهد داد.

بولتون همچنین گفته است: ایالات متحده به‌دنبال جنگ با ایران نیست ولی کاملاً برای پاسخ دادن به هرگونه حمله‌ای از سوی نیروهای ایرانی یا نیروهای نیابتی آنها آماده هستیم.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکایی مانند وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده اند که دلیل اعزام این ناو گروه به خلیج فارس مطلع شدن آمریکایی‌ها از قصد حمله ایران به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق سوریه است. همچنین این رسانه در گزارش خود مدعی شده است که ایران قصد دارد با تحریک نیروهای تحت حمایت خود در یمن حملاتی را در تنگه باب المندب علیه منافع آمریکا ترتیب دهد.

اما آیا اعزام این ناو به خلیج فارس جنبه‌ی تهدیدآمیز و بر آغاز فاز  جدیدی از آمریکا درباره ایران دلالت دارد؟

از اواسط دهه 60 و در اثنای دفاع مقدس آمریکا ناوگان خود را به صورت جدی برای حمایت از ارتش صدام در جنگ با ایران وارد خلیج فارس کرد.

نگاهی به سابقه حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس نشان می‌دهد که در طول30 سال گذشته ناوگان نیروی دریایی ارتش آمریکا حضور مستمری در خلیج فارس داشته و در این بین ناوهای هواپیمابر آن نیز جز مواردی معدود که برای تعمیر و اورهال به آمریکا اعزام شده‌اند از این حضور مستمر مستثنی نبوده‌اند. از سرگیری فعالیت ناوگان پنجم ارتش ایالات متحده در بحرین از سال 1995 خود گویای این امر است.چه اینکه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس از سال 2001 به بعد به دلیل جنگ‌های عراق و افغانستان پررنگ تر هم شده است.

در یک دهه گذشته همواره ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فراس حضور داشته‌اند و طولانی ترین غیبت این ناوها مربوط به سال 1397 است که طی آن پس از خروج ناو تئودور روزولت در 29 فروردین سال 97 از خلیج فارس، تا دی ماه همان سال هیچ ناو هواپیمابری به خلیج فارس اعزام نشد تا اینکه در اول دیماه سال 97 ناو هواپیمابر جان سی استینس همزمان با رزمایش نیروی زمینی سپاه در خلیج فارس وارد این منطقه شد.

ناو هواپیمابر جان سی استینس

این یعنی در طول 10 سال گذشته طولانی ترین عدم حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس تنها 10 ماه بوده است و به غیر از آن ناوهای هواپیمابر آمریکایی حضور مستمری در خلیج فارس داشته‌اند.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن 12 فروردین ماه سال جاری( 1 آوریل) بندر نوروفولک ویرجینیا را برای طی یک ماموریت 6 ماهه ترک کرد. اما 15 اردیبهشت ماه به این ناو ماموریت داده شد تا با گذر از کانال سوئز و دریای سرخ، به خلیج فارس اعزام شود.اما این اولین حضور ناو آبراهان لینکلن در خلیج فارس نیست و این ناو از سال 1990 به بعد 7 مرتبه برای ماموریت به خلیج فارس اعزام شده است که آخرین آن در سال 2012 بوده است.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن

حالا قرار است این ناو مانند سایر ناوهای هواپیمابر آمریکایی که طی سالیان گذشته همواره در منطقه خلیج فارس تردد داشته‌‌اند به خلیج فارس بیاید. این حضور البته از دید نیروهای ایرانی پنهان نمانده است و سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفته است که براساس رصد دقیق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن 21 روز قبل( 26 فروردین) وارد دریای مدیترانه شده است و بیانیه بولتون استفاده ناشیانه از یک رویداد سوخته برای جنگ روانی است.


موقعیت ناوهای هواپیمابر آمریکایی، روسی، فرانسوی، انگلیسی و چینی؛ ناو هواپیمابر آبراهام لینکن تا دو روز پیش در دریایی مدیترانه بوده است

از سوی دیگر حضور ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج فارس خود گذاره‌ای از عدم میل آمریکایی‌ها برای آغاز جنگ در خلیج فارس است زیرا در صورتیکه آمریکا بخواهد جنگ جدیدی در خلیج فارس علیه ایران آغاز کند ناوهای هواپیمابر خود را از خلیج فارس و نزدیکی سواحل ایران دور می‌کند تا آسیب پذیری آنها را کاهش دهد.

علاوه بر این اگر مقصود آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس آغاز جنگ باشد، می بایست ناوگان پنجم خود که در بحرین مستقر است را به جایی دروتر از برد موشک‌های ضد کشتی ایرانی منتقل کند و همچنین تغییراتی در وضعیت استقرار نیروهای خود در پایگاه‌های منطقه‌ای‌اش به منظور کاهش آسیب پذیری در قبال پاسخ‌های ایران ایجاد کند که تا کنون هیچ یک از این اتفاقات روی نداده‌است.

به این گزاره‌ها باید پیام رسمی مقامات آمریکایی به مقامات عالی ایرانی را اضافه کرد که در آن تصریح شده است که آمریکا تحت هیچ شرایطی قصد حمله به ایران را ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۹۴۹۳۸۱۴:۱۵:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس؛ تهدید واقعی یا جنگ روانی؟ تهدید ترسوهای داخلیه- کسانی که با امضا کردن برجام میخواستن به مردم سرخوشی بدن!!!! ولی چه بدی زدن یه نفر بی سواد هم اگه ... اینها مدعی همه کاره هستند ولی چه بدی زدن!!!!! حالا مطمئنا از این ناو که سهله از دو تا ترقه تو نیویورک هم میترسن راستی آقای روحانی تو دوره ریاست جمهوری حضرت عالی داره جنگ هم که راه میفته!!! گفته بودی اگه رئیسی بیاد جنگ میشه پس چی شد؟؟؟ پس چه فرقی کرد؟؟؟ حیف .. افسوس ..
ناشناس۸۹۵۷۴۶۲۳:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
حضور ناو شیاطین برای وطنفروشها فرصت مجدد برای خیانت بیشتر و برای سپاه و ارتش و ملت فرصتی برای تحقیر مجدد یانکیهاست
ناشناس۸۹۵۸۲۷۰۱:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۹
بستگی دارد اگر ایران برایش دیگر نفعی در منطقه نداشته باشد می شود یک تهدید واقعی و اگر نفع داشته باشه...
ناشناس۸۹۵۰۴۷۱۵:۰۰:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۸
تهدید واقعی است
ناشناس۸۹۵۴۷۲۱۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
واقعی؟! چی میگی دادش ؟ هر وقت تونستن از پس غزه بربیان ، اونوقت بیان سراغ ما
ناشناس۸۹۵۰۵۲۱۵:۰۴:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
... نجومی بگیرا آقازاده ها .. ذخیره های نظام ژن های خوب همه آماده باشن کانادا ..
ناشناس۸۹۵۰۵۸۱۵:۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۸
ناوهای هواپیمابر ضد موشک هستند
پیما۸۹۵۴۴۷۱۹:۱۴:۰۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
جک نگو یه موشک قوی میتونه هرچیزی رو نابود کنه. مخصوصا اگه تو دریا باشه.
ناشناس۸۹۵۶۸۹۲۳:۲۵:۰۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
یقینا هیچ شناختی از جدارهای چندلایه با ضخامت بالا و سیستمهای مختلف حفاظتی و اسکورت این ناوها توسط ناوهای جنگی و امکانات جنگی اعم از هواپیما و موشک روی این ناوها کوچکترین اطلاعاتی نداری این ناوها در حقیقت یک شهرک پادگانی نظامیست طوری که تردد در داخل آن و ورود هر خدمه به بخش دیگر نیاز به مجوز شبیه برگ مرخصی دارد یقینا بزرگی و عظمت این ناوها با ذخایر عظیم سوخت و مواد غذایی و تسلیحات مختلف قابل تصور در ذهن هیجان زده نخواهد بود
ناشناس۸۹۵۴۵۲۱۹:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۲/۱۸
وقتی ابرهه با سپاه مجهز و منحصر به‌فرد فیل به مکه حمله کرد، هیچ کس فکر نمی‌کرد در برابر چند پرنده از پا دربیاید و منهدم شود. سپاهیان خدا خود را در صحرای طبس هم به ما نشان دادند. اگر ثابت قدم باشیم انشاءالله دماغ این فرعون به خاک مالیده خواهد شد و آب‌های خلیج فارس برای همیشه گور آن‌ها خواهد شد.
ناشناس۸۹۵۶۸۳۲۳:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۸
یعنی اگه موشک بهش بخوره چیزیش نمیشه!؟
ناشناس۸۹۵۰۷۸۱۵:۱۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۸
پوشک را یادشون نره بیارند
ناشناس۸۹۵۰۸۰۱۵:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۸
اگه تنگه رو بسته بودیم الان اینا اینجا نبودن
ناشناس۸۹۵۰۸۵۱۵:۲۱:۲۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
فکر کنم دیگه باید گزینه بستن تنگه رو از روی میز برداریم
ناشناس۸۹۵۰۸۷۱۵:۲۱:۵۶ ۱۳۹۸/۲/۱۸
خوراکش 4تا موشکه و بس اینقدر بزرگنمائی نکنین. اینا طبل توخالی هستن ..
ناشناس۸۹۵۴۵۷۱۹:۲۳:۳۰ ۱۳۹۸/۲/۱۸
چرا چهار تا؟ حالا که می‌زنیم لااقل چهل تا بزنیم!
ناشناس۸۹۵۸۰۶۰۱:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۲/۱۹
آنقدر داخلش مهمات داره که یه موشک کافیه
ناشناس۸۹۵۰۹۵۱۵:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۸
مسوولان برای جنگ آماده باشن
ناشناس۸۹۵۱۰۶۱۵:۳۵:۵۹ ۱۳۹۸/۲/۱۸
فقط جنگ روانیه
ناشناس۸۹۵۱۴۸۱۵:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۲/۱۸
این جهانخوار دوباره راه افتاده باید فک ش را خورد کرد
کیهان۸۹۵۱۶۲۱۶:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۸
تنگه رو نبستیم ، اومد داخل لااقل الان تنگه هرمز رو ببندیم تا نتونه بره بیرون
ناشناس۸۹۵۶۸۶۲۳:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۲/۱۸
اینجا گفته 15 اردیبهشت تو دریای مدیترانه بوده اونوقت 2 روزه رسیده خلیج فارس!!؟ فکر کنم چند روز دیگه برسه!
ناشناس۸۹۵۲۴۸۱۶:۴۹:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۸
شاخ و شونه کشیدن برای آمریکا آخر و عاقبت مثل ژاپن و آلمان داره
ناشناس۸۹۵۴۵۱۱۹:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
یعنی ماهم مثل ژاپن وآلمان پیشرفته میشیم
ناشناس۸۹۵۴۶۹۱۹:۳۵:۳۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
نوکری ّبرای آمریکا هم آخرش لیبی و سودان و ...
علی 671۸۹۵۳۰۹۱۷:۲۶:۴۷ ۱۳۹۸/۲/۱۸
امریکا شهامت حمله به ایران را ندارد .چرا می ترسید .و اینقدر از جنگ حرف می زنید .جنگ شود مگر ایران دست و پا چلفتی است .تا بیایند به خودشان بجنبند .ناو هایشان با موشک به قعر دریا رفته و باید تا بوت ها را شمارش کنند .بزنند ما هم می زنیم .ما دست برتر را داریم .ما معنی شهادت در راه وطن را خوب معنی کرده ایم و سابقه دار هستیم .از آمریکایی ها چهارنفر کشته شوند فرار را بر قرار ترجیح می دهند پس جای نگرانی نیست ناو با هواپیما هایش یکسره به قعر دریا ریخته می شود .دل قوی دارید و محکم باشید و از جنگ و ترس حرف نزنید
ناشناس۸۹۵۳۱۸۱۷:۳۶:۲۷ ۱۳۹۸/۲/۱۸
پیروزی با حق است سنت خداوند تغییر ناپذیر است .مرگ بر آمریکا با چند ترکش به اروپا.
ناشناس۸۹۵۳۳۹۱۷:۴۸:۲۰ ۱۳۹۸/۲/۱۸
بله قطعا جنگ نمیشه اما متاسفانه در فکر مردم ایران ایجاد نا امنی وتنش می کند و از طرفی سودجویان بهانه دیگری برای بالا بردن قیمت اجناس واحتکار می یابند که بار فشار بر گرده قشر ضعیف را چند برابر می کند .
ناشناس۸۹۵۳۶۷۱۸:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۲/۱۸
انسان ها به خاطر بی ملاحظه گی عده ای خاص -که دولت های دو طرف هست - کشته می شوند. این رفتار امریکا جنگ روانی است. امریکا دنبال منابع ما هست و ما به دنبال فناوری آمریکاییم. اگر امریکا به ایران حمله کند، برخی حامیان ایرانی که خواستار روابط صلح آمیز با آن هستند، تبدیل به مخالفانش می شوند. شاید جنگ نیابتی در گیرد ولی امریکا مستقیم با ایران نمی جنگد.
مهدی۸۹۵۴۱۶۱۸:۴۷:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۸
فاصله گرفتن ناوها از مرزهای ایران تأثیر زیادی در کاهش قدرت تهاجمی آمریکا به عمق خاک ایران ندارد ولی در عین حال امنیت تجهیزات و ناوها بالاتر خواهد رفت. در صورت شروع به جابجایی نیروها در جهت فاصله گرفتن از مرزهای ایران، خطر جنگ جدی تر است. در شرایط فعلی امکان درگیری محدود یا از قبل برنامه‌ریزی نشده وجود دارد.
پیمان۸۹۵۴۴۵۱۹:۱۳:۱۰ ۱۳۹۸/۲/۱۸
بزنید بابا این ناو رو مثلا چه غلطی میخوام بکنن؟
ناشناس۸۹۵۴۴۶۱۹:۱۳:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۸
اتفاقاً خوبه... چند تا از این هدف‌ها لازم داریم. اگر خودشان هم خواستند بروند تنگه را ببندید نگذارید بروند.
ناشناس۸۹۵۴۵۶۱۹:۲۳:۱۴ ۱۳۹۸/۲/۱۸
امریکا اگر قصد جنگ دارد هیچ وقت ناو هواپیمابر خود را به خلیج فارس نمی اورد چون َضربه پذیر است
ناشناس۸۹۵۴۶۳۱۹:۲۹:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
ما تمام تلاش خودمان را تا جایی که به ما مربوط بود انجام دادیم که جنگی پیش نیاید. هم پیش وجدان خودمان و هم در مقابل تمام دنیا خیالمان راحت است. ما با دشمن پشت یک میز نشستیم و آن‌قدر امتیاز دادیم که آن‌ها هم راضی شدند و رسیدیم به برجام. اما ناگهان با حرکتی وحشیانه زیر میز زدند. اگر خدا خواسته آمریکا را خفیف کند، با افتخار تمام این نقش را قبول کنیم! خدا با ماست، تردید نباید کرد!
ناشناس۸۹۵۴۶۵۱۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۸
خدا جنگ بدر را پیش آورد در حالی که مسلمانان در برابر دشمن ناچیز و ناتوان می‌نمودند. اما در مدتی کوتاه به فتح مکه انجامید. درس‌های صدر اسلام پیش روی ماست و قول خداوند. و خداوند هرگز زیر قولش نمی‌زند.
ناشناس۸۹۵۵۴۴۲۰:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۲/۱۸
زمان شاه سلطان حسین هر چه میگفتند محمود افغان داره به اصفهان نزدیک میشه قبول نمی کرد و فکر میکرد جنگ روانیه و با چند تا دعا میشه فیصله داد ولی ....
ناشناس۸۹۵۶۹۴۲۳:۲۸:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۸
بستن تنگه و زدن اهداف آمریکا دست نظامیان و سپاه و فرماندهی کل قواست ونه دولت. ..
ناشناس۸۹۵۷۰۴۲۳:۳۴:۵۵ ۱۳۹۸/۲/۱۸
مردمی که با حقوق اداره کاری زندگی میگذرونند را نمیتونید از جنگ بترسونید.
ناشناس۸۹۵۷۷۰۰۰:۲۹:۳۲ ۱۳۹۸/۲/۱۹
ناوهای هواپیما بر اومدن شیرهایی را که دوشیدن ببرن آخه برادر من اگر بخواهد جنگ شود این ناوها باید از برد موشکها خارج شوند و در اقیانوسها مستقر شوند نه اینکه خودشان را هدف هر نوع موشکی قرار بدهند گنبد آهنین اسراییل را که دیدید واین ناوها چه هدفهای خوب و آسیب پذیری هستند
ناشناس۸۹۵۸۵۴۰۲:۳۷:۳۴ ۱۳۹۸/۲/۱۹
بعید میدونم با موشکی که از غزه شلیک شد و از گنبد آهنین عبور کرد و در 73 کیلومتری سرزمین های اشغالی به هدف اصابت کرد، که این فاصله 3 کیلومتر دورتر از تاسیسات هسته ای دیمونا هست، جرات این را داشته باشن غلطی بکنن.
ناشناس۸۹۵۸۷۴۰۲:۵۲:۵۸ ۱۳۹۸/۲/۱۹
یادمه وقتی ترامپ رییس جمهورشد این به اصطلاح کارشناسا و تحلیلگرا میومدن میگفتن همه شعارهای انتخاباتیش دروغه و ....خواهشا شما تحلیل نکنید.تا مارو داخل یه جنگ نندازین و..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین