بررسی‌های قیمتی بنزین جدی شد/ تلاش دولت برای سهمیه بندی با چراغ سبز مجلس

گروه اقتصادی الف،   3980130002 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت به دنبال ایجاد تغییر در نظام عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی و در صورت موافقت سران قوا، کاهش فاصله قیمت تمام شده تأمین بنزین با قیمت تکلیفی عرضه در ماه پایانی بهار است.

بررسی‌های قیمتی بنزین جدی شد/ تلاش دولت برای سهمیه بندی با چراغ سبز مجلس

تسنیم نوشت: درحالی که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه 98 در اسفندماه سال گذشته، نسبت به هرگونه افزایش نرخ بنزین و یا دونرخی شدن آن در سال 98 رأی منفی داده بود، دولت همچنان به دنبال رسیدن به راهکاری برای کنترل مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور است و روی افزایش نرخ و بازگشت سهمیه بندی تأکید دارد.

رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در طی سالهای اخیر که در سال 97 به شدت خودنمایی کرد، طبق پیش‌بینی های صورت گرفته در سال 98 ادامه خواهد داشت و در صورت تحقق این پیش‌بینی، ادامه این روند در سال 99 کشور را در تأمین بنزین دچار مشکل خواهد کرد؛ از اینرو دولت از امروز به فکر جلوگیری از رسیدن به نقطه‌ای است که از به چالش کشیده شدن خودکفایی کسب شده در عرصه تولید بنزین و نیاز دوباره به واردات بنزین خودداری کند.

زمان اصرار دولت بر موضوع تغییر نرخ بنزین و بازگشت سهمیه بندی، درست بعد از وقوع سیلاب‌های گسترده اخیر، این تصور و ابهام را به وجود آورده که آیا دولت به دنبال تأمین نیازهای مالی جبران خسارات سیل با افزایش قیمت عرضه بنزین است؟

در طی دو سه روز اخیر که دولت به جای بردن لایحه به مجلس شورای اسلامی، درخواست خود برای بازنگری در نرخ عرضه بنزین را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده، نمایندگان مجلس واکنش های متفاوتی در برخورد با این موضوع داشته‌اند. برخی نمایندگان با مخالفت قاطع خود و دیگر نمایندگان با هرکونه افزایش و یا تغییر در نحوه و نرخ عرضه بنزین در شرایط فعلی خبر داده اند، اما برخی نمایندگان شرایط امروز کشور و موضع مجلس را موافق بازکشت سهمیه بندی بنزین و اعمال تغییر در نرخ عرضه آن می دانند.

نمایندگانی که موافق یا مخالف مطلق افزایش نرخ بنزین و یا بازگشت سهمیه بندی در شرایطی فعلی نیستند و به عبارتی رأی ممتنع دارند، سوالی را مطرح می کنند که "دولت در صورت تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، مشخص کند که منابع درآمدی افزایش نرخ بنزین را کجا هزینه خواهد کرد؟"

پس از صدور مصوبه هیئت وزیران برای تغییر نرخ عرضه CNG از اول خردادماه به منظور تأمین منابع مالی هوشمندسازی جایگاههای عرضه و همچنین ارتقای سطح ایمنی خودروهای دوگانه سوز، دولت به منظور ایجاد شرایطی که سوخت CNG‌ همچنان توجیه و جذابیت مالی خود را نسبت به بنزین داشته باشد و از طرفی دیگر، با استفاده از ابزار قیمتی، کاهش مصرف بی‌رویه بنزین را محقق کند؛ به دنبال ایجاد تغییر در نظام عرضه بنزین با بازگشت سهمیه بندی و در صورت موافقت سران قوا، کاهش فاصله قیمت تمام شده بنزین با قیمت تکلیفی عرضه در ماه پایانی بهار است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۳۱۵۱۰۸:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تعارف را باید کنار گذاشت. همه دنیا می دانند. اگر کشور و مسئولین نتوانند فکری عملی و شدنی برای کاهش درامد نفتی و جبران ان به شکلی حداقل برای یکسال کنند باید گفت متاسفانه منفی شدن شاخص های اقتصادی و در نتیجه سیاسی و .. در کشور می تواند حتی به بدی ونزویلا و حتی با توجه به هزینه های بسیار بیشتر ایران نسبت به ونزویلا بدتر از ان باشد. باز هم باید به امید 2020 باشیم؟!
رحمت۸۶۳۱۵۷۰۸:۲۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
شما قرار است بنزین را سهمیه بندی کنید ومازاد سهمیه را گران کنیدپس به هر ماشین سه لیتر در روز بنزین بدهید وبقیه را باقیمت 5هزار تومان عرضه کنید ودرآمد حاصل را صرف مدرسه سازی کنیدتا حداقل این گونه همه مردم ایران خیر مدرسه ساز شوند وهمه فرزندان این آب وخاک از گرانی بنزین خیر دنیا وآخرت نصیبشون بشه.
ناشناس۸۶۳۲۱۴۰۹:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
مبارکه چی شد تا دیروز می گفتن به جون ننه مون بنزینو گرون نمی کنیم
ناشناس۸۶۳۲۳۱۰۹:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
واقعا خوابید یا خودتون رو به خواب زدید مصرف بالای بنزین به خاطر خودرو های بی کیفیت و مصرف بالاست نه بریز و بپاش مردم
ناشناس۸۶۳۵۴۱۱۲:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
هر دو درسته.... ما بزای دویست متر هم ماشین میبریم بیرون
پزشک متخصص۸۶۳۵۹۶۱۳:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
قیمت بنزین باید 7000 تومان شود تا هم خیابانها خلوت شوند و هم قاچاق متوقف شود.
محمدی۸۶۳۹۶۶۱۸:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بله آقای پزشک متخصص، برای شمایی که شیره ملت را می دوشید و در ماه بالای ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارید و با هزار ترفند..از پرداخت مالیات هم فرار می کنید لیتری ۵۰۰۰۰ تومان هم کم است.
ناشناس۸۶۳۷۴۳۱۵:۲۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
درود بر تو واقعا حرف دل مردم رو زدی... مصرف بالا بخاطر خودروهای ماست... اگه همین تعداد خودروها رو با تکنولوژی جدید و بروز داشتیم. الان مصرف نصف بود
ناشناس۸۶۳۲۳۸۰۹:۴۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
دولت در جریان عواقب وخیم ان برای خود و کشور باشد
ناشناس۸۶۳۲۴۳۰۹:۴۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بهتر ان است که این دولت استعفا دهد تا در زمان مناسب محاکمه شوند
ناشناس۸۶۳۴۱۹۱۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
محاکمه؟؟؟؟؟ همشون از ذخایر نظامند
فرناز۸۶۳۲۴۷۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
من کاری به تصویب شدن یا نشدن موضوع قیمت بنزین ندارم. از دید من مسئله‌ مهم بدعتی است که در حال انجام است و آن دور زدن مجلس با ایجاد تشکیلاتی به اسم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است؛ که عملا" مجلس را از دور خارج می کند.
ناشناس۸۶۳۲۵۸۰۹:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کاری که باید دو سال پیش انجام میشد. دیگه چه فایده
ناشناس۸۶۳۶۱۹۱۳:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اصلا چرا کارت سوخت را حذف کردند
ناشناس۸۶۳۲۹۱۱۰:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
کمیته های مجازات باید شکل بگیرد
ناشناس۸۶۳۳۱۴۱۰:۲۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
تو این تورم و نداری ملت اینو کم داشتیم
ناشناس۸۶۳۳۱۹۱۰:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
راه کاهش مصرف سوخت 1-تعطیلی کارخانه های خودرو سازی ایران 2-واردات خودروی هیبریدی و برقی 3-بستن مرزها و جلوگیری از قاچاق سوخت توسط قاچاق چیان عزیز4-برقراری سیستم جامع توزیع سوخت و رصد منظم تولید و توزیع سوخت و همچنین رصد کشتی های واردات و صادرات سوخت
ناشناس۸۶۳۳۷۳۱۱:۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
شما راست میگیم اگه اینا اجرا بشه اونوقت آقازادها از کجا نون میاردن میلیاردی بخورن. . .
رضا۸۶۳۷۱۴۱۴:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اگه اینطور بشه خانم ابتکار و شوهرگرامی از کجا نون بخورند. نون بری نکنید خواهشا !!!!
ناشناس۸۶۳۳۴۹۱۰:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با تورم چهار تا پنج برابری قیمتی یعنی تورم چهار صد تا پانصد درصدی دولت تنها زیر بار بیست تا سی درصد تورم می رود و هنوز هم نه تنها حقوق ها افزایش نداشته بلکه رقمی که دولت برای افزایش حقوق در نظر گرفته به مراتب کمتر از این رقم تخیلی است. اما دولت به این هم اکتفا نکرده و با افزایش قیمت هر آنچه که در اختیار در پی آوردن فشار بیشتر به مردم است. انگار این تنها وظیفه مردم است که فشارهای اقتصادی را پذیرا باشند و دولتمردان ما تنها با انتقال فشار به مردم خود را از سختی ها رها کنند. و از وظیفه خود در مقابل پست و مسئولیت تنها استفاده و لذت بردن از مزایای پست خود را داشته باشند.
ناشناس۸۶۳۳۵۵۱۰:۵۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اول حقوق ها را و سپس قیمت ها را تصحیح کنید ،ملت گرسنه دین وایمان نخواهد داشت و اونوقت.....
ناشناس۸۶۳۳۹۶۱۱:۱۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
متاسفانه در کشور ما همیشه بهترین راه حل در آسانترین راه حل جستجو می شود.با گران کردن بنزین به اصطلاح در فکر کمتر مصرف شدن بنزین هستند.ولی تجربه نشان داده است با گران کردن هیچ چیز عوض نمی شود.اگر واقعا دولت به فکر کم کردن مصرف بنزین است چرا اتومبیل های به روز جهانی که نصف خودروهای داخلی مصرف دارند تولید نمیکند؟ چرا بسته های تشویقی برای ورود خودروهای هیبریدی و گاز سوز ایجاد نمیکند؟ آیا دولت تضمین میدهد اگر سوخت را گران کند میزان مصرف هم کم می شود؟ آیا دولت تضمین می دهد اگر بنزین را گران کند قیمت دیگر کالاها رشد افسار گسیخته نداشته باشد؟ با شرایط فشار اقتصادی که حاصل سوء مدیریت میباشد آیا این فشار اقتصادی فشار مضاعف بر مردم وارد نمی کند؟ بهتر است دولت به جای گران کردن قیمت ها که فشارش فقط بر دوش قشر متوسط و مستضعف وارد می آید به فکر راه بهتری باشد.
افلاطون۸۶۳۴۴۶۱۱:۴۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
مجلس و دولت بی مسئولیت و از یک جنس عاقبتش میشه بی بند و باری وهرج و مرج در کشور .بی تدبیری دولت و سکوت مجلس
بهرام۸۶۳۴۶۰۱۱:۵۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
45000تومان یارانه سوخت به مردم دادند تا حالا4500000تومان به نرخ و قیمت انرژی ها افزوده شده و هر سال هم نرخ ان را بالا می برند در عوض یارانه تکان نخورده آقا این یارانه مال خودت قیمت ها را برگردانید به قبل دولت و مجلس دست در دست هم پولهای بیت المال...
ناشناس۸۶۳۵۰۴۱۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
حسن روحانی در سال ۹۶ که دلار ۵۰۰۰ تومان شد می گفت نخرید که دلار قیمتش این نیست و ضرر می کنید ، الان دلار شده ۱۳۷۰۰ ، کی جبران ضرر ما رو می کنه که به حرف روحانی اعتماد کردیم.
پرویز۸۶۳۵۳۰۱۲:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
الف گرامی رشدافسارگسیخته بنزین بعنی چه؟مثلا چون بنزین نسبت به تورم ارزان تره مردم بنزین میخرند و دربیابان میریزند یا بجای خوراک میخورند آحه این چه تعبیر ..ی است. مصرف زیاد بخاطر زیادبودن اتوموبیلهاست آنهم اتوموبیلهای بی کیفیت.دولتها به زبان بیزبانی میگن ما اتوموبیل بی کیفیت تولید میکنیم وبا هرقیمتی که خواستیم میفروشیم بملت وقیمت بنزین راهم بالا میبریم هرطورکه بخواهیم وشما مردم هم مجبورید همین آشغالهارا با بنزینی که ما میدیم بخرید تا پولش درجیب دولت وشرکای خوردوسازبرود.نویسنده محترم بهتراست ازتورم وگرانی افسارگسیخته بنویسد البته ..
ناشناس۸۶۳۵۴۳۱۲:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
ایرانخودرو و سایپا دشمن مردمند...چون دولتی اند, دولت دشمن مردمه
محمد۸۶۳۵۴۸۱۲:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۳۰
1 اول باید زنگنه استیضاح ومحاکمه شود چرا اصراربه حذف کارت سوخت داشت این ژنرال دولت 2 حال که عزیزان ووابستگان .. سیراب از سود واردات بنزین شدند به فکر سهمیه بندی افتادید 3 شما که با مجوز واردات ماشینهای باحجم وقدرت بالا برای سرمایه داران فکرامروز را نمی کردید 4 ازشما لیبرالها انتظاری بیش ازاین نیست دراین چند سال آنقدر رانت ایجادکردید وبا تصمیم های نادرست وسوئ عده ای به نان ونوا رسیدند که بنزین هرچه گران شود کک آنها هم نمی گزد فقط آسیب را آنهایی می بینند که سبب سیاستهای خانه خراب کن اقتصادی این دولت بیچاره شدند وبی کار برای تامین زندگی خود می بایست با پراید قسطی 50 میلیونی مسافرکشی کنند
ناشناس۸۶۳۵۴۹۱۲:۳۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۳۰
با عرضه خودروهای جديد و افزايش آنها ، انتظار افزايش بنزين را نداريد؟ چرا از منافعی که با عرضه خودرو ها به دست می آوريد ، مشکل بنزين را حل نميکنيد؟
ناشناس۸۶۳۵۵۴۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۳۰
آنقدر گزاف گويي براي مسئولين ما راحت شده كه آدم نميدونه چي بگه!! تو همين الف مطالب پارسال رو نگاه كني همه مسئولان مخالف افزايش قيمت بنزين براي ٩٨ بودند و گفتن اصلاً گرون نميشه تو اين يكي دو ماه چه اتفاقي افتاد كه همه موافق شدن؟؟؟
ناشناس۸۶۳۵۸۱۱۲:۵۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
سکوت به اصطلاح نماینده های مجلس که خودشون افزایش قیمت بنزین رو رد کردند گریه آوره.
ناشناس۸۶۳۶۵۴۱۳:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
خودرو استاندارد تولید کنید و جلوی قاچاق سوخت توسط ژن خوب ها رو بگیرد. مصرف میشه سی میلیون لیتر در روز
ناشناس۸۶۳۷۳۶۱۵:۱۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بهتر بنزین به قیمت واقعی آن فروخته شود. و بجای آن دولت در وسایل حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کند و در شهرهای برزرگ که مشکل آلودگی دارند حمل و نقل عموی را رایگان کند.
پیمان۸۶۳۷۶۱۱۵:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
چند وقت پیش تو گوگل مپ داشتم پایتخت کشورهای رو از نظر ترافیکی بررسی میکردم هیچ کشوری مثل تهران ترافیک های این چنین سنگین نداشت. مخصوصا با پژو و سمند و ... مصرف سوخت میره بالا باید به هر ایرانی حداقل بالای 90 لیتر بنزین در ماه داده بشه.
ناشناس۸۶۳۸۴۸۱۶:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
گران کردن بنزین بهتر از چاپ پول بدونه پشتوانست
ناشناس۸۶۳۸۷۰۱۶:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۳۰
اگه فرانسه بود که مردمش میریختندبیرون اما اینجا 100برابرهم گزون کنند مرذم بی تفاوتند
ناشناس۸۶۳۹۸۷۱۸:۴۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۳۰
هرنوع سهمیه بندی برای بنزین ارزان باید برای خانوارها باشد نه برای خودروها چون افراد مرفه بیش از یک خودرو دارند و نیز سر افراد بدون خودرو بی کلاه میماند
ناشناس۸۶۴۰۹۰۲۰:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
باید به هر فرد بدون توجه به اینکه ماشین داره سهمیه بنزین بدهند. بعضی ها تا ۵ ماشین به نامشونه و برای همه سهمیه میگیرند و بعضی ها موتور سیکلت هم ندارند‌
ناشناس۸۶۴۱۰۰۲۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۳۰
بارها در سایتهای مختلف بر افزایش قیمت بنزین تاکید شد اما به شرط آنکه با کمک به تولیدکننده ها قیمت کالاهای اساسی تغییر نکند وتعرفه گمرکی بسیار بالا برای خودروهای خارجی کاهش، تا مردم حق انتخاب خودرو بهتر را داشته باشند که افزایش قیمت بنزین کاهش تعرفه گمرکی بر ماشینهای خارجی را براحتی جبران کند
ناشناس۸۶۴۱۱۶۲۰:۵۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۳۰
... اقتصاد ایران رو به نابودی هست و تا خصوصی نشود مشکل آن هر روز بدتر از دیروز می شود.
ناشناس۸۶۴۱۲۵۲۱:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۳۰
مردم هر اظهار نظرى كنن دولت و مجلس كار خودشونو ميكنن و با هم در يك خط براى ...هماهنگ هستند دليلش هم اينه كه هيچكدوم دغدغه مالى و بى پولى و بيكارى ندارن عمداً جلوى قاچاق سوختو نميگيرن بعد تاوانشو مردم بايد پس بدن ورود ماشينو آزاد كنيد خودروهاى با كيفيت كم مصرف وارد بشه توليد اين خودروهاى نابود كننده رو متوقف كنيد سوخت حل ميشه
ناشناس۸۶۴۱۴۵۲۱:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۳۰
سیستم کوپونيسم زاییده نظام کمونیستی است.چندبارتجربه شکست خورده دارد.متاسفانه هرکجا که در مدیریت ...کم می آورند.ابزارفشاربرمردم ساده ترین راهکاراست.گوشت که نیست.پياز از موز گرانتر.مرغ پروازی.بیکاری بيدادمردم نان خالی هم نميتوانندبخورند.حال بيکاراني که برای تامین نان خانواده باخودرومسافرکشي ميکنندهم بايدبيکارشوند.آقایانی که میگویند.بنزین را پولداره بيشترمصرف میکنند.باسهميه بندی آیا برای آنهااتفاقي ميافتدخيراين طبقه ضعیف جامعه است که بازهم قربانی میشود.همانها که هرجالازم است در صحنه اندوهرجالازم باشدقربانی...این مردم مستحق جفا وفشار بيشتر نميباشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین