۶ گام برای تقویت ارزش ریال

جعفر قادری،   3980211020 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
۶ گام برای تقویت ارزش ریال

وزارت خزانه‌داری آمریکا که این روزها نقش «اتاق جنگ» کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی را بازی می‌کند، با استفاده از همه اهرم‌ها و ابزارها ازجمله تلاش برای به‌اصطلاح به صفر رساندن صادرات نفت، می‌کوشد تا جنگ اقتصادی را به نقطه اوج خود برساند. 

در این میان، کاهش ارزش پول ملی یکی از این حربه‌ها به شمار می‌رود که با تلاطمات ارزی در سال گذشته کلید خورد. تصریح رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال جاری بر اینکه کاهش ارزش پول ملی مترادف با کاهش قدرت خرید مردم است، یکی از بزنگاه‌های بسیار مهم کشور اقتصاد کشور محسوب می‌شود که باید فکری اساسی برای حل آن کرد. برای مرتفع شدن این مشکل، راهکارهای ذیل می‌تواند کارگشا باشند.


۱- نظارت سیستماتیک و کنترل هدفمند و هوشمند برای پیشگیری از شکل گرفتن هر عاملی که می‌تواند ارزهای خارجی را در برابر پول ملی تقویت کند. امروزه با استفاده از تجهیزات و الگوریتم‌های رایانه‌ای و پایش لحظه‌به‌لحظه می‌توان از بروز فاکتورهای مخرب جلوگیری کرد و پیش از اثرگذاری بر بازار، برای رفع آن‌ها چاره‌ای اندیشید. متصدیان امر با درک شرایط حساس کنونی نباید اجازه دهند که در میانه جنگ اقتصادی، پول ملی آماج مطامع عده‌ای معدود که نقش پیاده‌نظام دشمن را بازی می‌کنند، قرار گیرد و با قربانی شدن سقوط ارزش دارایی‌های عموم مردم، جماعتی زالوصفت به آلاف و الوف برسند.

۲- ایمن‌سازی بسترهای نظام مالی و پولی کشور بعد از نظارت و پیشگیری، کلیدی‌ترین عامل در راستای صیانت از قدرت ریال در برابر رقباست. برای تحقق این امر ضروری است که در گام اول، اعتماد عمومی به ساز و کار اقتصادی کشور جلب شود تا مردم اطمینان یابند که معضلات فعلی از طریق افزایش تولید ملی و سرمایه‌گذاری‌ها برطرف شده و ارزش پول ملی در برابر تندبادها و تکانه‌ها حفظ خواهد شد.

در فاز بعدی، بازنگری جدی در سیاست‌های پولی از اهمیت بسزایی برخوردار است، مشروط بر آنکه این سیاست‌ها، به‌دوراز دستپاچگی، شوک‌درمانی و متناسب با شرایط کنونی اقتصاد کشور تنظیم و تدوین شوند. ازاین‌رو، جراحی سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، سیاست‌های مالی بودجه، غالباً بر تأمین هزینه‌ها و درآمدهای دستگاه‌های اجرایی متمرکزشده و به سیاست‌های پولی توجه کمتری می‌شود. شاید تداوم سیاست‌های مالی در راستای تقویت پول ملی باشد اما سیاست‌های پولی در عرض تقویت ارزش ریال حرکت می‌کنند و درنهایت، موجب تضعیف آن خواهند شد.

۳- جبران صدماتی که به ارزش پول ملی وارد آمده است، الزاماً به تغییر سیاست‌های پولی بازنمی‌گردد. به‌عنوان نمونه، ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی، باعث افزایش عرضه ارز می‌شود و هرچه به حجم صادرات افزوده شود، عرضه ارز نیز افزایش می‌یابد و تقویت ارزش پول ملی را در پی خواهد داشت.

به‌بیان‌دیگر، به هراندازه که توان تولید ملی افزایش یابد، به همان میزان هم نیاز به واردات کاهش‌یافته و کالای بیشتری برای صادرات خواهیم داشت و هر چه تقاضای کمتری برای واردات داشته باشیم، نیاز به ارزهای خارجی کمتر شده و ارزش پول ملی هم تقویت می‌شود. این نکته نیز قابل‌اعتناست که پول ملی با صدور بخشنامه و دستورالعمل بازتوانی نمی‌شود و برای نیل به این هدف، راهی جز شدت یافتن سیل افزایش صادرات به‌طرف بازارهای بین‌المللی وجود ندارد.

۴- رهبر حکیم انقلاب در مطلع سال جدید، وقتی مشکل کاهش قدرت خرید مردم از رهگذر افت ارزش پول ملی را فرمودند، کلید حل آن را هم ارائه داده و «توسعه تولید ملی» را راه برون‌رفت از موانع موجود معرفی کردند. به بیان ساده‌تر، مادامی‌که حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار افزایش ارزش پول ملی را داشت و چنانچه به‌صورت کوتاه‌مدت و مقطعی قدرت ریال را افزایش دهیم، در اندک زمانی کف گیر منابع ارزی کشور به ته دیگ می‌خورد. این بدان معناست که عدم کاهش هزینه‌های تولید و فقدان بهره‌وری، به افزایش واردات و کاهش صادرات منجر می‌شود؛ روشن است که در چنین شرایطی قدرت رقابت صادرات غیرنفتی در بازارهای جهانی کاهش‌یافته و توسعه این بخش از صادرات، لطمات فراوانی را متحمل شود. در مقابل، نباید از تقاضا برای ارز که به جهت صدور خدمات فنی، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، واردات و مسافرت‌های خارجی صورت می‌گیرد، غافل شد چراکه جنس این دست از تقاضا شاخص نرخ ارز را دستخوش نوسان می‌کند.

۵- با این حساب می‌توان گفت که مجموع متغیرهایی که بر عرضه و تقاضای ارز سایه می‌اندازند، بهای ارز را تعیین می‌کنند، اما باید توجه داشت عامل دیگری که می‌تواند بر نرخ ارز به‌صورت غیرمستقیم اثر بگذارد، نرخ تورم داخلی است. مادامی‌که تورم، روند صعودی داشته باشد، قدرت رقابت تولیدات داخلی نسبت به محصولات خارجی تحلیل رفته و درنتیجه، صادرات کاهش‌یافته و در مقابل، واردات افزایش می‌یابد و پول ملی را تضعیف می‌کند. 

بنابراین، رشد یا افول تورم در کاهش یا افزایش ارزش پول ملی تأثیرگذار است، لذا با کنترل نرخ تورم در کنار تقویت تولید ملی، باید تلاش کرد که افت ارزش پول ملی جبران شود. ضمن اینکه فتح قله رشد اقتصادی پایدار، پیش‌شرط تقویت پول ملی است و در این راستا باید دغدغه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور نیز رفع شوند.

۶- نکته بعدی در این راستا، اهتمام به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ناظر بر خصوصی‌سازی هدفمند است. خصوصی‌سازی، به‌شرط آنکه با لوازمش عملیاتی شود و شرکت‌ها حمایت و نظارت دستگاه‌های اجرایی را ببینند، به فرایند توانمندسازی تولید داخلی شتاب می‌دهد و از ارزش پول ملی صیانت می‌کند. این در حالی است که به‌جای این فرایند کارآمد، روش‌های دیگری ازجمله تسعیر بانک مرکزی را شاهد هستیم. بازپرداخت بدهی نهادها و دستگاه‌ها به بانک‌ها و تسویه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به شیوه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی، رویه غلطی است که از یک‌سو به بزرگ شدن حباب تورم و از سوی دیگر، به کاهش ارزش پول ملی منتهی می‌شود.

این اتفاق وقتی رخ دهد، ارزش ریالی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز سیر صعودی پیدا می‌کنند و نهادهای اجرایی می‌توانند از این رهگذر برای خود منابعی ایجاد کنند. چنانچه این رویه مرسوم و متداول شود، دست قوه مجریه هیچ‌گاه برای تأمین منابع مالی دست‌بسته نخواهد بود چون بلافاصله می‌تواند از بانک‌های خصوصی قرض کرده و بانک‌های خصوصی نیز از بانک مرکزی استقراض کنند.

نکته پایانی اینکه بر کسی پوشیده نیست که آمریکا از دلار نه‌فقط برای بسط تسلط خود بر کشورها بلکه برای تحت‌فشار قرار دادن نظام‌های مشروع و مردمی که در عرض راهبردهای واشنگتن قرار دارند، بهره می‌برد. اقتصاد وابسته به دلار، همیشه در معرض و گزند تلاطمات است و دکمه کنترل آن در وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد، لذا پایان دادن به «جادوی پولی و مالی دشمن»‌ می‌تواند رکن اصلی پالایش سیاست‌های مالی و پولی در راستای حفظ ارزش ریال باشد که باید به‌صورت متعهدانه نسبت به اجرای آن اهتمام داشت.

 

منبع: حمایت

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۸۰۸۴۰۰۸:۱۰:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
فقط یک گام احتیاج است برداشته شود صلح با دنیا وامریکا
-------۸۸۰۹۵۲۰۹:۱۳:۲۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
با اين سيستم اقتصادي و بانكداري به متحد استراتژيك آمريكا هم تبديل بشويم كاهش ارزش پول ملي متوقف نمي شود. آمريكا در بين كشورهاي جهاني كلي متحد استراتژيك بدبخت دارد روزي 1000 ميليارد تومان به نقدينگي اضافه مي شود.
ناشناس۸۸۱۰۸۳۱۰:۱۸:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
دوست من یا معنی صلح رو نمی دونی و یا آمریکا رو نمیشناسی؟ علت اینکه آمریکا از برجام خارج شده چی بوده؟ چرا اروپایی ها خارج نشدن؟ اگه جوا بدی متوجه میشی.
ناشناس۸۸۱۳۳۶۱۱:۳۲:۴۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
داداش من ! روز بعد از امضای برجام ما اعلام کردیم که شرکتهای آمریکایی را به ایران راه نخواهیم داد اروپایی ها که ذوق مرگ شده بودند به ایران حمله کردند و قراردادها بستند ولی آمریکا که کلی برای امضای برجام تلاش کرده بود از میدان عملا حذف شد اینطور شد که ترامپ کاسب مسلک زد زیر میز و گفت دیگی که به ما نجوشه .. اگر ما چند شرکت گردن کلفت آمریکایی را وارد میدان کرده بودیم الان برجام پابرجا بود و اروپا پشت مرزهای ما در حال زوزه کشیدن بود ..
میلاد حمیدی۸۸۰۸۶۶۰۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۱
شما از سقوط ارزش ریال به بیش از این برس، بالا بردن ارزش ریال کار شما نیست. مال این حرفها نیستید.
ناشناس۸۸۰۹۰۴۰۸:۴۷:۱۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
من چند سئوال اساسی از مدیر کل بانک مرکزی، آقای عبدالناصر همتی دارم. ١- ارزش چهار صفر پول ملی که در صدد حذف آن هستید در طول چندین سال چگونه بی ارزش شده ؟ ٢- چرا این اتفاق بی ارزش شدن پول ملی گریبان سایر کشور های نفت خیز منطقه از جمله امارات متحده عربی، عربستان، بحرین، قطر حتی کویتی که در یورش عراق و امریکا تمامی تاسیسات نفتی و خزانه آن ویران شد، نگرفته است؟ ٣- چرا این سطح افتضاح بی ارزش شدن پول ملی ایران حتی گریبان کشورهایی که سالها است در معرض نابودی زیر ساختهای اقتصادی، بنیادی و انواع سازه های کشورشان هستند و عملا سالها با آمریکا و سایر کشورهای دیگر درگیر جنگ بوده اند از جمله عراق ثروتمند و افغانستان فقیر، اوضاع و احوال ارزش پول ملی شان بمراتب بهتر از ایران .. است . ٤- بانک مرکزی ایران بر اساس کدام استدالال، قانون و "عدالت" مبتنی بر "اصول دین" اقدام به افزایش نقدینگی می کند ؟ ٥- آیا با حذف چهار صفر از پول ملی، این حذف کردن صفرهای پول ملی تبدیل به عُرف مسبوق به سابقه نمی شود؟ (یعنی از این سو دریا، دریا اسکناس بدون پشتوانه چاپ می کنید و از آنسو چهار صفر، چهار صفر از پول ملی حذف می کنید.) ٦- آیا مدیر کل بانک مرکزی.. کشور نمی داند که افزایش نقدینگی بدون پشتوانه پول ملی، بدون تعارف یغماگری .. از ملت ، فقیر و غنی، از صغیر و کبیر حتی از سفره و گلوی کودکان فقیر و یتیمی که گاه و بیگاه گرسنه می خوابند، است ؟ الف در چاپ این کامنت به مسئولیتت در قبال سفره های خالی فقرایی که قرار بود یک موی آنها به هزار کاخ نشین بیارزد، بیندیش! ..
ناشناس۸۸۰۹۲۴۰۸:۵۹:۱۲ ۱۳۹۸/۲/۱۱
از هر اقدام عملي كه موجب تقويت ارزش پول ملي كشور شود بايد با قاطعيت سران سه قوه و كليه نهاد هاي تصميم گير در كشور حمايت كنند.
ناشناس۸۸۰۹۳۶۰۹:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۲/۱۱
مقاله نبود شعار و تخیل بود ایشون هنوز هم نسبت به علم مقاومت می کنند! عزیزم با زور و دستور درست نمیشه ما باید با دنیا در تعامل سالم باشیم تا اقتصادمون درست بشه الان وقتی همش وارد می کنیم و درآمد خارجیمون فقط نفت که اونم به مشکل خورده معلوم اینطوری میشه ؛ باید با دنیا در ارتباط باشیم تا پول به گردش دربیاد! غیر این همش حرفه شما نمی دانی ولی همه مردم نفهم نیستن و از دستت حرفهای شما خسته ..
omid۸۸۱۰۲۳۰۹:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
من نمیدونم واقعا نظریه پردازان اقتصاد ایران کجا سیر می کنند،عزیز دل برادر علت اصلی سقوط ارزش ریال افزایش نقدینگی وخلق پول آنهم نه بوسیله دولت بلکه بوسیله نظام بانکداری کاملا ربوی که مخصوصا در دولت تدبیر و امید به حد اعلای خود رسید ،میباشدابتدا باید نظام بانکی اصلاح شود بعد به گام های دیگر فکر کرد،کجای دنیا این همه بانک با این قدر شعبه وجود دارد،اینها با دادن و گرفتن ربا گاهی تا 45 درصد (مخصوصا در این دولت) ابتدا اقتصاد مملکت را به رخوت و رکود بردند وسپس با ایجاد نقدینگی روی کاغذ باعث این وضع شدند و رکودِ تورمی فعلی را به اقتصاد کشور تحمیل کردند.
علی 671۸۸۱۱۲۲۱۰:۳۵:۴۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
خوابی است که هر گز تعبیر نمی شود بیخودی تز ندهید که هر گز چنین نخواهد شد تا روحانی و جهانگیری و همتی و نوبخت و واعظی,.. این دولت فچل سرکارند از این هم بد تر می شود .
ناشناس۸۸۱۱۳۵۱۰:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
سقوط نکنه ؛ تقویت نخواستیم
ناشناس۸۸۱۲۳۸۱۱:۱۱:۱۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
مطالب فوق حائزاهمیت است وخیلی مطالب دیگر اما همیه اینها مدیریت متعهد ومتخصص وعلیم میخواهد که متاسفانه مملکت نداره چقدر خوب بود که نویسنده محترم این کمبود را بررسی میکرد
ناشناس۸۸۱۲۴۴۱۱:۱۳:۰۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
بنزین گران نمی شود در سال 98 اگر هم بشود 20 درصد در حد تورم
ناشناس۸۸۱۳۷۱۱۱:۳۹:۱۱ ۱۳۹۸/۲/۱۱
کشور های در حال جنگ و جنگ زده اعتبار پولشان از ما بیشتره.....
علی۸۸۱۴۶۱۱۱:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۲/۱۱
سالها فقط ارزش پولمان منفی شده است از یک دلار ۷ تومان ظرف این مدت به ۱۴۰۰۰ تومان رسیدیم یعنی ۲۰۰۰ برابر افت ارزش ریال نسبت به دلار در سالها قبل . حالا برویم و ارزش پول کشورهای همسایه خود را کنترل کنیم . امارات ظرف ۴۰ سال هر ۳/۶۵ درهم یک دلار بوده و هنوز هم همان است . تا تولید صنعتی و توریسم و کشاورزی مدرن و مدیریت آب و خاک در سطح ملی و گسترده تقویت نگردد شدنی نیست و تا ارتباطات سالم و بدون تنش و آزاد با کشورهای منطقه و دنیا نداشته باشیم ، نمی شود ..
ناشناس۸۸۱۶۵۰۱۲:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۲/۱۱
.. رویا پروری و بی سوادی و رانتخواری و دزدی و پارتی بازی بلایی به سر این مملکت آوره که اصلاح ...
ناشناس۸۸۱۷۲۴۱۲:۴۴:۵۷ ۱۳۹۸/۲/۱۱
فقط شعار و بافتن الفاظ به هم. دریغ از یک خط راهکار عملی
ناشناس۸۸۱۷۵۴۱۲:۵۰:۳۶ ۱۳۹۸/۲/۱۱
ریال دیگه احیا نمیشه و کلا از بین رفته است این حرفها هم همه... اقتصاد هم از بین رفت محض اطلاع شما در سال 57 هر دلار 70 ریال بود الان ببین به چه وضعی افتاده
ناشناس۸۸۱۷۵۷۱۲:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۲/۱۱
اولین گام گرون کردن بنزین
ناشناس۸۸۱۸۰۹۱۳:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۲/۱۱
آرزو بر جوانان عیب نیست.فقط گامهاتون را بلند برندارید که ..
ناشناس۸۸۳۱۴۸۲۲:۰۳:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۱۱
اولین گام طرح عدم کفایت دولت بی تدبیر است
داوودی۸۸۳۳۶۰۰۱:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۲/۱۲
با افکار و دانش 50 سال قبل باید به درگاه ائمه نذر کنیم تا ارزش پول ما کمتر از این نشه ..
ناشناس۸۸۴۷۹۷۲۳:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۲/۱۲
ریال ارز جهان ..! بی خیال، به فکر آخرت باشیم دیگه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین