پروژه تاریخ شفاهی ایران ایرنا/ بیژن مقدم(بخش 7 و پایانی) دلایل شکست سرافراز به روایت مدیرمسئول اسبق جام جم

گفت و گو از: ناصرغضنفری،   3980214088 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
دلایل شکست سرافراز به روایت مدیرمسئول اسبق جام جم


بیژن مقدم در بخش هفتم و پایانی گفت و گو با «پروژه تاریخ شفاهی ایران ایرنا» از خاتمه یافتن همکاری با محمد سرافراز رییس وقت صدا و سیما و آغاز همکاری اش با احمدتوکلی در سایت «الف» می گوید.


ایرنا: از ملاقات خود با آقای سرافراز می گفتید؟

 بله.  در خصوص اشکالات دو گانه سازی مدیریت موسسه (مدیر عامل و مدیر مسوول ) به آقای سرافراز گفتم فرض کنید فردا روز من مدیرمسوول خواستم دو نیرو به تحریریه اضافه کنم تا کیفیت مطالب بهتر شود، ولی مدیرعامل بگوید ما ظرفیت جذب نیرو نداریم چرا که باعث افزایش هزینه ها می شود. یا مدیرعامل تصمیم می گیرد آگهی ای را در روزنامه کار کند که من مدیرمسوول می دانم برایم تبعات حقوقی خواهد داشت. من مخالفت می کنم و می گویم من مدیرمسوولم و اگر این رپرتاژآگهی را منتشر کنم من باید بروم در دادگاه پاسخگو باشم نه شما؛ ولی مدیرعامل می گوید اگر این آگهی منتشر نشود مثلا 500 میلیون از جیب جام جم می رود. 
این مثال ها را برای آقای سرافراز زدم و گفتم این دو پست باید در یک نفر تجمیع شود.


ایشان گفت: باشد من فکر می کنم.


چند روز بعد از امور مجامع شرکت های جام جم سوال کردم قضیه روزنامه چه شد؛ آیا قرار است حوزه مدیرعاملی و مدیرمسوولی از هم تفکیک شود که پاسخ دادند تفکیک می شود.
به آقای سرافراز پیغام دادم که من آماده ام، روزنامه را کی تحویل دهم؟


گفت: ما هنوز شخصی را برای مدیرمسوولی پیدا نکرده ایم. 


گفتم: باشد. من دو هفته دیگر هم صبر می کنم.


چند روزی گذشت و آقای عنادی به عنوان مدیرمسوول معرفی شد. مدیرعامل هم هنوز تعیین نشده بود. در 13 اسفند 93 معارفه ای برگزار شد و کار را تحویل ایشان دادم و از جام جم رفتم.


اما ساختار جدیدی که آقای سرافراز در روزنامه به وجود آورد در کمتر از یک سال متلاشی شد. یعنی به دلایلی پشیمان شد و دوباره حوزه مدیرعاملی و مدیرمسوولی را یکی کرد.

ایرنا: نظرتان درباره مدیریت آقای سرافراز در صدا و سیما چیست؟ موفق بود؟


به نظر من خیر.

ایرنا: این درست است که بعد از کنار رفتن آقای سرافراز، دیگر مقام معظم رهبری در حکم رییس جدید سازمان، آقای عسکری برخلاف گذشته؛ مدت این حکم را قید نکرده اند؟


 بله. درست است. حکم آقای عسکری زمان ندارد. 

ایرنا: در مصاحبه ای از شما خواندم که گفته بودید بعد از تجربه مدیریت سرافراز در صدا و سیما، نظام دیگر به کسی برای ریاست صدا و سیما چک سفید امضا نمی دهد؟


 مقام معظم رهبری از گذشته روالشان بر این بوده است که برای احکامشان ظرف زمانی مشخص می کردند. مثلا می نوشتند به مدت 5سال، سه سال یا غیره. در مورد آقای سرافراز اما کار طوری پیش رفت که ناچار با ایشان قطع همکاری شد. در حالی که بیشتر از سه سال از دوره کاری سرافراز باقی مانده بود.


مقام رهبری هم از نظر قانونی منعی نداشتند که در حکم رییس سازمان صدا و سیما، طول دوره خدمت را ذکر نکنند. 


در حکم آقای عسکری زمان قید نشده است. اتفاقا این باعث می شود شخصی که مسوولیت را قبول می کند، وظیفه اش را درست انجام دهد و در غیر این صورت در هر برهه زمانی از دوران مسوولیتش، پایان ماموریتش اعلام و برکنار شود.

ایرنا: چه عاملی باعث شد آقای سرافراز به زعم جنابعالی، عملکرد خوبی نداشته باشد؟ 

آقای سرافراز ایده های خوبی داشت. اما در پیاده کردن آنها عجله می کرد. مثلا می خواست به یک باره، هزاران نفر از پرسنل صدا و سیما را کم کند. این اصلا شدنی نیست. 


این که هزینه های زاید باید کم شود و مدیران باید عوض شوند و ایده هایی از این دست خوب است اما باید درست اجرا شود.


ایشان مشاورین خوبی نداشت و آدم هایی که دور و بر ایشان بودند هم کارکشته نبودند. برای همین در پیاده کردن افکارش تعجیل کرد و همین موجب شکستش شد. 

خدا حافظی از جام جم 13 اسفند93

 

ایرنا: پس از جام جم، مدیرمسوول سایت الف شدید... 

از اسفند 93 که از جام جم بیرون آمدم تا شهریور 94 کار و مسوولیتی نداشتم.


در طول این مدت پیشنهادهایی برای قبول برخی پست های اداری به من شد ولی کار کارمندی برایم هیچ وقت جاذبه نداشت و دوست داشتم دوباره روزنامه نگاری کنم. چون چند دهه در این حوزه بودم و با کار رسانه ای عجین شده ام.
برای همین از کنار بعضی پیشنهادهای شغلی پرجاذبه هم گذشتم .


در همان ایام آقای دکتر احمد توکلی با شکایت دستگاه قضایی به خاطر برخی کامنت هایی که زیر مطالب سایت الف نوشته شد بود احضار شد.


ارتباط من این سال ها با آقای توکلی کم شده بود. این را بگویم که آقای توکلی را دوست داشتم و دارم. ایشان را فردی بسیار بزرگوار و صادق و پاک می دانم. برایشان پیغام فرستادم بهتر است با توجه به وضعیت جسمانی شان، کار را به شخص دیگری واگذار کنند. گفتم ایشان خودش صاحب امتیاز باشد ولی یک نفر مدیرمسوولی را انتخاب کند که بتواند برود دادگاه و بیاید.


یک روز مرا برای افطاری ماه مبارک رمضان (سال 94) دعوت کردند. جمعی از دوستان ما از جمله دوستانی که این پیشنهاد را به آنها داده بودم هم در مهمانی بودند.آن جا دوباره صحبت سایت الف شد. آقای توکلی به من گفت: خودت بیا و مدیر سایت شو!


قبول کردم. الان هم جلسات سیاست گذاری سایت با حضور ایشان تشکیل می شود ولی عمده کارهای اجرایی توسط من و همکارانم صورت می گیرد.

ایرنا: پرسنل سایت چند نفر است؟

 17 نفر.

ایرنا: همه بیمه اند؟


15 نفر از نیروهایمان بیمه هستند. چون لیست بیمه رد می کنیم. چند نفر هم از بیرون ما را در کار بررسی کامنت ها یاری می کنند. این ها حق التحریر محسوب می شوند.

ایرنا: محتوای تمامی کامنت هایی که زیر مطالب سایت می آید از قبل کنترل می شود؟


 بله. سعی می کنیم همین طور باشد.

ایرنا: خطوط قرمزتان برای انتشار کامنت ها چیست؟


یکی از ویژگی های سایت الف، انتشار کامنت های مخاطبان بود. این هم ناشی از نوع نگاه آقای توکلی بود. ایشان می گفت بالاخره باید فضایی برای مردم فراهم کرد تا بیایند و حرف های خود را بزنند. نباید رابطه ما با مخاطبانمان یک سویه باشد.
اتفاقا سایت از ناحیه انتشار این کامنت ها به مشکل هم برخورده است؛ مثل دادگاهی که برای آقای توکلی برگزار شد.
برخی از این کامنت ها تا کنون منشا شکایت قضایی علیه سایت بوده است. ما روزانه چندهزار کامنت دریافت می کنیم. مثل بسیاری از سایت های دیگر هم نیستیم که یا امکان کامنت گذاری برای مخاطب را فراهم نمی کنند یا این که بعد از ساعاتی از انتشار مطلب، امکان گذاشتن کامنت جدید را می بندند.
حداقل سه نفر در الف فقط کارشان خواندن و نشر کامنت های مخاطبین است. تک تک کامنت ها با دقت خوانده می شود.
سعی می کنیم اختلاف دیدگاهی که بعضی کامنت گذاران با ما دارند را هم بپذیریم، اما توهین را نشر نمی دهیم. حتی اگر لازم باشد برخی کلمات حاوی بار توهینی را حذف می کنیم و بقیه کامنت را منتشر می کنیم. بنای ما بر انتشار حداکثری کامنت هاست.

ایرنا: چه کامنت هایی را زودتر منتشر می کنید؟


کامنت هایی که مربوط به مطالب اصلی سایت است.

ایرنا: بازدید سایتتان چه تعداد است؟


 حدود 400 هزار در روز.

ایرنا: درآمد سایت از کجاست؟ چطور دخل و خرج می کنید؟


بیشتر از محل آگهی هاست. قبلا با شرکتی قرارداد داشتیم که تا شهریور 97 تدوام داشت. الان هم با شرکت یکتانت همکاری می کنیم که راضی هستیم.

ایرنا: همکاری تان با این شرکت به چه نحو است؟

ما فضای مربوط به آگهی هایمان را به طور کامل در اختیار آنها می گذاریم. آنها هم بر اساس در‌آمد حاصله مبالغی را به ما پرداخت می کنند.

ایرنا: خط مشی الف از نظر شما چیست؟


 الف در چارچوب کلی جریان اصولگرایی تعریف می شود. آقای توکلی خط و ربطش مشخص است. اصولگراست ولی نه به معنای جناحی آن. بر مدار حق گرایی حرکت می کند. الف هم همین طور است اگر تزاحمی بین جریان حزبی اصولگرایی با حق گرایی پیش آید، الف حق گرایی را بر می گزیند.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بدنبال انتشار  این گفتگوها آقای خادم المله در جوابیه ای به ایرنا به بخشی از اظهارات مقدم واکنش نشان داد آنچه در پی می‌اید توضییحات ایشان و پاسخ بیژن مقدم است  که تقدیم می‌شود . 

مدیرعامل اسبق ایرنا: با احمدی نژاد ارتباط نداشتم


تهران - ایرنا: احمد خادم المله مدیر عامل اسبق ایرنا در پاسخ به اظهارات بیژن مقدم مدیر عامل و مدیر مسئول اسبق روزنامه ایران درباره اختلافات در دوره مدیریتی دو طرف، ارتباط ویژه اش با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت را تکذیب کرد.

مقدم اخیرا در گفت وگویی با ' پروژه تاریخ شفاهی ایران ایرنا' گفته بود که در جریان اختلافات بر سر تعیین مدیرعامل موسسه و مدیر مسئول روزنامه ایران ' خادم المله مدیر عامل وقت ایرنا خود را به پشتیبانی آقای احمدی نژاد مستظهر می دید و می گفت : من بچه محل آقای احمدی نژادم و ایشان هم از من حمایت می کند . ' 
خادم المله در متنی که امروز شنبه در اختیار ایرنا قرار داد، نوشت: این اظهارات به هیچوجه صحت ندارد و بنده در هیچ زمانی چنین مطالبی را بیان نکرده ام و ایشان بایستی اثبات کند که چنین حرفی را بنده کجا و به چه کسی زده ام ؟ 


نخستین مدیر عامل ایرنا در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد افزود:اتهاماتی که بیژن مقدم درباره اظهارات بنده در خصوص ارتباط ویژه با آقای احمدی نژاد مطرح کرده کذب محض است و ایشان باید این ادعاها را اثبات کند. بنده برخلاف اقای مقدم که وابستگی به طیف خاص سیاسی داشت، در طول دوران خدمت دولتی هرگز عضو هیچ گروه، حزب و دسته سیاسی نبوده و نیستم که بخواهم از رانت ارتباطات سیاسی برای گرفتن پست و سمت استفاده کنم'.


وی با اشاره به این که تعیین مدیر عامل و مدیر مسئول روزنامه ایران در حیطه اختیارات مدیر عامل ایرنا قرار دارد، افزود: صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بیژن مقدم کارمند خبرگزاری فارس را برای این مسئولیت معرفی کرد ، اما بدون مراحل قانونی و حکم مدیر عامل ایرنا مراسم معارفه برگزار و در روزنامه ایران مشغول به کار شد که بر خلاف اصولی حرفه ای بود.


خادم المله افزود: اگر بیژن مقدم بر اساس تاکیدی که در اظهارات خود کرده واقعا به قصد کار و خدمت می خواست به روزنامه ایران برود، خوب بود الفبای مراحل انتصاب در سیستم دولتی را رعایت می کرد و دست کم نظر مدیر عامل ایرنا را که مسئول این انتصاب بود جلب می کرد نه این که با توسل به قدرت وزیر وقت و با دور زدن فرآیند های قانونی بعنوان مدیر مسئول مشغول بکار شود.


'خوب بود ایشان از ابتدا فکر می کرد وقتی مدیر عامل ایرنا با انتصاب ایشان موافق نیست چطور می خواهد در آینده مشکلات روزنامه را بدون همکاری بخش های مختلف ایرنا حل کند'.


خادم المله افزود: این انتصاب منجر به اعتراض کارکنان روزنامه و مراجعات مکرر همکاران روزنامه به بنده شد که به مقدم اطلاع دادم ادامه این روند به اعتبار موسسه ایران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد آسیب می زند لذا بهتر است امور با مشورت و درایت بهتری انجام شود که متاسفانه توجهی نداشت . 


'بدلیل مشکلاتی که ایشان در مجموعه موسسه ایجاد کرده بود مجبور به مخالفت با حضور وی در روزنامه و نوع انتصاب غیر قانونی ایشان شدم و نهایتا ایشان را برکنار کردم'.

 

پاسخ بیژن مقدم به خادم المله: 

-----------------------------

مدیرعامل اسبق ایرنا، جوانفکر را به احمدی نژاد معرفی کرد


تهران - ایرنا: پیرو جوابیه احمد خادم المله مدیر عامل اسبق ایرنا در پاسخ به اظهارات بیژن مقدم مدیر عامل و مدیر مسئول اسبق روزنامه ایران درباره اختلافات در دوره مدیریتی دو طرف، مقدم طی جوابیه ای که امروز برای ایرنا ارسال کرد، برخی ادعاهای خادم المله را نادرست خواند.

مقدم پیشتر در گفت وگویی با 'پروژه تاریخ شفاهی ایران ایرنا' گفته بود که در جریان اختلافات بر سر تعیین مدیرعامل موسسه و مدیر مسئول روزنامه ایران؛ خادم المله مدیر عامل وقت ایرنا خود را به پشتیبانی آقای احمدی نژاد مستظهر می دید و می گفت: من بچه محل آقای احمدی نژادم و ایشان هم از من حمایت می کند .خادم المله در جوابیه ای به ایرنا این ادعای مقدم را تکذیب کرد.


مقدم در این زمینه که خادم المله گفته است ارتباط ویژه اش با آقای احمدی نژاد کذب محض است، نوشت: حتماً ارتباط با آقای احمدی نژاد در آن ایام (سال 84 )آنقدر منفی نبوده که ایشان بخواهد از آن تبری بجوید . واقعیت آن است که این ارتباط آنقدر بوده است که خادم المله برای اولین بار علی اکبر جوانفکر را به محمود احمدی نژاد آن هم در زمان شهرداری تهران معرفی می کند که متن مصاحبه درلینک http://aftabnews.ir/fa/news/240199 قابل مشاهده است.


مقدم افزود: حکم سرپرستی بنده برای مؤسسه ایران توسط محمد حسن صفار هرندی وزیر ارشاد وقت صادر شده بود و حکم خادم المله هم برای ایرنا توسط همین وزیر. لذا دلیلی نداشت که این‌جانب برای پذیرش مسولیت از ایشان اجازه بگیرم. البته هماهنگی و همکاری دو مجموعه ایرنا و ایران فرض لازم بوده و هست اما وقتی کسی بلافاصله پس از انتصاب مدیری، علیه او بیانیه صادر می کند چگونه انتظار دارد بتواند گامی برای همکاری مشترک بردارد؟


مدیر عامل سابق موسسه ایران و مدیر مسئول سابق این روزنامه با اشاره یه ادعای خادم المله مبنی بر برکنار کردن بیژن مقدم نوشت : هیچ برکناری یا حکمی از جانب ایشان صادر و ابلاغ نشده است . اساساً مگر ایشان نصب کننده بوده که امکان عزل داشته باشد؟!


'آنچه ایشان انجام داد مخالفت با تصمیم وزیر محترم ارشاد و کارشکنی در روند اداره روزنامه بود که زمینه‌ای برای استعفای اینجانب گردید . وگرنه من در شرایطی روزنامه را ترک کردم که وزیر محترم وقت همچنان دخالت های ایشان را ناوارد و اصرار بر ادامه حضور من داشت' . 


مقدم در جوبیه خود نوشت: خادم المله 21 شهریور 84 توسط صفارهرندی به مدیر عاملی ایرنا منصوب و مهر 85 نیز استعفا یا برکنار شد، (یکی از کمترین دوره های مدیریت تاریخ ایرنا در بعد از انقلاب). با استدلال ایشان در مورد نارضایتی کارکنان ایران از انتصاب اینجانب، چرا نباید نارضایتی کارکنان ایرنا از مدیریت ایشان را عامل استعفا یا برکناری دانست؟ 


'همانگونه که در مصاحبه تفصیلی گفتم این‌جانب در مسئولیت سردبیری خبرگزاری فارس (نه به تعبیر آقای خادم کارمند فارس) برای پذیرش این مسئولیت دعوت شدم، نه برای آمدن تلاشی کردم نه برای ماندن'. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین