سیاست‌های ارزی‌ که منجر به شکست شد/ ساختمان شیشه‌ای میرداماد استقلال ندارد؟/ چرا ارز تک نرخی نمی‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3980126124 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست‌های ارزی‌ که منجر به شکست شد/ ساختمان شیشه‌ای میرداماد استقلال ندارد؟/ چرا ارز تک نرخی نمی‌شود؟

الف/ طی سال‌های اخیر دولتمردان بارها خواسته‌اند که اقتصاد کشور را از ارز یا دلار چند نرخی نجات دهند و برای این منظور هر از گاهی نرخی دستوری اعلام می‌کنند یا سامانه‌ای راه اندازی کرده و یا به بازار ارز برای مقابله با دلالان فشار می‌آورند؛ اما تاکنون هیچ یک از این راهکارها کارساز نبوده است یا اگر بوده موقتی بوده و بعد از مدتی محکوم به شکست شده و یا به فراموشی سپرده شده است.

نمونه آخرین آن نرخ دلار جهانگیری بود که در آخرین روزهای فروردین ماه سال گذشته به عنوان نرخ مرجع اعلام شده و قرار بود که ارز دلار  بر اساس این نرخ به اصطلاح تک نرخی باشد، اما وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای نبود که این نرخ بتواند مبنا قرار گیرد و نرخ دیگری غیر از آن را شاهد نباشیم.

موارد اینچنینی حکایت از برنامه‌ها و نسخه‌های بدون پشتوانه دارد که برای اقتصاد بیمار کشور پیچیده و بدون بررسی‌های کارشناسی دقیق اعلام می‌شود.

نرخ هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد گرچه رسمی نیست؛ اما بر مبنای آن عمل می‌شود یا حداقل نرخ‌هایی که در سامانه‌های مختلف توسط بانک مرکزی یا صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که برنامه‌های اعلامی برای ارز یا به عبارتی برای یکسان سازی نرخ ارز همواره با شکست مواجه بوده است.

شاهد این گفته نرخ های چندگانه از جمله نرخ ارز مرجع اعلامی از سوی بانک مرکزی، نرخ ارز نیمایی یا نرخ ارز اعلامی در سامانه سنا، بازار آزاد، دلار فردایی و غیره است که هر کدام هر روز یک  نرخ را نشان می‌دهد، اما ملاک اصلی عملکرد اقتصادی همچنان همان نرخ بازار آزاد است.

در حال حاضر نرخ دلار به عنوان نرخ ارز اصلی در کشور فارغ از اینکه برنامه ریزی‌ها برای حذف این ارز در اقتصاد و یا حداقل کمرنگ کردن آن موفقیت آمیز نبوده، در بانک مرکزی به عنوان نرخ ارز دولتی یا مرجع یا ارز کالاهای اساسی یا همان نرخ ارز جهانگیری شناخته می‌شود و یکسال است که رقم 4200تومان را نشانه گرفته است.

برخی از اهالی و وابستگان به بانک مرکزی با مشاهده شکست سیاست‌های ارزی مطرح می‌کنند که بدنه بانک مرکزی با تصمیمات ارزی دولت مخالف است و هیات دولت برای اجرای خواسته‌هایش به بانک مرکزی فشار می‌آورد.

کامران ندری معاون پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد: تنها راه نجات اقتصاد کشور، استقلال بانک مرکزی و جلوگیری از مداخلات غیراصولی دولت در اقتصاد است. به طور مثال سال گذشته دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی مصوب کرد، اما اکنون می‌خواهد نیاز وارداتی با ارز ارزان دولتی را با سازوکاری جدید تغییر دهد.

وی افزود: این بدان معناست که تصمیم‌گیرنده اصلی در اقتصاد کشور بویژه نرخ ارز، دولتی‌ها هستند و بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرینی کند.

ندری می‌گوید: بدنه بانک مرکزی و مدیران رده بالای آن موافق نظام چندنرخی ارز نیستند، اما از ناحیه هیئت دولت فشارهایی بر بانک مرکزی وارد می‌شود که مطابق دستور هیئت دولت عمل کند. در چنین شرایطی چون بانک مرکزی در عمل استقلال لازم را ندارد، بنابراین نمی‌تواند در برابر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت بایستد. تولید ملی و رونق‌بخشی آن در گرو ارز تک‌نرخی است تا فعالان اقتصادی بتوانند بدون دغدغه و با اطلاعات دقیق و امید به آینده اقدام به تولید کنند.

این در حالی است که پیش از این عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یکی از آخرین گفتگوهای تلویزیونی خود از حسن روحانی رییس جمهوری بابت تاکید جدی بر استقلال بانک مرکزی تشکر و قدردانی کرد.

از یک سو به نظر می‌رسد که اهالی بانک مرکزی سعی دارند که شکست‌های ارزی خود را به گردن دولتمردان بیندازد و از سوی دیگر برخی از اقتصاددانان می‌گویند که سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی در یک جهت و همراستا است.

برخی دیگر از اقتصاددانان نیز سیاست های ارزی اجرا شده (مانند تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار) را اشتباه بزرگ دولت می‌دانند که بانک مرکزی هنوز هم اجرا کننده آن است و سعی دارد نرخ ها را هر روز به صورت دستوری تعیین کند.

حال مجلسیان هم وارد عمل شده‌اند و برای نظام ارزی نابسامان کشور نسخه می‌پیچند و قصد دارند که دلار را از معاملات ارزی کشور حذف کنند؛ طرحی که پیش از این نیز بانک مرکزی در دولت‌های قبلی نیز سعی داشت که به نوعی دیگر آن را اجرا کند، ولی همواره بدون موفقیت بود.

بانک مرکزی پیش از این تلاش می‌کرد که سبد ارزی کشور را متنوع کرده و میزان دلار این سبد را کاهش دهد، شاید دلار در سبد ارزی کاهش یافته باشد و سایر ارزها تا حدودی جای آن را گرفته باشند، اما در واقعیت اقتصاد و بازار هنوز دلار حرف اول را می زند.

به هر حال ارز چند نرخی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار به عنوان چالش های اساسی بانک مرکزی شناخته می‌شوند که ساماندهی آنها باید در اولویت بانک مرکزی قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۵۷۶۲۰۱۳:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بانک مرکزی استقلال نداره و همتی هم از دلار جهانگیری انتقاد کرد
ناشناس۸۵۷۷۶۳۱۴:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
همتی هم گلی نزد سرمون دلار 13500
ناشناس۸۵۸۲۶۹۱۷:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
دولت با دستکاری نرخ ارز بانک های ورشکسته را از ورشکستگی رهانید و کسری هی خودا پوشش داد البته با سر شکن کردن زیان بر روی مردم
ناشناس۸۵۷۸۴۶۱۴:۴۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
محاکمه سیف و عراقچی به کجا انجامید اینها هر چه سریعتر باید محاکمه و مجازات لازم در موردشان صورت بگیره
ناشناس۸۵۸۲۱۸۱۷:۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
دلار جهانگیری 4200 و آزاد 13 تومن روی هم میشه 17 تومن تقسیم بر دو که بشه دلار میشه 8500 این میانگین نرخ دلار با نرخ خودتان است و اگر به همین قیمت آزاد بشه فکر کنم خیلی از مشکلات اقتصادی و گرانی ها حل میشه البته اگر منفعتی در کار نباشه
ناشناس۸۵۷۶۲۵۱۳:۲۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
اگر رئیس کل بانک مرکزی نمی تواند در برابر فشار ها ایستادگی کند با اعلام عمومی و استعفا از آوردن فشار به زندگی آحاد مردم برائت جوید.
ناشناس۸۵۷۶۳۲۱۳:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
چرا سود بانکی دستوری کاهش می یابد؟ با این تورم افسار گسیخته نرخ سود سپرده را 15 درصد کرده اند. مردم پولهایشان را از بانک ها بیرون کشیده و ارز و سکه و خانه و ماشین می خرند و روز به روز قیمت ها افزایش می یابد. پولهای ارزان آن دسته از افراد بی دست و پا در بانکها را به اسم تولید به افراد خاص می دهند و آنها نیز هر کاری جز تولید با این پولها می کنند. با این سیاستهای غلط خود مردم را ورشکسته و به سوی کارهای دلالی سوق داده اند.
ناشناس۸۵۷۶۴۳۱۳:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بهتره آقای همتی به جای اینکه مرتبا تو اینستاگرام وقتش رو تلف کنه بشینه به مسئولیتش بپردازه. ایشون جدیدا درباره سایر حوزه ها هم اظهار نظر می کنه از بیمه تا صندوق توسعه ملی نکنه سخنگوی دولت شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۸۵۸۸۲۶۰۷:۲۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۷
متاسفانه مشکل اصلی اقتصاد بیمار کشور، سیاسی است و فرهنگی و نه صرفا اقتصادی
ناشناس۸۵۷۶۴۴۱۳:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
پرداخت رانت 18 میلیارد دلار 4200 تومانی به واردکنندگان و 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به نفع واردکنندگان و به ضرر مردم تمام شد و خسارت بزرگی بود.
ناشناس۸۵۸۲۷۰۱۷:۴۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
سیاست فاجعه بار رانت ساز از جیب مردم به سود یه عده معدود آقا پول مردم رو در قالب کوپن اجناس ضروری بدن دست خود مردم چرا میدن به وارد کنندگان اقتصاد بیمار سوبسیدی و رانتی و بی تصمیمی و بی تدبیری حاصل جمعش میشه همین
ناشناس۸۵۷۶۶۴۱۳:۳۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
عدم افزایش سود بانکی یعنی بسته شدن حسابهای سپرده و سرازیر شدن نقدینگی به بازار ارز و سکه و خودرو است . هیچ آدمی حاضر نیست در کشوری که نرخ تورمش بالای 50 درصد است بخاطر 15 درصد سود پولش را در بانک بگذارد . اگر کسی پیدا بشود باید از حداقل اطلاعات اقتصادی هم بی بهره باشد . شما اگر اول سال حتی کود حیوانی بخرید و در انتهای سال بفروشید قطعا چند برابر سپرده گذاری بیشتر سود خواهید برد . این تصمیم نه تنها باعث می شود که دیگر هیچکسی سپرده گذاری نکند ، بلکه بازارهای دیگر مانند سکه و ارز و بخصوص اتومبیل به شدت افزایش قیمت پیدا کند و البته بازار سرمایه هم حتی اگر رشد پیدا کند این رشد با تورم همخوان نخواهد بود . پس این تصمیم کاملا اشتباه بوده و باعث افزایش تورم و التهاب سایر بازارها خواهد شد . شاید تصمیم درست این بود که جهت جلوگیری از افزایش نرخ تورم سود بانکی ثابت و به آن سهام شرکتهای دولتی اضافه می شد تا حداقل درصد سود بانکی به تورم سال که قطعا بالاتر از 50 خواهد بود برسد و مردم رقبت به سپرده گذاری شوند . البته ممکن است کسانی باشند که اصلا از اقتصاد سررشته ای نداشته و حتی توان خرید مورد بالا را هم نداشته باشند که مجبور به سپرده گذاری شوند
ناشناس۸۵۷۶۶۶۱۳:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
پول توی بانک گذاشتن درین شرایط اشتباه محضه کلا ادم هرچی نقدینگی داره باید تبدیل به سرمایه کنه ارز طلا خونه ماشین
ناشناس۸۵۸۰۴۹۱۵:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بعدش چی؟
ناشناس۸۵۸۲۸۳۱۷:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ببینید اقایان تصمیم گیر اقتصادی نتیجه تصمیم های غلط چی شده ملت چی میگن...این فاجعه است که ملت اینجوری به دولت بی اعتماد شدند و این فکرها را میکنند به خودتون بیایید دولتمردان
ققنوس۸۵۷۶۶۹۱۳:۳۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
با شروع التهابات ارزی دولت به منظور کنترل و محدود کردن معاملات ارزی تقریبا از نیمه دوم سال 97 واردات خیلی از کالا ها را ممنوع اعلام کرد و خیلی از اقلام وارداتی که تا امروز به فروش میرسند موجودی انبار واردکنندها است(مثل انواع شامپوها و مواد شیمیایی و اجناس تزیینی و..... )که همگی تاریخ تولیدشان متعلق به اوایل سال 2018 است زیرا که قبل از این ممنوعیت وارد شده اند ولی این موجودی در حال اتمام است و دولت در نهایت مجبور به اجازه برای واردات این کالا ها خواهد شد و مشکل چند نرخی بودن ارز در اینجا خود را نشان میدهد
ناشناس۸۵۷۶۷۳۱۳:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ما از دنیای غرب و اقتصاد آنها فقط قسمتی که به نفع ماست را منتشر می کنیم یک چیزی می شنویم که نرخ بهره در امریکا یا اروپا کم است همین هزینه سربار بانکها ساختمانهای لوکس ، نگهداری مراکز تفریحی و تعاونی ها برای کارکنان ، وام های کلان به از ما بهتران ، وام های با کارمزد پایین به کارکنان ووووو می باشد . بعد من کارمند پولی دارم پس انداز می کنم بانک از پول من در امور ی که سود دارد استفاده می کند تورم هم ارزش را کاهش می دهد بعد می گویند سود نباید زیاد شود
ناشناس۸۵۸۰۱۴۱۵:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
سود و رانت در بی نرخی و چند نرخی بودن ارز است.
ناشناس۸۵۸۰۶۷۱۶:۰۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
با اين شرايطي كه درست شده ارزش پول ملي روزبهروز كاهش بيشتري داره پيدا ميكنه . درك وضعيت فعلي خيلي مشكله
ناشناس۸۵۸۰۸۴۱۶:۱۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
چشم
ناشناس۸۵۸۱۴۶۱۶:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
خدایی کدام سیاستهای شما در زمینه علمی.فرهنگی.ورزشی.سیاست و و و و و و موفق بود..
مصطفي۸۵۸۴۲۴۱۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
١٥ سال تمام شكست سياست هاي ارزي به ضرر مردم ولي به نفع خيلي ها
ناشناس۸۵۸۵۵۷۲۱:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
فامیل بازی و آشنابازی نتیجه ای جز رانت خواری و بدبخت تر شدن مردم ندارد .
ناشناس۸۵۹۴۴۴۱۳:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۷
شکست سیاست های ارزی یعنی بی ارزش شدن پول ملی در عرصه اقتصاد جهانی ، یعنی عقب نشینی ریال(تومان) در مقابل سایر ارزها در جنگ اقتصادی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین