جواب این سوال چیست: چرا ازدواج نمی‌کنی؟

گروه اجتماعی الف،   3980128088 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی به میان جوانان می‌روی و از دلایل بی‌علاقگی‌شان به ازدواج می‌پرسی با جواب‌های متفاوتی مواجه می‌شوی.

جواب این سوال چیست: چرا ازدواج نمی‌کنی؟

«چرا ازدواج نمی‌کنی؟ سوالی که اگر در گذشته‌های نه چندان دور مطرح می‌شد مخاطبت در حالی که صورتش از شرم سرخ شده بود سرش را پایین می‌انداخت. انگار آن روزها بالا رفتن سن ازدواج از وجود نقص و ایرادی در جوانان خبر می‌داد. اما حالا شرایط تغییر کرده، این روزها دیگر ازدواج و تشکیل خانواده برای برخی از جوانان اولویت ندارد و اگر جوانی از قصد خود برای ازدواج بگوید باعث تعجب همسالانش خواهد شد. هر چند تاکنون متخصصان و کارشناسان بسیاری در این رابطه سخن گفته‌اند، دلایل را برشمرده‌اند و راهکارهایی هم ارائه داده‌اند اما وقتی به میان جوانان می‌روی و از دلایل بی‌علاقگی‌شان به ازدواج می‌پرسی با جواب‌های متفاوتی مواجه می‌شوی.

بیتا دختری است که ۲۶ بهار زندگی را تجربه کرده و تاکنون ازدواج نکرده است و البته به گفته خودش میلی هم به ازدواج ندارد. او می‌گوید: برای این که بتونی ازدواج کنی باید فردی را پیدا کنی که از هر نظر با عقاید و خواسته‌هایت مچ باشه و هماهنگ. یعنی باید دختر و پسر اخلاق شبیه به هم داشته باشند و از موضوعات مشترکی لذت ببرند.

می‌خندد و ادامه می‌دهد: گشتم نبود نگرد نیست. من تا حالا چنین پسری رو پیدا نکردم. برای ازدواج باید از رستم هم قوی‌تر باشی چون این روزها پیدا کردن همچین پسرایی از گذراندن خوان هفتم هم سخت‌تر شده است. موضوع مهم دیگه اینه که بتونی به طرف مقابلت اعتماد کنی. متأسفانه این روزها روابط قبل از ازدواج زیاد شده به همین خاطر اعتماد کردن خیلی سخت شده. به همین دلیل ترجیح می‌دم تو خونه بابام بمونم تا زمانی که بتونم از نظر اقتصادی زندگی خودمو تأمین کنم اونوقت ازشون جدا می‌شم و مستقل زندگی می‌کنم.

پارسا هم پسر ۲۹ ساله‌ای است که در جواب این سوال می‌گوید: چرا ازدواج کنم؟ نه کار درست و حسابی دارم و نه پول کافی.

با دست به ساختمانی در پشت سرش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با مدرک کارشناسی ارشد سه ماهه برای این شرکت حسابداری می‌کنم اما هنوز نه قرارداد دارم و نه بیمه. گفتند باید ۶ ماه کار کنم اگر راضی بودند قرارداد می‌بندند. برای شرکت قبلی هم حدود ۸ ماه کار کردم اما دست آخر گفتند از کارم راضی هستند اما با حداقل حقوق قرارداد می‌بندند و من مجبور شدم آنجا را ترک کنم. به نظر شما با این شرایط می‌شه ازدواج کرد؟ من آدم مادی نیستم اما واقعیت اینه که با حداقل حقوق از پس اجاره و پول آب و برق و گاز هم بربیام، نمی‌تونم حداقل امکانات رو برای دختر مردم فراهم کنم و به چند ماه نرسیده چشمم به حکم اجرای مهریه روشن می‌شه و باید راهی دادگاه خانواده بشم. سری که درد نمی‌کنه دستمال بستنش چیه؟

الهه اما دختری است که در ۳۵ سالگی شغلی دارد و حقوقی مناسب که گذران زندگی را برایش آسان کرده است. او هم در جواب، مجرد بودن را به ازدواج و زندگی متأهلی ترجیح می‌دهد و می‌گوید: ازدواج باشه برای روزهای پیری که احتیاج به همدم داشتم البته فکر می‌کنم آن روزها هم زندگی در یک آسایشگاه با امکانات مناسب را به ازدواج با مردی که مسئولیتش رو به دوشم بیندازه ترجیح بدم.

الهه ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید هیچ نیازی به ازدواج در خودم نمی‌بینم. روال زندگیم به شکلی پیش می‌ره که راحت هستم و بدون دغدغه دیگران تنها مسئولیت امور زندگی خودم را دارم. هر طور که بخوام زندگی می‌کنم و نیاز نیست برای هر موضوعی به دیگران جواب پس بدهم. البته نیاز عاطفی هم موضوع مهمیه و هیچ انسانی بی‌نیاز از عاطفه و محبت نیست اما من فکر می‌کنم می‌شه بدون ازدواج و با دوستی‌های عمیق این نیاز رو هم تأمین کرد. اصلاً ازدواج انگار محبت بین زن و مرد رو از بین می‌بره. در بین دوستان و آشنایان ازدواج کرده الگوی موفقی نمی‌بینم و در یک کلام کمتر کسی وجود داره که از ازدواج کردن پشیمون نباشه.

حدود ۲۷ یا ۲۸ ساله به نظر می‌رسد، دختری که خود را مینا معرفی می‌کند و دوست ندارد از سن و سالش چیزی بگوید. ازدواج نکرده و با تعجب پاسخ می‌دهد: مگه بیکارم که ازدواج کنم اون هم تو این شرایط سخت اقتصادی؟ اگر ازدواج کنم حتماً پشیمون می‌شم. من اصلاً مادی نیستم اما هر عقل سلیم و هر منطقی تأیید می‌کنه که برای ازدواج به حداقل امکانات احتیاج داریم. جهیزیه آنچنانی و دهن پرکن هم که نخرم، باید یخچال، گاز، فرش و چند دست کاسه و بشقاب بخرم یا نه؟ از خیر مراسم عروسی هم که بگذرم اون بیچاره باید یه خونه تو یه خیابون درست ودرمون که رومون بشه آدرسشو به دوستامون بدیم اجاره کنه یا نه؟ همه اینها پول می‌خواد. وام ازدواج هم که این روزها فقط یه شوخیه و نمی‌شه برای هزینه‌های کمرشکن جوونا روش حساب کرد. اون موقع که ۱۰ میلیون بود خواهرم نتونست ضامن جور کنه و قیدشو زد حالا که بیشتر شده که هیچی.

پسر جوانی روی صندلی ایستگاه مترو نشسته، غرق در گوشی موبایل. قطار می‌آید اما از جایش تکان نمی‌خورد. قطار دوم و سوم هم می‌آیند و می‌روند و او همچنان روی صندلی پهن شده است. از او می‌پرسم ازدواج کرده؟ جواب می‌دهد: چرا؟ می‌پرسم: چی چرا؟ و او دوباره می‌پرسد: چرا می‌پرسی؟ جواب می‌دهم: خبرنگارم. از گوشی‌اش دل می‌کند و به سمتم برمی‌گردد و می‌گوید: سینگلم. اصلاً هم نمی‌خوام ازدواج کنم. اصلاً تو پلنی که برای آینده‌ام دارم جایی برای ازدواج نیست چون می‌خوام از ایران برم. اگه زن بگیرم دردسر میشه. می‌خوام اول برم اونجا یه زندگی درست و حسابی فراهم کنم بعد. چرا همین جا زندگیتو نمی‌سازی؟ می‌خندد و می‌گوید: انگار تو این مملکت زندگی نمی‌کنی. با کدوم کار؟ با کدوم پول. من نه پدر پولدار دارم و نه ژن خوب. کی زن آدمی می‌شه که برای امور روزمره خودش هم آویزون جیب بابای کارمندشه. البته اغلب دخترها اولش می‌گن مسائل اقتصادی برامون مهم نیست اما وقتی مهر ازدواج به شناسنامشون می‌خوره یه دفعه رنگ عوض می‌کنن. اگه نتونی خواسته‌های زندگی رو تأمین کنی عشق اهورایی یه ماه بیشتر دوام نمیاره و باید به فکر پرداخت ماهی یه سکه از سکه‌های مهریه باشی.

مریم هم دختر ۲۹ ساله‌ای است که تاکنون ازدواج نکرده است. از او درباره دلیلش برای ازدواج نکردن و توقعاتی که مانع ازدواجش شده می‌پرسم. مریم بر خلاف دیگران می‌گوید: دوست دارم ازدواج کنم اما تا حالا شرایطش پیشنیومده. یعنی پسری که واقعاً مسئولیت‌پذیر باشه و این حس رو بهم بده که می‌تونم تو زندگی آینده بهش اعتماد کنم و تکیه‌گاهم باشه در بین خواستگارها نبود. بعضی از خواستگارام از نظر مالی هم شرایط خوبی داشتند اما اینپدراشون بودند که شرایط مالی خوبی داشتند نه خودشون. خودشون چیزی از خودشون نداشتند و انگار وابسته به کیف پدر و مادرشون بودند.

با گذشت زمان، بسیاری از امور زندگی انسان‌ها دستخوش تغییر شده است. الگوهای ارتباطی انسان‌ها و همچنین الگوی تشکیل خانواده به‌عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه نیز از این تغییر بی‌نصیب نمانده‌اند. اظهار نظر جوانان در خصوص ازدواج نشان می‌دهد معیارهای جوانان برای ازدواج تغییر کرده و شرایط اجتماعی و اقتصادی تأثیر بالایی در بی‌رغبتی جوانان به موضوع ازدواج دارد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد با فرهنگ‌سازی و همچنین ساماندهی و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی می‌توان شرایطی را برای جوانان مهیا کرد تا تمایل آنها برای ازدواج و تشکیل خانواده افزایش یابد.»

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۶۱۱۰۹۱۱:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چه چشم اندار مثبتی برای زندگی در ..کشور فراهم شده؟
ناشناس۸۶۱۲۰۶۱۲:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
گره بدی شده. وضعیتی که آدم هر کاری می خواهد انجام بده می گه قبلا ساده تر بود. از رانندگی بگیر تا کار و ازدواج . بازار ول ، افسار نداره. با این حقوق ها از راه سالم پول پیش هم در نمیاد . اجاره هم نمیشه نشست. اختلاف طبقاتی داره روز به روز می ره بالا تر . احساس فقر نسبی وحشتناکه. یک سیاست حمایتی درست لازمه. پول و سبد فایده نداره. به درآمد و دارایی مالیات بگیرین. برنامه چند ساله بریزین . هر چه صلاح ، ولی کار عملی لازمه. باید اول بخوایم. شرایط سخت ما که زیاد دیدیم. همون زمان جنگ می خواستیم و می شد اداره بشه.
ناشناس۸۶۱۴۷۶۱۵:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چشم انداز مثبت لابد تو خارجه مثلا سالمندان رو نگهداری تا پول اجاره خونه رو ندی یا مثلا ظرفشوری کنی یا بری تو کارهای خدماتی یا گارسون رستوران بشی آخه مردم ایران همه نخبه خارجی ها هم فرش پهن کردن و له له منتظرن تا اینها بیان و پست و مقام بدن بهشون نه داداش این که میبینی خارج زندگی شاخ دارن دلارهای نفتی ایران رو بردن خارج شدن خاوری و شیخ ال اسلام :) آقا اگر من جایی کاره ای بودن جوان های ندید بدید رو سربازی می فرستادم خارج برن حمالی آخه تو ایران حمالی کلاس نداره تو خارج داره
ناشناس۸۶۱۹۳۹۲۱:۲۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اگر مسکن حل شود یعنی رایگان، ازدواج حل می شود.
ناشناس۸۶۲۱۰۲۰۰:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۹
تازه هر سال هم مثبت تر می شود!
ناشناس۸۶۱۱۱۳۱۱:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هزینه ها و مخارج زندگی رفته بالا
ناشناس۸۶۱۲۸۲۱۳:۲۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
از تو حرکت از خدا برکت
ناشناس۸۶۱۷۳۹۱۷:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
امورز تو همین سایت قیمت های مسکن رو گذاشته بود دیدم. 90 متر گیشا نوساز متری 27 میلیون تومان . حالا جنابعالی حرکت که چه عرض کنم خودتو جر بده میتونی اجارشو بدی؟.....
ناشناس۸۶۱۹۷۰۲۲:۰۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
از خدا همیشه برکت بوده اما از دولتها هیچ بلکه سنگ اندازی هم میکنند
ناشناس۸۶۱۵۴۶۱۵:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جواب سوال رو میدم اگر منتشر کنید. ازدواج نمیکنم چون تو زمانه ما اکثر طلاقها متاسفانه به خاطر مسائل جنسیه. قدیم اینطور نبود...میدونم فاصله بین ازدواج و طلاقم از دو سه سال تجاوز نمیکنه. وقتی هم بقیه میپرسن چرا ازدواج نمیکنی مشکلات مالی یا دوست داشتن تنهایی رو بهانه میکنم. کسی نمیدونه تنهایی چه فشاری روم میاره. اونا فکر میکنن تنهایی رو دوست دارم ولی حقیقت یک چیز دیگه است. خدا به بعضیا انصاف بده و بفهمند که تنهایی فقط مال خداست. انسان آفریده نشده که تنها زندگی کنه.
ناشناس۸۶۱۱۱۴۱۱:۴۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
با مدرک ارشد از دانشگاه دولتی در جستجوی کار هستم پس حتی خواستگاری هم نمیتونم برم و گناهش گردن مدیران ناتوان!
ناشناس۸۶۱۲۹۳۱۳:۳۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
شما نباید به امید مدرکت باشی. سعی کن از دیگر توانمندی هایت استفاده کنی.
ناشناس۸۶۱۷۶۰۱۸:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
شرایطش نباید فراهم باشه؟؟؟!!!!
ناشناس۸۶۱۷۷۳۱۸:۱۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دوست عزیز فقط اطراف خودت رو نبین ، اوضاع خیلی پیچیده تر از اینی هست که شما فکر میکنی.
سعید۸۶۲۱۳۸۰۱:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۲۹
طرف اومده ۲۰ سال درس خونده بعد تو میگی از بقیه قابلیتهات استفاده کن؟ نگاه شما به زندگی کوته فکرانه هست
ناشناس۸۶۱۳۰۱۱۳:۳۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
راه را اشتباه رفته ای برادر. اگر بجای درس هنر یا حرفه ای یاد گرفته بودی، الآن این حرف را نمی زدی. سعی نکن تقصیر را به گردن کس دیگری بیاندازی.
ناشناس۸۶۱۹۲۹۲۱:۱۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
شما سیاست گذاری و اداره جامعه میدونی یعنی چی؟!
ناشناس۸۶۱۴۸۳۱۵:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چه گناهی مگر اونها در قبال شما احساس مسولیت دارن که این حرفو میزنید .
ناشناس۸۶۱۷۷۰۱۸:۱۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اگر احساس مسئولیت نمی کنند باید بین استعفا یا رفتن به جهنم! یکی را انتخاب کنند.
ناشناس۸۶۲۰۹۵۰۰:۲۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
بین دو گزینه شما راه سوم را انتخاب کردن به قیمت جهنم کردن دنیای ما بهشت برین برای خود ساختن:)
احد۸۶۱۱۱۵۱۱:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
وضعیت اقتصادی کشور
ناشناس۸۶۱۲۹۷۱۳:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
این بهانه ای بیش نیست.
محمود۸۶۱۶۲۱۱۶:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
شما انگار تو این جامعه نیستی من نمی دونم اگه الان می تونم از پس مخارج بر بیام فردا هم می تونم این یعنی عدم اطمینان به وضعیت اقتصادی به نظر من این مهمترین دلیل هست که حتی از من نوعی اجازه تفکر برای برداشتن قدم اول رو می گیره
ناشناس۸۶۱۱۲۵۱۱:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
زمانه عوض شده. مردم عوض شده اند . افکار مردم پیچیده و مادی شده. نه شغلی، نه سرمایه ای، نه مسکنی و نه امیدی به آینده دارم. ازدواج نمی کنم چون نمیتوانم و از همه مهمتر چون می ترسم.
ناشناس۸۶۱۲۸۶۱۳:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چشم انداز روشن را باید خودمان در زندگیمان بوجود آوریم. پایین آوردن توقع و قناعت کلید این کار است.
ناشناس۸۶۱۱۲۸۱۱:۵۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ماحصل ازدواج بچه داشتن است. چرا باید یک نفر را بدبخت کنم؟؟!
پیما۸۶۱۵۰۲۱۵:۲۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خودت دوست داشتی نباشی؟ حتی بعضی وقت تو بدبختی هم آدم باز زنده بودن رو بیشتر دوست داره تا اینکه نباشه.
ناشناس۸۶۱۱۳۲۱۱:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
آمار پایین ازدواج به نفع کشور است چون جمعیت کمتر می شود.
ناشناس۸۶۱۶۲۴۱۶:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
با این شرایط شدیدا موافقم
ناشناس۸۶۱۱۳۳۱۱:۵۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ازدواج مربوط به قدیم ها ست. الآن آنقدر مشکلات و در کنارش سرگرمی وجود دارد که کسی به ازدواج فکر نمی کند.
ناشناس۸۶۱۱۳۴۱۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
با پیاز کیلویی 15 هزار تومان و پسته دانه ای 300 تومن نمی شه ازدواج کرد!
من۸۶۱۱۳۵۱۲:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بنظرم مشکل از سوال کنندس مگه از مریخ اومده که وضع رو نمیبینه وبا وجود دیدن اوضاع بازم میپرسه
ناشناس۸۶۱۱۳۶۱۲:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
در خانه پدرم راحتم چرا باید با پسری زندگی کنم که خرج خودش رو هم نمیتونه در بیاره
ناشناس۸۶۱۲۳۱۱۳:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خیلی میبخشید اما پسری که به خواستگاری شما میاد یک انسانه با نیازها و غرائض انسانی نه یک دستگاه ATM
پیما۸۶۱۵۰۷۱۵:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
تا کی؟ خب اینجوری تو راحت میشی پدرت ناراحت!
ناشناس۸۶۱۶۰۳۱۶:۲۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دیدگاه زن ایرانی به زندگی.انوقت دنبال برابری حقوق هم هستند .زنان غربی اول از نظر مالی مستقل شدند و بعد دنبال عدالت در بخشهای دیگر رفتند
ناشناس۸۶۲۱۲۰۰۰:۵۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱/۲۹
شما مردهای جامعه و توی زندگی زن ها اجازه استقلال بدین چرا نتونیم مستقل بشیم توی هر زمینه ای
ناشناس۸۶۱۱۴۱۱۲:۰۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
باید ازدواج موقت ترغیب و آسان سازی شود.
ناشناس۸۶۱۵۵۵۱۵:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ازدواج موقت یعنی شهوت و لاغیر
ناشناس۸۶۱۱۴۳۱۲:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
نه زن می خوام نه بچه اینطوری خیلی راحتترم
ناشناس۸۶۱۱۴۶۱۲:۰۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ازدواج دل خوش می خواهد و جیب پر. هیچکدام نیست!
ناشناس۸۶۱۱۴۷۱۲:۰۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
تو هر خونه ای دختر و پسر ترشیده وجود دارد
ناشناس۸۶۱۲۹۹۱۳:۳۵:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بی ادب. ازدواج هر فردی به خودش مربوط هست.
پیمان۸۶۱۸۰۶۱۸:۴۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ادب این فرد هم به خودش مربوطه.
ناشناس۸۶۱۹۲۰۲۱:۰۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
نه وقتی کامنتی در سطح عمومی می‌گذارند و یکسری مخاطب میخونند که من هم جزوشون هستم و این کامنتها روی فرهنگ و ذهن اثر می‌گذارد. حالا شما این وسط چی میگی؟! شاید شما خوشتون میاد اگر توی خانوادتون فردی ازدواج نکرد بهش بگن ترشیده..
ناشناس۸۶۱۷۴۴۱۷:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چه لفظ بی ادبانه ای!
پیما۸۶۱۱۵۸۱۲:۱۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
پول ندارم امنیت شغلی ندارم کار درست حسابی ندارم. دخترهای امروزی به درد زندگی نمیخورن و ....
ناشناس۸۶۱۳۹۹۱۴:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
نه پسرهای امروزی بدرد زندگی می خورند!
1120۸۶۱۱۷۰۱۲:۲۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اتفاقا من میخوام ازدواج کنم و امیدوار هستم
حمید۸۶۱۲۰۷۱۲:۵۰:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
باش تا اموراتت بگذره
ناشناس۸۶۱۱۷۹۱۲:۳۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
من به جوانان عزیز پیشنهاد میکنم که بجز زمانی که هیچ راهی جز ازدواج نیست ازدواج نکنند. زندگی متاهلی فقط زنده ماندن است نه زندگی! بیش از پنجاه درصد افرادی که در حال حاضر با هم زندگی میکنند فقط از روی اجبار صد در صد به زندگی مشترک ادامه میدهند. بسیاری از آدمها با وجود تنفر از همسرشون به رابطه با اون فرد ادامه میدند به خاطر فشار اجتماع و خانواده! ازدواج -حداقل در نیمی از موارد- یک جور زندان ابد با اعمال شاقه است!
ناشناس۸۶۱۳۲۸۱۳:۴۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
این نظر بیمارگونه چیه درباره ازدواج نوشتی؟! ازدواج یعنی مسئولیت پذیری که شما نیستی و بهانه میاری!
ناشناس۸۶۱۶۳۰۱۶:۳۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بیمارگونه؟ این عین واقعیت زندگی توی ایرانه! چشمهاتون رو باز کنید لطفا. چند درصد از متاهلین جامعه ما پنج سال بعد از ازدواجشون همسرشون رو به اندازه سر سوزنی دوست دارن؟ این مساله با یک مطالعه میدانی روانشناختی به سادگی قابل ارزیابیه اما تابو بودن ورود به این مساله مانع میشه این جور مطالعات انجام و منتشر بشن. من توی خویشاوندان نزدیک خودم حداقل ده زوج رو میتونم مثال بزنم که زن و مرد نه تنها هیچ علاقه ای به همدیگه ندارن بلکه از همدیگه نفرت دارن و تا آخر عمر کنار همدیگه سوختن وساختن! از جمله پدر و مادر خودم و پدر بزرگ و مادر بزرگم. مردم انگار به رنج کشیدن عادت کردن و براشون رنج شده طبیعت زندگی!!!! مصیبت جامعه ما اینه که طلاق به دلایل فرهنگی و جهت گیری قوانین کار سختیه! دو تا آدم تنها زمانی باید کنار هم زندگی کنن که وجود طرف مقابل شادی و لذت بیشتری نسبت به وضعیت مجردی به زندگیش بیاره و گرنه باید جدا بشن. بالا رفتن درصد طلاق در یک جامعه نشانه رشد اون جامعه است، نشون میده که مردم شجاعت شکستن محدودیتهای غیر منطقی اجتماعی رو به دست آوردن.
ناشناس۸۶۲۶۲۹۱۶:۰۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۹
جامعه 80 میلیونی ایران فقط اطرافیان شما نیستند که زود قضاوت میکنید و حکم صادر میکنید.
ناشناس۸۶۲۶۴۷۱۶:۲۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۹
احتمالا ایشون جزو مطلقین هستند
پیما۸۶۱۵۰۸۱۵:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هیچ چیز بدتر از تنهایی نیست
ناشناس۸۶۱۷۳۰۱۷:۴۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خداوند پیش ت هست . تنها نیستی
ناشناس۸۶۱۷۶۷۱۸:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هفت ساله ازدواج کردم، هر روز بیشتر حس تنهایی دارم.
ناشناس۸۶۱۱۸۳۱۲:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جواب دقیقا یک ماه پیش عروسی کردم الان روزی دوازده ساعت کار میکنم موجودی حسابم یک میلیون و نهصد هزار تومنه باقی رو خودتون حدس بزنید
ناشناس۸۶۱۱۸۴۱۲:۳۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
من رفتم خواستگاری دخترا دنبال یه شغل شیک و پر در آمدن . دانشگاه توقعات رو برده بالا از طرفیم وضعیت اقتصادی خرابه . کو زن سازگار
ناشناس۸۶۱۱۸۸۱۲:۳۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دلخوش به این مقدار نباشید
ناشناس۸۶۱۲۷۲۱۳:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
واقعاً زدی توخال داداش.
ناشناس۸۶۲۰۷۰۰۰:۰۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۹
دقیق ترین کامنت
ناشناس۸۶۱۲۰۸۱۲:۵۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هدف خاصی از طرح این سؤال ها هست؟ آیا جواب هارو به کارشناسان میدید تا مشکل رو بررسی کنند یا فقط میخواید یه خبر پر شده باشد؟ آخه چند وقت یکبار سوالات تکراری می‌پرسید..... بحث شده بود قبلا: به خبر تا کی به جوان بگیم دوغ بنوش مراجعه شود!
امیر۸۶۱۲۰۹۱۲:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
برای چنین گزارش هایی باید به حال مملکت گریست. تازه می گویند باید چندین و چند بچه هم داشته باشید. تازه همه مسئولین آینده روشنی برای کشور متصورند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۶۱۲۲۰۱۲:۵۹:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بعنوان یک مرد تمایلی به ازدواج در شرایط فعلی ندارم چون سیستم قوانین خانواده ما کاملا زن سالارانه و ضد مرده.بطوریکه زن مهر و نفقه رو طبق قوانین شرع میگیره ولی تمکین رو به بهانه مدرنیته و سبک زندگی غربی قبول نمیکنه و دادگاه هم بسیار زیاد هواشون رو داره!نمی تونم بپذیرم من سربازی برم من سه شیفت دنبال یک لقمه نون بدوم من بدبختی و بیچارگی اداره زندگی رو بدوش بکشم اونوقت خانمی که میشه همسر من بجای تشکر و همدلی خودش بشه قوز بالای قوز
علی۸۶۱۳۶۳۱۴:۰۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
نویسنده عزیز! این سوال چرا ازدواج نمی کنی ، اشتباه هست! با تمام احترام خدمت شما، هیچ انسانی حق چنین سوالی از کس دیگه ای نداره. مگر اینکه خود فرد در موردش صحبت کنه!
ناشناس۸۶۱۳۸۸۱۴:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
... شش ماه بعد ازدواج خانم از من کارمند ماشین 206 خواسته چون دوستاش دارن به پیر به پیغمبر ندارم یک هفته است خانم برگشته خونه باباش و مهریه اش رو گذاشته اجرا خیر سرمون من زرنگی کردم و مهریه را 114 سکه توافق کردیم شما بگو اصلا 14 سکه از کجا بیارم از هفته بعد باید برم دادگاه یعنی این چه..تصمیم گرفتم تا منو زندان ننداخته و تا اخر عمر قسط مهریه ندم از ایران فرار کنم خدایا کمکم کن
ناشناس۸۶۱۴۵۷۱۴:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چه آشفته بازاریه. بحران یعنی این.جز بحران اسمی رو این نمیشه گذاشت.
ناشناس۸۶۱۴۶۷۱۴:۵۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
پول نداریم...همین
ناشناس۸۶۱۴۸۷۱۵:۱۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
مرد 34 ساله هستم جرات ازدواج ندارم چون 1- می ترسم قبل از اینکه زن من بشه با دیگران دوست بوده باشه و بعدش هم باید همیشه مواظب بود 2- تا زیر سی سال آدم بیشتر علاقه به ازدواج داره ولی تو اون سن ها معمولا هیچی پول نیست 3- الان کمی پول هست ولی با این گرونی ها کمه و بسیاری از خونواده های دخترها هم پول خوب داماد رو میخوان هم شغل با کلاس 4- از پرداخت مهریه احتمالی می ترسم و...
ناشناس۸۶۱۴۹۱۱۵:۱۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جنایتی که در حق این نسل شد را چنگیز و اسکندر نکردند
11111۸۶۱۴۹۵۱۵:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چرا ازدواج نميكني ؟ ازدلخوشي زياد پول بيشمار تفريحات گوناگون اميد به آينده ماشين آخرين سيستم خونه خوب و...
ناشناس۸۶۱۵۱۷۱۵:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۲۸
با یک میلیون و پانصد هزار تومن حقوق ماهیانه با احتساب اجاره بها منزل و باقی مخارج بنظرتون میشه ازدواج کرد
الف۸۶۱۸۵۹۱۹:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
خیر نمیفهمیم..
حسن۸۶۲۰۳۱۲۳:۳۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
بله میشه. علی برکت الله.
ناشناس۸۶۱۵۶۴۱۶:۰۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چرا باید ازدواج کنم وقتی الان اختیارم دست خودمه و هر کاری دلم خواست می‌تونم بکنم و به اهدافم برسم. درس بخونم،‌ کار کنم،‌ مسافرت برم،‌ هنر یاد بگیرم. هر وقت دلم خواست استراحت کنم. دلم نخواست غذا درست نکنم. آدم اگه ازدواج کنه از زندگی ساقط میشه مدام باید به فکر شوهر،‌ بچه، شام و نهار و این جور چیزها باشه. محبت و عشق هم فقط با ازدواج به دست نمی‌یاد. آدم می‌تونه به پدرش، مادرش،‌ خواهر و برادرش عشق داشته باشه. حالا همه کسانی که ازدواج کرده‌اند سیراب محبت و عشق هستند؟‌ البته من نمی‌گم ازدواج کردن بد هست اما مردم ما باید یاد بگیرند که همه لازم نیست ازدواج کنند.
س۸۶۱۷۰۳۱۷:۲۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
من زود زن گرفتم و الان در سن 38 سالگی دو دختر13و5ساله دارم.ماهیانه 5میلیون درامد دارم و مستاجرم.همسر بسیار خوب و بسازی دارم.ولی از شما چه پنهون مثل چی پشیمونم!
پیما۸۶۲۰۳۰۲۳:۲۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
چرا پشیمونی؟ فکر کردی ازدواج نمیکردی چی مثلا در انتظارت بود؟ البته اینکه 2 تا دختر داری واقعا هم سخته من حتی از فکر اینکه دختر دار بشم میترسم.
ناشناس۸۶۲۳۸۶۱۲:۰۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
خواندن کامنت شما من رو یاد مردان زمان جاهلیت عربستان انداخت..خوشحالم دختران کشورم ...به امثال شما نیاز ندارند.
ناشناس۸۶۲۰۳۳۲۳:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
اینجوری نگو ایشالا مشکلاتت حل شه قدر زندگیت رو بدون
ناشناس۸۶۱۷۱۳۱۷:۳۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۲۸
هرکی ازدواج کرده بعد ار چند ماه مثل ... پشیمون شده چه پسرش چه دخترش. من که متاهلم خیلی پشیمونم ازدواج یعنی مرگ تدریجی. مجردا باور کنین جدی میگم زن نگیرید.
ناشناس۸۶۱۷۲۸۱۷:۴۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۸
1- به کسی مربوط نیست 2- برای انجام هرکار دلیل لازم هست نه انجام ندادن .
ناشناس۸۶۱۸۶۷۱۹:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۸
من دوست دارم ازدواج کنم...اما واقعا از توقعات بیجای مردها...از بی ارزش دانستن زن...از اینکه فقط به خودشون فکر می کنن خسته ام...هیچ خواستگاری نداشتم که به زن به دید آدم نگاه کنه....خب نمیشه اینطوری زندگی کرد.
ناشناس۸۶۱۹۲۸۲۱:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
جهیزیه جور کردن خیلی سخته
مسعود۸۶۱۹۵۳۲۱:۴۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۸
پس بيخبري از وضعيت دانشگاه و جامعه. حداقل فقط تو دانشگاهها بيش از ...٪؜ دخترا معتاد و گل بازن حالا اين ملكه اعتياد ميخواد ازدواج هم بكنه بعد حتما انتظار داريم بچه با فرهنگي هم تحويل جامعه بده!!!! از اين نسل جديد چيزي درنميادبايد همه چي عوض بشه نسلي جديد با آموزش و فرهنگ و سيستمي جديد از مدرسه ساخته شود شايد در ده ها سال آينده شايد وضعيت جامعه و ازدواج بهتر و جذاب و اخلاق مدارتر و توجيه پذيرتر باشد.
ناشناس۸۶۲۵۲۱۱۴:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۲۹
آخه پسرهای ایرانی که دختر خوب بگیرن بعد از 5 ماه دلشون رو میزنه که خانم چرا به خودش نمیرسه... چرا اینقدر سادس... چرا بوی پیاز داغ میده... آخرش هم میرن سراغ همون دخترهای.... همون دخترهای شیک گل باز بهتر سرگرمشون میکنند.
ناشناس۸۶۱۹۸۶۲۲:۳۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۲۸
من نیازهامو با ازدواج موقت بر طرف می کنم هم راحت تره هم کم هزینه تر
ناشناس۸۶۲۰۲۱۲۳:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
ای آقا تو سن 34 سالگی هنوز کار درستی ندارم اون با مدرک مهندسی و زبان و... تو خرج خودم موندم... اونوقت برم کی رو بدبخت کنم
ناشناس۸۶۲۱۳۳۰۱:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۲۹
فرهنگ ازدواج کردن وفرهنگ کارکردن و مقدس بودن این دو باید تبیین و آموزش وفرهنگ سازی شود و واگذارکردن ومسئولیت دادن ومسئول بار آوردن جوانان وساده وبی پیرایش برگذار کردن زندگی و جلوگیری از مد وفرهنگ غربی و سرمایه داری و مشغول شدن جوانان با ماهواره وتلویزیون و فضای مجازی بیش از حد باعث عدم تحرک فیزیکی و عقلی و فکری و هرگونه حرکت تامل و تدبیر و امید و آینده نگری و دور اندیشی نسل فعلی شده است که باید فرهنگ سازی و الگو سازی بهینه شود
ناشناس۸۶۲۱۴۱۰۱:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
ولله من اون موقع که بیست وهفت هشت سالم بود خیلی دوست داشتم ازدواج کنم اما کار درست حسابی نداشتم و خانواده هم اصلا توجهی به این قضیه و مشکلاتم نداشتن و کلا جدیمون نگرفتن،ولی الان که ۳۴ ساله شدم و درآمد و کارم خوب شده کلا دیگه انگیزه ای برا ازدواج‌ ندارم و بی تفاوت شدم.....البته تا یه درصدیش به علت بی توجهی های خانوادم بود
سعید۸۶۲۱۴۵۰۲:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۹
ازدواج حماقتی بیش نیست .
ناشناس۸۶۲۱۴۹۰۳:۱۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۲۹
یه موقعی حس و حال زن گرفتن بود شور و شوقش بود ولی پولش نبود.عمرمو گذاشتم روی کار و پول در آوردن الآن پولش هست ولی دیگه حس و حالش نیست شور و شوقش نیست از طرفی عادت کردم به تنهایی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین