امروز اصلی‌ترین مانع رونق تولید چیست؟

دکتر احمد توکلی،   3980107070 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
امروز اصلی‌ترین مانع رونق تولید چیست؟

فراز اصلی پیام نوروزی رهبری به نظر راقم این سطور، این جمله بود: «مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است» و به بیان دیگر، «اولویت کشور، فعلا مسئله اقتصاد است».

رهبری در توضیح بر سه محور تاکید کردند :

1) ارزش پول ملی

2) قدرت خرید مردم 

3) رونق تولید

و سومی را نام سال 1398 قرار دادند تا شاید توجه مسئولان را به این امر مهم جلب کنند.

این سه مقوله مهم و مرتبط اند. قصد ما در اینجا ، بحث نظری جامع پیرامون رونق تولید و دو مقوله دیگر که همه عوامل موثر را دربر داشته باشد، نیست؛ بلکه تلاش این است که عواملی را بررسی کنیم که بیشترین تاثیر منفی را در وضعیت امروز کشور بر این متغیرها داشته اند و در آسیب شناسی و چاره جویی، تقدم دارند.

چنان که ملاحظه خواهید فرمود، بحران ارزی 14 ماهه اخیر در بستری از فساد سازمان یافته و شبکه ای، بیشترین آسیب را در پی داشته است. به طوری که ادامه سیاست های فعلی در باره ارز، و مبارزه نارسا و تبعیض آمیز با فساد، میتواند همه پیوندها را بگسلد. در عین حال روشن خواهد شد علت اصلی مشکلات، سوءمدیریت و فساد داخلی است، که با تحریم های غیرقانونی و ظالمانه غرب تشدید میشود.

ارزش پول ملی

در ایران امروز، سپردن تعیین نرخ ارز به بازار یک دروغ بزرگ است که بدون هیچ آزرمی تکرار می‌شود. تا وقتی دولت نفتی، عرضه‌کننده عمده ارز است و دیوانسالاری متورم و من‌تبع آن از بخش عمومی تقاضاکننده عمده ارز هستند، ارز بازار رقابتی ندارد و عدم دخالت دولت دروغ بزرگ دیگری است که آن هم تکرار می‌شود. دولت باید بدون تصلب به یک مدل خاص، با توجه به اقتضائات داخلی مدل متناسب در هر مرحله را بکار بگیرد و نرخ ارز را تعیین یا هدایت کند. از آبان سال 96 این‌جانب نسبت به آغاز بحران به مسئولان ذی‌ربط هشدار دادم. بعداً اسنادی به دستم رسید که نشان می‌داد کارشناسان بانک مرکزی نیز در مهر 96 بحرانی شدن بازار ارز در پایان سال 96 را هشدار داده بودند. ولی متاسفانه توجه نشد.

در این زمینه، خطاها و یا خیانت‌هایی پرآسیب و بعضاً جبران‌ناپذیری رخ داده است. نخستین آن‌ها، اصرار بر پیروی از سیاستی مشابه توصیه‌هایIMF بود که دو رکن آن، شناور نگه‌داشتن نرخ ارز و باز گذاشتن بازار سرمایه است. دولت تلاش داشت با تزریق ارز به بازار، نرخ ارز را حدود 3800 تومان برای هر دلار نگه دارد. نتیجه این شد که از 93 تا 96 مبلغ 35 میلیارد دلار از ذخایر نقدی بر باد رفت. ارزی که قابلیت انتقال جهت تجارت را داشت! در وضعیتی که عملاً ارزهای موجود ما در بانک‌های خارجی تقریباً قابل جابجایی نبود.

دولت بدون توجه به هشدارهای منتقدان مستقل، حتی کارشناسان بانک مرکزی که کنترل تقاضا را توصیه می‌کردند. به دخالت غیرعقلانی و مسئله‌دارش ادامه می‌داد تا فروردین 97، وقتی نرخ ارز با جهشی دیگر از 6000 تومان گذشت، یعنی نسبت به نرخ موردنظر دولت 60% از ارزش پول ملی کاسته شد، تغییر سیاست را اعلام کرد. ولی به همان روش فسادآلود که بجای مصلحت ملت، منفعت زراندوزان طماع تامین می‌شد. درحالی‌که می‌دانست از دو سه ماه بعد، تحریم‌هایی که عملاً برقرار است، رسماً اِعمال می‌شود، 18 میلیارد دلار ارز و 62 تن طلا را بر مبنای نرخ من درآوردی 4200 تومانی به تاراج داد. درحالی‌که هر یک دلار یا یک اونس طلا، عامل بی‌جانشین تولید بود.

این تباه سازی منابع محدود ارزی و طلای کشور نتیجه‌ای در جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی نداشت و دلار به 19 هزار تومان هم رسید و ریال تقریباً سه‌چهارم قدرت خریدش را در قبال ارز خارجی از دست داد. تمام این فرایند، با رسمیت بخشیدن به سه نرخ ارز، فسادی بی سابقه را دامن زد. درواقع ارز 4200 تومانی بدون آن که کمکی برای مستضعفان باشد، مددی برای مفسدان و چپاولگران گردید. جان مینارد کینز اقتصاددان آمریکایی درباره کاهش ارزش پول ملی، می‌گوید:

«هیچ وسیله‌ای مکارانه‌تر و اطمینان‌بخش‌تر برای واژگون کردن پایه‌های موجود جامعه بهتر از خراب و بی‌اعتبار کردن پول رایج آن نیست این فرایند همه نیروهای نهانی قانون اقتصادی را در جهت انهدام و ویرانی بکار می‌گیرد و آن را به صورتی عملی می‌کند که یک نفر از یک‌میلیون نفر قادر به تشخیص آن نیست»(هایلبرونر، رابرت، بزرگان اقتصاد، ترجمه احمد شهسا، انتشارات علمی و فرهنگی، 1370 ص 329)

تبعات مخرب بحران ارزی و سیاست ارزی دولت

تلخ‌ترین نتیجه بحران ارزی، رکود دهشتناک است. علاوه بر رکودی و تورمی بودن جهش قیمت ارز، تقریباً تمامی تبعات دیگری که ذکر می‌شود، اثر ثانوی ضد تولید و ضد سرمایه‌گذاری دارند. دارایی ثروتمندان، کارخانه‌داران، زمین‌داران و دارندگان پس‌انداز ارزی یک‌باره چند برابر شد و بدهی بدهکاران بزرگ که معمولاً از همین ثروتمندان هستند، ارزشش کاهش یافت و بالعکس، پس‌انداز طبقات متوسط و مستضعف که ریالی است، کم‌ارزش شد، نتیجه تشدید شکاف طبقاتی است. این‌ها حسد اجتماعی و احساس غبن را دامن میزند. از این طریق، به وحدت ملی و تفاهم اجتماعی آسیب جدی وارد می‌کند؛ یعنی با کاهش سرمایه اجتماعی ضد رونق تولید عمل می‌کنند.

تورم فزاینده، قدرت خرید مزد و حقوق‌بگیران را به‌شدت کاهش داده و برای مستضعفان کمرشکن شده است. هزینه تولید به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلات وارداتی افزایش یافت. نتیجه کاهش تولید و تنزل سرمایه‌گذاری است. بسیاری از بنگاه‌های تولیدی یا تجاری تعطیل شده‌اند. ده‌ها هزار نفر به لشکر بیکاران پیوستند، درنتیجه نرخ و شدت فقر بالا می‌رود، بحران از اقتصاد مالی به اقتصاد واقعی منتقل می‌گردد و بر انگیزه و اطمینان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تاثیر منفی می‌گذارد. فرار سرمایه به دست ایرانیان و خارجی‌ها از کشور تشدید می‌شود. دولت، عیال‌وارترین فرد اقتصادی، بیش از همه تورم زده می‌شود و تدریجاً قیمت خدمات خود را بالا می‌برد.

پرداخت بهره وام‌های دریافتی از خارج و سود سرمایه‌گذاری خارجی برای طرف ایرانی، دولتی یا خصوصی، سنگین شده است. اگر سیاست تملیک دارایی به خارجیان در کار باشد، آنان به‌آسانی دارایی‌ها کشور را تصاحب می‌کنند. با 3 برابر شدن قدرت خرید همسایگان، تجار خارجی هر چیزی را در مرزها می‌خرند و در مناطق مرزی بیم قحطی وجود دارد، و تورم که از چند طریق به‌شدت بالا رفته است، حالا به اسم صادرات باز هم تشدید می‌گردد. بنگاه‌های تولیدی که سال‌ها است از کمبود سرمایه در گردش می‌نالند، حالا به دو سه برابر سرمایه در گردش محتاج‌اند! و چون بازار سرمایه قوی نداریم، تولیدشان را پایین می‌آورند.

ملاحظه می‌شود که بیشترین ضربه به تولید داخلی می‌خورد. درمان نیز از همان‌جایی باید آغاز شود که درد ازآنجا آغاز شده بود، یعنی قدم نخست حل مشکل ارز است تا تولید ملی از فشار خارج شود. پول ملی با تقویت تولید ملی ارزشمند می‌گردد. اگر دلارهای نفتی می‌توانست گره از کارها بگشاید و ارزش پول ملی را حفظ کند، در دوره آقای احمدی‌نژاد با درآمد ارزی بی­سابقه 637 میلیارد دلاری نباید به بحران ارزی 1390-1391 دچار می‌شدیم که ارزش ریال را به کمتر از نصف کشاند.

 
قدرت خرید مردم

در هر سطحی از نقدینگی، هرچه تولید باکیفیت‌تر و با بهره‌وری بیشتر صورت گیرد، قدرت خرید پول ملی بیشتر است. البته با رکود و ناتوانی در دستیابی به نرخ رشد متناسب و بهره‌وری، اگر به‌طور هم‌زمان نقدینگی نیز افزایش یابد، قدرت خرید مردم بازهم کمتر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر نرخ تورم افزون می‌گردد.

در آغاز کار دولت آقای روحانی، حجم نقدینگی در پایان خرداد 1392، مبلغ 473 تریلیون (هزار میلیارد) تومان بود؛ اما به دلیل ضعف‌ها و سوء عملکرد، به‌ویژه در سیستم بانکی کشور، ظرف کمتر از 6 سال به 2000 تریلیون تومان افزایش یافت؛ یعنی بیش از 4 برابر! به‌عبارت‌دیگر، رکود با افزایش شدید نقدینگی هم‌زمان شد. در چنین وضعیتی مستعد تورم، شوک ارزی سال 96 پدید می‌آید؛ و ضمن تشدید رکود، دوره تورم بالا آغاز می‌شود.

 

تلاطم صعودی قیمت ارز، از سه طریق به تورم دامن میزند: 1) افزایش قیمت تمام‌شده تولید به دلیل افزایش قیمت ماشین‌آلات و مواد اولیه یا واسطه وارداتی و داخلی (با وقفه)، 2) کاهش عرضه ناشی از افزایش هزینه تولید (1 و 2 تورم ناشی از فشار هزینه است) و 3) تورم ناشی از انتظارات منفی. در بحران فعلی، برخلاف معمول، دوره بی‌ثباتی، بسیار طولانی شده است. معمولاً دوره بحران ارزی کوتاه است. وقتی نرخ ارز با تلاطم و صعودی حرکت می‌کند، انتظارات خود را با بالاترین قیمت بازار ارز (در اینجا هر دلار 19000 تومان) تنظیم می‌کند و قیمت‌ها را بالا می‌کشند.

اگر بازار ارز به‌سرعت مهار گردد و نقطه تعادل جدیدِ قابل‌تحمل اعمال شود، قیمت‌ها نیز تعدیل می‌شوند. ولی اگر دوره طولانی گردد، ولو بعداً نرخ ارز پائین بیاید، چسبندگی قیمت‌ها پیش می‌آید و مصرف‌کنندگان حس می‌کنند قیمت‌ها فقط رو به بالا حق حرکت‌ دارند! چنان‌که در این بحران به وقوع پیوسته است.

به دو شکل زیر دقت بفرمایید. نمودار شکل 3 نشان می‌دهد که چگونه دلار از زیر 5000 تومان در اوایل اردیبهشت 97 با سرعت به 19000 تومان در 4 مهر، می‌رسد. پس‌ازآن، در سیر نزول، به 10250 تومان نیز تنزل می‌کند و در ادامه در دالان 10000 تا 14000 در نوسان است. ولی شکل 4 نشان می‌دهد که در تمام این مدت، نرخ تورم در حال افزایش است.

 

در شکل 2 ملاحظه کردید که نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به 10 آذر 9/39 درصد بوده است. این نرخ را سایت معتبر TradingEconomics با استفاده از اطلاعات بانک مرکزی ارائه می‌کند. وقتی به اجزاء این نرخ میانگین دقت کنیم تورم در غذا و نوشیدنی‌ها 9/59 درصد بوده است. چون مستضعفان سهم بیشتری از درآمد خود را صرف غذا می‌کنند، با نرخ بالاتر از متوسط تقریباً 40 درصدی روبرو هستند و تا آخر سال می‌توان آنان را در برابر تورم 50 درصدی ببینیم. این بدان معنی است که حداقل دستمزد که اول سال 97 مبلغ 1،114،000 تومان بود، قدرت خرید کارگران در پایان سال به 557 هزار تومان سقوط کرده است.

بنده در نامه‌ای به سران قوا، از آن‌ها پرسیدم:«کثیری از نیروی کار شاغل و بازنشستگان و مستمری‌بگیران در بخش دولتی و بخش خصوصی حداقل حقوق را می‌گیرند، شما میدانید آن‌ها چگونه زندگی می‌کنند؟ حالا با این مدیریت، قرار است قدرت خرید این دریافتی نصف بشود، شما بزرگواران می‌توانید تصور بکنید که چگونه می‌شود با این قدرت خرید، دخل‌وخرج را برای یک خانواده مثلاً 5 نفره مدیریت کرد؟ و اگر نتوانست تحمل کند چه می‌شود؟»

برای تقویت قدرت خرید مردم، چاره کار، تولید بیشتر، با هزینه نسبی کمتر و کیفیت بهتر، یعنی بهبود بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری، یا به‌طور خلاصه رونق تولید، از یک‌سو و مهار نقدینگی از سوی دیگر است.

 
چه بکنیم؟ راهبردهای اصلی چه باشد؟

تقویت تولید: پول ملی وقتی قوی می‌شود و قوی می‌ماند که تولید ملی قوی باشد و با قوت تداوم یابد. دیدیم که آنچه به‌فوریت باید درمان گردد، کنار گذاشتن صادقانه راه IMF و روی کردن به کنترل تقاضای ارز و تخصیص اداری ارز است. جزئیات این راه و پاسخ ایرادات پیش‌تر در بیانیه دیده‌بان شفافیت و عدالت آمده است با رونق تولید کثیری از مسائل مهم حل می‌شوند که ایجاد اشتغال، کاهش قیمت‌ها یا افزایش قدرت خرید مردم و افزایش مالیات ستانی دولت از آن جمله‌اند.

مهار نقدینگی: نقدینگی به دلایل ساختاری و سوءتدابیر دولت‌ها، به‌طور مخربی زیاد شده است مهار آن دشوار ولی ممکن است. برای تسلط بر رفتار آن طرحی در نامه شماره 1114-ج مورخ 01/07/97 و نامه شماره 1220-ج مورخ 29/10/97 تقدیم روسای قوای سه‌گانه شده است که به‌واسطه ماهیت امر محرمانه تقدیم شده است.

احیای اعتماد: بدون بازگشت اعتماد بین آحاد و گروه‌های مردم و بین مردم و مسئولان و بین مردم و نهادهای مالی و اقتصادی، راه بن‌بست است. شفافیت در تمام هرم قدرت، از کارمند ساده دفتر پست یک روستا تا رهبری نظام، شرط لازم برای احیای اعتماد است.

مبارزه عالمانه و مدبرانه با فساد و بی‌طرفانه، قاطعانه و بی‌رحمانه با مفسدان: فساد ضد اعتماد است و دشمن تولید. تا وقتی‌که کشور دچار فساد سازمان‌یافته و شبکه‌ای باشد، بر سر راه هر سیاست درستی مانع‌تراشی می‌کنند. البته نباید در مبارزه تبعیض‌آمیز رفتار شود. در ماجرای موسسات مالی اعتباری و به‌ویژه در ماجرای ارز و سکه، مسئولان وقت ذی‌ربط بانک مرکزی نیز مجرم‌اند و حتی به‌حکم صریح رهبری، دهندگان ارز و سکه به قاچاقچی‌ها، از گیرندگان ارز و سکه مقصرترند. ولی گیرندگان را بر سر دار بردند و دهندگان مقصرتر را بر سر کار باقی گذاردند.

چتر حمایتی بر سر مستضعفان: بهبود اوضاع و بازگشت به نرخ رشد و تورم وضعیت پیش از بحران، در شرایط خوب دو سال (مکزیک و کره جنوبی) تا دو سال و نیم (تایلند) زمان می‌برد. بانک مرکزی نیز اذعان دارد که این وضعیت کوتاه‌مدت نیست؛ به همین دلیل سیستم ارزی را تغییر داده است. در این مدت دوسه‌ساله، به چه حجتی حق داریم مستضعفان را از یاد ببریم؟

این‌که دولت تصمیم گرفته است به واردکنندگان کالاهای اساسی یارانه بدهد، دردی را درمان نمی‌کند. شاهدش این است که طی سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز مبادله‌ای برای واردات کالاهای اساسی داده شد، چه اثری در بهبود سبد مصرفی تهیدستان داشته است؟

حکومت موظف است چتر حمایت خویش را چنان بگستراند که مستضعفان را از تبعات سیاست‌های خود حفظ کند. راهکار تجربه‌شده در ایران و جهان، تضمین مصرف سبدی از غذا و کالاهای بهداشتی برای طبقات پایین جامعه، با کارت هوشمند همراه با تقویت بیمه همگانی است. از سر بی‌دردی یا غفلت گفته نشود کوپنیسم و کمونیسم. سهمیه‌بندی یک تجربه جهانی است.

در مهد نظام سرمایه‌داری جهان، آمریکا، از سال ۱۹۳۹ تاکنون برای مستحقان کوپن غذا داده می‌شود. مشمولان این برنامه (برنامه حمایت از تغذیه تکمیلی Supplemental Nutrition Assistance Program) معروف به کوپن غذا (Food Stamps) با رونق و رکود کم‌وزیاد می‌شوند. در رکود سال‌های پس از ۲۰۰۷، به‌تدریج تعداد گیرندگان کوپن غذا افزایش یافت و در سال ۲۰۱۳ به اوج ۴۷ میلیون و ۶36 هزار نفر آمریکایی، یعنی 15 درصد جمعیت آن کشور، رسید. بی تردید دولت باید چنین حمایتی را از ملت شریف ایران انجام دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۳۴۳۴۹۱۵:۳۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۷
مهمترین مانع؟ خود دولت و بخشنامه ها و مقررات دست و پاگیرش است
ناشناس۸۳۴۴۳۷۱۶:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۷
. وقتی ارز به خاطر کاهش صدور نفت کم است، ارتباطات بانکی قطع است، کشورها به جز غذا و دارو جنس دیگری به ایران نمی فروشند، حتی جلوی پروازهای خارجی ما را می گیرند، هیچ دولتی نمی تواند کاری بکند.
ناشناس۸۳۴۴۸۹۱۸:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۷
پس استعفا بدهند ‌و بابت دروغ هایی که به مردم گفته اند محاکمه شوند
ناشناس۸۳۴۵۳۲۱۹:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۷
هر دولتی بیاد همین وضع
ناشناس۸۳۴۶۴۲۲۲:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۷
معوقات بانکی اصلی ترین مشکل رونق تولید
محمد۸۳۴۶۷۹۲۳:۵۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۷
اصلی ترین مانع تولید اینه که همه چیز رو دولتی کردیم از گوشت مرع گرفته تا ماشین و ماهواره هر کوفت دیگه ای رو داره یه شرکت دولتی می زنه که یا کلش دولتیه یا به یه ارگانی وصله سیستم دولتی هم همینه یعنی ناکارمدی رانت پارتی بازی افتضاح ... هر چیز رو دست بزارید به یه جایی وصله اونی هم که وصل نباشه رو نابودش می کنن
ناشناس۸۳۴۸۸۶۱۱:۳۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۸
هر که برود هر که بیاید ایراد از بخش ثابت و بی مسوولیت است
ناشناس۸۳۶۳۷۵۱۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۱۰
با این سیستم سیاسی و اقتصادی داغون و بسته و پر از اشکال و فساد... هر دولتی که بیادکار زیادی نمیتونه انجام بده در نهایت به بن بست... میرسه یعنی اشکال فقط از دولتها نیست . دولتها باید تو یک محدوده خاص حرکت کنند و اجازه دخالت حتی طبق قانون اساسی ندارند در اون حوضه رانداند و .. سیستم بدون نظارت ملت میشه هرکس هروقت می تواند هر کاری انجام بده و جوابگو نباشه
ناشناس۸۳۴۷۰۵۰۱:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۸
اصلی ترین قیمت 10 برابر بیشتر ارز از قیمت واقعی آن هست
کمالی ارجمند ولی فراموش شده۸۳۴۵۱۵۱۸:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۷
رونق تولید به این مفهوم و معنی می باشد که طرح تحقیق و تفحص از بانک ها که تا حالا بیش از 10 بار است کلید میخورد ولی عملیاتی نمی شود اجرایی شود تا موانع تولید و اشتغال و ضعف ها و فساد های این 30 ساله مدیران بانکی که هر کدام برای خود راکی فلری شده اند مشخص گردد
حسنعلی سبد سبد گل یاس۸۳۴۷۸۸۰۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۸
ایا با توجه به افزون شدن ثروت ثروتمندان وقت ان نرسیده است که معوقات کلان بانکی که الان چندین برابر ان ثروت باد اورده نصیب معوقه داران مفسد اقتصادی کرده است باز پس گرفته شود
مهدی حسنوند۸۳۴۶۰۰۲۱:۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۷
تنها راه، ایجاد شفافیت و الکترونیکی کردن تمام فعالیت های اقتصادی و جمع آوری این اطاعات در یک بانک جامع که توسط سازمان مالیاتی و نظارتی قابل رصد باشه. از این طریق مانع چاپ پول، اعمال مالیات شفاف، تشخیص صحیح مرفه و مستضعف و چرخش صحیح نقدینگی در کشور بشن. هر راه دیگری بدون ایجاد شفافیت در اقتصاد محکوم به فساد و چاپ پول و رانت خواهد بود.
حرف حق۸۳۴۸۰۱۰۹:۱۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۸
فکر کنم مانع رونق تولید و اقتصاد اول شعار است شعاری که فقط شعار باشد دوم عدم مدیریت سوم رانت و اختلاس و چهارم ورود کالاهای چینی بی کیفیت که صنعت را ورشکسته کرده
ناشناس۸۳۴۳۵۵۱۵:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱/۷
هم نیروی توانمند هم نقدینگی گسترده داریم فقط عرضه میخواهد که اگر در این دولت دیدید سلام مرا برسانید
ناشناس۸۳۴۴۴۰۱۶:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۷
مثلا دولت محمود عرضه داشت؟
ناشناس۸۳۴۵۲۱۱۹:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۷
خیر، در دولت احمدی نژاد انواع راه های د.. کشف و ایجاد شد. در دولت بعد هم دیدید سلام من را بهش برسونید.
پیمان۸۳۴۶۵۸۲۳:۰۹:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۷
دیگه حسن جایی را برای مغول نذاشته چه برسه به محمود
ناشناس۸۳۴۳۵۶۱۵:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۷
اگر FATF را تصویب نکنید وضع اقتصاد از این هم بدتر می شود.
مستر۸۳۴۴۸۲۱۷:۵۱:۱۸ ۱۳۹۸/۱/۷
اگه هم تصویب بکنن باز راهی برای دور زدن تحریم ها ندارند و باز اوضاع اقتصادی بدترتر میشه ، پس در هر صورت اوضاع بدتر میشه ... ولی بدون که تصویب نمیکنن
mostafa.kamali95@yahoo.com۸۳۴۵۱۰۱۸:۴۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۷
برای رونق تولید و اشتغال باید پایه و اساس را درست کرد زیرا هزینه کردن برای تزیین و بزک یک ساختمان نه تنها دردی را درمان نمی کند بلکه باعث هرز رفتن منابع هم میشود زیر بنای اقتصاد ما باید با توزیع ثروت متعادل همراه باشد تا روزنق و اشتغال صورت بگیرد بدین نحو که باید در یک مقطعی تمامی ثروت های نامشروع که حاصل کار و تلاش و زحمت نبوده*ان لیس للانسان الا ما سعی*را ملی و پایه و اساس اقتصاد را مالکیت مشروع و بر اساس زحمت و تلاش شایسته سالاری فکری و عملی قرار داد
حسنعلی سبد سبد گل یاس۸۳۴۷۹۲۰۸:۵۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱/۸
تنها مالکیت مشروع مشروعیت داره نه مثلا ثروت های کلان حاصل شده از افزایش نرخ ارز و تلاطم اقتصادی که باد اورده و به شرط فرو رفتن عده زیادی از جامعه به زیر خط فقر بوده است
ناشناس۸۳۴۳۵۷۱۵:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۷
وقتی واردات مواد اولیه به خاطر تحریمها و کمبود ارز حاصل از کاهش صدور نفت با مشکل روبرو شده، وضعیت تولید درست نمی شود.
ناشناس۸۳۴۴۳۳۱۶:۲۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱/۷
نمونه اش تولید خودرو، وسایل خانگی، ماشین آلات و.......
ناشناس۸۳۴۳۶۳۱۵:۴۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱/۷
نگاهی به قیمت محصولات کشاورزی و خوراکی بکنید، حتی تولید اینها که به ارز نیازی ندارند هم به خاطر گرانی و عدم قدرت خرید مردم با مشکل روبرو شده اند.
ناشناس۸۳۴۴۴۱۱۶:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۷
100 تا دلال از تولید یک جنس تا وقتی به دست مصرف کننده می رسد، نون می خورند.
ناشناس۸۳۴۴۴۶۱۶:۴۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۷
وقتی کشاورز می تواند بی زحمت با دلالی یا مسافرکشی و شغل های مشابه بدون زحمت و مشقت درآمدش را چندین برابر کند، چرا باید کشاورزی کند؟ کشاورزی با وجود بحران کمبود آب، مخارج بالا اعم از گرانی بذر، کود، سم و کارگر و در نهایت عایدی ناچیز رو به نابودی است.
ناشناس۸۳۴۴۵۵۱۷:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۷
واحد پول ایران دلار است. ریال اسکناس در دست مردم است و ارزشی ندارد
ناشناس۸۳۴۳۶۹۱۵:۴۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۷
آنچه که ما شاهد هستیم این است که تولید سال به سال بدتر شده و افراد بیشتر از کار بی کار می شوند.
ناشناس۸۳۴۵۱۳۱۸:۵۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱/۷
مشکل در تولید نیست بلکه مشکل در فناوری تولید است! صنایع ایران از سی سال پیش به این طرف به روز نشده اند! ما فقط یک مشت کالای ساده را داریم تولید می کنیم و برای همین باید در به در دنبال مشتری بگردیم در حالی که اگر فناوری تولیدمان پیشرفته و به روز بود و می توانستیم کالاهای پیچیده را هم تولید کنیم بازار جهانی به استقبال می آمد.
ناشناس۸۳۴۵۵۵۲۰:۱۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۷
فن آوری پیشرفته، ایده و ماشین آلات پیشرفته می خواهد و چون روابط مان با کشورهای پیش رفته محدود است و ارز لازم را نداشته و تحریم هستیم، به ما داده نمی شود.
ناشناس۸۳۴۳۷۱۱۵:۴۶:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۷
اقتصاد کشور را نمی توان بصورت جزیره ای اداره کرد. باید با دنیا رابطه داشت.
پدرام۸۳۴۴۴۷۱۶:۴۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۷
کسی نگفت نداشته باشیم بلکه باید دوطرفه و با ضمانت باشد
ناشناس۸۳۴۳۷۲۱۵:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۷
کدام تولید؟ مگر هنوز تولیدی هم باقی مانده است؟
ناشناس۸۳۴۳۷۹۱۵:۵۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۷
جناب آقای دکتر توکلی امروز بزرگترین مشکل مملکت چهار مورد است ۱_فقدان قانون شایسته سالاری تا اجرای آن باعث شود افراد نخبه،مجرب و مستحق سکان مدیریت کشور را در تمام سطوح در دست بگیرند. ۲_فقدان قانون شفاف سازی تا اجرای آن مانع فساد و رانت شود. ۳_خارج کردن دولت از بحث تولید و بنگاه داری ۴_تعیین تکلیف سیاست خارجی کشور به منظور رفع تحریمها و تعامل بهتر با دنیا اجرای هر مورد نیازمند همت تمام قوا و رهبری معظم است.اگر موارد فوق تعیین تکلیف شود رونق تولید به صورت خودکار انجام میشود و نیازی به متولی هم ندارد
ناشناس۸۳۴۴۴۴۱۶:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱/۷
سالهای سال است که این موارد مطرح می شوند اما کاری در مورد آنها صورت نمی گیرند.
ققنوس۸۳۴۳۹۵۱۶:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱/۷
اوضاع کشور ما به گونه ایی است که سرمایه دار و ثروتمند در این فکر می باشد که سنگ و آجر یا دیوار کارخانه یا کارگاه تولیدی خود را نمیتوانم ببرم ولی سرمایه ارز و طلا و سکه را میتوانم نهایت در چند چمدان جای بدهم!!!!!!!!!
سعیده.ن۸۳۴۳۹۶۱۶:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۷
تا این دولت سرکاره...تولید رونق نمیگیره...بزرگترین مانع تولید ؛ سیاستهای اقتصادی دولته؟؟؟ که بزرگترین دشمن تولیده؟؟؟!!
ناشناس۸۳۴۳۹۹۱۶:۰۵:۳۸ ۱۳۹۸/۱/۷
وقتی سرمایه گذاری صورت نگیرد تولیدی هم در کار نخواهد بود. عدم امنیت اقتصادی و تحریم ها هم سرمایه گذاران داخلی و هم سرمایه گذاران خارجی را فراری داده است.
ناشناس۸۳۴۴۰۳۱۶:۰۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱/۷
وقتی دلالی 100 برابر تولید درآمد دارد، سر مایه گذار مگر دیوانه است که به تولید فکر کند؟؟
ناشناس۸۳۴۸۰۳۰۹:۱۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۸
یکی از تولیدکنندگان لوله پلیکا در قم بعد از مدتی تولید را جمع کرد. پرسیدند چرا دیگه تولید نمیکنی؟ گفته بود الان دارم از چین وارد میکنم ودوسه تا کارگر گذاشتم برای چسباندن برچسب آرم خودم و انبارداری مگه سرم درد میکنه که با 30 تا کارگر سروکله بزنم و حقوق بدم و بیمه بدم و...( قریب به این مضمون)
ناشناس۸۳۴۴۱۱۱۶:۱۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۷
در طی این سالها افراد زیادی نسخه اقتصادی پیچیده اند. اما وقتی به قدرت رسیدند معلوم گردید که نسخه شان پوچ بوده است.
ناشناس۸۳۴۴۲۷۱۶:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۷
عدم اعتماد مردم به تولیدات داخل یک عامل مهمه ... این موضوع دلایل متعدد داره که باید بررسی بشه الان یه عده می گن مردم ایران وطن پرست نیستند حتما ! ولی اون تولید کننده ای که اجناس آشغال تحویل مردم داده و می ده و اعتماد عمومی را از بین برده و می بره مگه وطن پرسته ؟؟ قبول کنید تولید کننده ها هم در بوجود آمدن این ذهنیت موثر هستند نمونه ی بارز صنعت خودرو اگر تعرفه ها ی واردات منطقی بشه مردم ایران قطعا با قیمت 50 میلیون پراید ماشین های بسیار بهتر و ایمن تر خواهند خرید ولی از ناچاری به تولیدات بی کیفیت داخلی پناه بردن
ناشناس۸۳۴۴۳۴۱۶:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۷
جناب چرااین همه زحمت تحقیق و نوشتن مقاله را به خودتان می دهید؟ اینجا گوش کسی بدهکار نیست.ماشنیده بودیم ثروت با تلاش وپشتکار شبانه روزی بدست می آید ولی در عمل دیدیم که ثروت را بانکها ، آنهم به پولدارها تقدیم می کنند؛پس چرا توقع دارید تولید رونق بگیرد؟اگرمی خواهید درکشور ماهم تولید رونق بگیرد وثروت ازراه مشروع بدست بیاید به جای هرکاری چندکار مهمتر انجام دهید: 1- جلوی پلسازی بانکها برای پولداران را بگیرید 2- مسکن را ازحالت کالای لوکس بودن درآورید 3- راه های خروج ارزاق عمومی به بهانه ی صادرات را بگیرید! 4- انگیزه ی کار درکارمندان وکارگران را با تقسیم عادلانه ی دستمزد ایجاد کنیدونگذارید حقوق های نجومی همچنان وجود داشته باشد! 5- همه ی امکانات کشور را صرف زندگی 10درصد ثروتمند نوکیسه نشود!
باهر۸۳۴۴۳۹۱۶:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱/۷
توقع از مدیریت ناشایست و خانواده و ایل و تبارسالار و .. کاخ نشین و..غربگرا برای اصلاح امور فقط سراب است و...!!! فقط من در این مساله مانده ام باتوجه باینکه این مدیریت .. و اشرافی جز خرابکاری کار دیگر نکرده ونمی کند و اوضاع مملکت هم از روی دانایی و یا از روی نادانی بهم ریخته اند که درهردو مورد مقصر و باید محاکمه و برکنار شوند چرا هنوز در راس امور...ی هستند و عده ای هم اصرار دارند بنا به توجیهات .. که باز هم سرکار باشند و مملکت و مردم گرسنه .. را بخاک سیاه بنشانند و بعد زمین سوخته را تحویل دهند و باناز و کرشمه کنار روند ویا به دامن غربیها پناه ببرند بدون هیچ محاکمه ای و برخوردی؟!!! .آنهم افرادی که معمولا دو تابعیتی هستند و وقتی رفتند مثل پرنده ای است که از قفس آزاد شده است!!!! و رفتن آنها غیرقابل بازگشت است چون اربابان غربی از آنها که سرمایه کلانی بصورت گنج بادآورده برایشان بغارت برده اند مسلما نهایت پشتیبانی را می کنند وما از تعجب از این همه سهل انگاری و مدارا با آنهافقط باید انگشت بدندان شویم !!! ★دهقان ز تعجب سرانگشت گزان است★
ناشناس۸۳۴۴۶۸۱۷:۲۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۷
....آیا شما وقتی درامدتان کم است هر چه دلتان بخواهد خرج میکنید دولت ها شده اند صندوق تجاری برای عده ای..رنگ وا رنگ که هرچه لازم دارند میگیرند و دولت ها شده اند مرکز چاپ اسکناس بدون پشتوانه امروز همان روزی است که دولت ها باید جواب دهند و مردم هم حق دارند پولی که دارند به هر چیزی آن را تبدیل کنند اما دولت ها با زرنگی خاص آمدن ارزش پول را تا کنون 2000 برابر کم کردن تا بتوانند خود را حفظ کنند ولی آن روی سکه آن است که با این عمل چنان فقری گریبان ملت را خواهد گرفت که گرفته است و فلج کردن تولید چون قدرت خرید بطرف صفر خواهد رفت این داستان تمامی ندارد تا آنکه سر ها به سنگ بخورد و افسوس ان بخورند
ناشناس۸۳۴۴۸۵۱۷:۵۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱/۷
تا موقعیکه یک جامعه طبقه متوسط قوی نداشته باشد تولید را کی خواهد خرید و مردم فقیر هم که قدرتی ندارند اصلا فکر نکنم مسئولان به این چیز هایی که من و یا شما و یا مردم میگویند اهمیت دهند فقط شعار و مطالب تکراری تا یک سیستم دور از فساد و دارای مدیریت شایسته نباشد با فامیل بازی جای شایستگی و مدیریت ناسالم هر کاری کنیم دوباره به نقطه اول بر خواهید گشت
جوان۸۳۴۴۹۰۱۸:۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۱/۷
با عرض سلام خدمت دکتر توکلی بزرگوار مقایسه آمریکا یا هر کشور دیگری با ایران اصلا درست نیست. ما یک کشور مستقل هستیم بدون کوچکترین شباهتی به کشورهای دیگر و استفاده از راهکارهای آن ها صحیح نمیباشد. مسئولین اگر این همه باعث بی اعتمادی نمیشدند با انواع فساد و کارهای نادرست خود... مردم هر سختی رو تحمل میکردند و به هر نحوی بود تلاش میکردند ولی چیزی که امروز ساخته شده ( توسط هر دو دولت) تا سالها دست کم بی اعتمادی مردم را در پی دارد.
ناشناس۸۳۴۵۲۳۱۹:۰۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۷
تا زمانی که این بروکراسی پیچیده اداری و نگاه تحقیر آمیز عده ای ازکارمندان به ارباب رجوع و عدم احساس تعهد همین کارمند های حقوق بگیر از جیب بیت المال و سنگ اندازی های ناکارشناسه آنها برطرف نشود . اتفاق خاصی نخواهد افتاد . آقای توکلی عزیز سری به همین ادارات دولتی بزنید . ببینید همین کارمند های حقوق بگیر از خزانه هشتاد میلیون که اصلی ترین وظیفه آنها برخورد انسانی با ارباب رجوع باید باشد . چطور با کسی که زندگیشو و سرمایه اش را کف دست گذاشته و آمده کاری شروع کند . تحقیر آمیز و خسته کننده است . تا زمانی که برای اخذ مجوز یک واحد تولیدی حد اقل باید یک سال تو ادارات دوندگی کرد . اتفاقی نخواهد افتاد . بروید ببینید کشورهایی مانند سنگاپور .هنگ کنگ . مالزی ترکیه . چین .. و دیگر کشورها چند روزه مجوز تولید می دهند . باور کنید به یک ماه نمی کشد . حالا بعضی ها ده روزه هم مجوز می دهند . بدون مراجعه به هیچ کارمندی و فقط آنلاین .متاسفانه ما فقط بلدیم شعار بدهیم . تولید نیاز به قوانین سهل و پایدار دارد . نمی شود که صد تا متولی داشته باشد و هر کدامشان هفته ای یک بخش نامه جدید صادر کنند . تولید نیاز به متولی متخصص دارد . نیاز به شعار ندارد . تولید در همه جای دنیا نیاز به حمایت دارد و حمایت هم می شود . یکی از لازمه های تولید حمایت بانک ها و وام کم بهره می باشد . استاد توکلی با وام بهره 18 تا 24 درصد نمی شود دنبال تولید بود . تولید کننده در تمام دنیا دارای ارج و قرب است و برخلاف تمام دنیا . اینجا یک کارمند معمولی هم به خودش حق می دهد که هر طور مایل است با این قشر بدبخت رفتارکند و هی او را بالا و پایین ببرد و ماهها سرگردان ادارات باشد . و از همه مهمتر تولیدی که صادرات محور نباشد محکوم به شکست است . و این اصل اولی تر از هرچیزی است .
ناشناس۸۳۴۵۳۱۱۹:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۷
متاسفانه افراد صاحب تخصص اقتصادی که دارای فهم عمیق وقابل ملاحظه ای از معضلات اقتصادی کشور بخصوص کاهش شدید ارزش پول ملی میباشند واز سوی دیگر دارای بینش اقتصادی قابل قبولی برای ارا ئه راه حل برون رفت از شرایط فعلی هستند دائما این تذکرات را حداقل طی سالهای 97 و 96 والان در سال 98 به زبان آورده یا بصورت مکتوب به مقامات کشور ی منعکس کرده اند اما چیزی که فهم آن دشوار است این موضوع است که علی رغم اذعان به دلسوزی و قبول دار بودن تخصص این افراد و وتائید تعهد ایشان نسبت به آینده کشور و وضع اقتصادی مردم متاسفانه نه تنها به توصیه ها و مشورتهای آنان از سوی تصمیم گیران اجرائی یا سیاست گذار عمل نمیشود بلکه با اتخاذ تصمیماتی که در راستای این توصیه ها نیست عملا اوضاع اقتصادی را پیچیده تر از گذشته میکنند لذا باید برای بکار گیری توصیه های اقتصادی که بدون خواستگاه سیاسی و جناح بندی های خسته کننده بوده و منشاء آن علاوه بر تفکر و منطق اصلاح امور را هدف قرارداده و از سر تعهد دینی و اجتماعی و میهن دوستی ابراز میشود راه حلی را در سطح تصمیم گیران در قوای مجریه و مقننه به سرعت مورد دقت نظر قرارگرفته و راه حل های عملی که منجر به بکار گیری این توصیه ها و مشورتها و راه حل ها میگردد را بکار ببندند.
ناشناس۸۳۴۵۳۳۱۹:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۷
تولید بدون داشتن تکنولوژی روز برای تولید معنی ندارد . در شرایط تحریم تولید قابل صادرات وجود ندارد
ناشناس۸۳۴۵۶۳۲۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۷
چرا در تمام‌ دولتها که تحریم بودیم میشد تو این دولت نمیشود؟ شما یا دولتی هستی یا ژن خوب
ناشناس۸۳۴۶۹۴۰۰:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۸
هیچگدوم جوک نگو عزیزم در 30 سال گذشته فقط پراید تولید شده !
ناشناس۸۳۴۷۹۵۰۸:۵۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۸
در تمام دولت ها دیگر ما نفت صادر می کردیم چرا نمی فهمید نفت در ایران همه کارست. تولید ما مدیران ما بخش دولتی و خصوصی ما و استقلال ما به نفت گره خورده
ناشناس۸۳۴۹۱۶۱۲:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۸
چرا نمیفهمید دست از سر نفت و پول مفتش بردارید. کلا همه چیز باید از پایه درست بشه یه اراده قوی و یک مدیریت خوب لازم هست+ جلب اعتماد از دست رفته مردم. وگرنه تا صد سال دیگر هم بچه های ما دارن همین کامنتهای تکراری رو تو الف میزارن........
ناشناس۸۳۴۵۴۶۲۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۷
تحریم های کمر شکن و عدم سرمایه گذاری خارجی! به همراه چاپیدن همیشگی آقازاده ها
علی کریمی۸۳۴۵۷۱۲۰:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۷
جناب آقای دکتر توکلی دلایل زیادی برای مشکلات اقتصادی فعلی کشور وجود دارد در چنین مواردی راه حل علمی ایجاب می کند دلایل پدید آورنده مسایل بر اساس اهمیت و میزان تاثیر گذاری الویت بندی شده و بر اساس الویت راه کارهای بر طرف کردن آنها تدوین و اجرا گردد. به نظر اینجانب اساسی ترین دلیل مشکلات فعلی عدم وجود رسانه های آزاد و مستقل است.
ناشناس۸۳۴۵۹۱۲۱:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱/۷
سال ۹۸ و ضرورت اعلام لبیک به منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در سال رونق تولید: لزوم عزم راسخ دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد بانکی بعنوان یکی از گلوگاههای اصلی فساد در کنار اقدام انقلابی مجلس شورای اسلامی در ارائه و تصویب هرچه سریعتر لایحه اصلاح نظام بانکی در صورت تعلل مسئولین دولتی و انحلال موسسات و تعاونی های مالی و اعتباری قارچ گونه براساس منویات مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۸ در آستان مقدس حرم رضوی در راستای گام دوم انقلاب و نام گذاری سال ۹۸ بنام سال رونق تولید بمنظور ارائه کارنامه قابل قبولی در پایان سال کاری مجلس دهم. رونق تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال ۹۸ در صورتی عملی و اجرایی خواهد گردید که با اقدام جدی در حمایت عملی از تولید همراه گردد و حمایت عملی از تولید یعنی به جریان انداختن نقدینگی کشور و سرمایه های مردمی از بانک ها به سمت تولید و حمایت از کسب و کارهای جوانان بجای برج سازی ،مال سازی -مجتمع های تجاری و پاساژ سازی- و خروج سرمایه کشور بشکل ارز به اسم واردات کالاهای اساسی و ورود غذای سگ و گربه و ماشین های سواری لوکس و فرار سرمایه های مردم برای خرید املاک در خارج از کشور. یک نمونه بارز از موسساتی که با فریب افکار عمومی خسارات جبران ناپذیری را به سرمایه های مردمی و اعتماد عمومی به بانک ها در سالیان گذشته وارد آورده و با توسل به شیوه های متقلبانه و کلاهبردارانه سرمایه های مردم را در ساخت مجتمع های تجاری و املاک مسکونی لوکس و ماشین های لاکچری در شمال تهران حیف و میل نموده موسسه مالی فرشتگان-کاسپین بوده که متاسفانه در سایه نبود نظارت از سوی بانک مرکزی و همدستی عوامل سابق بانک مرکزی موفق به اقدامات مجرمانه خود گردیده است.. لذا ضروری است در دوره جدید دستگاه قضایی کشور اقدام شایسته ای در تسریع برگزاری دادگاه متهمین سهامدار این موسسه و همدستانشان در بانک مرکزی صورت گرفته و پاسخ شایسته ای به شایعات و تهمت های رواج داده شده توسط رسانه های معاند در خلاء برگزاری و تشکیل دادگاه داده شود.
سید۸۳۴۵۹۷۲۱:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۷
به بیمه باید بگوییم کار میکنیم و از دست شهرداری و سازمانهای او باید بگدییم تعطیل هستیم
ناشناس۸۳۴۶۰۸۲۱:۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۱/۷
مهمترین عامل رشد تولید سوء مدیریت و وجود مدیران ضعیف و کوچک و فاسد در مسند تصمیم گیری و دست اندازی آدمهای فاسد بر واحدهای تولیدی واگذار شده و درحال واگذاری میباشد.
ناشناس۸۳۴۶۴۰۲۲:۱۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱/۷
نبود دموکراسی
ناشناس۸۳۴۶۴۷۲۲:۲۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۷
۱. تا سیاست خارجی درست نشود و همچنان از اقتصاد یارانه های هنگفت به سیاست خارجی بدهیم اوضاع همین است و هر تلاشی فی الواقع حکم بزک کردن را خواهد داشت. ۲. شفافیت در همه امور ، مالی و بانکی ، سیاسی ۳. قرار گرفتن قوه قضاییه در جایگاه واقعی خود
ناشناس۸۳۵۱۵۴۱۷:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۸
سومی درست شود همه چیز در مسیر درست قرار می گیرد
ناشناس۸۳۴۶۸۷۰۰:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۸
متاسفانه مشکلات پیچیده شده است و هر روز نیز بر پیچیدگی آن افزوده میشود. یکی از مسائل مهم که به حاکمیت (دولت، مجلس و ...) مرتبط است، ریسک سیاسی یعنی عدم ثبات در مقررات است که سرمایه گذار با توجه به آنها باید تصمیم گیری کند. مسئله بعدی قوانین بیمه تامین اجتماعی است که بسیار دردسر ساز است.
ناشناس۸۳۴۷۱۰۰۱:۲۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱/۸
یکی از موانع تولید ارزش افزوده
مهدی۸۳۴۷۲۱۰۱:۵۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱/۸
بنام خدا. با توجه به تجربه ۹۰ ۹۱ باید سعی زیادی شود تا تولید سرپا بماند و انشاالله رونق بگیرد. فراموش نکنیم که در آن سال ها ما به ازای دلار نفتی خودکار هندی و پوشاک بنگلادشی وارد کردیم و دهها قلم کالایی که میتوانست در داخل تولید شود و در تولیدات داخلی را بستیم. بعید است که در دو سال آینده با این رویه به همان نتایج ۹۰ ۹۱ نرسیم مگر اینکه تفکرات و سیاستهای عوض شود.
ناشناس۸۳۴۷۴۱۰۵:۲۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱/۸
بالا بودن بیش از حد نرخ ارز است چرا چون هر تولید کننده ای نیاز به یکسری واردات دارد که با این نرخ ارز برایش تولید مقرون به صرف امان ندارد. پس باید ارز نرخش 2/3 کاهش یابد تا تمام کالاها از این حالت گرانی بی حد بیرون بیاید.
علی۸۳۴۷۴۴۰۶:۲۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۸
اگه تولیدی وجود داشته باشه رونق تولید مفهوم پیدا میکنه وگرنه چهارتا پلاستیک و قابلمه و کفش رو که تولید نمی گن.
ناشناس۸۳۴۷۷۲۰۸:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۸
دولت مثل یک زالو که از خوردن سیری ندارد به جان تولید افتاده هیچ قانونی در مملکت وجود ندارد به همین دلیل سرمایه دار داخلی در ایران سرمایه گذاری نمی کند و سرمایه خود را به دیگر کشورها انتقال میدهد پول ملی اعتبار خود را از دست داده و دیگر معتبر نخواهد شد حد اقل تا پنجاه سال اینده . تبادلات در داخل مملکت با یورو دلار و سکه انجام خواهد شد بی ابرویی دولت به حدی رسیده که کارخانه داران ایرانی تابعیت کشور های دیگر را گرفته و به عنوان تبعه ی کشور دیگر در ایران کار می کنند
ملت۸۳۴۸۰۵۰۹:۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۸
جانی نداره تولید تا چه رسد به رونق
ناشناس۸۳۴۸۵۵۱۱:۰۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۸
رونق تولید فقط بستر ضد فساد، ضد رانت، ضد انحصار ،ضد تعارض منافع و شفاف می خواهد . این بستر ضد منافع ؛ سران فساد می باشد ضد منافع آقازاده گان می باشد ضد منافع یقه سفیدان می باشد . برای آماده شدن این بستر باید آنگونه که علی ع با فساد و مفسد مقابله می کرد شمشیر جنگ با فساد را به کمر بست..باید علی گونه بود و بس .
ناشناس۸۳۴۹۵۱۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۸
امسال هم این شعار فقط در همین حد شعار باقی می ماند دریغ از یک جو عمل با سخنرانی مملکت اداره نمی شود
ناشناس۸۳۴۹۵۴۱۲:۵۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۸
موانع تولید : مجوزها و قوانین سخت دولتی قاچاق سازمان یافته رانت ورود سیاسیون و افراد رانتخوار دولتی به بخش سودده تولید بالا کشیدن کارخانجات مردم به اسم خصوصی سازی مشکلات ارزی و تحریم بانکها و مراکز نزول خواری فرار مغزها به کشورهای دیگر دروغ گویی تولید کنندگان بطوری که فقط ارم ایرانی را روی اجناس وارداتی خارجی نصب می کنند نداشتن برند و عدم توجه تولیدکنندگان به حقوق مصرف کننده
ناشناس۸۳۵۲۱۵۱۸:۵۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۸
باید با تصویب قوانین و نظارت و حتی سوال و استیضاح وزرا در مجلس هزینه سوداگری و دلالی در بازارمسکن و ارز و طلاو خودرو را با شدت هرچه بیشتر بگونه ای که ریسک دست زدن به این دلالی ها بلای 95 درصد مخاطره سوخت اصل سرمایه را بدهد تصویب بشود . در ضمن چرا یک نفر نیست بگوید اقای وزیر محترم راه و شهر سازی به چه دلیلی نسبت به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اقدام نمی کنی آیا تضاد منافع برخی در صورت اجراءاین قانون باعث فشار به وزارتخانه راه و شهر سازی شده است . بیش از 350هزار خانه خالی در شهر تهران اگر بر اثر اجرائ این قانون 50 درصد آن عرضه به بازار بشود بیش از 40 تا 50 درصد قیمت مسکن حتما افت میکند .
ناشناس۸۳۵۵۷۹۱۱:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۹
با سلام. خدمت جناب توکلی:برای رونق تولید نیاز به سرمایه گذاری داخلی وبخصوص خارجی هست که مانداریم نیاز به روابط سالم و واقع بینانه و غیر احساسی با جهان خارج است که مانداریم نیاز به رقابت سالم اقتصادی در داخل بدون رانت و رانت خواری است که ما نداریم امنیت سرمایه و سر مایه گذار میخواهد که ما نداریم نیاز به تجهیزات روز تکنولوژی به روز جهت ایجاد کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت و توان صادراتی دارد که ما نداریم قوانین شفاف و بدون تبعیض میخواهد که ما نداریم نیاز به خروج برخی عزیز کرده هااز اقتصاد هست که ما نداریم ....
ناشناس۸۳۵۶۴۷۱۳:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۹
.. همه مشکلات به هم مربوط هستند و تولید هم از این بحث مستثنی نیست.
ناشناس۸۳۶۹۸۶۱۹:۱۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۱۰
مهمترین مانع رونق تولید؟ تند روی در سیاست خارجی است ..
مهیار م۸۳۷۸۳۳۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱/۱۱
تا زمانی‌ که مملکت و اقتصاد آن دست چند فامیل مافیا یی هست همین آاش و همین کاسه است ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین